Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Norges lotteforbund

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Muligheter i forsvaret som 25 åring uten førstegangstjeneste?

Okei har ikke studiespes kun fagbrev så da er vel det utelukket da? Noen andre stillinger jeg kunne hatt i forsvaret med min bakgrunn? Eller er løpet stort sett kjørt ettersom jeg er 25 nå.

Kommentér

Okei har ikke studiespes kun fagbrev så da er vel det utelukket da? Noen andre stillinger jeg kunne hatt i forsvaret med min bakgrunn? Eller er løpet stort sett kjørt ettersom jeg er 25 nå.

Kommentér

Du kan jo sjekke om dette er noe for deg.

Teknisk lederutdanning - Våpenteknisk skole (VTS)

Om utdanningen

En teknisk leder, med sitt mekanikerlag, er uunnværlige for Forsvarets operative evne og kampkraft. Forsvaret har avansert landbasert teknisk materiell og en tekniker må ha evnen til å bruke, vedlikeholde og reparere materiellet i varierende og utfordrende situasjoner. I tillegg må de være handlekraftige og omsorgsfulle ledere i et operativt miljø.

Teknisk lederutdanning ved VTS er en unik og intensiv utdannelse som krever motiverte og arbeidsvillige elever med gode tekniske, mentale og fysiske ferdigheter

Krav til søker

Krav til søkere uten fagbrev, løp 1: (utdanningslengde 2 år – praksisperiode 3 år):

Ha bestått sesjon. Bestå sesjon med minimum karakter 5 på teoritest. Ha fyllt 18 år innen skolestart i august. Fullført og bestått ett av følgende Vg2 ved skolestart: Vg2 Kjøretøy, Vg2 Arbeidsmaskiner (Tverrfaglig eksamen + forlenget læretid) eller Vg2 Industriteknologi

Krav til søkere med fagbrev, løp 2: (utdanningslengde 1 år – praksisperiode 2 år)

Ha bestått sesjon. Bestå sesjon med minimum karakter 5 på teoritest Inneha et av følgende fagbrev ved skolestart: Bilmekaniker, tunge kjøretøy.
        Bilmekaniker, lette kjøretøy.
        Anleggsmaskinmekaniker.
        Landbruksmaskinmekaniker.
        Industrimekaniker.
        Børsemaker.
        Finmekaniker.
        Automatiker.
        Optroniker.
        Reservedelsfaget.
        Logistikkoperatør.
        Annet relevant teknisk fagbrev og utdanning kan være aktuelt.

Tilfredsstille fysi​ske minstekrav for utdanningen (nivå 5)

https://forsvaret.no/tlu
        Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Løpet er på ingen måte kjørt,det er ikke noe hinder å gjennomføre førstegangstjeneste som 25 åring.
          Da har du også muligheten til å få tatt fag via voksenopplæringen,du kan få tilbud/søke på grenaderstillinger,med påfølgende mulighet for befalsutdannelse.

Edit:Ser 93A: ninjaet meg noe helt jævlig.
          When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Birken Vis post
            Du kan jo ringe Forsvarets Personell og Vernepliktssenter og prøve å få deg kalla inn til fyrstegongsteneste. Med din bakgrunn vil du nok ha eit fortrinn dersom du ønskjer teneste på fartøy. Etter endt førstegongsteneste kan du verve deg og bli konstabel, med mogelighet for å ta befalsutdanning seinare. Dersom du heller ønskjer å bli offiser kan du ta opp sivile fag ved siden av tenesta, for så å søke krigsskule når studiekompetansen er i boks.

Edit: Kom for seint til festen eg og, ja.
            Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Takker for svar skal forhøre meg nærmere.

Kommentér

Husk at det er flere måter å få studiekompetanse på. Eks, søke på grunnlag av realkompetanse. Dersom SKSK ikke godkjenner dette kan du søke en annen skole som gir innpass med realkompetanse. Ved opparbeidet 60stp får du automatisk studiekompetanse. I tillegg finnes flere andre veier og alternativer
                Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Norges lotteforbund

Norges Lotteforbund (NLF) er en frivillig organisasjon for kvinner og menn over 16 år med norsk statsborgerskap.

Lotter er kvinner og menn som ønsker å gjøre en innsats innen militært beredskapsarbeid og er en del av totalforsvaret.
                  Norges Lotteforbund samarbeider tett med Heimevernet (HV)

NLF har lokalforeninger rundt omkring i landet.
                  Disse foreningene driver aktiv organisasjonsvirksomhet og gjør tjenester for militære avdelinger lokalt.

NLFs formål er å arbeide for å styrke nasjonens forsvars- og beredskapsvilje og dyktiggjøre kvinnerog menn som i fredstid,
                  ved krise og væpnet konflikt, kan arbeide i og for totalforsvaret.

https://lottene.no/
                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Sv: Finnes det noe tilsvarende lotteforbundet for menn?

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                    Lotteforbundet er, for å si det litt brutalt, rester etter en svunnen tid, da kvinner ikke hadde noen mulighet for å avtjene militærtjeneste, men gjennom dette kunne få en mulighet til å hjelpe soldatene innen forpleining, administrativ transport, samband og sanitet, primært. Forutsetningsvis uten våpen, men med den beskyttelse en uniform gir ihht konvensjonene.

Sånn sett, og dette er sannsynligvis mat for en helt ny tråd, burde hele forbundet vært lagt ned i sin nåværende form, spør du meg.

I 2018 kunne vi heller, i likestillingens navn, innført en organisasjon av "Frivillige sivile til støtte for Forsvaret", eller noe sånt, og kledd dem opp i vanlige uniformer med CIV-distinksjoner. GSU eller tilsvarende militær utdannelse trenger de ikke, men de må ha et grunnkurs som gir dem en viss ferdighet i å ikke fryse i hjel eller på annen måte dø på seg når de er utenfor komfortsonen, samt et kurs i det de faktisk skal drive med, f eks sanitet.

Dette hadde ikke behøvd å bli veldig dyrt, og ville kunne avlastet trente soldater fra enkelte rutineoppgaver som ikke krever bevæpning. Jeg er imidlertid sterkt i tvil om behovet for en slik organisasjon, men tar gjerne motforestillinger på det. Innenfor totalforsvarskonseptet vil man allerede bruke vanlige sivile til mange oppgaver, f eks transport i bakre områder, sykehusdrift etc. Og jeg er i utgangspunktet skeptisk til å bruke ubevæpnede folk i nærheten av stridssonen, da de må passes på av soldatene.
                    Siterer like gjerne meg selv, jeg.

Kommentér

Sv: Norges lotteforbund

Eller at NLF slår seg sammen med NROF og danner Norges Reservist Forbund.
                      Lotteforbundet har en fin kursrekke, NROF har skyte- og feltaktivitetene.
                      Dette kan jo bare bli bra, tenker jeg..

SlakaBall
                      Bumpibump TM

Kommentér

Opprinnelig skrevet av SlakaBall Vis post
                        Eller at NLF slår seg sammen med NROF og danner Norges Reservist Forbund.
                        Lotteforbundet har en fin kursrekke, NROF har skyte- og feltaktivitetene.
                        Dette kan jo bare bli bra, tenker jeg..

SlakaBall
                        Ein veldig god ide.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
                          Ein veldig god ide.
                          Sånn rent bortsett fra at lotter ikke er reservister.

De har ikke en soldatutdannelse i bunnen, som gjør at de kan tjenestegjøre som fullverdige medlemmer av de væpnede styrker. Men at det kan være rom for samarbeide er jeg ikke uenig i, dersom det er slik at det er et behov for denne kategorien frivillige til forskjellige støttefunksjoner.

https://forsvaretsforum.no/manne-lottene-kommer

Det er mulig jeg bare er en sur gammel grinebiter, men ordet "manne-lotte" klinger ikke godt.

Kommentér

A-lotter er reservister. Jeg tror, under forutsetning av at man er edruelig med tanke på tjenestestillinger og ikke firer på fysiske krav, at dette kan være en god plan for (fortsatt) å fylle enkelte stillinger i mob-forsvaret.
                            "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                            - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Norske Reservister, Offiserer og Frivilliges forbund.. [emoji1787]

SlakaBall
                              Bumpibump TM

Kommentér

Her har du første kull med ikke-lotter lotter:
                                https://forsvaret.no/hv/soldatutdann...agspesialister
                                - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Opprinnelig skrevet av essal Vis post
                                  Her har du første kull med ikke-lotter lotter:
                                  https://forsvaret.no/hv/soldatutdann...agspesialister
                                  Svært interessant. Frå eit "utanfor HV -synspunkt" tykjar eg at HV har gjort mykje bra i det siste for å fylle opp rekkene sine med rett personell, og endre retning frå fredstid V&S til å bevege seg meir mot lettinfanteri.

Eg håpar og trur at "Grunnleggjande Soldatkurs" berre vil vere forbeholdt personell med spesiell sivil kompetanse, og at den jamne geværmann fortsatt vil ha minimum 6 mnd fgtj, men eg tykjer fortsatt at tre veker grunnutdanning er i minste laget.

Eg håpar HV og Hæren kan få til eit samarbeid rundt dei nye rekruttskulane til Hæren, når den tid kjem. Desse rekruttskulane blei omtalt i eit nyheitsbrev som diverre var stempla "Unntatt offentlegheita" for ei stund tilbake. Til tross for at den føreslåtte orgen ikkje var heilt slik eg hadde håpa på, så trur eg det kan bli ei bra greie.
                                  Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                  Working...
                                  X