Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Varslingsprøve 8. januar

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Varslingsprøve 8. januar

Onsdag 8. januar klokken 1200 spiller Sivilforsvarskorpset gratiskonsert på ca 1250 steder i landet.

Varslingsprøve 8. januar
    Sivilforsvaret har landsomfattende varslingsprøve onsdag 8. januar. Denne gang er det signalet "Viktig melding - lytt på radio" som vil lyde over alle kommuner der det er montert varslingsanlegg.

http://www.sivilforsvaret.no/Aktuelt...rove-8-januar/

I gode, gamle dager hadde de varslingsøvelse hver onsdag kl 12. Da måtte vi løpe ut i skyttergravene med skarpt, for å være klar til å slå tilbake fienden. Nåde oss om vi brukte mer enn to minutter. Minst en gang i måneden var det faktisk russerne som kom, men da var vi så klare at de bare måtte luske hjem igjen. Nå til dags, derimot, er det bare to ganger i året, og ungdommen klarer ikke en gang å gå tre mil.

Jadda.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Hvis russen hadde kommet i dag, så har alle trodd at det var en datafeil og ringt it support mens de gladelig hadde surfet på milforum��. Lurer på hvor mange som vet hvor de nærmeste tilfluktsrommene er, finnes de enda?
      Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
        Lurer på hvor mange som vet hvor de nærmeste tilfluktsrommene er, finnes de enda?
        Åjada, bilen min står i ett.
        "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Lurer på hvor mange som vet hvor de nærmeste tilfluktsrommene er, finnes de enda?
          Jupp, kjenner til 4 i 800m radius fra hjemme og kjører forbi et kjempestort et hver dag.
          Vet ikke helt hvorfor, men jeg har en automatikk om å "lagre" slikt. På samme måte som at jeg lærer meg rømningsveien når jeg er på hotell, møteplasser og livvester på skip, nødutganger og slikt på fly...
          Bumpibump TM

Kommentér

Har et i kjelleren, komplett med atomdusj og det hele.

Kommentér

Har kommunene offentlig info om tilfluktsrom?

Sent from my LT25i using Tapatalk
              Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

For Oslo, se http://www.beredskapsetaten.oslo.kom...71341-610.html
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Ikke akkurat min kommune da :-)
                  Men skal snuse litt rundt.

Kommentér

Jobber i et gammelt tilfluktsrom og alarmsentral.
                    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Kommentér

Skifter og dusjer i et hver gang jeg skal på svømmetrening...

Forøvrig er varslingssystemet funnet i orden på min kant. Men radioen spilte bare The Boss.
                      As you wish.

Kommentér

Har nettopp hørt konserten.Alt virker hos meg,og tilfluktsrommet er ca 20 meter fra utgangsdøren.
                        When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

Hvor ble det av russera? Var sikker på at Putin var på veg nå, jeg
                          "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Kommentér

Ingenting hørt.
                            Kan komme av at jeg allerede lå ute med hjelm, vernemaske, hørselvern og atomsikker teltduk.

Kommentér

x2

Og jeg som var så godt i gang med å grave stilling i hagen til naboen
                              "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Kommentér

Ingenting hørt..
                                Bumpibump TM

Kommentér

Larmeleven over byen her. Men hvor nærmeste tilfluktsrom er aner jeg ikke.
                                  "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Kommentér

Joda, flott oversikt på hjemmesidene til kommunen. Plass til 2 342 pax samlet sett.
                                    Og da innbyggertallet er 24 422 går det sikkert fint.
                                    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Xylia Vis post
                                      Larmeleven over byen her.
                                      Samme her, skikkelig larmeleven og god stemning her i teigen. Men det måtte et avissøk til for å finne ut hvor alle tilfluktsrommene var plassert.

Opprinnelig skrevet av Xylia
                                      Plass til 2 342 pax samlet sett. Og da innbyggertallet er 24 422 går det sikkert fint.
                                      Og siden du nå vet hvor de befinner seg så er du blant de heldige som kan være tidlig ute og få plass

Kommentér

Lyd og leven hørt.

Nærmeste tilfluktsom funnet ved urban exploring.

Alt ok.
                                        One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                                          Kan komme av at jeg allerede lå ute med hjelm, vernemaske, hørselvern og atomsikker teltduk.
                                          Og jaggu er ikke rittmester blitt filmet under dagens test

Kommentér

Er episoden i Lillestrøm i 2000 eneste gang disse har blitt brukt skarpt i nyere tid?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av GullwingGroove Vis post
                                              Er episoden i Lillestrøm i 2000 eneste gang disse har blitt brukt skarpt i nyere tid?
                                              Wøt?

Utred.
                                              "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av GullwingGroove Vis post
                                                Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                                                Wøt?

Utred.
                                                Det var vel den ulykka der det begynte å brenne i noen propantanker etter en togkræsj på Lillestrøm stasjon 5. april 2000:
                                                http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...?artid=8957318

Forøvrig så hagla det med moro-SMS husker jeg, av typen "grillfest i Lillestrøm!".

Kommentér

http://tu.no/it/2013/01/09/derfor-ha...tsatt-flyalarm

Kommentér

Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post
                                                    Det var vel den ulykka der det begynte å brenne i noen propantanker etter en togkræsj på Lillestrøm stasjon 5. april 2000:
                                                    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...?artid=8957318
                                                    Stemmer!

Varselet «Viktig melding, lytt på radio» sendt ut over sivilforsvarets luftvernsirener

• 07.31: Varselet «Viktig melding, lytt på radio» ble sendt ut over sivilforsvarets luftvernsirener. Følgende melding kom over radio: «På grunn av meget stor eksplosjonsfare på Lillestrøm jernbanestasjon, har politimesteren på Romerike besluttet at følgende områder omgående skal evakueres: (…) Alle som er i stand til det, må snarest begi seg vekk fra området. Andre vil bli hentet. De som ønsker transport til samlingsplass, møter bak OBS og bak Volla skole, samt i krysset Fabrikkgaten/Ekelundsgaten.»

Meldingen ble gjentatt flere ganger i løpet av morgenen. Området gjaldt store deler av Lillestrøm sentrum og deler av Rælingen, og avstanden fra tankene til yttergrensene for evakueringssonen varierte fra 600 til 1200 meter. De evakuerte ble etter kort tid bedt om å begi seg til Olavsgaard Hotell eller til slektninger og kjente. De som hadde behov for hjelp til forflytning, fikk oppgitt et telefonnummer hvor de kunne henvende seg. Ca 2000 mennesker ble evakuert innenfor den beregnede faresonen på 1000 meter.
                                                    • 08.30: Politiet og sivilforsvaret foretok en dør til dør-aksjon for å påse at alle hadde etterkommet ordren.
                                                    http://lokalhistoriewiki.no/index.ph..._9._april_2000

Meget dramatisk episode som jeg ikke hadde hørt om før i dag. Ca. 2000 mennesker ble evakuert, og som det står i linken jeg postet:
                                                    Den ble oppfattet som svært kritisk, og det var uenighet om man skulle gi opp redningsarbeidet, gjennomføre en fullstendig evakuering av byen og vente på en eventuell BLEVE på betryggende avstand. I så fall ville en ødeleggelse av dimensjoner av store deler av Lillestrøm by og omegn vært et faktum. På grunn av de enorme konsekvensene en slik beslutning ville innebære, besluttet LRS å gjøre et nytt forsøk på å få situasjonen under kontroll. Det ble også besluttet å utvide evakueringssonen.
                                                    Last edited by GullwingGroove; DTG 082200A Jan 14, .

Kommentér

Kommisjonen uttrykker at en BLEVE (en ildkule eller Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion) ville inntruffet mellom klokka tre og fire natt til 5. april dersom kjøling av tankene ikke hadde blitt iverksatt i tide. En evakuering av Lillestrøms befolkning var på dette tidspunktet ikke gjennomført. Over hundre mennesker ville omkommet umiddelbart, flere hundre ville blitt alvorlig skadet, mange livstruende. De som var ute, ville blitt drept av varmestrålingen. Det ville oppstått branner i mange hus, og mange kunne der vært hindret i å komme seg ut. Brannene ville herjet lenge fordi det ville gå lang tid før noen kunne begynne slokkingen. Mange av innsatsmannskapene hadde trolig mistet livet, og store deler av brannvesenets ustyr ville vært tapt. Dessuten ville betydelige deler av Lillestrøm sentrum blitt lagt i ruiner.
                                                      Dette hadde blitt en tragedie uten sidestykke(?) i norsk historie...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                                                        Dette hadde blitt en tragedie uten sidestykke(?) i norsk historie...
                                                        I alle fall i etterkrigstiden. Eksplosjonen på Vågen og Filipstad-ulykken er kanskje til en viss grad sammenlignbare.

Kommentér

En av mine beste venner ble ansatt som Konserndirektør for sikkerhet i NSB i 1999. Den 4. januar 2000 fikk han Åsta-ulykken og i april Lillestrøm-brannen. Han var temmelig kjørt etterpå....
                                                          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Husker den brannen på Lillestrøm jævlig godt fordi jeg akkurat hadde lest en god del om FAE-våpen i tiden rett før ulykken, var en rimelig kald følelse i magen å vente på om de fikk kontroll på det.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X