Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Film fra stor Sivilforsvarsøvelse i Sandefjord fra 1950-tallet

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Film fra stor Sivilforsvarsøvelse i Sandefjord fra 1950-tallet

Denne fine gamle filmen viser en større sivilforsvarsøvelse i Sandefjord fra 1950-tallet.

Her får man se både lokalt sivilforsvar, kommandoplass, fjernhjelpkolonne, utvidet hjelpeplass, og en masse gamle tyskerhjelmer i ny tjeneste.

https://www.youtube.com/watch?v=ZwUv_emFiGE#t=41

For en enorm ressurs sivilforsvaret måtte vert på den tiden
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Dette var veldig artig. Faren min var tjenestepliktig i Tønsberg sivilforsvar på 1950- og 60-tallet. Det jeg husker fra jeg var liten og han var på øvelser var at han hadde armbånd med SAMB. (sambandsmann) og at han hadde gul hjelm som ikke lignet på noen på denne filmen, men var typisk som britisk hjelm fra 2. verdenskrig. Jeg husker ikke så mye, for faren min fikk en kronisk sykdom som gjode ham delvis ufør (og dermed ikke i sivilforsvaret lenger) da jeg var barn og som han døde av mens jeg var midt i tenårene. Noe jeg mener å huske var at han fortalte at hans oppgave var å sørge for samband mellom aksjonsgruppe som var ute og kommandoplassen, og at han betjente en diger tung radio som han bar foran på maven (engelsk så vidt jeg husker, men det er jeg ikke så sikker på). Ellers hadde de alarmplass (altså der de skulle oppholde seg i krig inntil de skulle ut i aksjon) i et fjellanlegg i Haugar midt i Tønsberg. Jeg er ikke sikker på om kommandoplassen også var der, eller et annet sted.

Forresten, faren min som var født i 1918, fikk et system på sesjon i 1937 som vi kanskje nå kunne ha gjentatt? Da var det loddtrekning på sesjon, og han trakk frinummer, dvs. at han ikke skulle ha førstegangstjeneste. Nå når også bare en del er i førstegangstjeneste er det kanskje ikke så rettferdig hvem som må i militærtjeneste og hvem som slipper, som den gangen før annen verdenskrig da de hadde loddtrekning om det?
      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post

Forresten, faren min som var født i 1918, fikk et system på sesjon i 1937 som vi kanskje nå kunne ha gjentatt? Da var det loddtrekning på sesjon, og han trakk frinummer, dvs. at han ikke skulle ha førstegangstjeneste. Nå når også bare en del er i førstegangstjeneste er det kanskje ikke så rettferdig hvem som må i militærtjeneste og hvem som slipper, som den gangen før annen verdenskrig da de hadde loddtrekning om det?
        Godt poeng - og verd en egen tråd! Fyr igang.
        "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Følger digresjonen ift loddtrekning, med at danmark praktiserer vel dette systemet?
          First to fire

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
          Working...
          X