Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Varslingsprøve 8. januar

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Har en del kolleger som var i innsats på Lillestrøm, og det var en innsats som var utover det vanlige. Det var vel ikke alle som kunne være helt sikre på at dem faktisk ville overleve innsatsen, og det er ikke dagligdags for SF, selv om det ikke er unikt (f eks var regjeringskvartalet ikke ferdig gjennomsøkt før SF var i innsats der også).

Kommentér

Kom på det nå, jeg satt selv på jobb rett sør for flystripa her i Bergen, og kan ikke si at jeg hørte noe til varslingsprøven. Litt urovekkende er det, med tanke på at i mine øyne så har Flesland mange potensielle "brannbomber" ala toget på Lillestrøm, som lander og tar av hver dag både i form av fly og helikoptere (ok, veit at sannsynligheten ikke akkurat er veldig stor, men det har vel blitt sagt om mange scenarioer som faktisk har dukket opp de siste årene).

Kommentér

Jeg var på i et konferanserom på et kjøpesenter, hørte ingenting.
        Områder hvor mange mennesker samles burde da ha slike varslingssystemer?
        - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Om dere går inn på DSB sin kartløsning, så kan dere bruke filter for å se hvor varslingsanleggene er plassert:
          http://kart.dsb.no/default.aspx?gui=1&lang=2

Kommentér

Det må da være hundrevis av tyfoner som ikke er plottet inn. Det er f.eks ingen i Sunnhordland.
            Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Det blir stort sett færre, ikke flere... Anleggene dekker litt over halvparten av befolkningen, så det finnes massevis av steder som ikke har noen. Kartet stemmer nok. Men har du hørt et anlegg, men ingenting finnes på kartet, så er det nok en feil.

Kommentér

http://www.itromso.no/nyheter/article8925157.ece

til tross for at anlegget ble bygd ut i en annen tid, er det fremdeles den eneste måten myndighetene kan varsle befolkningen på.
                Dette er en enkel og driftssikker teknologi. Vi vet at vi er sårbare på strøm- og telebortfall, så det å ha denne type løsninger i bakhånd kan være en klok og en billig investering også i framtida, sier avdelingsdirektør Per Kristen Brekke i DSB
                Vi tror kombinasjonen av et sms-system og et nasjonalt tyfon-anlegg som vi har i dag vil være et godt verktøy for politiet hvis det skulle bli behov for det

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                  Det må da være hundrevis av tyfoner som ikke er plottet inn. Det er f.eks ingen i Sunnhordland.
                  Jeg hørte ingenting iløpet av dagen...
                  Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Nå er det vel ikke så farlig å få ut meldinger til steder der max en gård blir rammet av selv en atombombeeksplosjon...

Man har vel en del steder laget egne varslingsanlegg i daler nedenfor store dammer, der dambrudd kan ta meg seg mye bebyggelse. Andre steder utenfor byer som kan trenge varslingsanlegg er der ras ned i fjorder/sjøer kan gi "tsunamier", som ulykkene i Loenvannet i 1905 (61 døde) og 1936 (74 døde) og i Tafjord 1934 (40 døde). Et slik varslingssystem er i hvert fall satt i drift i forbindelse med fjellsprekken ved Stranda på Sunnmøre. Katastrofale flommer på grunn av bredemte sjøer som plutselig strømmer gjennom breen (som katastrofene i Simadalen i Hardanger i 1893 og 1937) er neppe lenger en mulighet, der har man laget avlastningstunneler der det kan være en mulighet.
                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                      Nå er det vel ikke så farlig å få ut meldinger til steder der max en gård blir rammet av selv en atombombeeksplosjon...
                      Nå finst det jo steder som er større enn en gård i Sunnhordland da.
                      Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Sorry. Sjekket akkurat globusen min, og det finnes ingen fylker som heter Sunnhordland. Og da kan det umulig eksistere mennesker der.
                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                        Working...
                        X