Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Slå sammen HV, Sivilforsvaret og Politireserven?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Slå sammen HV, Sivilforsvaret og Politireserven?

Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Hvis en skal se på andre land i Europa så har vel samtlige sendt soldater ut for å bevokte nøkkel punkter ved slike aksjoner; om så bare for å vise at de tar trusselen for oppfølgnings angrep på alvor.
    Et interessant spørsmål i den forbindelse er jo hvor mange av landene som har en politireserve? Det er jo ikke vanskelig å skjønne at de sender soldater i mangel av et reservekorps. Norge har jo det - det bare mangler struktur, materiell, kompetanse og en politisk og administrativ vilje til å bruke denne...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Tenkte heller på han ubevæpnede gate betjenten i det første Paris angrepet som ble henrettet på åpen gate. Nå snakker jeg om tilsvarende tunge terror anslag og da med gjerne ett eller to makker par som operere tungt bevæpnet i tett befolket område, slik som anslaget i Paris og Brüssel. Da tror jeg PR blir for lett til å kunne gjøre motstand.

Men støtter de andre forslagene for bruk av PR selv om det ideelle hadde hvert finansiere Politi og forsvar til fornuftige nivåer da...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentér

Mange land har en form for reservepoliti, og hvis vi ser på Storbritannia, finner vi to:
        - Special Constabulary ('Specials') som tjenestegjør minimum 16 timer i måneden, og gjør omtrent de samme oppgavene som vanlig politi og har fullmakter lik disse. I likhet med flertallet av disse er de heller ikke bevæpnet. Det er rundt 17 000 av specials.
        - Så har vi Police Community Support Officers, som utgjør omtrent det samme antallet, men har mer begrensede plikter. De har seks ukers utdannelse (i hvert fall i London) og kan blant annet patruljere, holde vakt ved arrangementer og støtte vanlig politi, men har ikke alle fullmakter.
        Dette bare som et eksempel for å vise at land som er kulturelt nært oss kan finne løsninger for å drøye pengesekken også i fredstid, så hvorfor skulle ikke vi kunne det?

https://en.wikipedia.org/wiki/Special_Constabulary
        https://en.wikipedia.org/wiki/Police...upport_officer
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
          Tenkte heller på han ubevæpnede gate betjenten i det første Paris angrepet som ble henrettet på åpen gate. Nå snakker jeg om tilsvarende tunge terror anslag og da med gjerne ett eller to makker par som operere tungt bevæpnet i tett befolket område, slik som anslaget i Paris og Brüssel. Da tror jeg PR blir for lett til å kunne gjøre motstand.

Men støtter de andre forslagene for bruk av PR selv om det ideelle hadde hvert finansiere Politi og forsvar til fornuftige nivåer da...

Enig at PR kan bli for lett, men det er altså igjen bare et spørsmål om materiell, kompetanse og vilje. Heller ikke uenig at det fornuftige er å finansiere politi og forsvar til fornuftige nivåer. Spørsmålet blir da bare hva som er et fornuftig nivå. I hvertfall ikke å ha så mange politi i at selv de verst tenkelige scenarioer kan håndteres med normal politiorganisasjon uten støtte. Da ville erfaringsgrunnlaget til politimannskapene blitt magert ("min mayday")og det hadde heller ikke vært særlig samfunnsøkonomisk. At det politiet bør styrkes - absolutt, men til et nivå som kan håndtere galaksekræsj? Nei.
          Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Det franske gendarmeriet har litt over 50 000 reservister, ca halvparten på kontrakt. De har enten intern utdanning eller er eks-militære/gendarmer.

Den andre halvparten er eks-militære/gendarmer som står i pliktreserve i fem år etter endt aktiv tjeneste. Disse utfører såvidt jeg kan forstå samme oppgaver som det aktive gendarmeriet, enten integrert i de stående avdelingene eller i egne reserveavdelinger.

En siste, liten komponent "borgerreserven" består av sivile spesialister: jurister, teknologer etc. som jeg formoder bidrar med spesialistkompetanse ifm etterforskning, overvåking og lignende.

Gjennomsnittlig årlig tjenestetid er 23 dager.

http://www.gendarmerie.interieur.gou...ve-gendarmerie
            "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
            - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Simplex:

Du er i en del tråder raskt ute med å argumentere ut fra at du har jobbet i politiet. Måten du velger å ordlegge deg på gjør at det er mange som vil tolke dette som at du er politiutdannet, noe som ikke stemmer. Det du ikke er like rask til å nevne, er at du kun har jobbet en kortere periode som ufaglært ved et lensmannskontor i Gulen, fordi de ikke klarte å skaffe kvalifiserte søkere. Dette lensmannskontoret ble trukket frem i en reportasje (med deg avbildet) der saken handlet om at bruk av ufaglærte i politiet var en trussel for rettssikkerheten. Derfor gikk man også bort fra denne praksisen.

Du nevnte arrestforvarere, vektere, trafikkbetjenter m. fl. Ingen av disse gruppene ifører seg politiuniform og drar ut for å løse politiets oppdrag. For øvrig skriver politiet ut bøter ved grove overtredelser, rekvirerer borttauing av kjøretøy som er hensatt trafikkfarlig, og lignende. Det dukker jevnlig opp forhold relatert til trafikk. Der man ikke har arrestforvarere gjør politiet den oppgaven. Men det er stor forskjell på å rusle rundt og skrive ut parkeringsbøter og til å iføre seg politiuniform og dra ut i en høyst uforutsigbar ordenstjeneste. Da nytter det ikke å trekke seg bort fra situasjonen med forklaringen at man ikke egentlig er politi. Begås det feil, vil dette bli fokusert på i media i lange tider.

Ellers er det skuffende å se hvordan det trekkes frem dårlige løsninger fra utlandet som eksempel på hvordan vi kunne hatt det i Norge. Vi har stort sett vært forskånet fra alle de negative sakene som verserer i nyhetsbildet fra utlandet, og som ofte er en konsekvens av mangelfull utdanning, dårlig kvalifiserte søkere til utdanningen, og så videre. Det er underlig at noen synes å mene at alt er bedre enn å styrke det politiet vi har, og som har opparbeidet seg høy tillit blant befolkningen. Politihøgskolen er en svært populær utdanning, vi har ikke problemer med rekrutteringen (slik enkelte land har), i stedet konkurrerer tusenvis av søkere om plassene. Dette fører til høy kvalitet på søkerne, seriøse og godt motiverte studenter, og videre til god kvalitet på polititjenesten. En trenger ikke endre på noe som er bra.

Føler at jeg er ferdig med hele diskusjonen om Politireserven, men gjentar at jeg er enig i forslaget om å bruke tredjeårs politistudenter. Selvsagt er det en bedre løsning enn å bruke en gruppe personer som ikke har annen tilknytning til etaten enn den politiuniformen de får utdelt.
              Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Kommentér

Finnes det mange politiutdannede som jobber andre steder enn i etaten? (Som ikke er for gamle eller kastet ut.)

Kan en mulighet være å sette disse sammen i en reserve?

TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Den svenske modellen er vel god da:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Beredskapspolisen

Sverige avskaffet siste rest av reservepoliti i 2012, da ressursene brukt på å opprettholde styrken ikke stod i samsvar med bruksgraden.
                  "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                  - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Typisk eksempel igjen på at dagens samfunn velger å nesten fullstendig se bort fra risiko som har lav sannsynlighet, men (meget) stor konsekvens. Dette gjelder spesielt hendelser hvor konsekvensen er katastrofal for hele samfunnet.
                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Det er fryktelig vanskelig å forsvare PR når det ikke er bruk for dem i fredstid. Alle vekterne som jobber rundtomkring har jo ikke så lang utdanning men de gjør en jobb som politiet ikke har kapasitet til. Jeg tror ambisjonsnivået til PR og oppdragene de kan få må tilpasses bedre en hva de kanskje har vert. Vi må sammenligne de med HV og SF og ikke politiet, vi må skille mellom fred, krise og krig.
                      Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
                        Finnes det mange politiutdannede som jobber andre steder enn i etaten? (Som ikke er for gamle eller kastet ut.)

Kan en mulighet være å sette disse sammen i en reserve?

Jeg har ikke oversikt over antallet, vet frafallet har vært lavt gjennom årene, men det hender jo at noen velger å slutte i etaten og gå over i annen virksomhet. Da kan det i noen tilfeller handle om misnøye med arbeidssituasjon, ressurser og lignende som fører til at man slutter, og det spørs da hvor motiverte disse er til å inngå i en politireserve når de først har tatt avgjørelsen om å forlate yrket.

Trening er også et viktig moment, den må jevnlig vedlikeholdes, derfor trener politifolk mye selv om man også får erfaring gjennom den daglige tjenesten. En tjenesteperson som er usikker med våpen mener jeg ikke bør jobbe operativt. Kommer man fra en kontorjobb i forsikringsbransjen eller en annen sivil jobb, og skal rett ut i operativ tjeneste blir man fort "rusten" og usikker i en stresset situasjon. Trening er ferskvare.

Men, det er klart at folk som har politiutdanning (og antagelig også en del operativ erfaring i etterkant av utdanningen) er å foretrekke fremfor personer som hverken har PHS eller praktisk erfaring fra politiet.

Kommentér

Det må da finnes flust av folk med politiutdanning som ikke jobber i etaten? Det er vel gjennomtrekk der også, som i alle andre yrkesgrupper?

En barndomsvenn av meg uteksaminerte fra PHS i 2012, med gode karakterer. Ett år senere var det kun 3-4 personer fra hele kullet hans som hadde fått jobb i etaten. Selv søkte han i enda et år før han ga opp. Han jobber nå som lærer. Anekdotisk, kanskje, men jeg mistenker det finnes mange yrkesaktive personer med politifaglig kompetanse som ikke jobber i etaten til daglig.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Joppe Vis post
                            En barndomsvenn av meg uteksaminerte fra PHS i 2012, med gode karakterer. Ett år senere var det kun 3-4 personer fra hele kullet hans som hadde fått jobb i etaten. Selv søkte han i enda et år før han ga opp. Han jobber nå som lærer. Anekdotisk, kanskje, men jeg mistenker det finnes mange yrkesaktive personer med politifaglig kompetanse som ikke jobber i etaten til daglig.
                            3-4 personer av flere hundre som hadde fått jobb i etaten i løpet av ett år? Det kan umulig stemme.

Kommentér

Jeg var tidligere kritisk til PR, men har i løpet av den siste tiden endret oppfatning. Men for å gi ett svar på trådtittelen; nei. HV, Sivilforsvaret og PR bør fortsatt holdes avskilt i mitt hode. De er rett og slett for ulike, hvertfall slik dagens utforming og tiltenkte roller er.
                              Det jeg dog tror man burde se nærmere på er ett nærmere samarbeid mellom dem. Hvordan samarbeidet mellom Sivilforsvar og de andre etatene er skal jeg ikke uttale meg om, da jeg har særs begrenset kjennskap til det. HV og Politiet har jo i de siste årene hatt ett større fokus på samhandling, og som enkelte før meg har påpekt tror jeg PR og HV sammen kan fungere bra til objektsikring i spennet mellom krise og krig.
                              Jeg ser for meg at PR som primær vaktstyrke med en gripbar "QRF" fra HV burde kunne fungere sammen når det kommer til objektsikring. Jeg ser forsåvidt det juridiske problemet vedr. grunnlovens begrensninger på bruk av militære styrker mot egen befolkning, men det er nå en diskusjon for en annen tråd. En slik løsning vil, i det minste i mitt enkle hode, sikre at ikke all militær kapasitet i HV er bundet opp i objektsikring samtidig som Politiet kan fokusere på sine kjerneoppgaver.
                              "Assumption is the mother of all fuck ups"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Joppe Vis post
                                Det må da finnes flust av folk med politiutdanning som ikke jobber i etaten? Det er vel gjennomtrekk der også, som i alle andre yrkesgrupper?

Her er en uttalelse fra PHS fra 2012. Den viser til at de siste årene har 94 prosent av de uteksaminerte vært i jobb innen ett år. Eksempelvis var 85 prosent av de som var ferdig med utdanningen sommeren 2011 i jobb 15. januar 2012.

http://www.phs.no/om-phs/nyheter/nyh...askere-i-jobb/

Kommentér

Vel, jeg har bare hans ord for det. Han fortalte en del andre ting som jeg også synes var mildt sagt ganske oppsiktsvekkende, men jeg vil ikke videreformidle dette eller begi meg ut på en diskusjon basert på påstander og argumenter som egentlig ikke er mine egne eller som jeg kan stå inne for.

Kommentér

Nei, hva som kan være grunnen til at han ikke har fått seg jobb blir bare spekulasjoner, men jeg stusser litt hvis den informasjonen du oppga virkelig stammer fra ham.

Her er for øvrig oppdaterte tall, med status for kullene frem til 31.3.16:
                                    https://www.politi.no/vedlegg/lokale...dlegg_3616.pdf

Kommentér

Fra dagens VG:
                                      http://www.vg.no/nyheter/innenriks/p...bb/a/23751133/
                                      When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                      Working...
                                      X