Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Politiet skjøt kvinne (39) på Grønland

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Generell nyhetstråd om Politiet

Interessant debatt på Twitter om knivdrap, politiet og skråsikre debattanter:

ImageUploadedByTapatalk1445696413.365526.jpg

ImageUploadedByTapatalk1445696422.220108.jpg

ImageUploadedByTapatalk1445696430.673463.jpg

Følg sporet her (mange innlegg):

Http://Twitter.com/steinarbl

admin - Milforum

Kommentér

Sv: Generell nyhetstråd om Politiet

Nye opplysninger om skytingen på Grønland:

Politiskytingen på Grønland: Skjøt fordi de mente kvinnen (39) «agerte mot politiet» - osloby

Sent fra min C6903 via Tapatalk
      Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
        Det blir svært interessant å få den endelige konklusjonen på bordet, for her er det mange rare versjoner ute og går. Jeg vet ikke helt om jeg tør å tro på journalistene som skriver denne artikkelen, for de har vært aktivt ute for å sverte politiet og spre usannheter om denne saken tidligere.

Kommentér

Politiet har forandret forklaring i knivsaken i Oslo?

Oslo-politiet: - Vil gjenopprette tilliten - osloby

Nå sies det visst at skuddet ble avfyrt fordi kvinnen gikk mot tjenestemennene.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
            Politiet har forandret forklaring i knivsaken i Oslo?

Oslo-politiet: - Vil gjenopprette tilliten - osloby

Nå sies det visst at skuddet ble avfyrt fordi kvinnen gikk mot tjenestemennene.
            Er det helt fjernt for Aftenpostens journalister å tenke seg at kvinnen har opptrådt truende både mot barnet hun forsøkte å knivstikke og mot politiet? Det ene utelukker ikke det andre.
            Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Kommentér

jarleaabo -

Interessant innspill fra tidligere journalist, nå PR- og kriserådgiver, Jarle Aabø.

Han skriver at slurv og dårlig håndverk straffes hardt i alle bransjer, mens pressen til stadighet gir blaffen i kildesjekk, og stadig bryter paragrafene (Vær Varsom-plakaten).

Media skal være kritisk i valg av kilder og kontrollere at opplysninger som gis er korrekte. Det skal legges vekt på saklighet og omtanke i innhold og presentasjon, og man skal unngå forhåndsdømming. Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
                Er det helt fjernt for Aftenpostens journalister å tenke seg at kvinnen har opptrådt truende både mot barnet hun forsøkte å knivstikke og mot politiet? Det ene utelukker ikke det andre.
                Det er nok det som har skjedd, men dessverre vil det bli brukt aktivt mot politiet hvis det viser seg at de skjøt fordi hun kom mot dem og ikke fordi hun holdt på å drepe barnet. Jeg ser jo allerede at mange mener at politifolkene nærmest burde ha fysisk kastet seg mellom kvinnen og barnet, "for det var jo bare en tomatkniv", osv.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
                  Det sier de heller ikke. Artikkelen fremstår for meg som formidling av ny informasjon pr nå, og uten å dra konklusjoner. Jeg har ikke dratt noen konklusjoner om denne episoden, bortsett fra den at jeg ikke forutsetter at alt som kommer i første melding er 100% nøyaktig og dermed konkluderer på basis av det. Det viser seg jo at det hadde jeg jo rett i.
                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Slik forklarer politiet hvorfor de skjøt kvinne (39) på 1,5 meters hold på Grønland - osloby

Ifølge beskrivelser fra betjentene, øyenvitner og gutten selv skal kvinnen ha slått eller hugget (politiets beskrivelse (red.anm.) gutten med hånden som hun holdt kniven, men med skaftsiden.
                    Da betjentene ankom skal de, ifølge politiet, gjentatte ganger ha anropt kvinnen med beskjed om å legge fra seg kniven, noe som ikke skjedde. Samtidig skal gutten ha kommet seg bort fra skuddlinjen. Kvinnen skal deretter ha fortsatt å hugge/slå med kniven.

Knivbladet pekte da i forskjellige retninger underveis, ifølge politiet. Mot slutten «retter hun fokus mot betjentene». På 1,5 meters hold ble det avfyrt et skudd som traff kvinnen mellom mage og lyske.
                    - Politiet mottok meldinger om at en dame hadde uttalt at hun skal drepe barn med kniv. Få minutter etter kom fire tjenestemenn inn i omtalte bakgård og så at damen var i umiddelbar nærhet av et barn. Flere vitner har gitt uttrykk for at hun fremsto som aggressiv og at gutten var i livsfare fordi damen angrep ham, forklarer Lars Reinholdt-Østbye, politiadvokat i Follo politidistrikt.
                    - Hun slo eller hugget gjentatte ganger gutten med knivskaftet mot guttens øvre overkropp. Gutten beveget seg for å komme unna damen som fremdeles var svært utagerende og nå beveget seg mot politiet etter å ha blitt anropt gjentatte ganger av patruljen, sier han
                    Ifølge politiadvokaten skjedde episoden i løpet av svært kort tid, og må betraktes nærmest som en sammenhengende bevegelse.
                    Er vel egentlig ikke så langt unna det som ble sagt fra start av. Og kan vel ihvertfall sies å ligge et stykke unna beskrivelsene av at hun forholdt seg helt rolig, og brukte kniven til å fjerne tyggegummi med...

Så forsøker forsvareren å skape den tvil han kan basert på det han har tilgjengelig, og da er det vel ikke overraskende at han forsøker å fremstille det som om politiet har endret forklaring. Jeg ser fortsatt ikke den helt store endringen, jeg har mer inntrykket av at de første innledende meldingene nå utfylles av mer detaljinfo (som er helt naturlig) - ser fortsatt ikke noe som tyder på direkte motstrid, eller som svekker troverdigheten. Egentlig tvert imot.
                    Beidh a lá leo

Kommentér

Sv: Politiet skjøt kvinne (39) på Grønland

Er utrolig hvor bra syn enkelte av vitnene som har stått frem i sammenheng med denne demonstrasjon har hatt; enkelte fikk jo med seg hele hendelsen fra en annen bydel...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentér

Det forundrer meg at enkelte nærmest fremstiller kniven som ufarlig. Kniven kvinnen var i besittelse av kan drepe et menneske. Kniver av alle typer, som lommekniver, pizzakniver, små Morakniver, og så videre, er benyttet til drap.

Når en gjerningsperson med våpen ikke etterkommer politiets pålegg om å legge fra seg våpenet, har politiet hjemmel til å skyte.

Jeg så at politiadvokat Lars Reinholdt-Østbye i Follo PD uttalte seg mandag (som Bestefar viser et utdrag fra i innlegget like over her), og ingen av de rundt 40 vitnene som er avhørt har gitt noen motstridende forklaring.

Kommentér

Syns vel denne saken som den fremkommer i media bekrefter at norsk politi er meget tilbakeholden med å bruke våpen.
                          Minsk, det nye Utopia

Kommentér

Konklusjonen er på bordet - intet straffbart.

Aftenposten fortsetter derimot i samme stil. Ingen selvransakelse etter at avgjørelsen bekrefter hvor tåpelig det var av Aftenposten å ty til "vitner" uten troverdighet (blant annet ett vitne som selv innrømmer at han var 100 meter unna). Og tåpelighetene bare strømmer på. I omtalen av avgjørelsen fra Spesialenheten presterer Aftenposten å påstå at "politiets instruks tilsier at et skudd skal rettes mot beina". Selv etter en total gjenoppretting av betjenten som skjøt fra Spesialenheten dikter altså Aftenposten opp ting for å finne noe negativt de kan si om politiet. For ordens skyld: Ingen instruks i politiet pålegger dem å skyte mot beina.

I Politiforum gir politimannens advokat pressen, og spesielt Aftenposten, det glatte lag for måten de omtalte saken på. Aftenpostens svar på kritikken mot journalistikken deres er like håpløst og elendig som resten av det de har skrevet om saken.

Det frister nesten å skrive et punkt-for-punkt svar til Aftenpostens smørje der man fillerister dem totalt. Men jeg tror ikke jeg orker. Det virker meningsløst. Aftenposten har allerede oppnådd det de ønsket: Å lage en negativt vinklet sak så de kunne leke journalister, og dermed overbevise mange om at politiet både skjøt uten grunn og løy om det etterpå. Skaden er skjedd. Det eneste man vil kunne oppnå ved å ta for seg Aftenpostens svar til advokaten er å få dem til å skamme seg over det de har gjort i denne saken.

Men ingenting tilsier at Aftenposten har yrkesstolthet, integritet, eier skam, eller har evne til selvransakelse.

Kommentér

(Flyttet til nyhetstråden.)
                              Last edited by milvar; DTG 102239A Jul 16, . Begrunnelse: Feilposting

Kommentér

Sinnsykt å henlegge noe slikt.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
                                Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                Working...
                                X