Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tema: Politiet

Collapse
Dette emnet er klistret
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Det ligger an til rettssak når Politiet går til sak mot Kofa (klageorganet for offentlige anskaffelser). Dette er fordi Politiet har fått gebyr for manglende anbud på tolketjenester, men politiet mener at dette ikke skal ut på anbud. Det mener derimot Kofa.

https://rett24.no/articles/politiet-...nnkjopskritikk
    Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

• Click image for larger version

Name:	Bilde_3_NPLs%20arkiv.916x539m.jpg
Views:	517
Size:	142,2 KB
ID:	1031807

Lensmannen ved veis ende

Snart skal alle statens virksomheter få kjønnsnøytrale yrkestitler. Det betyr slutten for begrepet «lensmann» etter 900 år.

På kvinnedagen den 8. mars, noen dager før koronaepidemien slo innover Norge for fullt, slapp kulturminister Abid Raja (V) nyheten: Regjeringen har fulgt opp Stortingets beslutning fra 2019 og besluttet å innføre kjønnsnøytrale yrkestitler i alle statlige virksomheter. Nå skal alle kjønnsspesifi kke yrkestitler, med unntak av «jordmor», fases ut. I justissektoren gjelder dette to yrkestitler med en lang historie: Sysselmann og lensmann.

– Nå setter vi i gang, og dette skal gå raskt, sa Raja da beslutningen ble bekjentgjort.

[...]

https://www.politiforum.no/artikler/...is-ende/492324
      Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

• Ja, jo, sikkert greit å følge tiden, men hvorfor i alle dager skal jordmor være beskyttet? Det ER tillatt for menn å søke på utdannelsen, så vidt jeg vet. (Og når vi er inne på det: Lotte. Gjør gjerne dette mer kjønnsnøytralt mens dere holder på.)
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Opprinnelsen til ordet "mann", maðr på norrønt, betydde menneske, både menn og kvinner. Maðr av hannkjønn var karl. Hunnkjønn var kona. Visstnok finner man i de eldste norske lovtekstene noen ganger spesifisert mann som karlamaðr og konamaðr, menneske av hannkjønn og menneske av hunkjønn.
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
            Click image for larger version

Name:	Bilde_3_NPLs%20arkiv.916x539m.jpg
Views:	517
Size:	142,2 KB
ID:	1031807

Lensmannen ved veis ende

Snart skal alle statens virksomheter få kjønnsnøytrale yrkestitler. Det betyr slutten for begrepet «lensmann» etter 900 år.

På kvinnedagen den 8. mars, noen dager før koronaepidemien slo innover Norge for fullt, slapp kulturminister Abid Raja (V) nyheten: Regjeringen har fulgt opp Stortingets beslutning fra 2019 og besluttet å innføre kjønnsnøytrale yrkestitler i alle statlige virksomheter. Nå skal alle kjønnsspesifi kke yrkestitler, med unntak av «jordmor», fases ut. I justissektoren gjelder dette to yrkestitler med en lang historie: Sysselmann og lensmann.

– Nå setter vi i gang, og dette skal gå raskt, sa Raja da beslutningen ble bekjentgjort.

[...]

https://www.politiforum.no/artikler/...is-ende/492324
            Eg er for likestilling og synes at kjønsnøytrale titlar er ein fordel, men dette blir for dumt. Å forandre ord som Lensmann som har eksistert i over 900 år er ikkje likestilling, men å kaste historia på dynga. Eg reknar med at ombudsmann er i ferd med å forsvinne og, eit ord som er blitt tatt i bruk så langt vekke som på Filippinene. Det å innføre likestilling, betyr ikkje at ein skal øydelegge det norske språket.

Kommentér

• Ombudsmann har mange steder blitt ombud (høres mer ut som en komite enn en enkelt person), men sivilombudsmannen ser jeg stadig heter sivilombudsmann.
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• På dansk og svensk har de for noen ord tatt i bruk den feminine formen for begge kjønn. På dansk heter sykepleier sygeplejerske, enten de er mann eller kvinne. Det samme på svensk, der heter det sjuksköterska, enten det er mann eller kvinne.

På tysk er det motsatt, der er de svært nøye på å bøye i kjønn, for grammatikalsk kjønn er meget sterkt bundet til fysisk kjønn. Du kan ikke bruke et ord som er grammatikalsk hankjønn om en kvinne, og motsatt, det ville de regne som kjønnsdiskriminering. Man skriver Lehrer/Lehrerin, Krankenpfleger/Krenakenpflegerin, Arzt/Ärztin etc. etter som om det er en mann eller kvinne. En kvinnelig lege tror jeg ikke ville like å bli kalt Arzt, det ville nok signalisert at man mente leger bare kunne være menn.

Kommentér

• Stillingen som visepolitimester i Bergen er ledig.
                  Du trenger ikke å være verken politi eller jurist.
                  https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/J...rist-eller-pol
                  When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
                    Stillingen som visepolitimester i Bergen er ledig.
                    Du trenger ikke å være verken politi eller jurist.
                    https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/J...rist-eller-pol
                    Kan nokon kopiere artikkelen?
                    Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

• Done.Så ikke at den var bak betalingsmur.
                      Søker etter ny visepolitimester: Du trenger ikke være jurist eller politi

God til å kommunisere, resultatorientert, strategisk, har kunnskap om politiet. Det er noen av kravene som stilles til den nye visepolitimesteren.

Publisert Publisert
                      I går 23:14Politimester Kaare Songstad er på jakt etter visepolitimester. Foto: Bård Bøe (arkiv)
                        • Del på Facebook
                        • Del med e-post
                        • Kopier lenke

Ida Melbo Øystese fikk stillingen i 2016, men ble nylig utnevnt til politimester i Øst politidistrikt. Olav Valland erstattet henne. Han blir pensjonist fra nyttår.

Nå er politiet på jakt etter en ny nummer to under politimester Kaare Songstad.

I utlysningsteksten kreves det verken jurist- eller politiutdannelse.

– Utlysningsteksten er åpen. Det er ikke krav til juridisk eller politifaglig bakgrunn. Jeg har ledet politidistriktet i fire år og har arbeidet mye med kultur og holdninger. Vi må fortsette med det arbeidet, sier politimester Songstad.
                      Ida Melbo Øystese var visepolitimester i Vest politidistrikt. Foto: Vegar Valde (arkiv)
                      Håper mange søker

Han tror ikke det blir bråk internt hvis den nye visepolitimesteren er siviløkonom, oberst eller psykolog.

– Det viktigste er at vedkommende innfrir på kvalifikasjoner og personlige egenskaper. Jeg håper mange, interne så vel som eksterne søkere, melder sin interesse for denne spennende jobben, sier Songstad.
                      LES OGSÅSlik skal politiet få flere kvinner i ledelsen

Dette er noen av kvalifikasjonene som stilles:
                      • Relevant utdanning på minimum bachelornivå (tre år).
                      • God resultatoppnåelse i tidligere stillinger.
                      • Bred ledererfaring fra offentlig eller privat sektor.
                      • Erfaring fra arbeid med kontinuerlig forbedring og utvikling.
                      • Kunnskap om eller erfaring med politi og påtalemyndighet.
                      Ser etter disse egenskapene

Politiet ser også etter en kandidat med disse personlige egenskapene:
                      • Resultatorientert og har god gjennomføringskraft.
                      • Strategisk og helhetsorientert.
                      • God til å kommunisere.
                      • Fokus på relasjonsbygging internt og eksternt.
                      • Samfunnsorientert og forstår sin egen rolle i samfunnsoppdraget.
                      • Synlig lederskap med evne til å motivere og utvikle ledere og medarbeidere.
                      LES OGSÅDerfor tjener enkelte ansatte nesten like mye som politimesteren

Visepolitimesteren vil lede distriktet i Songstads fravær og vil være ansvarlig, blant annet også på beredskap.

– Det er en krevende stilling, og det er ønskelig at søkeren også harerfaring med kriseledelse, opplyser Songstad.

Politimesterens ledergruppe teller i dag 13 personer. Åtte er menn, fem er kvinner.
                      Ørjan Hjortland er tillitsvalgt for politifolk i Vest politidistrikt. Foto: Rune Sævig
                      – Må kunne si fra

Ørjan Hjortland leder Politiets Fellesforbund i vest. Han synes det er positivt at utlysningsteksten er åpen og håper mange søker. Han lover en spennende, men også krevende arbeidsplass med dyktige ansatte.

– Husk at politifolk er toppmotiverte folk som ønsker å løse oppgavene vi er satt til å gjøre, sier Hjortland.

Han mener visepolitimesteren må kunne lytte til befolkningen og de ansatte, ikke minst de på gulvet.

– De vet ofte best hva som fungerer og ikke. I tillegg til å lytte, må den nye sjefen være tydelig i de prioriteringer som må gjøres, i tråd med signaler og føringer fra politikere og ledelse. Det er dessverre ikke samsvar mellom de oppgaver vi er satt til å gjøre og de bevilgninger som gis.
                      Elisabeth Bru leder Politijuristene og mener det er gode grunner for å velge en kvinnelig visepolitimester. Foto: Rune Sævig (arkiv)

Han ønsker seg en leder som tør å være tydelig i forhold til samfunnsmandatet og kan slå i bordet overfor Politidirektoratet, Stortinget og regjeringen.

– Vi ønsker en lojal visepolitimester, men ikke en som er blindt lojal. Hun eller han må kunne si fra til både politikere og publikum.
                      Håper på en kvinne

Elisabeth Bru leder fagforeningen Politijuristene. Hun er opptatt av at politiet får den beste kandidaten.

– Så er det et flertall av menn på toppen i Vest politidistrikt. På juristsiden er det mange kvinnelige seksjonsledere, men på politisiden er menn i overvekt. Vi mener en kvinne som visepolitimester vil kunne utjevne dette noe, sier Bru.

Søknadsfristen er satt til 10. juni. Det er Politidirektoratet som leder ansettelsesprosessen.

Firmaet Amrop Delphi er hyret inn for åbistå med å finne egnede kandidater.

Kommentér

• Innlegg av rektor ved PHS om viktigheten ved skikkelig politiutdanning.

https://www.politiforum.no/artikler/...petanse/493540
                        Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Politisk redaktør i BT:

Hendelsene i USA hvor velfungerende det norske politiet er.

https://www.bt.no/btmeninger/komment...orsk-politi-er

Kommentér

• Dashcam video fra politiet viser pågripelse etter grovt ran.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dra...-oslo/72549663

Kommentér

• Ren klasse etter min lite objektive mening, så kom gjerne med tanker på hva som fremkommer. Det kommer vel kanskje flere videoer fra Dagbladet i nær fremtid som kan diskuteres, spørs om de da vil fremstille etaten i like godt lys (ikke at jeg er sikker på at det var det de forsøkte på i denne artikkelen, da det sikkert er mange som er kritiske til pågripelsen).

Kommentér

• Jævlig bra! Men ikke visste jeg at det gikk an å kjøre bil over Aamodt bru. Man lærer så lenge man lever.

Kommentér

• Det var flotte greier, men jeg ble redd Aamodt bru skulle kollapse av at en bil kjørte over den. Bygget ca 1850 var den jo ikke bygget for biler. Men det står «100 mann kan jeg bære, men svikter under taktfast marsj» eller noe slikt å den, og en politibil marsjerer kanskje ikke taktfast?

Kommentér

• 100 mann er 8 tonn eller noe sånt. Burde gå. Men brua er ikke veldig bred, så hadde det vært noen med barnevogn der, kunne det jo blitt bråstopp.

Det er sikkert noen som kommer til å mene at politibetjenten burde sagt, "Stakkars deg! Vil du snakke med noen om den vanskelige barndommen din," og ikke "Rører du den pistolen skyter jeg deg i huet!" Vel.

Kommentér

• Pen kjøring.Til og med jeg syntes det så litt trangt ut til tider.
                                      Å true med et headshot er vel et helt normalt COD tilbakefall.(Må sjekke om mchjelmen min er sertifisert for 9mm)

Kommentér

• "Rører du den pistolen skyter jeg deg i huet!"

Tror forøvrig broen hadde blitt erstattet forlengst hvis den ikke tålte vekten av kjøretøyer mtp snørydding.

Kommentér

• Jeg kan ikke huske at dette ble diskutert i en egen tråd, men nå er altså Riksadvokaten ute med sin høringsuttalelse om en reform av narkotikalovgivningen.
                                          http://rett24.no/articles/riksadvoka...sere-narkotika

Debatten har vært til tider intens etter at Rusreformutvalget (NOU 2019:26) gikk inn for å redusere bruken av straff som virkemiddel i narkotikapolitikken. Politidirektoratet tok i mai avstand fra forslaget, og uttalte at avkriminalisering vil gi økt risiko for økt bruk av narkotika i Norge.

«En generell avkriminalisering vil påvirke hele befolkningen, og ha konsekvenser for samfunnet som ikke er tilstrekkelig utredet», sa politidirektør Benedicte Bjørnland.

Nå viser det seg at påtalemyndigheten ikke deler politiets syn på saken. I en liten bombe av en høringsuttalelse, skriver Riksadvokaten at embetet, etter «atskillig overveielse», gir prinsipiell tilslutning til utvalgets forslag om å avkriminalisere bruk og besittelse av narkotika. Riksadvokaten skriver:
                                          «Slik atferd er fortsatt uønsket, men bør ikke lenger bekjempes med straff. Men det er en ufravikelig forutsetning for dette standpunktet at dersom trusselen om straff skal tas bort, må det utvikles nye virkemidler som er mer forpliktende enn det som følger av forslaget som nå er lagt frem. Et alternativt oppfølgingsapparat må være utredet og vedtatt før en så omfattende rusreform kan settes i kraft.»
                                          Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                            Det var flotte greier, men jeg ble redd Aamodt bru skulle kollapse av at en bil kjørte over den. Bygget ca 1850 var den jo ikke bygget for biler. Men det står «100 mann kan jeg bære, men svikter under taktfast marsj» eller noe slikt å den, og en politibil marsjerer kanskje ikke taktfast?
                                            https://no.wikipedia.org/wiki/Aamodt_bru

Vekta er nok ikke problemet, jeg er mer skeptisk til om det er plass til bilen. Men i følge videoen var det jo plass.

Kommentér

• Den brua har politiet køyrt over før. Såpass fart ville dei aldri prøvd utan å vere relativ sikker på at dette går bra.

Kommentér

• Mange merkelige folk som politiet må håndtere, men så er det nå også et lite knippe merkelige politimenn ute og går også. I mean, to be fair...

Jeg glemmer ikke da to sivilkledde politimenn ringte på døra og holdt knyttneven inntil kikkehullet så jeg ikke kunne se hvem som ringte på, som om dette liksom skulle øke sjansene for at jeg åpnet for vilt fremmede som ikke gjorde seg til kjenne. En annen gang ble jeg stoppet, bedt om ID og spurt om jeg ikke kunne melde ifra til politiet dersom jeg skulle se noe kriminelt en dag, hvorpå jeg svarte "Joda, hvis jeg noensinne skulle se noe kriminelt, så er det vel politiet man snakker med." (hun virket å skjønne sarkasmen og min "høflige irritasjon", og smilte litt halv-nervøst, satte seg tilbake i bilen og kjørte videre, kanskje i håpet om at jeg ikke hadde skjønte at hun hadde skjønt at jeg var sarkastisk. *phew*). Det kom en periode med noen merkverdige Severin Suveren-episoder der jeg bor. Men nå har jeg ikke opplevd noe de siste par-tre årene, så det var vel sikkert bare en "fase". Selv har jeg et Blenda-rent rulleblad, så jeg skjønte ikke helt hvorfor politiet plutselig stoppet meg 14 ganger i løpet av et år, når jeg på over 30 år aldri hadde blitt stoppet av politiet før. Gav meg litt hakeslep etter hvert, og litt mistanke om at de kanskje var ute etter noen som lignet.

Jaja, vi er nok alle feilbare mennesker som ikke alltid har huet på rett sted. Og da blir ting ofte litt cringey. Heldigvis ordner det seg for snille gutter (og jenter).
                                                Last edited by Madolite; DTG 110441 Jun 20, .

Kommentér

• https://www.nrk.no/norge/regjeringa-...tar-1.15062959

I følge linken over vurderer regjeringen å privatisere(det vil si at enkelte oppgaver som i dag gjøre av Politiet, kan settes ut på anbud og gjøres av sivile "agenter") enkelte oppgaver Politiet har i dag.

Hvor mange tror at dette faktisk vil føre til at Politiet faktisk får mer penger?

Kommentér

• Politimann siktet for promillekjøring.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/W...omillekjoering

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
                                                      https://www.nrk.no/norge/regjeringa-...tar-1.15062959

I følge linken over vurderer regjeringen å privatisere(det vil si at enkelte oppgaver som i dag gjøre av Politiet, kan settes ut på anbud og gjøres av sivile "agenter") enkelte oppgaver Politiet har i dag.

Hvor mange tror at dette faktisk vil føre til at Politiet faktisk får mer penger?
                                                      Dette har vært fremsatt flere ganger,og PF har vært i mot det hver gang,og med tanker på at det er flere politifolk i norge enn det er arbeid til,så har de nok ett poeng.
                                                      Det er vel heller ikke slik at vakthold i retten eller fangetransport legger beslag på et x antall heltidsstillinger.

Kommentér

• Lensmann i Førde har fekk mange klager på mandag, trafikken i Førde sto bom still i 1,5 timar frå ca 1330 til ca 1500. Grunnen til stillstanden var at politiet i Bergen hadde gitt dispensasjon til 2 33m lange spesialtransport ned Halbrendtslia (smal svingete veg med masse trafikk) og gjennom Førde sentrum. Det var og med politi frå Bergen som skulle dirigere trafikken. Slik transport skal etter reglane foregå etter kl 2200, eller i alle fall etter kl 1900. Men det vart gitt dispensasjon frå politiet i Bergen som ikkje informerte politiet i Førde, eller vegtrafikksentralen. Lensmann i Førde har som mål å finne ut kven som gav dispensasjonen.

Kommentér

• Vest politidistrikt har avdekket interne problemer med "fryktkultur" og "festkultur", der ledere ikke forstår at de er ledere, og det er flere tilfeller av seksuell trakasering:

https://www.politiforum.no/vest-poli...ukultur/202019
                                                          https://www.nrk.no/vestland/avdekket...ikt-1.15066490

Kommentér

• Det virkar for meg som Vest politidistrikt har litt problemer.

Kommentér

• Lar meg fascinere av at politiet flyr over bombegruppen fra Oslo, nå MDK er under en halvtimes kjøring unna.

MDK løser da mange caser for politiet ellers, så hvorfor ikke nå?

Blir MDK kun tilkalt når det er snakk om gamle militære funn (miner, bomber etc.), og bombegruppen tilkalt ved industrielt sprengstoff?

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/n...av-eksplosiver

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                                              https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X