Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Sv: Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

Her er kravlisten som noen sakset fra Doffin. Jeg deltok på anbudet, så jeg har litt mer detaljert info. Jeg leverte ikke vinneranbudet, bare så det er sagt.

-The rifle MUST be in calibre .308W
    -Barrel length and twist MUST match bullet weights ranging from 150-180 grains. (Service ammunition that will be used for testing is:
    .308 WIN SAKO 480A TAC 165 gr bullet)

-Standard deviation MUST be <1 MOA (Service ammunition that will be used for testing is:
    .308 WIN SAKO 480A TAC 165 gr bullet)

-Minimum barrel life MUST be 4000 rounds.
    -The rifle MUST be possible to dismantle in main parts for proper field- and base-maintenance without any significant loss of precision and accuracy when assembled again

-The weapon MUST be of a bolt action type. No semiautomatic weapons will be considered!

-The rifle MUST have a firing pin safety.

-The Rifle MUST have a muzzle brake/flash hider and a suppressor. (The documentation shall include documented lifetime expectancy and noise reduction values.)

-When mounted, the suppressor SHALL not give a significant change in the mean point of impact (MPI).
    The change must not exceed 5 MOA.

-There SHALL not be a significant change in MPI between each time the suppressor is attached/reattached.
    The change must not exceed 1 MOA.

-The magazines MUST be detachable and must have a capacity of minimum 5 rounds.

-The operator SHALL be able to operate all controls and adjustments on the rifle when wearing winter gloves.

-The weapon MUST have a two Stage trigger mechanism or similar with an adjustable trigger pull.

-The test weapon MUST be delivered with a trigger pull of 1.5 Kg. (This is to ensure a better comparison of the trigger systems between the rifles.)

-The mounting rail for the riflescope MUST be a MIL-STD 1913 accessory rail (picatinny) or equivalent.
    The rail system must be long enough to fit the riflescope and an inline night vision attachment.
    If the front grip is used to extend the mounting rail for the riflescope, the rail MUST be aligned with the rail for the riflescope for inline night vision.
    (The Scope that will be used is:Model: 3-20X50 PMII LP cm cw DT/ST NAF w/o MTC index RAL8000.
    With mount: ERA-TAC short version BH17 34mm T2014-0017)

-The rifle MUST be delivered with a bipod with individual length adjustments on both legs
    Presisjonstesten har vært gjengitt tidligere.

Det er klart at en ransom rest vil være mer solid, men det står beskrevet i kravet om max spredning <1MOA at presisjonstestingen skal reflektere feltbruk.

Det sagt, så vil man med en ransom rest, dvs en anretning hvor våpenet settes fast, eliminere sikte og avtrekksfeil. Svingningene blir ikke annerledes, all den tid løpet ligger fritt.

En samling skutt i ransom rest vil allikevel spre noe, pga:

-Variasjoner i utgangshastighet som skyldes ulik forbrenning av kruttkorn i varierende størrelse
    -Variasjoner i prosjektilets overflate
    -Variasjoner i prosjektilets vekt
    -Temperaturforskjeller i løpet
    -Variasjoner i hvor i løpets svingning prosjektilet slipper

Alle tilbydere måtte dokumentere at riflen holdt <1MOA, før presisjonstestingen ble gjennomført. Presisjonstesten ble brukt til å verifisere dokumentasjonen til tilbyder, både når det gjelder maks spredning på <1MOA, maks <5MOA treffpunktendring når signaturdemper ble påsatt, og maks endring <1MOA mellom hver montering/demontering av demperen.

Påvirkning fra temperatur ble målt gjennom en standardisert spraytest.

Man kan puste gjennom nesa og ta det helt med ro - riflen som vant er presis nok til å løse oppdraget UEH har. Det var alle riflene som besto minimumskravene.

Basert på resultater så fremstår det ikke som om man har skutt under evne på noen rifler, i den hensikt å favorisere en spesifikk tilbyder.

Jeg glemte også å påpeke at presisjonstesten ble gjennomført på både tofot og sandsekk, så det vil si at datagrunnlaget er som følger:

5 serier á 7 skudd, per avstand, per våpen, per støttemetode, per skytter

Dvs at hvert våpen går 140 skudd per skytter, altså 70 skudd per støttemetode.

Dette er bare presisjonstesten. Videre så testet man treffpunktendringer ved bruk av signaturdemper, som nevnt over.

Ytelsestestingen på våpen iht kravene har vært ganske solid.
    It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Takk, det var oppklarende på mange områder, men på et område faktisk forvirrende, da uttrykket som er brukt er "standard deviation" og ikke gruppestørrelse/spredning.

Så vidt jeg vet, så betyr ikke "standard deviation <1 MOA" det samme som at størrelsen å skuddgruppene (spredningen) er <1 MOA, da det dreier seg om avviket fra sentrum. Det indikerer en tillatt spredning som er over dobbelt så stor, med ca 68 % av skuddene innenfor 2 MOA diameter - gjør det ikke?

Finnes det noen måte å skaffe tilgang til det faktiske resultatet av presisjonstestene på?

Kommentér

Nei, de faktiske resultatene er ikke mulig å få tak i. Med mindre man ber om innsyn, og har grunnlag for å få det - dvs at man har deltatt på anbudet, og opplever bedømmelsen av egen eller vinnerrifle feil og vil kontrollere resultatet.

Standard Deviation er vel en modell som gir indikasjoner på treff/spredning avhengig av hvor mange skudd som skytes per serie.

SD på 1MOA, betyr innenfor 0,5MOA av siktepunkt.

Kommentér

Standard Deviation er et matematisk begrep og heter på norsk standardavvik. Wikipediaartikkelen er dekkende for de som er rusten på statistikken.
          https://no.wikipedia.org/wiki/Standardavvik

OBS: Selv om det i eksemplet på Wikipedia brukes at 68,2 prosent er innenfor ett standardavvik, så har det ingenting med utregningene rundt preisisjonstesten tidligere i denne tråden. I den utregningen hvor kun 68% av skuddene teller (24 av 35) - er metoden for å fjerne dårligste skudd ikke konsistent med håndtering av standardavvik.
          Last edited by Sofakriger; DTG 221448 May 16, . Begrunnelse: 68% tilfeldigheten.
          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
            ....

SD på 1MOA, betyr innenfor 0,5MOA av siktepunkt.
            Det stemmer ikke med det jeg fant om "standard deviation" på nettet (om jeg forstår det riktig), eller det jeg mente å huske - men det betyr kanskje ikke så mye, dersom man presiserte overfor aktuelle tilbydere hva man mente med begrepet i denne sammenhengen?

Wikipedia har ikke nødvendigvis alltid rett....https://simple.wikipedia.org/wiki/Standard_deviation

Personlig mener jeg at uttrykket "standard deviation" ikke burde vært brukt i kravspesifikasjonen - men det finnes kanskje et regelverk som tvinger bruken igjennom?

Kommentér

Ok.

Jeg er ikke en representant for PFT.
              Jeg kan ikke begrunnne eller forklare metodene deres utover hva MIN forståelse har vært som tilbyder, samt faglige kompetanse.

Jeg vet hva riflen vi leverte presterte med og uten demper (sub MOA samlinger), og at vi fikk full pott på presisjon, noe som var gjennomsnittet for øvrige rifler.

Jeg har lest kravene, og har klart å levere et tilbud som bestod alle krav, så jeg må ha skjønt noe av dette.

Her er noen artikler om SD:
              http://www.the-long-family.com/group_size_analysis.htm
              http://www.josho.org/blog2/blog/2013/06/24/shot-groups/

Et utdrag:

As an example, if our imaginary rifle had a double sided standard deviation of one MOA, then 68.2% of the time a shot will fall within a one inch diameter circle at 100 yards, centered at the actual mean POI.
              SD på en 1MOA betyr altså ikke at avviket blir dobbelt så stort.
              Sjansen for at ett skudd havner utenfor den tenkte sirkelen på 1MOA øker med antall skudd, noe SD modellen viser.
              SD modellen tar høyde for tilfeldigheter, og er nok brukt da 100% treff vil være vanskelig å garantere.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                OBS: Selv om det i eksemplet på Wikipedia brukes at 68,2 prosent er innenfor ett standardavvik, så har det ingenting med utregningene rundt preisisjonstesten tidligere i denne tråden. I den utregningen hvor kun 68% av skuddene teller (24 av 35) - er metoden for å fjerne dårligste skudd ikke konsistent med håndtering av standardavvik.
                Ok.

Jeg prøver igjen, for n'te gang.

Minimumskravet er SD på <1MOA.

ALLE måtte dokumentere at riflen bestod dette kravet, FØR man i det hele tatt ble tatt med til presisjonstesten.

Vi leverte bilder av skiver, hvor 4 samlinger var skutt både med og uten demper, fra to forskjellige skyttere, med samme våpen. Ikke bare samme modell, men det våpenet som ble levert som anbudsprøve.

Når ALLE minimumskrav ble møtt, så ble presisjonstesten som beskrevet over gjennomført - både for verifisering av tilbyders påstand om oppfylt krav til SD på 1MOA, men og som en brukertest som skulle replisere feltbruk.

Når man bedømte denne brukertesten/presisjonstesten, så ble Sigma modellen brukt. Kun til scoring av brukertesten. Ikke for å fastsette oppfyllelse av krav.
                Det var i tillegg til presisjonstesten flere andre brukertester, som alle ble brukt til å vurdere kvalitet/egnehet/preferanse.

Er det klart nå? Hvis ikke så får du ringe PFT og si til ingeniørene deres at de ikke vet hva de holder på med.

Kommentér

Jeg er enig i at 100% aldri kan garanteres, og det må det tas hensyn til når det man tester er et antall grupper med skudd.

For øvrig er det tydelig at en av kildene (Josh Stone) er uenig med de andre mtp forholdet mellom forholdet mellom standard avvik og forventet gruppestørrelse.

I min enkle verden ar avviket avstanden fra sentrum, og gruppestørrelsen avstanden mellom ytterpunktene. Det er ikke samme ting.

For øvrig så må det være ganske vanskelig å egentlig teste hva standard avvik er uten å skyte et betydelig antall skudd i veldig kontrollerte former - det er mye mer praktisk å forholde seg til gruppestørrelse, og det ser ut som det er det man egentlig gjorde.

Dette er ikke kritikk til deg AGR416, men til forfatteren av kravteksten.

Jeg holder fast på at det er merkelig at man brukte begrepet "standard deviation" i kravteksten, når det tydeligvis ikke var det man tok sikte på å teste, men gruppestørrelsen for et gitt antall skudd (noe som er vanlig måte å gjøre det på).

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Niko Vis post

Jeg holder fast på at det er merkelig at man brukte begrepet "standard deviation" i kravteksten, når det tydeligvis ikke var det man tok sikte på å teste, men gruppestørrelsen for et gitt antall skudd (noe som er vanlig måte å gjøre det på).
                    Det kan hende det er vi som tolker feil og Standard Deviation ikke refererer til det matematiske standardavvik. Da burde det egentlig stått "One standard Deviation..." for å beskrive at ett standardavvik ikke skulle være over x.

Hvis det ikke er det så er standard Deviation her noe som jeg ikke vet hva er definert til.
                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Er det klart nå? Hvis ikke så får du ringe PFT og si til ingeniørene deres at de ikke vet hva de holder på med.
                      For det første har jeg ikke noe problem med å konkludere at de har tatt feil, hvis de har tatt feil. Det er ikke første gang noen har gjort noen valg som ikke er optimale, og ikke siste - hvis så skulle være tilfelle.

Diskusjonen her går på å forstå testingen og se om den er så god som alle skulle ønske den var. At du går i forsvarsposisjon er egentlig ditt problem, det er ikke din test - så du har ingenting å forsvare.
                      Det både Niko: og prøver å forstå er om kriteriene dekker at våpen kan ha varians som ikke er akseptabel. Som noen påpekte tidligere i diskusjonen er politiets skarpskyttervåpen noe som vi antar må ha meget høy treffsikkerhet på først og fremst korte avstander for en skarpskytter. Treffsikkerhet betyr to ting - at skuddet treffer der en sikter og at tilnærmet hvert eneste skudd treffer der en sikter. Hvis våpenet feks endrer treffpunkt mellom første og andre skudd pga temperatur i løpet mer enn hva som er vanlig - så er det etter min mening ihvertfall ikke et egnet våpen.

At man stiller krav som leverandør må dokumentere oppfyllelse av og hvor man velger å ikke teste selv er vanlig. Det vil typisk være krav det er svært dyrt å teste på (feks kollisjonstest bil) eller krav det finnes svært gode rutiner på (feks oppfyller krav til CE merking på elektrisk utstyr). Så at kravet om en <1MOA som "Standard Deviation" er sånn sett greit - men nå klarer vi jo ikke helt å finne ut hva "Standard Deviation" er. Hvis det er snakk om "One Standard Deviation" er det altså 68,2% av skuddene innenfor 1MOA. Ikke 100% så lenge ammunisjonen er innenfor ytelseskrav - som jeg synes ville vært naturlig i det du kaller en "ransom" test.

At det også er andre kriterier (ergonomi etc) er helt greit, men alle krav må møtes hvis ikke annet er beskrevet - så det er verd å diskutere disse kravene helt selvstendig.
                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Lykke til.

Kommentér

Tror forøvrig at dere må lese mer om Standard Deviation.

En Standard Deviation på 1MOA betyr ikke at kun 68.2% av skuddene er innenfor 1MOA.
                          Det betyr at man med en rifle med 1MOA SD så kan man regne med at skuddet treffer innenfor den angitte verdien, +1/-1, 68.2% av tilfellene. Den vil treffe innenfor neste verdi, +2/-2, 95,5% av tilfellene og innenfor neste verdi der igjen, +3/-3, 99,7% av tilfellene.

Man regner da ut en sannsynlighetskurve.

Det betyr ikke at våpenet ikke presterer bedre under faktisk testing - dvs alle skudd innenfor 1MOA sirkelen.

Kommentér

Standardavvik (som det heter på norsk; SD, standard deviation etc. er engelsk, jeg foretrekker å snakke norsk når jeg snakker til nordmenn i Norge) er greit definert uansett hva slags underliggende fordelingsfunksjon man har for den stokastiske variabel. Hvis man har N målinger A_i av størrelsen A med et gjennomsnitt A, er standardavviket på målingene kvadratroten av summen over alle i av(A_i - A)^2 (i andre potens). Hvis (og bare hvis) A_i er normalfordelt, vil 68% av målingene (hvis det er et meget stort antall målinger) ligge mellom A minus standardavviket og A pluss standardavviket.

I tilfellet der man skyter på en skive (som er todimensjonal) er fordelingen av avstand fra middeltreffpunktet sannsynligvis ikke normalfordelt (dvs. det kan den ikke være, da den f.eks. ikke kan være mindre enn null), men standardavviket er uansett en grei statistikk som kan brukes til å skille mellom forskjellige våpen. Det er altså kvadratroten av summen av kvadratene av avstanden fra hvert skudd til middeltreffpunktet. Det er ikke lenger slik at 68% er innenfor standardavviket, men et greit mål å sammenligne uansett.
                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Det kan hende det er vi som tolker feil og Standard Deviation ikke refererer til det matematiske standardavvik. Da burde det egentlig stått "One standard Deviation..." for å beskrive at ett standardavvik ikke skulle være over x.

Hvis det ikke er det så er standard Deviation her noe som jeg ikke vet hva er definert til.
                              Det er jo mulig at de har laget sin egen definisjon, og det er muligens akseptabelt dersom denne definisjonen er kommunisert sammen med listen over krav.

Kommentér

Variabelen kan være normalfordelt, så lenge observasjonene er normalfordelt rundt gjennomsnittet og variansen er konstant og ikke tidsavhengig.

Dog er sannsynligheten for normalfordeling veldig liten i dette tilfellet, som i de fleste tilfeller.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentér

Djises christ altså....

Tildelingen ble gjort i slutten av August i fjor.

INGEN protesterte på tildelingen
                                  INGEN sendte inn klager på de tekniske kravene når anbudet ble kunngjort

Alle minimumskrav som angitt i kravspesifikasjonen har blitt testet og verifisert.

Det er kun Niko og Sofakriger som lager et problem av ingenting, basert på én enkelt tekstparagraf, om en prosess de har null innsikt i.

Tror dere virkelig, VIRKELIG, at PFT ville valgt en rifle som ikke traff en låvedør på 5 meter? Det er omtrent slik dere får kravet til å fremstå her.

Jeg deltok på anbudet, jeg kvalifiserte vårt våpen ved å vise til samlinger skutt, som var sub-MOA. Blant annet.

Kommentér

Tror forøvrig at dere må lese mer om Standard Deviation.

En Standard Deviation på 1MOA betyr ikke at kun 68.2% av skuddene er innenfor 1MOA.
                                    Det betyr at man med en rifle med 1MOA SD så kan man regne med at skuddet treffer innenfor den angitte verdien, +1/-1, 68.2% av tilfellene. Den vil treffe innenfor neste verdi, +2/-2, 95,5% av tilfellene og innenfor neste verdi der igjen, +3/-3, 99,7% av tilfellene.

Man regner da ut en sannsynlighetskurve.

Det betyr ikke at våpenet ikke presterer bedre under faktisk testing - dvs alle skudd innenfor 1MOA sirkelen.
                                    På mye kan du mye AGR416:, men som du ofte påpeker er det nyttig med respekt for fagfolk. hvlt: er med sin tunge matematiske kompetanse EKSPERT - og jeg er en som lever av praktisk anvendelse av statistikk. Jeg har nok en ganske klar forståelse av hva standardavvik er - og hvilke datamengder som skal til for å få en normalfordeling. Men jeg kommer helt sikkert til å lese mer om det, og diskutere det enda flere ganger som et nyttig verktøy på store datamengder. Datamengden involvert her (de 35 skuddene og/eller 4 serier du nevner) er knøttliten ift å anvende slik metode.

Dessuten sier man altså ANTALL standardavvik man aksepterer varians innen - eller kan håndtere innen. Derfor min etterlysning av at setningen i kravet burde begynt med "One Standard Deviation" - og mistanke om at de faktisk mener noe annet enn antall standardavvik.

Her nevner du videre noe om normalfordeling ift 2 standardavvik og 3 standardavvik. Fint at du leser litt statistisk teori, men det står det ihvertfall ingen ting om i kravet.
                                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Sofakriger::
                                      Du kan fint ha normalfordeling med "knøttsmå" datamengder, selv om jeg er enig i at antall observasjoner er få. Statistical significance i så måte er en annen sak.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
                                        @Sofakriger:
                                        Du kan fint ha normalfordeling med "knøttsmå" datamengder, selv om jeg er enig i at antall observasjoner er få. Statistical significance i så måte er en annen sak.
                                        Det blir jo en tilfeldig fordeling som tilfeldig ligner på en normalfordeling, men det blir kanskje semantikk.
                                        "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

• Ny skarpskytterrifle for Utrykningsenheten i politiet

En normalfordelt distribusjon er normalfordelt likegyldig av om den er tilfeldig eller ikke. For all del, du har helt rett, men distribusjonen er likefullt normalfordelt.

All den tid vi snakker 35 skudd (og derav observasjoner) har kvantitativ statistikk ganske liten verdi. Rent tallmessig kan resultatene være like mye tilfeldighet som sammenheng. Sett i sammenheng med testprosedyrer øker derimot sannsynligheten for at resultatene har en underliggende sammenheng, men all den tid statistikk vektlegges er sannsynlighetsøkning som resultat av testprosedyrer "likegyldige". Derav min mening om at statistisk analyse med n=35 er ganske poengløst. Men det er nå min mening, det skal være sagt.

Kommentér

Det er jeg helt enig i, selv om det er 35 skudd gange flere skyttere tydeligvis.
                                            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Vet ikke om du antyder at jeg har et teoretisk forhold til dette, eller om du mener at nivået på sksk i Forsvaret ikke holder mål.

Denne grad av presisjon er kravsatt for skarpskytter Nivå 3. Vi har hatt flere førsteskuddstreff på langt større hold enn 250-300m. med både .308 og 12.7 MØR. Og da mener jeg i strid, ikke på skytebanen.
                                              Nivået på Forsvarets skarpskyttere kan ikke jeg uttale meg om, annet enn at deres oppdrag i krigsområder er lite sammenlignbart med politiets aksjoner i Norge i fredstid (som jeg ser også hvlt og Rittmester poengterer). Uttalelsen var heller ikke rettet mot deg (kan ikke se at jeg har nevnt hverken deg eller skarpskytterne), det var en generell kommentar til det man ofte kan lese om skyting på lange hold.

Under en politiaksjon skal skarpskytterne blant annet ivareta sikkerheten til publikum, eventuelle gisler, egne mannskaper m.v. Om politiet skyter noen, skal det være som siste utvei, og man gjør sitt ytterste for ikke å sette gisler eller andre uskyldige i fare. Blir uskyldige truffet av politiets kuler vil dette i de fleste tilfeller forårsake en oppstandelse uten sidestykke.

Selvfølgelig øker sjansen for at noe kan gå galt når avstanden til målet øker. Uansett hvor dyktig skarpskytter man måtte være, er man ikke herre over de ytre påvirkningene. Politiet kan også måtte tøye grenser i enkelttilfeller, det kan være situasjoner der man må handle umiddelbart, men man vil alltid ha alles øyne rettet mot seg, og enhver handling vil bli gransket til minste detalj i ettertid (når alle har fasiten ...). Det hviler et stort ansvar på skarpskytteren, som raskt skal ta riktige, livsviktige avgjørelser i en kritisk situasjon.

Det er riktig som du skriver i et senere innlegg at Beredskapstroppen skal løse gisselaksjoner. De har mye mer spisskompetanse, trening og utstyr. Problemet er at i noen tilfeller vil BT være langt unna hendelsen, og tid er ofte avgjørende for utfallet av en aksjon. Alt innsatspersonell i politiet vil kunne havne i en situasjon der gjerningsperson(er) tar ett eller flere gisler. UEH ble i sin tid opprettet for at politidistriktenes egne mannskaper skal kunne aksjonere ved behov, og derfor har UEH egne skarpskyttere. Selv om UEH ikke kan sammenlignes med Delta, finnes det mye god kompetanse, og mannskapene er lokalkjente.
                                              Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Kommentér

På mye kan du mye AGR416:, men som du ofte påpeker er det nyttig med respekt for fagfolk. hvlt: er med sin tunge matematiske kompetanse EKSPERT - og jeg er en som lever av praktisk anvendelse av statistikk. Jeg har nok en ganske klar forståelse av hva standardavvik er - og hvilke datamengder som skal til for å få en normalfordeling. Men jeg kommer helt sikkert til å lese mer om det, og diskutere det enda flere ganger som et nyttig verktøy på store datamengder. Datamengden involvert her (de 35 skuddene og/eller 4 serier du nevner) er knøttliten ift å anvende slik metode.
                                                Nå mente jeg at standardavvik i dataene kan være et nyttig sammenligningsgrunnlag selv om den underliggende fordelingen ikke er en normalfordeling og selv om det er et lite datasett. Man må bare ta det med i beregningen (og ikke regne med f.eks. at 68% skal ligge mellom pluss og minus en sigma).
                                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Da er vi igjen tilbake til at vi ikke vet hva kravstiller mener med "Standard Deviation" - og mye av vår statistiske diskusjon kan være av skiven - bokstavelig talt.
                                                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Djises christ altså....

Tildelingen ble gjort i slutten av August i fjor.

INGEN protesterte på tildelingen
                                                    INGEN sendte inn klager på de tekniske kravene når anbudet ble kunngjort

Alle minimumskrav som angitt i kravspesifikasjonen har blitt testet og verifisert.

Det er kun Niko og Sofakriger som lager et problem av ingenting, basert på én enkelt tekstparagraf, om en prosess de har null innsikt i.

Tror dere virkelig, VIRKELIG, at PFT ville valgt en rifle som ikke traff en låvedør på 5 meter? Det er omtrent slik dere får kravet til å fremstå her.

Jeg deltok på anbudet, jeg kvalifiserte vårt våpen ved å vise til samlinger skutt, som var sub-MOA. Blant annet.
                                                    Nei, det er nok ingen som tror det. Spørsmålet på dette stadiet av diskusjonen er om det man krevde dokumentert og testet var det som sto i kravspesifikasjonen (standard deviation), eller om man egentlig testet (og mente) noe annet (gruppestørrelse). Svaret på dette ser ut til å være ja.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
                                                      UEH ble i sin tid opprettet for at politidistriktenes egne mannskaper skal kunne aksjonere ved behov, og derfor har UEH egne skarpskyttere. Selv om UEH ikke kan sammenlignes med Delta, finnes det mye god kompetanse, og mannskapene er lokalkjente.
                                                      Klar over det, og er helt enig.

Har flere kompiser som er i UEH, blant annet en som har vært skarpskytter og sksk instruktør i sitt PD. Særs dyktig skytter.

Kommentér

Da har jeg direkte fra hestens munn, at det var størrelse på samling som ble testet, som jeg først antok. Derav min kommentar om krav til presisjon <1MOA.

Begrepet var hentet fra en engelsk kravspesifikasjon, hvor begrepet er brukt til å beskrive størrelse på samling.

Ingen våpen hadde større spredning enn 1MOA under tester som ble gjennomført.

Kommentér

Så i et uendelig antall skudd i ransom test skal alle sitte innenfor <1MOA. Det er jo et kurant krav, selv om uendelig antall selvfølgelig ikke går. Men de burde da kanskje ikke brukt "Standard Deviation" - som altså er et statistisk begrep som er meget relevant for slik testing.
                                                          "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

De hentet det direkte fra et anbud i UK, hos Home Office.

Der var beskrivelsen størrelse på samlingen.

Det var ingen av tilbyderne som misforstod hva de mente....

Kommentér

Hvor små fliser kan man treffe med børsa da?
                                                              "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                                              - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                                              https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X