Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tema: Politiet

Collapse
Dette emnet er klistret
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Igjen, veldig enig i det Aeliana skriver. Journalister forstår seg dessverre heller på skrivebordseksperter fremfor de som har operativ erfaring. Jeg ser akkurat det samme når det kommer til læreryrket som til politiet, de som sier de har peiling og som sitter i godstolen med konjakken og analyserer situasjonene fra alle vinkler, de blir hørt.

Det som er synd i sånne debatter som dette er at synserne får lov til å ta all plass der de bruker alle sine akademiske triks (kilder, artikler, statistikk, forskningsrapporter and you name it), uten å en gang ta inn over seg at de som først sto ovenfor situasjonen, var de som måtte takle den der og da (samtidig som det koker i huet om hvilke konsekvenser det kan få dersom en IKKE får kontroll på vedkommende), ikke etterpå ved skrivebordet når de hadde ei uke til å tenke seg om, ta hensyn til hva alle andre måtte mene osv.

Jeg har selv jobbet som utrykkingsvekter i Oslo, og kan lett skrive under på at ingen situasjon du kommer opp i på jobb er lik det du trodde du var forberedt på. Det er kanskje på tide å sende synserne, lederne og forskerene inn i en skarp situasjon, feks. masseslagsmål på 7-11 Brugata mellom 5 forskjellige etnisiteter, før de får lov til å synse og mene høyt og lavt om voldsbruk, arrestasjonsteknikk og etiske rettningslinjer?

Kommentér

• Aeliana: Synest du til ein stor grad argumenterer godt og grundig for synspunkta dine. Men det slår meg at det innimellom blir noko ubalansert.

Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
      Neida, Mike, jeg klandrer ikke noen vitner, selv om jeg antar mange har forståelse for hvor frustrerende det kan være å ha tilskuere hengende rundt seg og filme (vi vet jo hvorfor det ofte filmes), mens du - alt annet enn elegant og stilfullt - slåss med en fyr som ikke har planer om å gi seg med det første. Og han får gjerne økte krefter gjennom støtten han opplever fra publikum som filmer.
      At publikum filmar politiaksjonar på offentlege stader er vel noko ein må rekne med når ein eingong har valt det yrket du har.
      Det er heller ikkje slik at videoar av denne typen alltid går i disfavør av politiet. I dette tilfellet me her diskuterar har den aktuelle polititenestemannen fått sterk støtte fra fleire hald. Vedkomande er ikkje teke ut av teneste. Og sjølv om Spesialeininga ser på saka, skal det vel mykje til før dei finn noko særleg kritikkverdig.

Det finst vel og dei politifolka som blir bryske og vil nekte publikum å filme, sjølv om dei vel ikke har noko hjemmel for det.

En konsekvens av all denne sensasjonslysten, og behovet for å finne feil hos politiet i kampens hete, som man så deretter betales godt av media for å publisere, kan bli at man oppnår et politikorps som blir handlingslammet.
      Fleire media har vore svært aktive med å vidareformidle politiets misnøye med manglande ressursar til offentlegheiten. Tippar media på mange måtar er til nytte for politiet. Derfor synest eg du svarmålar ein deil her.

Vi kan stille oss spørsmålet: Er det bedre at konsekvensen av den omtalte hendelsen blir at vi får en politimann i Bodø til å tenke at "det er ikke verdt det, - neste gang lar jeg han løpe"?
      I mange situasjonar ventar, etter kva eg har skjøna, politiet på forsterkingar før dei går til pågriping. Eg veit ikkje om dei skulle ha gjort det i dette tilfellet, kanskje skulle dei ikkje det. Men det var vel uansett ei patrulje til like i nærleiken, dersom eg ikkje har misforstått.

En helt ordinær pågripelse.
      Nå blir det litt personleg, men sidan du hevdar dette var ei heilt ordinær pågriping, må eg nesten stille følgjande spørsmål:

Kor ofte opplever du at du sjølv eller kollegaer må sparke og slå ein person som ligg på bakken, for å få kontroll på vedkomande?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av holmiz Vis post
        Jeg har selv jobbet som utrykkingsvekter i Oslo, og kan lett skrive under på at ingen situasjon du kommer opp i på jobb er lik det du trodde du var forberedt på. Det er kanskje på tide å sende synserne, lederne og forskerene inn i en skarp situasjon, feks. masseslagsmål på 7-11 Brugata mellom 5 forskjellige etnisiteter, før de får lov til å synse og mene høyt og lavt om voldsbruk, arrestasjonsteknikk og etiske rettningslinjer?
        Eit masseslagsmål mellom fem ulike etnisitetar på 7-Eleven i Brugata på Grønland i Oslo ville eg ikkje tru var ein jobb som ein utrykningsvektar hamla opp med åleine.

Kommentér

• Mike 20: i en ideell verden hadde alt gått greit og alle som skulle pågripes hadde gitt seg uten kamp når et optimalt antall polititjenestemenn dukket opp på best mulig tidspunkt.

Du vet også at det ikke er slik det fungerer. Pågripelser av vrangvillige kunder er ikke uvanlig og da kan det se brutalt ut for utenforstående. Et visst maktbruk er nødvendig for å ha kontroll. Teknikk og utførelse er ikke nødvendigvis den beste men det blir gjort innenfor det som er akseptabelt. Legg merke til at når man har kontroll på begge armer så er alt over og begge tjenestemenn er rolige.

Nå er det spesialenheten som skal vurdere hele saken og de vil sikkert konkludere etterhvert. Hvorvidt politiet skal trene mer på AT blir sikkert et moment og der er jeg helt enig med de som sier at det brukes for lite tid på dette.
          It's not the critic who counts....

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Mike20 Vis post
            Eit masseslagsmål mellom fem ulike etnisitetar på 7-Eleven i Brugata på Grønland i Oslo ville eg ikkje tru var ein jobb som ein utrykningsvektar hamla opp med åleine.
            Du er det beste eksempelet på det jeg sier over, at du "ikkje vil tru" og deg om det, jeg var der helt aleine iført vekteruniform, det var ikke du.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av holmiz Vis post
              Du er det beste eksempelet på det jeg sier over, at du "ikkje vil tru" og deg om det, jeg var der helt aleine iført vekteruniform, det var ikke du.
              Eg skjønar du var der åleine som vektar, men er ikkje eit masseslagsmål ei politioppgåve?
              Mi erfaring er at publikum varslar politiet ved masseslagsmål. Så langt det er mogleg har eg inntrykk av at dei prioriterar å kome med fleire patruljer. Når kamphanene høyrer sirener hender det og at dei flyktar for alle vindar.

Kommentér

Eg skjønar du var der åleine som vektar, men er ikkje eit masseslagsmål ei politioppgåve?
                Mi erfaring er at publikum varslar politiet ved masseslagsmål. Så langt det er mogleg har eg inntrykk av at dei prioriterar å kome med fleire patruljer. Når kamphanene høyrer sirener hender det og at dei flyktar for alle vindar.
                Nå har jeg selv en slektning som er vekter i samme by som holmiz bor og han har vært det siden 2005. Og det han allerede sa dengang var at vektere får mer og mer oppgaver som var tiltenkt politiet, blant annet "holde orden" i gatene til politiet kommer om nødvendig. Bare til info.

Kommentér

• http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10100928

Nå har politimennene selv uttalt seg til media, og slik de så det, så fikla gjerningsmannen etter noe i lomma. Som polititmann så kan ingen ta fra deg din subjektive opplevelse av en situasjon, og hvis politimannen fryktet at det skulle komme et våpen opp av lomma til gjerningsmann så vil jeg påstå at slag og spark er godt innafor. Slag og spark skal som utgangspunkt kun komme i en nødverge/selvforsvars situasjon. Våpen = Nødverge.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                    Saken sier ganske mye om våpenkultur, forhåpentligvis begrenset til den tjenestemann dette gjelder. Enhver som virkelig er vant til å bruke våpen vil rent instinktivt ha sitt personlige våpen hos seg alltid, eller ha kontroll på det med å vite at det er nedlåst, ikke bare tro.
                    Det viste seg vel å være en politikvinne, dette her?

Kommentér

Det kan sjå ut som ein politimann sparkar ein person som skal pågripast. Personen ligg på bakken når dette skjer.
                      To momenter du ikke nevner:

1. Sparket kommer når personen ligger på rygg og altså utgjør en direkte fare. Det ser heller ikke særlig hardt ut, og er åpenbart ikke ukontrollert.

2. Slagene (tre stykker mot armen/skulderen, som forøvrig er dekket av vinterklær) kommer når personen nekter å legge hånden på ryggen, og det er dermed stor fare for at han kan få tak i et våpen el.l. En direkte fare.

Opprinnelig skrevet av Mike20 Vis post
                      I tillegg sparka, og kanskje også slo, politiet han som låg på bakken i etterkant av at bikkja hadde teke han.
                      Sparket og slagene er beskrevet over. Når du sier at "politiet sparket og slo" så fremstår det som at de mister besinnelsen og gir ham bank. I realiteten bruker de spark og slag som et direkte middel for å sikre personen.

Opprinnelig skrevet av Mike20 Vis post
                      Håndfast og håndfast. Her snakkar ein vel meir om slag og spark mot ein person som ligg nede. Pål Lagestad har undervist i arrestasjonsteknikk ved PHS i Bodø i tolv år og er medforfatter av ei bok om temaet som er pensum for politistudentane her i landet.
                      Han seier dette ikkje har noko med arrestasjonsteknikk å gjere. Når det er sagt vil eg ikkje vere med på å dømme denne politibetjenten, i form av å fastslå at det han gjorde var galt. Eg tek berre saka opp til debatt.
                      Igjen gjentar du bare dette med spark og slag uten å nevne hva det er snakk om. Se øverst.

Er Lagestad altså en av disse som er medansvarlige for at det står så dårlig til med arrestasjonsteknikken blant politistudenter i Norge? Har han noen gang arrestert noen som har motsatt seg det kraftig, og som kan utgjøre en direkte fare mot ham selv? Kom han med forslag om alternative metoder enn de som ble brukt av polititjenestemannen i denne saken?

Verkar som du klandrar vitna som filma dette, fordi dei synest det såg altfor brutalt ut.
                      Arrestasjoner av personer som motsetter seg vil da alltid se brutalt ut for sensitive sivilister?

Kommentér

• http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article6512280.ece

Kan virke som om noen tror det er et terrorangrep i Norge til enhver tid, siden politiet prioriterer noe annet enn å bekjempe terrorister med sitt eneste politihelikopter hver dag.

Litt festlig at personen som er så "fornærmet" av å få besøk av politihelikoper, reagerte på at tjenestepersonene ikke legitimerte seg. Syntes forøverig at et helikopeter til titals millioner med skriften POLITI er legitimasjon i seg selv.

Kommentér

• Hehe... Uniformert politi trenger vel forøvrig ikke å legitimere seg uoppfordret for å utøve politimyndighet.

Kommentér

• Mike, du har fått så gode svar fra samtlige her, at det egentlig er overflødig med noen kommentar fra meg.

Sparkene kom for å få ham ut av balanse, og slag på arm for å få kontroll på armene - noe du sikkert forstår grunnen til.
                            Vi må bruke den makt som er nødvendig i en slik situasjon.

Som du ser zaitzev bemerker, så stoppet maktbruk straks de hadde fått kontroll.
                            Det hadde vært noe helt annet dersom dette hadde fortsatt etter at den antatte voldtektsmannen hadde overgitt seg.

Det er gjerningspersonene som i stor grad avgjør hvor mye makt som må brukes for at man skal kunne gjenopprette ro og orden.
                            Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Kommentér

• Har for øvrig lyst til å kommentere at dette skal etterforskes av Spesialenheten.

I fjor (i likhet med foregående år) ble 96 prosent av anmeldelsene henlagt. Ikke så rart når en masse saker av denne type havner der.

Spesialenheten har sin funksjon, ingen tvil om dèt, men de burde bruke tid på annet enn dette.

Kommentér

• Aeliana: Spurde deg litt tidlegare om kor vanleg det er at politiet må kome med "korrigerande" spark og slag, eller kva ein skal kalle det, mot gjenstridige personar som ligg på bakken. Du har så langt ikkje svara på det.
                                Last edited by Mike20; DTG 221344 Feb 13, .

Kommentér

• Jo, jeg har i grunnen svart på det.

Politiet bruker kun den makt som er nødvendig for å få kontroll, og jeg - og andre - har svart deg på hva som sannsynligvis skjedde i denne saken. Du har også fått link til de involverte politimennenes forklaring.
                                  Hvis gjerningspersonen setter seg opp mot politiet, er politiet i sin fulle rett til å bruke dette som et lempelig middel for å kontroll på personen. Et korrigerende "spark" er langt mer lempelig enn feks bruk av teleskopbatong eller pepperspray.

Kommentér

• Til noe litt annet.
                                    Syntes det er litt rart at Politihøgskolen først nå har begynt å benytte seg av treningssimulator, med tanke på at dette har vært godt brukt i forsvaret noen år.

http://www.phs.no/om-phs/nyheter/nye...ssimulatorene/

I tillegg finner jeg det litt merkelig at de ikke tar potensialet helt ut, og plasserer simulatoren på en skytebane, så man faktisk får avfyrt våpenet i de situasjonene man vurderer det til at det er løsningen.

I Garden benyttes det treningssimulator av samme sort, men med videooverføring slik at det er skuespillere som spiller med deg på lerretet. Slik kan man eskalere eller deeskalere situasjonen underveis, og skuespilleren legger seg ned som skutt om det blir utfallet. Mye mer realistisk. Og det er jo det denne simulatoren skal gi, mer realisme og praktisk trening.
                                    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Kommentér

• mobil.aftenposten.no/nyheter/iriks/Nye-politistillinger-kan-fore-til-oppsigelser-7128833.html

Det som blir riv ruskende galt i mine øyne er at hele Norge nå tror at politidistriktene har fått 273 stillinger. Det har vi ikke. Dette er å holde hele befolkningen for narr. De midlene som skulle gå til disse stillingene blir trukket tilbake på andre poster i budsjettet, sier han.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
                                        Jo, jeg har i grunnen svart på det.
                                        Du sa dette var ei heilt ordinær pågriping. Då eg spurde kor ofte du opplever, eller høyrer om at kollegaer må sparke og slå gjerningsmenn som ligg på bakken for å få kontroll på dei, vart du utydeleg og lite konkret i svaret ditt. Men det er greit. Me treng ikkje gå vidare på den.

Etter å ha lese alle innlegga om denne saka på denne tråden (dei fleste argumenterer for at pågripinga var ok), og etter å ha høyrt politifolkas eiga forklaring, har eg latt meg påverke såpass mykje at eg har kome til at eg også synest denne pågripinga var ok, slik det utvikla seg. Skulle gjerne ha høyrt gjerningsmannens versjon, men det får passere at ikkje har høyrt den.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Xylia Vis post
                                          Til noe litt annet.
                                          Syntes det er litt rart at Politihøgskolen først nå har begynt å benytte seg av treningssimulator, med tanke på at dette har vært godt brukt i forsvaret noen år.

http://www.phs.no/om-phs/nyheter/nye...ssimulatorene/

I tillegg finner jeg det litt merkelig at de ikke tar potensialet helt ut, og plasserer simulatoren på en skytebane, så man faktisk får avfyrt våpenet i de situasjonene man vurderer det til at det er løsningen.

I Garden benyttes det treningssimulator av samme sort, men med videooverføring slik at det er skuespillere som spiller med deg på lerretet. Slik kan man eskalere eller deeskalere situasjonen underveis, og skuespilleren legger seg ned som skutt om det blir utfallet. Mye mer realistisk. Og det er jo det denne simulatoren skal gi, mer realisme og praktisk trening.
                                          Politihøgskolen har brukt simulator (maken til de på Rena) siden 1998. De ble kjøpt inn samtidig som Forsvaret kjøpte sine. Politihøgskolen har nå gått til anskaffelse av en ny simulator som er langt bedre og mer avansert enn den de har brukt de siste 15 årene. Det er også laget nye scenarier som i langt større grad er tilpasset norske forhold enn de som ble brukt tidligere. Så dette er ikke noe nytt, bare en forbedring av undervisningen.

En av fordelene med simulator med trykkluft er at du kan øve stressituasjoner uten fare for noen av de som er til stede. Erfaringer fra USA og Storbrittania viser også at politielever som begynte å trene på en simulator med laservåpen i stor grad blir bedre skyttere enn de som bare trener med skarpe våpen.

Nå ble jeg kastet ut av Forsvaret pga. for høy alder da den treningssimulatoren du snakker om ble introdusert, så jeg har ikke prøvd den selv. Men slik jeg har forstått det benyttes den hovedsakelig å trene VKP. Et kamera filmer en markør/instruktør som befinner seg et annet sted. En prosjektor overfører dette til en skjerm. Så kan soldatene snakke og skyte på instruktøren uten at noen blir skadet.

Konseptet med treningssimulatorene til Politihøgskolen og Rena er noe ganske annet. Du har mulighet til å trene mot forhåndsinnnspilte sekvenser. Hvis du så innslaget på NRK for et par uker siden om simulatoren i Stavern, så så du at "skurken" falt når han ble truffet. Hadde de bommet ville han bare ha fortsatt angrepet. Slike treningssimulatorer er også et godt redskap for instruktører som kan analysere elevenes våpenføring, kontroll på avtrekker osv. Du kan konstruere veldig avanserte skytebaner eller du kan ta del i meget avanserte "videospill".
                                          Last edited by pioff; DTG 242208 Feb 13, .
                                          There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

• Jaggu, takk for informativt innlegg!
                                            "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Kommentér

• Tre irrelevante innlegg flyttet til dertil egnet tråd.

Mod.
                                              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Du sa dette var ei heilt ordinær pågriping. Då eg spurde kor ofte du opplever, eller høyrer om at kollegaer må sparke og slå gjerningsmenn som ligg på bakken for å få kontroll på dei, vart du utydeleg og lite konkret i svaret ditt. Men det er greit. Me treng ikkje gå vidare på den.

Etter å ha lese alle innlegga om denne saka på denne tråden (dei fleste argumenterer for at pågripinga var ok), og etter å ha høyrt politifolkas eiga forklaring, har eg latt meg påverke såpass mykje at eg har kome til at eg også synest denne pågripinga var ok, slik det utvikla seg. Skulle gjerne ha høyrt gjerningsmannens versjon, men det får passere at ikkje har høyrt den.
                                                Jeg uttalte meg om saken, og hvis jeg ikke ønsker å dele min egne (og i hvert fall ikke andres) personlige erfaringer, får du respektere dèt.

Tror ikke du skal bekymre deg så mye for hvordan voldtektsmannen har det, han blir nok tatt godt vare på.

Jeg er mer bekymret for hvordan det går med offeret, og hvordan fremtiden hennes vil bli.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
                                                  Jeg uttalte meg om saken,.....
                                                  Du hevda dette var ei heilt ordinær pågriping. I dette ligg det vel implisitt ei samanlikning med andre pågripingar.

...og hvis jeg ikke ønsker å dele min egne (og i hvert fall ikke andres) personlige erfaringer, får du respektere dèt.
                                                  Dersom du ikkje ønskte å deile dine erfaringar så kunne du vel ha sagt det da, i staden for å svare med det eg oppfattar som utydelege og generelle vendingar på eit konkret spørsmål. Har forsåvidt respekt for at du ikkje vil deile eigne erfaringar.

Tror ikke du skal bekymre deg så mye for hvordan voldtektsmannen har det, han blir nok tatt godt vare på.
                                                  Gjerningspersonen er, etter kva eg skjønar, mistenkt eller sikta for ei overfallsvaldtekt, som er ei svært alvorleg kriminell handling.
                                                  Er ikkje særleg uroa for korleis han har det nå. Men står fast på at det kunne vore interessant og høyrt hans versjon av pågripinga, all den tid me har høyrt dei som pågreip han sin versjon.

Jeg er mer bekymret for hvordan det går med offeret, og hvordan fremtiden hennes vil bli.
                                                  Deiler denne uroa. Ei valdtekt kan øydeleggje livet til den som vert utsett for det. Eg håpar ho blir teke godt hand om.

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av Xylia Vis post
                                                    De har vel benyttet seg av simulator tildigere også? Det nye er vel at det er nye innspillinger spesielt for norske forhold (tidligere har de brukt amerikanske opptak).

Når begynte de med dette?

Kommentér

• Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
                                                      De har vel benyttet seg av simulator tildigere også? Det nye er vel at det er nye innspillinger spesielt for norske forhold (tidligere har de brukt amerikanske opptak).

Når begynte de med dette?
                                                      Se innlegg fra pioff på forrige side.

Vet ikke når Garden tok dette i bruk. Før 2009 iallefall. Simulator er også i bruk på Rena.

Kommentér

• Mike, jeg har fortalt deg flere ganger at det aldri ser pent ut når folk setter seg til motverge, lignende pågripelser som denne skjer ofte. Viser til de andre innleggene mine, orker ikke å gjenta dette til det kjedsommelige.

Du stilte et personlig spørsmål, og jeg valgte å svare mer generelt, regnet med at du tok det hintet.
                                                        Men nå har du fått beskjed i klartekst, og vi behøver ikke å kverne noe mer på dette.

Jeg har for øvrig ingenting imot å være mer personlig hvis jeg ser det har en hensikt, og jeg velger det selv.

Kommentér

• Angrep politimann ved utested - dømt til tre års fengsel

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10101015

Mannen som sparket og slo ned en sivil politimann i Oslo i fjor, må sone tre år i fengsel, og betale 180.000 kroner i oppreising
                                                          I mine øyne en hårreisende lav straff.
                                                          It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

• Enig med du.
                                                            Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Ja, det er jo ikke lenge til han er ute i gata igjen.

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X