Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Innkalt til rekrutterings møte

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Innkalt til rekrutterings møte

Hei
    Jeg har fått brev om at jeg er innkalt til sivilforsvaret, har selv søkt meg frivillig inn
    men lurer på hva som skjer på et slikt møte?

Forstår man skal ta en legesjekk, hva blir sjekket da? Har dårlig syn(men bruker linser) er Sivilforsvaret like strenge på fysiske helsekrav som militæret er? for jeg kom ikke inn i militæret pga Helsa(spesielt synet), men egentlig ville jeg jo ikke inn i militæret heller da, så det gjorde ikke noe.

men som sakt så har jeg søkt meg frivillig inn, og lurer på om noen vet om det da er lettere å blir "tatt opp" i SF?

BTW: Har lest bloggen til dommern, veldig bra blogg. hadde vært kjekt om du forsatte å skrive, kjekt å lese andres erfaringer med SF

Martin

Hallo Martin,

Et rekrutteringsmøte er en ganske avslappet affære, og det er legesjekken også. Ditt syn kan være med på å avgjøre om du får kjennelse som KSF I (ingen begrensninger på tjeneste) eller KSF II (eller noe enda lavere), men i praksis utfører personell med kravprofil KSF I og II stort sett samme tjeneste - tror jeg! Har du ikke fargesyn mener jeg du blir KSF II som best, og da er du f eks diskvalifisert fra tjenestegjøring der du må f eks se farger på påvisningspapir. Dog finnes det minstekrav for å ansees som tjenestedyktig (se lenger ned).

Under fastsettelse av helseprofil følger legen, som for øvrig er militærlege, et skjema der forskjellige diagnoser gjøres om til vurderingssiffer. For å få kjennelse KSF I så må du få vurderingssiffer 7 eller 9 på syn. For å få kjennelse KSF II er det 5 eller 6 som gjelder. Har du lavere enn 5 får du kjennelse UD - Udyktig. Får du UD kan du ikke innrulleres i SF i det hele tatt.

Her er et forsøk på å legge inn tabellen fra et skjema jeg tror fortsatt er det gjeldende. Jeg kan ingenting om hva tallene betyr, så det håper jeg du har kontroll på selv. For å få 9 kan du ikke bruke korreksjon.

Vurderingssiffer | Ukorrigert, beste øye | Ukorrigert, dårligste øye | Korrigert, beste øye | Ukorrigert, dårligste øye

9 | ≥ 1.0 - 5/5 - 6/6 | ≥ 1.0 - 5/5 - 6/6 | - | -

7 | ≥ 0.5 - 5/10 - 6/12 | ≥ 0.33 - 5/15 - 6/18 | ≥ 1.0 - 5/5 - 6/6 | ≥ 1.0 - 5/5 - 6/6

6 | ≥ 0.25 - 5/20 - 6/24 | ≥ 0.14 - 5/35 - 6/42 | ≥ 1.0 - 5/5 - 6/6 | ≥ 0.5 - 5/10 - 6/12

5 | ≥ 0.14 - 5/35 - 6/42 | ≥ 0.1 - 5/50 - 6/60 | ≥ 1.0 - 5/5 - 6/6 | ≥ 0.5 - 5/10 - 6/12

Jeg håper det går bra for deg, etaten vil gjerne ha motiverte tjenestepliktige. Du kan gjerne stille spørsmål her eller på PM om du vil. Anbefaler også at du går med i, eller sjekker, Facebookgruppen som heter nettopp "Sivilforsvaret". Du trenger ikke å være innrullert for å være med i den.

Lykke til!

Kommentér

Fant den på nettet, sikkert litt enklere å lese:

http://www.sivilforsvaret.no/Global/...A5l/GS454B.pdf

Kommentér

Hei
        Da har jeg vært på rekrutterings møte, vi var faktisk så mange som ønsker å komme inn frivillig, at det ble eget møte for oss.
        Og ja jeg ble godkjent og innrullert, nå er jeg tjenestepliktig
        Skal på FIG grunnkurs i løpet av høsten. Skulle få nøyaktig dato senere. Jeg må si jeg gleder meg, dette blir spennende!

Men noen som vet om det er kommet nytt uniformsreglement, det eneste jeg finner er det med gamle uniformer.

Martin

Kommentér

Strålende, gratulerer Martin!

Nå må du bare sørge for at du innplasseres i en FIG etter fullført kurs.

Et nytt uniformsreglement finnes ikke, det går ikke alltid så kjapt i Tønsberg (der DSB ligger). Men dere får utlevert ny innsatsuniform på Starum, og det er stort sett ting av god kvalitet - en enorm forbedring fra den gamle (selv om jeg savner min gamle M/98). Erstatter til feltluen foreligger fortsatt ikke for tjenestepliktige, og det er kanskje derfor det ikke er laget et nytt uniformsreglement. Gradstegnene er de samme dog.

Kommentér

Tror ikke det skal være problem med å finne en FIG gruppe å være med i
            Bor midt mellom 4-5 FIG grupper.

Men du sier det mangler feltlue?
            Hva får vi av Utstyr/uniform og hva må vi skaffe selv?
            det jeg vet om er

Vindtett lue
            Jakke
            Bukse
            Genser
            T-skjorte
            Sko(noen gode tips for å gå dem inn?)
            Hansker
            Kvinner får BH
            Ulltøy

http://www.nrk.no/video/sivilforsvar...ivilforsvaret/

Kommentér

Det mangler ikke feltlue, men den feltluen vi fortsatt bruker (og du vil få utdelt) hører egentlig til den gamle feltuniformen. Beret tror jeg ikke deles ut lenger til noen (ble tidligere delt ut til ansatte og personell i FIG), og er brukes ikke i det hele tatt i enkelte distrikter. Det skal komme en ny feltlue, men etter flere år med arbeid (eller mangel på det...) har DSB fortsatt ikke funnet ut hva det blir. De ansatte har fått en ny lue, men av noen grunn ble det bestemt at den ikke skulle deles ut til de tjenestepliktige.

Du MÅ ikke skaffe noe selv, men jeg vil sterkt anbefale at du skaffer en god lykt og multiverktøy. Multiverktøy skal vel inn i PU-satsen i fremtiden, men er ikke det per idag. Så finnes det selvfølgelig alltid andre småting man kan skaffe seg om man ønsker, kan gjerne gi noen tips på det om du vil, men det meste du trenger får du utlevert.

Det du får (med reservasjon for feil) er følgende:

Hjelm Pacific Kevlar
              Lykt hode - LedLenser H7
              Lue felt
              Lue vinter
              Maske verne NM180
              Filterpatron beredskap
              Filterpatron øving
              Flaske felt
              Headover ull flammehemmet
              T-skjorte ull
              Trøye lang arm ullfrotte
              Boxershorts ull herre
              Longs ullfrotte
              Jakke fleece flammehemmet
              Genser ull
              Vest SF - mannskap Reflectil
              Hansker vinter
              Votter, strikket ull innervott
              Votter, vind skall yttervott
              Jakke innsats
              Bukse innsats
              Sokker ull ragg
              Støvler innsats
              Lommepakning

I tillegg får dere en mannskapsbag å ha alt i. Noe av det ovenstående deles kanskje ut av ditt eget distrikt etter innrullering (i forbindelse med en øvelse), men du får nok det aller meste på depoet på Starum.

Har ingen spesielle tips når det gjelder støvlene, med unntak for at du bør rugge opp sålen med litt sandpapir da dem (ihvertfall den første serien som ble laget) har en slags "hinne" på seg som gjør dem litt glatte. Spør på depoet, så vet dem nok om det fortsatt er nødvendig. Se her for litt mer info: http://www.sivilforsvaret.no/pu

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Dommern Vis post
                Har ingen spesielle tips når det gjelder støvlene, med unntak for at du bør rugge opp sålen med litt sandpapir da dem (ihvertfall den første serien som ble laget) har en slags "hinne" på seg som gjør dem litt glatte. Spør på depoet, så vet dem nok om det fortsatt er nødvendig. Se her for litt mer info: http://www.sivilforsvaret.no/pu
                Hmm en side jeg ikke har sett før, er blir det lesing
                Er vel kansje litt vel giret, men dette virker apsolutt spennende så gleder meg mer en et barn, hehe.

Vi får da faktisk ganske mye, husker han ene i distriktet snakket om at verdien på utstyr lå på godt og vell 15000. Og når forstår jeg godt det.

Både multiverktøy,god kniv og en god lykt(håndholdt led lenser) har jeg allerede :-)
                Noe annet du anbefaler å ta med? (har det meste slik fra før av så)

Hva menes med Lommepakning?

Hilsen en over gjennomsnittet engasjert "sivilforsvarer"

Kommentér

Ja, litt over 15000 i innkjøp for staten, ville nok vært en god bit over det dersom man skulle kjøpt det i butikk. Ikke at det går da.

Lommepakning er enkeltmannspakke, altså standard personlig førstehjelpspakke.

Du får ikke utdelt belte, så det kan du ta med så du har noe å feste lykt og multiverktøy i. Ha sånne ting i lommer er ikke så praktisk. Kjøp et sort, i mitt distrikt er det eneste godkjente fargen. Beltehempene er ca 5 cm. Siden buksene har bukseseler kan man, dersom man ønsker, ha beltet relativt løst som kan være en fordel mtp ventilasjon. Prøvde å finne en lenke til det jeg har, men det er visst ikke i salg lenger. Det ligner ganske mye på dette (- farge): http://www.equipnorshop.no/model.asp...aktisk&gid=658
                  Uansett, vi snakker om et belte, det trenger ikke akkurat være superhightech.

Kniven må du nok få ok på før du kan bruke grunnet HMS, men et multiverktøy tiltrekker seg neppe samme oppmerksomhet.

Ellers kommer jeg ikke på noe på utstyrsfronten som du trenger på grunnkurset, bortsett kanskje fra noen sokkeskift til støvlene (ikke sikker på hvor mange par dere får utlevert), staten har tenkt på det meste faktisk.

Ellers er det jo selvfølgelig en god idé å ta med en laptop, bok og lignende til fritiden. Og kanskje noen skift med sivile klær, du kan skifte til sivilt etter kursdagen er over, om du vil. Det serveres god mat på Starum, så ikke ta med de minste klærne du har. ;-)

Kommentér

Dommern, kan du fortelle litt om de forskjellige grenene i sivilforsvaret? Hva er f.eks. forskjellen Fredsinnsatsgrupper og Fredsinnsatsgruppepersonell, og hva gjør disse?
                    Last edited by Grasklyppertraktor; DTG 091652A Apr 14, .
                    Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Selvfølgelig kan jeg det, men det hører hjemme i en egen tråd, synes jeg. Så jeg starter en.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Dommern Vis post
                        Selvfølgelig kan jeg det, men det hører hjemme i en egen tråd, synes jeg. Så jeg starter en.
                        Jo, det har du nok rett i
                        Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                        Working...
                        X