Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Forslag til forandringar i ambulansearbeidarutdanniga.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Forslag til forandringar i ambulansearbeidarutdanniga.

Noko som heite "Faglig råd for helse- og oppvekstfag" har komme med råd om forandringar i helsefagutdanningane, der i blant ambulansefaget. Dette på bakgrunn av den nye ambulanseforeskrifta som kom i fjor, og etter diverse krav frå helseforetaka.

Forandringane som er foreslått er ganske store og i alle fall blant ambulansefaglærarar er det stor skepsis.

Ein av tinga er at utdanninga blir 5 årig, i standen for 4 slik det er no.
    Dette er tenkt slik. Først eit år på helse og oppvekst som no. Deretter Vg2 på helsefagarbeidar. Deretter skal ein søke læreplass hos foretaka, og då med seleksjon. Så 3 år læretid, der dei først 2 åra blir delt mellom lære i bedrift og teori på skule. Noko skal kunne føre fram til ein lisens, dermed kan ein etter ambulanseforskrifta jobbe som nr 2 siste året som lærling.

Det er og tenkt at elevane/lærlingane skal ta 160 koden og C1 i løpet av læretid, som ein del av utdanninga.

http://www.udir.no/globalassets/file...ppvekstfag.pdf

Sv: Forslag til forandringar i ambulansearbeidarutdanniga.

Hvor ligger skepsisen? Kjenner forslaget kun fra presentasjon fra medlem i faglig råd, og ble tatt positivt imot fra de fleste som drifter ambulansetjenester.
    Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Slik eg har forstått er skepsisen todelt. Det eine går på at ein meina at etter ei så lang utdanning burde ein få studiekompetanse. Det andre er at det blir hevda at denne modellen vil gjere det lettare å rekruttere gutter til faget. Noko som kanskje er tvilsomt.

Personleg ser eg fleire fordelar med den nye utdanninga, men er ikkje sikker på om dette er heilt den rette måten.

Fordelane eg ser.
      1. Ein får seleksjon slik at ein er betre sikra å få inn egna folk.
      2. Ein får eit betre samarbeid mellom føretaka og skulane.
      3. Når dei er ferdig utdanna, då har ein dei nødvendige førarkort.
      4. Dei får ei breiare teoretisk fagleg grunnlag. (Men er det bredt nok?).
      5. Elevane vil vere eit år eldre.

Det eg ser som ein bakdel er at utdanninga blir lang, det vil bli den lengste fagarbeidarutdanninga i landet.

Kommentér

Jeg tror kostnadene går opp å tilbudet går ned, for det er samme pott penger som skal fordeles. Men detter er ting som jeg bare tror så jeg håper at de som vurderer dette også har kontroll på økonomien og konsekvensene med en slik forandring.
        Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Det er vel bare et spørsmål om tid egentlig til ambulansemannskapet er akuttsykepleier eller lege? Ambulansen er jo etterhvert en skadestue på hjul.

Syketransport kan kanskje skilles skarpere ut på større steder ihvertfall.
          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
            Det er vel bare et spørsmål om tid egentlig til ambulansemannskapet er akuttsykepleier eller lege? Ambulansen er jo etterhvert en skadestue på hjul.

Syketransport kan kanskje skilles skarpere ut på større steder ihvertfall.
            Tvilar eg sterkt på. Det er alt sjukepleiar mangel i Norge, og det å bemanne alle ambulansar med lege er ikkje realistisk.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
              Jeg tror kostnadene går opp å tilbudet går ned, for det er samme pott penger som skal fordeles. Men detter er ting som jeg bare tror så jeg håper at de som vurderer dette også har kontroll på økonomien og konsekvensene med en slik forandring.
              Ikkje så sikker på at dette vil uke kostnadane så veldig mykje.

Kommentér

Hvis ambulansearbeiderne går opp 10kr i timen så blir hver bil 175 000 kr dyrere i året ish og vi må kanskje kutte hver tiende bil. Jeg tror at en bedre å lengre utdanning kan hjelpe mange pasienter, men hvis det resulterer i en reduksjon av biler så trenger det ikke å bli positivt, men klarer de å øke kvaliteten for samme pris som i dag så er det helt fantastisk.

Kommentér

https://www.ssb.no/a/kortnavn/speshe...-06-18-02.html

I hele landet produseres det 79 509 beredskapstimer hver uke x10 kr er 795 090kr x 52 uker er 41 344 680 kr i året. Derfor tror jeg vi får en reduksjon i antall beredskapstimer eller biler, noe som vill gå utover tilgjengeligheten. Jeg bruker bare en 10 kroning som eksempel på hva en økt timelønn kan bety, for med økt kompetanse så blir det økt lønn. Så dt handler om å finne den gyldne middelvei for hva som er godt nok og billig nok.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
                    Hvis ambulansearbeiderne går opp 10kr i timen så blir hver bil 175 000 kr dyrere i året ish og vi må kanskje kutte hver tiende bil. Jeg tror at en bedre å lengre utdanning kan hjelpe mange pasienter, men hvis det resulterer i en reduksjon av biler så trenger det ikke å bli positivt, men klarer de å øke kvaliteten for samme pris som i dag så er det helt fantastisk.
                    No trur eg ikkje dette vil vere spesielt lønnsdrivande. Dei vil fortsatt vere ambulansearbeidarar og stå på den same plassen i lønnstigen. Då er det heller andre ting i akuttforskrifta som kan vere med på å auke kostnadane. Det vil for eksempel ikkje lenger vere mulig å bruke sjukepleieelevar som vikarar.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                    https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                    NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                    http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                    Kode:
                        Globale utviklingstrekk
                        Nordområdene / Arktis
                        Russland
                        Afghanistan
                        Pakistan
                        Kina
                        Midtøsten og Nord-Afrika
                        Iran
                        Sudan
                        Somalia
                        Terrorisme
                        Spredning av
                    ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                    Working...
                    X