Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tema: Politiet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Nyheter: Politiet

I forbindelse med "biljakt" i Romerike 6. august, ble det avfyrt to skudd fra politiet, etter at patruljebilen flere ganger ble torpedert. Operasjonsleder i Øst PD uttalte i etterkant at involverte tjenestemenn ikke ville bli tatt ut av tjeneste da hendelsesforløpet fremstod ganske ubestridt, samt at varselskuddene ble avfyrt i forbindelse med at en tjenestemann gikk mot varebilen som på nytt rygget på patruljebilen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/pol...sfare/71465452

Etter gjennomgang av hendelsen er nå en tjenestemann suspendert inntil videre etterforskning av Spesialenheten, da vurderingen av omstendighetene rundt avfyring av skudd ikke er i henhold til instruks.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...7e9f0011ce609b

Kommentér

Politifolk får bot for å ha snoket i Skofteruds dødsfall

Det er flott at politiet tar grep for å oppdage (og forhåpentligvis forebygge) slik snoking. Det virker som om det er for mange nysgjerrige med tilgang til databaser som burde fått et hint om når man lovlig kan søke opp informasjon (er ikke unikt for politiet, men også f.eks. helsevesen).
      All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

En polititjenestekvinne ble i formiddag truffet i låret av et vådeskudd i forbindelse med skytetrening på Vatne. Hun ble fløyet til Stavanger sykehus med luftambulanse, og betegnes som lettere skadet.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/videos/183080
        Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Politi truffet av vådeskudd. Polititjenestekvinnen fra Sør-Vest politidistrikt ble truffet i låret av et vådeskudd i forbindelse med skytetrening på Vatne i Sandnes, melder NRK: https://www.nrk.no/rogaland/politikv...udd-1.14667114
          Si vis pacem, para bellum

Kommentér

Ein politimann uttaler seg om situasjonen i Oslo og kven han meinar skapar størst problem for politiet. https://www.dagbladet.no/kultur/list...78rOV3JG1h6AlU

Kommentér

Sv: Tema: Politiet

Jeg ser at Politiet, eller mer korrekt, utvalgte politidistrikt, får kritikk for måten de har "oppført seg" mot Unge Venstre og kampanjen Legalize it.
              https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._content=row-1
              One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Kommentér

Mulig enkelte utvalgte politidistrikt bør repetere maktfordelingsprinsippet. Det er ganske sjanseløst om politiet mener de har rett til å hindre lovlige politiske partier i å argumentere for å endre gjeldene lovgivning.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
                  Mulig enkelte utvalgte politidistrikt bør repetere maktfordelingsprinsippet. Det er ganske sjanseløst om politiet mener de har rett til å hindre lovlige politiske partier i å argumentere for å endre gjeldene lovgivning.
                  Enig. Urovekkende dersom politifolk (og sannsynligvis involverte politimestere) ikke har skjønt at de ikke har noe med hva politiske parti foretar seg, selv om de ikke liker budskapet (legalisering av hasj).
                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Det skrives også en del om samrøre mellom det offisielle politiet og Norsk Narkotikapolitiforening, bla her https://www.dagbladet.no/kultur/poli...lanet/65288009 Forsåvidt greit at barna mine tilsynelatende bllir skremt fra å bruke narkotiske midler, men prinsippet om en åpen politisk debatt uavhengig av makt veier tyngre, noe de er smarte nok til å forstå, og som igjen undergraver politiet som etat. I forbindelse med disse kampanjene til politiet flykter tankene lett over på bedehusmiljøet hvor man i gamle dager fylte brusen over på mugger fordi man ikke skulle venne barna og ungdommen på flaska.

Kommentér

Jeg syns Egon er på ball her: https://www.itromso.no/meninger/2019...n-19802528.ece

Når politistasjonssjef Anita Hermandsen i Tromsø i fullt alvor sier til Nordlys at «Skolearenaen skal være rusfri, og det er ikke der vi tar debatten», blir poenget overtydelig. For det er en vesentlig forskjell på å dele ut narkotika i skolegården og det å forfekte et høyst lovlig og legitimt standpunkt i debatten om hvordan norsk narkotikalovgivning skal være. Og her er det politiet som skal holde seg unna skolegården, ikke ungdomspolitikerne.
                      One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Kommentér

Aftenpostens leder i dag: Aftenposten mener: Det er lov å ville legalisere hasj

På den annen side mener Aftenposten at utformingen av valgkampeffektene (med en rykende hasj-sigarett) neppe viser god dømmekraft. Jeg er enig i at buttonen av noen kan forstås som reklame for å røyke hasj, og det er ikke heldig, men ikke ulovlig.
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Politiet oppdager stadig flere saker der nordmenn bestiller direkteoverførte overgrep av barn fra Filippinene.

Nå oppretter norske myndigheter et kontor i Manila for å bekjempe at filippinske barn blir ofre for norske overgripere.

https://www.politiet.no/aktuelt-tall...a-filippinene/

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                            Politiet oppdager stadig flere saker der nordmenn bestiller direkteoverførte overgrep av barn fra Filippinene.

Nå oppretter norske myndigheter et kontor i Manila for å bekjempe at filippinske barn blir ofre for norske overgripere.

https://www.politiet.no/aktuelt-tall...a-filippinene/

Og det er ikkje for tidleg.

Kommentér

Jon Wessel-Aas har skrevet en juridisk vurdering av offentlige etaters inngrep i Unge Venstres ytringsfrihet på valgarrangementer på videregående skoler:
                              https://docs.wixstatic.com/ugd/dd120...020f2259ce.pdf

Han konkluderer med at det åpenbart foreligger krenkelser av Unge Venstres og organisasjonens enkeltrepresentanters ytringsfrihet etter Grunnloven. Fylkeskommuner og deres representanter har handlet både uten lovhjemmel og i strid med Grunnloven § 100 (og EMK artikkel 10). Det er tale om alvorlige inngrep i ytringsfriheten som kan føre til rettslige sanksjoner overfor de ansvarlige.

Opprinnelig skrevet av Jon Wessel-Aas
                              Det er noe uklart om det er representanter fra politiet som har kontaktet de ulike skoleledere, og i hvilken rolle. Norsk Narkotikapolitiforening er en privat, ideell organisasjon med medlemmer blant annet fra politiet og tollvesenet. Representanter fra foreningen, som også er polititjenestepersoner, har erkjent å ha vært i kontakt med ulike videregående skoler om kampanjen, men ifølge egne utsagn ikke i rollen som politi.
                              Folk som er ansatt i politiet har, som alle andre, selvsagt rett til å organisere seg, og argumentere for sine politiske standpunkt. Men ikke i rollen som politi. Ut fra flere medieoppslag virker det som om NNPF har hatt en uryddig praksis, der de har skapt inntrykk av at de representerer politiet når de i virkeligheten representerer en privat interesseorganisasjon. Å gi inntrykk av at man representerer statens maktapparat når man forfekter private meninger er ganske ille. Det er rart at politiet tillater flere lokallag av NNPF å bruke lokal politistasjon som adresse. Jeg tror det er svært få andre interesseorganisasjoner som kunne fått fylkesrådmenn og fylkesutdanningssjefer til i det hele tatt å drømme om å gripe inn mot valgkampmateriell under en valgkamp. Med mindre man trodde henvendelsen kom fra politiet.

Opprinnelig skrevet av Jon Wessel-Aas
                              Etter vårt syn vil dessuten politiet ha plikt til å beskytte Unge Venstres representanters rett til å møte med de aktuelle budskap på fremtidige valgtorg/skoledebatter (...)
                              Det virker som om NNPF har skutt tidenes politiske selvmål.

Kommentér

Det er politiets dag i dag.
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                  Det er politiets dag i dag.

Ja, det er det. Og eg har hatt med meg familien til sentrum og har blant anna sett politihunden Odin og andre i politiet demonstrere narkotika søk.

Kommentér

Ny runde med "blålys" på TV2Zebra, og jeg kan fortsatt ikke forstå hvordan Olav kan jobbe i politiet. Håper ikke han sin fremtoning er representativ for etaten?

Kommentér

https://www.nrk.no/urix/kraftig-okni...iti-1.14727061

Hver femte dag tar en fransk politimann sitt eget liv. Tusenvis av sinte politifolk demonstrerte i dag i Paris mot arbeidsforholdene i politiet.

Ikke bare i Norge det mangler på utstyr, lønn og lange arbeidsdager, men har vi selvmord Politiet?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
                                      Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Det har skjedd.Han som hadde avhørene av fetteren til Birgitte Tengs tok livet sitt i 2007.
                                        https://www.dagbladet.no/magasinet/a...-fall/70834357
                                        When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av mailman Vis post
                                          Det har skjedd.Han som hadde avhørene av fetteren til Birgitte Tengs tok livet sitt i 2007.
                                          https://www.dagbladet.no/magasinet/a...-fall/70834357
                                          Tema er viktig. Personlig har eg snakka med fleire i politiet om behovet for ein alkoholfri off-site debrief/samtale. Og sagt at det finst eit sted dei kan låne gratis i AO, for å snakke litt ut.

Snakka også om at tidlig tysting på kollegaer som sliter, ofte er nødvendig for mange. Det går ofte for langt før folk seie i fra.

Har også snakka med andre Kollegastøtte ordninger, om at blålys bør ha felles debrief etter hendelser. Helst innen 24 timer etter hendelsen. Ofte har brann ein felles på stasjonen, mens Ambulanse og politi må reise på andre oppdrag.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
                                            Har også snakka med andre Kollegastøtte ordninger, om at blålys bør ha felles debrief etter hendelser. Helst innen 24 timer etter hendelsen. Ofte har brann ein felles på stasjonen, mens Ambulanse og politi må reise på andre oppdrag.
                                            Eit kjent problem. I mitt AO er det spesielt ambulansen, men og ofte politiet som må haste vidare til nytt oppdrag. Då blir det ein makkerdebrif i bilen i løpet av vakta, den er verdifull den, men ikkje alltid god nok.
                                            Heilt i starten på mi abulanse karriere, dette var ca vinteren 96-97 litt tidleg. Var hospitant fortsatt og vi hadde heimevakt. Eg sto i dusjen når alarmen gjekk og fekk på meg kjeledressen så fort som mulig og sprang med tskjorta i eine hand til bilen min. For eg måtte køyre ned til sentrum for å måte ambulansen eg skulle med. Den rakk eg ikkje, men ambulanse nr 2 tenkte på meg og plukka meg opp. Meldinga var trafikkulykke med fleire skadde. Når vi kom fram vart eg sett til å ta hjertekompresjonar på eine pasienten, det var ingen ting å blåse i. Det var ein bil som i høg hastigheit hadde trefft ein annan bil. I bilen med høg hastigheit var det 3 ungdommar som til slutt alle omkom. I den andre bilen var det ei venninne av meg, men det registrerte eg ikkje då. Når vi avslutta på skadestedet gav skadestedleiar klar ordre, her skal vi ha ein grundig debrif, og alle skal vere med. Heilt ærleg, ikkje sikkert eg hadde fortsett i bransjen utan.

Kommentér

Lang køyretur for å få mann i varetekt. https://www.nrk.no/sognogfjordane/ma...ten-1.14793612

Kommentér

I følgje politiet bur eg i eit områda av landet der det skjer så lite at ein ikkje treng å ha politiet på vakt 24/7. Det må vel vere bra?
                                                https://www.nrk.no/sognogfjordane/_-...akt-1.14794917

Kommentér

Artikkel om politiets erfaringer med tazer.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...gn=social_abc_

Kommentér

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                                                    I f�lgje politiet bur eg i eit omr�da av landet der det skjer s� lite at ein ikkje treng � ha politiet p� vakt 24/7. Det m� vel vere bra?
                                                    https://www.nrk.no/sognogfjordane/_-...akt-1.14794917
                                                    Der eg kjem ifr� har der ikkje vore lensmann tilgjengelig store delar av d�gnet; sidan lensmannskontoret vart lagt ned og sentralisert p� andre sida av fjorden er det til�rma umulig at politiet kjem deg ut til �yene etter siste fergeavgang. Vi snakkar nærmare 10år siden avviklinga kom til 1-2 arbeidsdagar i vekå og for om lag fem år sidan vart det heilt lagt ned.
                                                    Heldigvis finns det fortsatt doktorb�t (ambulanseb�t), s� folk kjem seg over fjorden d�gnet rundt uten ferge. Gitt at v�ret ikkje er for j�vlig.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Æ, ø og å har blitt skrudd til i innlegget ditt, Hulkinator. Har du copy/pastet fra noe annet som muligens hadde annen skriftenkoding?
                                                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Kom over en artikkel hvor det sies at Politi for 50 timer i året med våpentrening. Bør dette økes og inkludert taktikk trening? Grunnen jeg spør. Er dette nokk for og skape god kvalitet hos Politiet.

Kommentér

Etter å først gått ut med en såkalt politiordre om å tolke koranbrenning som hets mot folkegrupper, så snur politidirektør Benedicte Bjørnland melder Dagbladet:
                                                          https://www.dagbladet.no/nyheter/end...itikk/71864003

Underlig at politiet her i utgangspunktet forsøkte seg med en beskranking av ytringsfiheten. Noen som ikke har fulgt med i timen på jusstudiet?

Personlig synes jeg det gjør vondt i ryggmargen å se bøker brenner, historisk sett har det vært mye dritt i kjølvannet av bokbål, men å begynne å tukle med ytringsfriheten må da ligge over politiets kompetanse?

Kommentér

Artikkel i Aftenposten som ble pulisert før omtalte snuoperasjon:

Politidirektørens operasjonsordre mot koranbrenning er å leke med ilden. Den kan innebære at politiet begynner å praktisere sin helt egne, selektive blasfemilov.

https://www.aftenposten.no/meninger/...nar-oeverenget

Kommentér

I tillegg stusser jeg over at vi ikke har fått sett den aktuelle ordlyden. Om ordren er unntatt offentlighet, er det ingen ting i veien for å publisere deler av det. Om man bruker taktiske og operative hensyn som argument mot offentliggjøring, faller det på egen urimelighet, da ordren ikke gjelder lenger. Dessuten har vi prinsippet om meroffentlighet.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X