Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Rettssaken mot Erik Jensen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• hvlt
    replied
    Sv: Rettssaken mot Erik Jensen

Det er heldigvis enestående i Norge, men ikke i verden (i land vi helst ikke sammenligner oss med er det dessverre heller regelen enn unntaket) at høyere polititjenestemenn eller -embedsmenn går over til den andre siden med slik grov korrupsjon. Vi har bl.a. hatt enkelte tilfeller der polititjenestemenn har stjålet beslaglagte penger (inklusive et par saker hvor store beløp i kontanter forsvant fra politikammeret, uten at man klarte å bevise hvem som hadde tatt dem) eller har foretatt andre former for underslag fra sitt politidistrikt, men antallet slike saker er neppe mer enn noen få pr tiår, vi har et politi vi kan stole på i Norge.

Så kan man jo spekulere i psykologien i hvordan han kunne velge å bli skurk på den måten. Min første innskytelse er at det må være svært mye større pengesummer involvert som han har klart å skjule unna. Det virker utrolig at han gjør seg til slik skurk og risikerer lovens strengeste straff for det som i denne sammenhengen er småpenger. Men det er jo en spekulasjon.

Leave a comment:

• SlakaBall
    replied

Trist at Jensen har gjort dette, i følge bevisene.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

15 på Cappelen og 21 på Jensen.

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Snakker vi runde 2 rundt påske?

Leave a comment:

• leserbrukernavn
    replied

Jeg kikker inn i krystallkula og ser "skyldig", umiddelbart etterfulgt av anke fra Jensen sin side.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Det går mot skyldig: https://www.aftenposten.no/norge/i/y...t-Eirik-Jensen

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Jeg regner med at folk har tatt utvidet lunsj i morra, eventuelt lagt inn "eksternt møte" i kalenderen rundt 13.30, da man regner med at dommen vil bli avsagt. Dommerne vil begynne opplesning av dommen 0930, og det er ventet at dette vil ta ca 4 timer, med straffeutmåling til sist. Eller frikjennelse, om nå det skulle bli resultatet.

Jeg vil anta at de fleste media vil rapportere underveis, og jeg ser at vgtv skal sende hele opplesinga. Forvent også mange ekspertkommentarer ut over dagen. Det eneste jeg tørr påstå er sikkert før morgendagen, er nok at vi kommer til å se en runde til i i denne saken. Det skal uansett blir spennende å se hvordan retten vurderer den saken som har vært oppe til behandling.

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Da melder vg at dato for domsavsielsen er satt, mandag 18. september klokka 0930.

Jeg regner med at dette kommer til å bli dekt "live" av flere media.

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Siden tvil og sånt er nevnt:
    http://www.aftenposten.no/meninger/k...e-621908b.html

Leave a comment:

• Takkatt
    replied

Det virker ikke som om aktoratet har tatt noe som helst høyde for hvor utbredt kontantøkonomien var tidligere.

Ikke bare innen bygg-og anlegg, men alt som har med primærnæringer og transport etc, etc. Siden disse næringene har behov for tjenester, spredde den svarte økonomien seg inn i de fleste tjenesteytende bransjene. For å si det enkelt, det var uproblematisk å sette sprett på svarte penger tidligere. Og nesten alle yrkesgrupper og samfunnsfunksjoner var involvert på et eller annet vis.

De som i hovedsak har opplevd minibankkort og banktjenester på internett som betalingsmetode, glemmer ofte at disse bransjenes kreativitet er stor og energinivået høyt. Aktorene er alle født på begynnelsen av 70-tallet.

Aktoratet skjøt seg inn på SMS kommunikasjonen i sin prosedyre. Taktikken er rimelig klar. Uten disse SMS-ene, er det ikke mye til sak. Antallet blir framholdt som kjempestort, men 1500 meldinger på 20 år gir bare et gjennomsnitt på 1,44 pr uke. Kanskje ikke så mye alt tatt i betraktning: Oppussing, håndverkere, hjelp mot missbruk etc, etc.

Leave a comment:

• 88charlie
    replied
    Rettssaken mot Erik Jensen

På meg virker det som at jensen bare har drevet med god gammeldags kompisfiksing og litt kvitteringsløst arbeid, muligens sanksjonert av noen lenger oppe som nå har glemt alt. I forhold til byggebransjen og maskinentreprenører (som jeg selv bruker flittig[emoji23]) så er han en mønsterborger.

Edit:

Jeg tror han er typen som er litt sånn "kontantbetaling" og han har muligens trodd at det var OK for ledelsen i forhold til å skaffe innpass hos informanter. Kanskje var ham arrogant nok til å bare kjøre på fordi han visste best uten å informere noen om hva han drev med.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Sv: Generell nyhetstråd om Politiet

Hmmm. Ankesak neste høst, da?

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Og der var siste rettsdag i tingretten hevet. Det er forespeilet at dom vil falle i slutten av september.

Leave a comment:

• Niko
    replied

Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    Jo, det blir nok anke uansett, men jeg syns det ble litt drøyt. Hvis Jensen blir dømt, så er det også én som har fått det akkurat slik han ville. Inkludert solid strafferabatt. Og det er ikke fnugg av tvil om at han er erkekriminell.

Jeg har ikke fulgt så nøye med, men blir litt betenkt over argumentasjonen til aktor. Hvis det ikke er noe mer holdbart rundt den klokka, så er det et rimelig tynt bevis/argument at de ikke kan finne spor av den hos Cappelen. Har de funnet spor av den hos Jensen, eller er det bare påstand mot påstand?
    Jeg er mer enn bare betenkt, og forstår bl. a. ikke hvordan økokrim kan feste noen som helst lit til noe av det den erkekriminelle Cappelen har "opplyst" i saken. Han har jo all grunn til å ønske Jenssen dømt, både mtp strafferabatt og hans egen status blant andre kriminelle under soningen (I forhold til i hvilken grad han var informant for politiet (Jenssen)).
    Det kan virke som om etterforskningen i all hovedsak ha vært fokusert på å "finne" opplysninger som kan støtte opp om denne versjonen, og se bort ifra (eller forsøke å motbevise) alt som tyder på noe annet. Det er vel ingen hemmelighet at Jenssen har en hel del "fiender" innen politiet/påtalemyndigheten, og at dette muligens har hatt stor betydning under etterforskningen.

Om økokrim driter seg solid ut i denne saken så vil det ikke være første gangen det skjer, I noe som i stor grad ser ut som en prestisjesak.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Ah, my bad.

Leave a comment:

• Takkatt
    replied

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Nei. Det kan herske tvil. Spør en jurist.
    Jeg tror du må lese det jeg skrev en gang til Rittmester. Langsomt:-)

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Nei. Det kan herske tvil. Spør en jurist.

Leave a comment:

• Takkatt
    replied

Ja, selvfølgelig kan det utdeles fellende dom på bakgrunn av indisier. Det er ulike krav til sannsynlighet i lovgivningen. Overveiende sannsynlig brukes da som begrep, 70-75% sannsynlighet. I sivile tvistesaker er det overvektsprinsippet (sannsynlighetsovervekt 51%) som gjelder. I strafferetten er det imidlertid nærmest 100%

100% sannsynlig blir et noe selvmotsigende uttrykk. Da er det et faktum, og det hersker ingen tvil.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Opprinnelig skrevet av Takkatt Vis post
    I strafferetten skal enhver rimelig tvil komme tiltalte til gode. Det betyr nærmest 100% sannsynlighet.
    Jeg vet ikke hva du legger i 'nærmest' i denne sammenheng, men det er altså som du sier 'rimelig tvil' som skal komme tiltalte til gode, ikke enhver teoretisk eller oppkonstruert tvil. Det finnes mange gode eksempler på saker som er avgjort på grunnlag av en rekke indisier, selv om det muligens er et stykke unna de 100%.

Leave a comment:

• Takkatt
    replied

Merkelig treghet i systemet ga dobbelpost

Leave a comment:

• Takkatt
    replied

I norsk rett er det fri bevisvurdering. Retten velger altså hvilke bevis den vil tillegge vekt og hvilken verdi beviset skal ha.
    I strafferetten skal enhver rimelig tvil komme tiltalte til gode. Det betyr nærmest 100% sannsynlighet.

Så vidt jeg har forstått, er det ingen soleklare bevis, men mange indisier. Jensen har vel også vist at det er noen mangler ved aktoratets vurderinger.

Aktoratet hevder at det er et overforbruk på1,6mill i Jensens økonomi. Det er mindre enn 80 000kr i året i gjennomsnitt. Er det usannsynlig
    for en persom som har kjøpt og solgt et stort antall biler og motorsykler og beskriver seg selv som kremmer?

Leave a comment:

• lukman
    replied

Har ikke peiling på om Jensen er en skurk, men jeg tror som regel på aktoratet. Men lurer på hvordan man håndterer sannsynlighetsberegning i straffesaker. For en enkel håndverker så kan man prinsipielt bruke litt ulike tilnærminger som feks.
    1. En samlet skjønnsmessig vurdering. Man ser på de bevis som er presentert under et, og bruker beste skjønn til å komme frem til en sannsynlighet for at Jensen er skyldig, hvis talet blir større en .9-.95 så dømmes han skyldig.
    2. Man gjør en skjønnsmessig vurdering av de enkelte bevisene som hvis det er som aktoratet hevder hadde plassert Jensen i boksen som skyldig, og beregner deretter sannsynligheten for at aktoratet har tatt feil på alle disse. La oss si at aktoratet har 4 bevis og at retten vurderer at de enkeltstående har en sannsynlighet på .7 i aktoratets favør. Da vil sannsynligheten for at aktoratet har "feil" på alle 4 kun være 0.81 %.
    Kan tro at de to prinsippene vil kunne gi svært ulikt utfall.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Leave a comment:

• Takkatt
    replied

Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Du vinner vel ikke penger på oddsen om du tipper at saken blir anket, uansett hva dommen blir.

Men ja, det brukes sterke og store ord i retten i dag.
    Jo, det blir nok anke uansett, men jeg syns det ble litt drøyt. Hvis Jensen blir dømt, så er det også én som har fått det akkurat slik han ville. Inkludert solid strafferabatt. Og det er ikke fnugg av tvil om at han er erkekriminell.

Jeg har ikke fulgt så nøye med, men blir litt betenkt over argumentasjonen til aktor. Hvis det ikke er noe mer holdbart rundt den klokka, så er det et rimelig tynt bevis/argument at de ikke kan finne spor av den hos Cappelen. Har de funnet spor av den hos Jensen, eller er det bare påstand mot påstand?

Leave a comment:

• gringo
    replied

På enkelte områder minner Jensensaken meg litt om Treholtsaken. Kan ikke huske det har vært en sak av tilsvarende alvorlig karakter mot en offentlig tilsatt siden Treholtsaken. Treholt var riktignok embedsmann, mens Jensen var tjenestemann. Begge hevdet de pleiet kontakter på en uortodoks måte, men drevet av et høyere ideal. Treholdt ble vel dømt til 20 år, men påstanden her er 21 år.

Leave a comment:

• leserbrukernavn
    replied

Spesialenheten ber om 21 års fengsel for Jensen, det sier vel alt om hva som står på spill for begge sider i denne saken.

Leave a comment:

• leserbrukernavn
    replied

Blir spennende å følge utfallet av denne saken, uansett hva det konkluderes med. Slik jeg forstår saken forenklet sett, så har de kriminelle sine spilleregler, og alle vi andre samt politiet et litt annet sett av regler. Det Jensen har gjort er å knekke koden samt tilpasse seg monopol-spillereglene til de kriminelle, noe som ikke nødvendigvis sammenfaller med stigespill-reglene som vi andre må forholde oss til. Og så blir det store spørsmålet, var det verdt det? Dvs var det riktig å gå så langt inn i gråsonen for å forhindre andre potensielle kriminelle handlinger?

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Du vinner vel ikke penger på oddsen om du tipper at saken blir anket, uansett hva dommen blir.

Men ja, det brukes sterke og store ord i retten i dag.

Leave a comment:

• Takkatt
    replied

Aktor sparer ikke på kraftuttrykkene i beskrivelsen av jensen:

- Jensen har gjort ubotelig skade gjennom 20år

– Denne handlingen er en fullbyrdet korrupsjonshandling, også selv om Jensen har levert den tilbake. Det tror vi imidlertid ikke noe på. Det er ingen spor etter klokken hos Cappelen, sa Schilling, før hun la til:

– Man kan ikke unnslippe straffansvar ved å spille dum. Etter vår oppfatning er det ingen tvil. Jensens forklaring er noe av det mest utrolige, tilpassede og lite sannsynlige som er lagt frem i retten.

Må si jeg er undrende. Dette er altså beskrivelsen av en politimann som har vært involvert i så hemmelige, og sannsynligvis prioriterte, saker at de er hemmeligstemplet herfra til evigheten virker det som.

Hvis Jensen blir frifunnet blir det en smule fallhøyde for spesialenheten.

Leave a comment:

• Rabagast
    replied

Det skal bli veldig spennende å se. Den ene dagen virker det helt søkt at spesialenheten kan ha hatt nok til å ta ut tiltale, den neste er det nesten uforståelig at det skal være sjans for frifinnelse.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Etter vel 2 måneder med rettsdager, så er det tid for prosdyrer i neste uke i denne saken.

For de som har fulgt denne saken i media(som undertegnede) er det nok vanskelig å ha en fullstendig oversikt over saken. Dels siden sakskomplekset er stort, dels fordi deler av saken har gått bak lukkende dører.

Det skal bli interessant å lese dommen i denne saken. Uansett utfall blir det nok mange "læringspunkter" som kommer frem.

Leave a comment:

Fremhevede emner

Collapse

Veteranmeldingen 2020

Meld. St. 15 (2019–2020)

Også vi når det blir krevet — Veteraner i vår tid

Tilråding fra Forsvarsdepartementet 15. april 2020, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

Melding til Stortinget

Meldingen oppsummerer de seneste ti årenes innsats for personell i internasjonale operasjoner for Norge, og peker ut veien for den framtidige...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

COVID-19 virusutbrudd

En ny type coronavirus som nå sprer seg i Kina.

Det ble først oppdaget i midten av desember i millionbyen Wuhan i sentral-Kina. Viruset tilhører coronavirus-familien, men dette er en helt ny variant som ikke er oppdaget tidligere. Det finnes forskjellige typer coronavirus innenfor denne familien, men denne genetiske koden ligner mest på SARS av de vi kjenner til.
Mest sannsynlig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Nyhetssaker: Veteraner

Starter en nyhetstråd for relevante nyheter for Veteraner. Innenlands som utenlands.

Åpent for alle å publisere det man finner interesseant.

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
Kode:
    Globale utviklingstrekk
    Nordområdene / Arktis
    Russland
    Afghanistan
    Pakistan
    Kina
    Midtøsten og Nord-Afrika
    Iran
    Sudan
    Somalia
    Terrorisme
    Spredning av
...

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
Working...
X