Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Rettssaken mot Erik Jensen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Rettssaken mot Erik Jensen

Enig i at meddomsrett er en fordel. Det gir en rettssikkerhet (begge veier) i at man kan få svar på hvorfor man konkluderer slik man gjør. I dag lurer f.eks. mange på hvorfor juryen sa nei på spørsmål 1, det får vi aldri vite ordentlig.

Skyldspørsmålet vil endelig avgjøres av ny sak i lagmannsretten. Høyesterett tar ikke stilling til skyld, kun lovanvendelse, saksbehandlingsfeil og straffeutmåling. Det kan dog tenkes at nettopp begrunnelsen kan gjøres til gjenstand for en anke der høyesterett setter lagmannsrettens fremtidige avgjørelse til side, og da må saken på ny til behandling i en ny lagmannsrett. Det kan også tenkes at retten finner at total saksbehandlingstid skal gi strafferabatt.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
      Jensen er 61 år gammel, 62 innen saken tidligst kommer opp etter sommeren (i følge NRK). Nå ser jeg at Jensen anker til høyesterett så det går nok en god stund før denne saken er ferdig.
      Ser at jeg var litt kjapp i litt omskrivninger av innlegget.

Poenget: Innen en eventuell behandling av ankespørsmålet i Høyesterett samt en runde i lagmannsretten så vil det sannsynligvis gå minimum ett år (?). Hva vil dette i såfall si for en straffeutmåling tatt i betraktning av Jensens alder?
      Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Sånn uansett, er det bare jeg som synes det er rart at man skal få høyere straff for narkotika enn for korrupsjon?
        One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
          Enig i at meddomsrett er en fordel. Det gir en rettssikkerhet (begge veier) i at man kan få svar på hvorfor man konkluderer slik man gjør. I dag lurer f.eks. mange på hvorfor juryen sa nei på spørsmål 1, det får vi aldri vite ordentlig.

Skyldspørsmålet vil endelig avgjøres av ny sak i lagmannsretten. Høyesterett tar ikke stilling til skyld, kun lovanvendelse, saksbehandlingsfeil og straffeutmåling. Det kan dog tenkes at nettopp begrunnelsen kan gjøres til gjenstand for en anke der høyesterett setter lagmannsrettens fremtidige avgjørelse til side, og da må saken på ny til behandling i en ny lagmannsrett. Det kan også tenkes at retten finner at total saksbehandlingstid skal gi strafferabatt.
          Nå er ikke jeg noen jurist, men jeg ser at EJ varsler en anke til høyesterett over tilsidesettelsen av juryens kjennelse. Er det noen som vet om dette i det hele tatt er mulig? Hva skal det i så fall regnes som, saksbehandlingsfeil?
          One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
            Nå er ikke jeg noen jurist, men jeg ser at EJ varsler en anke til høyesterett over tilsidesettelsen av juryens kjennelse. Er det noen som vet om dette i det hele tatt er mulig? Hva skal det i så fall regnes som, saksbehandlingsfeil?
            Jeg stusset også på dette. Jeg er heller ikke jurist, dog vært lekdommer i 16 år. Det må være lovanvendelse/saksbehandling, men i og med at det ikke er nødvendig med begrunnelse er det ikke noe konkret å anke på. Hvis jeg forstod Elden riktig så begrunner han anken med at det kun er bevisvurdering/skyld, ingen juridiske spørsmål til juryen. Og at lagretten ikke kan overprøve en ren bevisvurdering fra juryen. Jeg tror ikke det fører frem, lagmannsretten skal sette juryens avgjørelse til side om den åpenbart er uriktig. Kan ikke se at det stilles krav om at uriktigheten må være av juridisk karakter.
            TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Det finnes faktisk muligheter for å anke lagrettens avgjørelse, men det er visst en veldig smalt nåløye.
              https://rett24.no/articles/skoghoy--...oldbar-ordning

Kommentér

Det ble stille i denne saken, noen som har hørt noe om når neste runde starter?

Kommentér

Wikipedia er din venn:

Den andre ankeforhandlingen starter i Borgarting lagmannsrett 5. november 2019. Det er satt av 18 uker til behandlingen.
                  https://no.wikipedia.org/wiki/Cappel...g_lagmannsrett
                  Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Og da er vi i gang med runde tre.

De fleste av oss trodde nok den skulle være i høyesterett, men med dramaet som utspilte seg i forrige rettssak får vi nå en rematch i lagmannsretten.

Det blir nok medietrykk under denne runden, men jeg forventer mest i starten og ved innspurten.

Med mindre det skulle komme en uventet vending.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                    Working...
                    X