Google

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Rettssaken mot Eirik Jensen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Znuddel
    replied
    Eirik Jensen krevde at Borgarting lagmannsrett ikke skulle behandle anken over varetektsfengsling, men retten avslo dette.

Det kommer fram i en avgjørelse fra Borgarting lagmannsrett onsdag.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...stine=true&xp1

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Eirik Jensen anker lovanvendelse, saksbehandling og straffutmåling i den knusende dommen fra lagmannsretten.

https://www.nrk.no/norge/jensen-anke...ter-1.15077966

Leave a comment:

• M72
    replied
    Du kjenner til at du ikke skal ta alt fra media helt bokstavelig? Mulig Dagbladet tror at "respektert" og "dekorert" er synonymer. Eller at de forveksler med grad (om da politioverbetjent regnes som en høy grad). Og dersom man skal være litt konspiritorisk på morgenkvisten: Hvilken hensikt har Dagbladet med feilskrivingen?

Leave a comment:

• gringo
    replied
    Merker meg at dagbladet gjentatte ganger benevner E. Jensen, seinest i går som "Den tidligere høyt dekorerte polititoppen". Jeg kan ikke se det er opplysninger andre steder som viser at han er dekorert i det hele tatt. Imidlertid er det kjent at Jensen har gått på befalsskole så han kvalifiserer vel til vernedyktighetsmedaljen, men kan vel ikke akkurat karakterisere det som høyt dekorert iom at den rankes som nr 49 av 49 av norske dekorasjoner. Mulig dagbladet tenker på utdelingen av politimesterens ur, men det er vel ingen dekorasjon?
    https://www.dagbladet.no/nyheter/dom...sverk/72616697

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Kommentar i Bergens Tidende:

Eirik Jensen var ikke superpurk. Han var en korrupt løpegutt.

Sviket er formidabelt. Likevel er det lefling med narkotika som skrur straffen opp til 21 år.

https://www.bt.no/btmeninger/komment...rupt-loepegutt

Leave a comment:

• SlakaBall
    replied
    Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post
    Meget godt poeng dette med hvordan utenforstående "leser" saken basert på det som journalistene videreformidler. En ting er om journalistene bare videreformidler det de har sett og hørt, men de har jo også en sær egenskap til å forvrenge på ting slik at det blir mer sensasjonspreget for eksempel.
    Joda, greit poeng. Men når de "live blogger" fra rettssaken så får man jo muligheten til å gjøre opp sin egen mening om det som sies..

Leave a comment:

• leserbrukernavn
    replied
    Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Med en viss erfaring fra retten selv, skal jeg mane til ydmykhet når det gjelder hva vi som utenforstående får innblikk i dersom vi kun forholder oss til journalisters ofte mangelfulle tolkninger av hva som fremkommer i retten. Saksomfanget er enormt, og vi har bare sett en ørliten flik. Jeg har i hvert fall ikke tenkt å overprøve rettens vurdering og konklusjoner.

leserbrukernavn s innlegg om ingeniører oppfatter jeg dog humoristisk ment. Jus er på ingen måte noen eksakt vitenskap. Jeg har også vært i retten i går og i dag på noe mye mindre komplisert enn Jensen-saken, men vi trakk ganske andre konklusjoner i lagmannsretten enn de hadde gjort i tingretten, selv om grunnlaget var ganske likt.
    [off topic]
    Helt korrekt at jeg har et særs humoristisk og sarkastisk syn på ingeniørers selvfortreffelige evne til å være perfekte og etterpåkloke (er ingeniur sjæl, og lurer ofte på om han som tegner "Lunch" jobber på samme plass som meg).
    [/off topic]

Meget godt poeng dette med hvordan utenforstående "leser" saken basert på det som journalistene videreformidler. En ting er om journalistene bare videreformidler det de har sett og hørt, men de har jo også en sær egenskap til å forvrenge på ting slik at det blir mer sensasjonspreget for eksempel.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Med en viss erfaring fra retten selv, skal jeg mane til ydmykhet når det gjelder hva vi som utenforstående får innblikk i dersom vi kun forholder oss til journalisters ofte mangelfulle tolkninger av hva som fremkommer i retten. Saksomfanget er enormt, og vi har bare sett en ørliten flik. Jeg har i hvert fall ikke tenkt å overprøve rettens vurdering og konklusjoner.

leserbrukernavn s innlegg om ingeniører oppfatter jeg dog humoristisk ment. Jus er på ingen måte noen eksakt vitenskap. Jeg har også vært i retten i går og i dag på noe mye mindre komplisert enn Jensen-saken, men vi trakk ganske andre konklusjoner i lagmannsretten enn de hadde gjort i tingretten, selv om grunnlaget var ganske likt.

Leave a comment:

• 88charlie
    replied
    Saken er vel at Jensen, basert på sin egen tolkning eller et ikke-skriftlig OK fra ledelsen, har tøyd strikken ganske kraftig for å komme i posisjon med Cappelen. Det er godt mulig korrupsjon var et virkemiddel i faktisk politiarbeid. <br/><br/>Jensen virker som alle lederes mareritt og sikkert en utfordring å snakke til. Det er derfor ikke usannsynlig at han har kjørt på med «my way» uten at det hverken var godkjent eller lovlig. Nærmest sånn som sheriffen som tar loven i egne hender. Målet helliger middelet, sett fra Jensens ståsted. Godt mulig han faktisk trodde at han hadde carte blanche for å gjøre som han gjorde. <br/><br/>Når så ting kommer for en dag så innser han sakte men sikkert at ingenting kan bevises og langt mindre forklares innenfor det loven tillater. Da blir det et stotrete forsvar hvor han desperat tviholder på sin uskyld, noe som er umulig all den tid forholdene er som de er, og ingen ønsker å hjelpe han. <br/><br/>Jeg er rimelig sikker på at noen visste om alt dette men nå klokelig holder kjeft for å ikke bli kompromittert. Det er jo ikke uvanlig at sjefer uttaler «jeg ønsker ikke å vite, bare få det gjort». <br/><br/>Jensen sa noe om at han ikke skulle gå ned alene, den dagen han ble arrestert, men det hørte vi aldri noe mer om. Akkurat det er litt merkelig.<br/><br/>Jensen fortjener ikke 21 år men jeg synes det er greit at det straffer seg når man fullstendig ditcher avdeling og kollegaer for å kjøre på som en arrogant ensom ulv med sine egne forvridde ideer om politiarbeid.

Leave a comment:

• SlakaBall
    replied
    Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
    Dersom man forutsetter at dommen er korrekt så er det oppsiktsvekkende at han har hatt en såpass betrodd stilling over såpass lang tid. Og det virker rart at han tilsynelatende ikke har hatt større økonomisk utbytte av virksomheten.
    Min mening er at vi her snakker om litt justismord og litt skyldighet.
    I norsk rett har man ingen krav til fysiske bevis. Man kan fremsette "hva som helst" som bevis for å sannsynliggjøre skyld og det er opp til retten hvem man tror mest på.
    Her har man altså trodd mest på en notorisk kriminell og lystløgner over en betrodd politimann.
    Og lystløgneren har fått støtte internt i politiet av de som ikke tåler Jensen og hans metoder og de har kastet ham foran bussen.
    Jensen sa i dag før domsavsigelsen noe slikt som, "De fleste politifolk har nok gjort seg skyldig i et eller annet oppigjennom tiden", så noe har nok han også sett igjennom fingrene på.
    Men som poengtert og som etter min mening ingen har klart å få godt nok belyst, hvor er pengene?
    Å risikere det han nå har fått og ikke minst får stilt spørsmålstegn ved alle hans suksesser og arbeidshistorikk for 1,4 millioner kroner? Neppe..

Leave a comment:

• leserbrukernavn
    replied
    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post

Her regner jeg med at det teller sterkt skjepende at Jensen var polititjenestemann, og politileder, og at en i en slik stilling begår et slikt tillitsbrudd mot samfunnet.
    Jeg ser den og er ikke uenig i at det er en slik vurdering som ligger bak, men for meg så fremstår det jo ganske tilfeldig om en skal sone 13 eller 15 år i bua alt ettersom hvilken instans i retten som bestemmer seg. En skulle jo tro at grunnlaget for å bestemme dette var nokså likt med tanke på bakgrunnen til de som avgjør dette?

For meg blir juss for mye synsing og for lite to streker under svaret, og denne retssaken er et godt eksempel på det. Hadde kloke ingeniører konstruert systemet, så hadde Jensen vist hvilken straff han kom til å få lenge før han søkte opprykk til SO

Leave a comment:

• hvlt
    replied
    Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post

For øvrig, jeg lurer på det samme her som i NOKAS-saken, hvor er pengene?
    Absolutt, det er neppe mange som tror han har gjort seg til skurk og risikert 21 års fengsel for 1,4 millioner kroner.

Leave a comment:

• hvlt
    replied
    Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post
    13 år til Cappelen, altså to år mindre enn i forrige runde. Med fratrekk for dagene han har sittet i varetekt, så er han trolig en fri mann ganske mange år før Jensen. På en enkel utenforstående sjel så virker det jo helt bingo hvordan retten bestemmer antall år i bua.
    Her regner jeg med at det teller sterkt skjepende at Jensen var polititjenestemann, og politileder, og at en i en slik stilling begår et slikt tillitsbrudd mot samfunnet.

Leave a comment:

• M72
    replied
    Dersom man forutsetter at dommen er korrekt så er det oppsiktsvekkende at han har hatt en såpass betrodd stilling over såpass lang tid. Og det virker rart at han tilsynelatende ikke har hatt større økonomisk utbytte av virksomheten. Politiet er en etat som er avhengig av tillit, derfor synes jeg det er bra at korrupsjon og annen misbruk av stilling som politi dømmes strengt.
    Jeg ser at flere tar til orde for en gransking av politiet. Det synes jeg høres ut som en god idé.

Leave a comment:

• leserbrukernavn
    replied
    13 år til Cappelen, altså to år mindre enn i forrige runde. Med fratrekk for dagene han har sittet i varetekt, så er han trolig en fri mann ganske mange år før Jensen. På en enkel utenforstående sjel så virker det jo helt bingo hvordan retten bestemmer antall år i bua.

Leave a comment:

• yamaha
    replied
    Ja, faktisk fra en enstemmig rett.
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...1-aars-fengsel

For øvrig, jeg lurer på det samme her som i NOKAS-saken, hvor er pengene?

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Da ble det 21 år.

Leave a comment:

• yamaha
    replied
    Og da er snart klokken slagen for denne gang, fredag klokken 0830 kommer dommen. Denne sendes direkte på Nrk, noe som nok er greit i disse koronatider. Jeg regner for øvrig med at det allerede planlegges en runde i høyesterett, uansett utfall.

Ellers ser jeg at Nrk skriver at saken sålangt har kostet 67 millioner.
    https://www.nrk.no/norge/eirik-jense...ner-1.15040117

Leave a comment:

• yamaha
    replied
    Ja, hadde aktor sagt noe annet hadde hun vel blitt byttet ut før du fikk sagt karantene

Har vel vært stille i media rundt saken, av årsaker som kanskje er naturlig nok.

Vi får se hva retten sier til sist.

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Aktor avfeier Eirik Jensens nye forklaringer.

68 rettsdager etter oppstarten i november, er den tredje rettsrunden mot den tidligere politimannen Eirik Jensen inne i den avgjørende fasen.

https://www.nrk.no/norge/publikum-ka...ger-1.14957626

Leave a comment:

• yamaha
    replied
    Og da er vi i gang med runde tre.

De fleste av oss trodde nok den skulle være i høyesterett, men med dramaet som utspilte seg i forrige rettssak får vi nå en rematch i lagmannsretten.

Det blir nok medietrykk under denne runden, men jeg forventer mest i starten og ved innspurten.

Med mindre det skulle komme en uventet vending.

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Sv: Rettssaken mot Erik Jensen

Wikipedia er din venn:

Den andre ankeforhandlingen starter i Borgarting lagmannsrett 5. november 2019. Det er satt av 18 uker til behandlingen.
    https://no.wikipedia.org/wiki/Cappel...g_lagmannsrett

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Det ble stille i denne saken, noen som har hørt noe om når neste runde starter?

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Det finnes faktisk muligheter for å anke lagrettens avgjørelse, men det er visst en veldig smalt nåløye.
    https://rett24.no/articles/skoghoy--...oldbar-ordning

Leave a comment:

• aquila
    replied

Nå er ikke jeg noen jurist, men jeg ser at EJ varsler en anke til høyesterett over tilsidesettelsen av juryens kjennelse. Er det noen som vet om dette i det hele tatt er mulig? Hva skal det i så fall regnes som, saksbehandlingsfeil?
    Jeg stusset også på dette. Jeg er heller ikke jurist, dog vært lekdommer i 16 år. Det må være lovanvendelse/saksbehandling, men i og med at det ikke er nødvendig med begrunnelse er det ikke noe konkret å anke på. Hvis jeg forstod Elden riktig så begrunner han anken med at det kun er bevisvurdering/skyld, ingen juridiske spørsmål til juryen. Og at lagretten ikke kan overprøve en ren bevisvurdering fra juryen. Jeg tror ikke det fører frem, lagmannsretten skal sette juryens avgjørelse til side om den åpenbart er uriktig. Kan ikke se at det stilles krav om at uriktigheten må være av juridisk karakter.

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Enig i at meddomsrett er en fordel. Det gir en rettssikkerhet (begge veier) i at man kan få svar på hvorfor man konkluderer slik man gjør. I dag lurer f.eks. mange på hvorfor juryen sa nei på spørsmål 1, det får vi aldri vite ordentlig.

Skyldspørsmålet vil endelig avgjøres av ny sak i lagmannsretten. Høyesterett tar ikke stilling til skyld, kun lovanvendelse, saksbehandlingsfeil og straffeutmåling. Det kan dog tenkes at nettopp begrunnelsen kan gjøres til gjenstand for en anke der høyesterett setter lagmannsrettens fremtidige avgjørelse til side, og da må saken på ny til behandling i en ny lagmannsrett. Det kan også tenkes at retten finner at total saksbehandlingstid skal gi strafferabatt.
    Nå er ikke jeg noen jurist, men jeg ser at EJ varsler en anke til høyesterett over tilsidesettelsen av juryens kjennelse. Er det noen som vet om dette i det hele tatt er mulig? Hva skal det i så fall regnes som, saksbehandlingsfeil?

Leave a comment:

• yamaha
    replied

Sånn uansett, er det bare jeg som synes det er rart at man skal få høyere straff for narkotika enn for korrupsjon?

Leave a comment:

• cwo-kp4
    replied

Opprinnelig skrevet av cwo-kp4 Vis post
    Jensen er 61 år gammel, 62 innen saken tidligst kommer opp etter sommeren (i følge NRK). Nå ser jeg at Jensen anker til høyesterett så det går nok en god stund før denne saken er ferdig.
    Ser at jeg var litt kjapp i litt omskrivninger av innlegget.

Poenget: Innen en eventuell behandling av ankespørsmålet i Høyesterett samt en runde i lagmannsretten så vil det sannsynligvis gå minimum ett år (?). Hva vil dette i såfall si for en straffeutmåling tatt i betraktning av Jensens alder?

Leave a comment:

• aquila
    replied

Enig i at meddomsrett er en fordel. Det gir en rettssikkerhet (begge veier) i at man kan få svar på hvorfor man konkluderer slik man gjør. I dag lurer f.eks. mange på hvorfor juryen sa nei på spørsmål 1, det får vi aldri vite ordentlig.

Skyldspørsmålet vil endelig avgjøres av ny sak i lagmannsretten. Høyesterett tar ikke stilling til skyld, kun lovanvendelse, saksbehandlingsfeil og straffeutmåling. Det kan dog tenkes at nettopp begrunnelsen kan gjøres til gjenstand for en anke der høyesterett setter lagmannsrettens fremtidige avgjørelse til side, og da må saken på ny til behandling i en ny lagmannsrett. Det kan også tenkes at retten finner at total saksbehandlingstid skal gi strafferabatt.

Leave a comment:

• cwo-kp4
    replied

Men bunnlinja er vel at vi ikke har fått en rettskraftig dom enda, og må avvente enda en behandling i lagmannsretten, når de nå får tid til å ta opp en slik sak.

Høyesterett om ca tre år?
    Jensen er 61 år gammel, 62 innen saken tidligst kommer opp etter sommeren (i følge NRK). Nå ser jeg at Jensen anker til høyesterett så det går nok en god stund før denne saken er ferdig.

Leave a comment:

Fremhevede emner

Collapse

Sjøforsvarets organisering

Har kopiert inn noen innlegg fra tematråden om Sjøforsvaret inn her.

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Fokus: Ubåttjenesten

Oppretter egen tråd for Ubåttjenesten.

Generelle ubåtnyheter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...%A5t-tr%C3%A5d

Nyheter om våre fremtidige ubåter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...er-212-klassen

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Fokus: Kystvakten

Kystvakten - En tråd for å samle informasjon og nyheter om Norges Kystvakt.

Fra Forsvaret.no

Historien: (fra Marinemuseet) Før 1905 var oppsynstoktene noe sporadisk, men den industrielle utvikling forårsaket at ekspedisjonene og toktene kom inn under mer faste former. Engelske trålere gjorde seg bemerket i de Nord Norske fa...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Fokus: Kystjegerkommandoen (KJK)

Oppretter en egen tråd om avdelingen for aktuelle nyheter og diskusjoner.

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
Kode:
    Globale utviklingstrekk
    Nordområdene / Arktis
    Russland
    Afghanistan
    Pakistan
    Kina
    Midtøsten og Nord-Afrika
    Iran
    Sudan
    Somalia
    Terrorisme
    Spredning av
...

Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

Regjeringen vil styrke Sjøforsvaret

Regjeringen vil anskaffe et nytt logistikk- og støttefartøy til Sjøforsvaret. Fartøyet forventes å være tilgjengelig for Sjøforsvaret fra 2014. Kostnadsrammen for totalprosjektet er 1 550 mill. kroner. Regjeringen har i dag lagt frem St.prp. nr. 70 (2008-2009) – ”Om investeringar i Forsvaret” der dette prosjektet inngår.

http://www.mil.no/start/aktuelt/pressem...

Fokus: Skjold-klassen kystkorvetter

Skjold-klassen: Lengde: 47.5 m bredde:13.5 største høyde: 15 m Deplasement: 273 tonn rekkevidde: 800 nm ved 40-45 knop. Hva er rekkevidden ved lavere hastighet? Jeg ville tro den kan være en smule lengre? Dette er kanskje klassifisert info siden jeg ikke har funnet det noensteder? Hvis jeg har regnet riktig så blir "payload fraction" såvidt under 15% -- er det noen som vet hva den var for Hau...

Naval Strike Missile (NSM)

Jeg ble litt overrasket over ikke å finne en tråd dedikert til NSM/JSM på milforum!

Etter min mening det mest spennende og banebrytende som skjer innen norsk forsvars-industri idag -- det er vel verdt en egen tråd?

Noen "basic facts" (som nok er kjent for de fleste her...):

http://www.kongsberg.com/eng/kda/pro...G/KDA/Products...

Donasjoner

Collapse
Working...
X