Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Den nye politireforma.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Den nye politireforma.

Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
    Men hvor blir det av alle politiressursene egentlig? Har reformen i Sverige gjort at alt er så mye dyrere å drifte at de ikke har råd til å ansette like mange?
    Det er et enkelt spørsmål å stille, men nesten umulig å svare på tror jeg. Reformen er veldig omfattende og den skaper selvfølgelig mange ulike problemstillinger, konflikter og organisatorisk kluss som tar tid å få orden på.

Personlig undrer jeg på om det ikke er noe grunnleggende galt med tilnærmingen til reformer i offentlig sektor. Altfor ofte synes resultatet å bli motsatt av intensjonene. Og de som skal utføre det praktiske arbeidet på «taktisk» nivå, blir færre, må løpe fortere og utføre flere oppgaver uten at dette kompenseres nevneverdig gjennom lønn.

Ledelsesnivået eser ut, tar større del av økonomien, men baseres i mindre grad på praktisk erfaring fra feltet som skal ledes. Innen visse områder går det så langt at de som utgjør feltets faktiske kunnskap, nærmest outsources eller mister betydelig innflytelse.

Da går det som det må gå: Produktiviteten synker og byråkratiet vokser. Økonomene på Milforum kan sikkert bidra, men jeg undrer på om ikke Niskanens gamle teorier om offentlig sektor, kan være mer relevante enn noen gang.

Kommentér

Ref Takkatt: jeg tror denne tråden kan være et interessant skråblikk;
      https://milforum.net/showthread.php/...ghlight=public
      Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Resultatene av politireformen lar ikke vente på seg. Kun 40% av de nyutdannede har jobb i etaten, mot 90-95% på samme tid tidligere år:

https://www.politi.no/nyhet_16383.xhtml

Reformen er allerede en "knallsuksess" og har en merkbar innvirkning på etaten... Klarer nesten ikke vente på hva den fører med seg videre. Titanic blir en parodi sammenlignet med denne reformen.

Kommentér

Ett av problemene er at distriktene, som allerede er tildels underbemannet på grunn av økonomi, må avgi mannskap til alle de forskjellige prosjektgruppene knyttet til Prosjekt Nye Politidistrikt.

Når man da tar ut flere fra stillingene sine til å koordinere reformen, og må etterfylle disse stillingene fra egen stall så blir det til slutt ganske tynt. All den tid det ikke gis økonomisk kompensasjon til distriktene for å ansette vikarer i disse stillingene som blir ledige 1-3 år sier det seg selv at antall operative hoder går ned, og arbeidsmengden på de resterende øker fordi politidirektøren "nekter å fire på resultatkravene til norsk politi". Disse ender igjen opp med å slite seg ut og blir borte fra jobb, som igjen øker arbeidsmengden på de som er igjen.

Det er noe spesielt med å jobbe i politiet. Folk er slitne og burde kanskje ta tid til å hente seg inn, men all den tid det er publikum som taper biter man liksom igjen tenna og står i det. Har en kollega som i dag endte med å bli sykemeldt etter å ha gått på en smell og blant annet fått konstante hodesmerter som en direkte konsekvens av økt arbeidsmengde.

Legg til usikre fremtidsutsikter for mange med dertil svekket motivasjon og økt stress så har man en tikkende bombe som, når den utløses, i alle fall gir jobb til alle politistudentene..

Jeg tror at noe lignende kan ha skjedd i Sverige.

Kommentér

Det er nok en del av problemet, men det viktigste aspektet kan være på et mer overordnet plan. Det høres banalt ut, men Kanskje handler det om perspektiv og ledelse. Det er for mye fokus på økonomi og fikse strukturer, framfor publikumsperspektiv og praktiske løsninger utformet på laveste nivå.

Konsekvensene kan avleses nesten umiddelbart. To ganger har jeg opplevd at den lokale politistasjonen er nedlagt. Resultatet er meget forutsigbart. Politiets tilstedeværelse reduseres, uheldig oppførsel blant unge øker markant, narkotikaomsetningen øker, sinnsyk bilkjøring eskalerer, innbrudd øker dramatisk, butikker blir ranet og etter et par år er politiet tilbake. Hvem har egentlig tjent på dette?

Sannsynligvis en del konsulenter og karriere bevisste ledere som kan knytte gjennomføring av kompliserte reformprosesser til sin CV.

Og det er her Niskanen som jeg nevnte i forrige innlegg, kommer inn. Hans teori er kort fortalt slik:økonomisk teori bygger på et grunnleggende ønske om fortjeneste og gevinst for aktørene, men hvordan kommer dette til uttrykk i offentlig virksomhet?
            I følge Niskanen, gjennom fokus på vekst i budsjetter og antall ansatte i den egne organisasjonen, med tilhørende karriere utvikling selvfølgelig.

Saken mot Thomas Quick utgjør et ganske bisart eksempel. Han ble Dømt for mengder av mord, men er nå frifunnet for alle. Saken var selvfølgelig meget viktig for karrieren til et antall ansatte i politi, helsevesen og påtalemyndighet.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rabagast Vis post
              Ett av problemene er at distriktene, som allerede er tildels underbemannet på grunn av økonomi, må avgi mannskap til alle de forskjellige prosjektgruppene knyttet til Prosjekt Nye Politidistrikt.

Når man da tar ut flere fra stillingene sine til å koordinere reformen, og må etterfylle disse stillingene fra egen stall så blir det til slutt ganske tynt. All den tid det ikke gis økonomisk kompensasjon til distriktene for å ansette vikarer i disse stillingene som blir ledige 1-3 år sier det seg selv at antall operative hoder går ned, og arbeidsmengden på de resterende øker fordi politidirektøren "nekter å fire på resultatkravene til norsk politi". Disse ender igjen opp med å slite seg ut og blir borte fra jobb, som igjen øker arbeidsmengden på de som er igjen.

Det er noe spesielt med å jobbe i politiet. Folk er slitne og burde kanskje ta tid til å hente seg inn, men all den tid det er publikum som taper biter man liksom igjen tenna og står i det. Har en kollega som i dag endte med å bli sykemeldt etter å ha gått på en smell og blant annet fått konstante hodesmerter som en direkte konsekvens av økt arbeidsmengde.

Legg til usikre fremtidsutsikter for mange med dertil svekket motivasjon og økt stress så har man en tikkende bombe som, når den utløses, i alle fall gir jobb til alle politistudentene..

Jeg tror at noe lignende kan ha skjedd i Sverige.
              Ja, det høres ut som det frustrerte politifolk beskriver i Sverige. Men der har vel også fått lavere lønn og diverse andre ting i tillegg.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
                Ja, det høres ut som det frustrerte politifolk beskriver i Sverige. Men der har vel også fått lavere lønn og diverse andre ting i tillegg.
                Arbeidspresset har økt, men effektiviteten er redusert. - Et paradoks selvfølgelig, men lønnen er ikke redusert så vidt jeg vet. Muligens er er det noen endrede regler for tillegg. Flere sivile ansatte er en del av reformen. En del har sagt seg opp etter å ha blitt sivilt ansatt med høyere lønn....

Kommentér

Skal legge til at lønnssystemet er endret slik at det nå baseres på individuelle forhandlinger. I den sammenheng ble laveste inngangslønn redusert. Men lønnen kan like gjerne bli høyere enn tidligere.

Det er fordeler og ulemper med alt selvfølgelig, og det er ulemper for begge parter.
                  Fagforeningen mister en del makt mens arbeidsgiveren for større problemer med budsjettering.

For flere yrkesgrupper innen offentlig sektor, har det oppstått et stafettsystem der man bytter arbeidsgiver/kommune ganske ofte for å forhandle opp lønnen ved nyansettelser. I tettbefolkede områder oppstår da en stadig sirkulering som gir dårlig stabilitet, redusert service, nedsatt lokalkunnskap og høyere kostnader.

Kommentér

I følge en forskningsrapport fra Universitetet i Bergen har politiet selv liten tro på effektene av nærpolitireforma.
                    http://www.uib.no/aktuelt/104812/pol...politireformen

En fersk studie gjennomført av forskere fra Universitetet i Bergen viser at det er lave forventninger og utbredt skepsis til nærpolitireformen blant ansatte og ledere i politiet. Studien bygger på en spørreundersøkelse sendt ut til alle ledere og ansatte i politiet sommeren 2016. Totalt 15.705 ansatte og ledere i politiet mottok spørreundersøkelsen. Forskerne fikk svar fra 5786 politiansatte, som gir en responsrate på 36,8 prosent.
                    Mindre enn en tredjedel tror reformen vil ha positive konsekvenser for eget arbeidssted. Og andelen er enda lavere når det gjelder konsekvenser for politiet mer generelt.
                    Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

Kronikk på NRK.NO fra Helge Renå
                      (stipendiat, Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap, Universitetet i Bergen og prosjektleder for "Nærpolitireformen – en nullpunktsmåling")

Jeg og mine kolleger har visst gjennomført en «ganske ubrukelig undersøkelse», ifølge justisministeren. Beskrivelsen ble gitt da han gjestet «Politisk kvarter» på NRK P2 sist onsdag.

Undersøkelsen han snakker om er den første landsdekkende kartleggingen av hvordan politiledere og -ansatte vurderer dagens situasjon i politiet, og hvilke forventninger de har til nærpolitireformen. 5 786 av totalt 15 705 ansatte deltok i undersøkelsen som gir en responsrate på 36,8 %.
                      https://www.nrk.no/ytring/forhold-de...ter-1.13358583
                      Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

https://www.pf.no/pf/aktuelt_na/nyhe...25-T2RvMYu.ips

Sentralarresten i Innlandet legges til Hamar. Dette er landets største politidistrikt, et distrikt på størrelse med Kroatia, og transport til Hamar vil ta svært mye tid og ressurser i en allerede krevende hverdag.
                        Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
                        Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
                        Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
                        - Marineingeniør maskin
                        - Marineingeniør elektro
                        - Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
                        -...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
                        Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                        NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
                        Working...
                        X