Google

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Sivilforsvaret

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Informasjon fra sjef Sivilforsvaret til tjenestepliktige:

Tjenestepliktige mannskap og befal i Sivilforsvaret.

Jeg antar at dere alle følger utviklingen av Coronaviruset, så jeg ønsker å gi dere en liten oppdatering fra min side.

Jeg og min stab jobber tett med øvrige avdelinger i DSB opp mot de ulike myndigheter som er involvert i håndteringen.
    Samtidig er vi i vår rolle operative 24/7 gjennom distriktene med sine godt etablerte samarbeidsarenaer regionalt og lokalt.

Hvilket omfavn og hvilke konsekvenser dette vil gi for oss i Norge er selvsagt preget av en rekke faktorer, så vi som en statlig forsterkningsetat må være forberedt på et bredt spekter av ulike behov for bistand.

Det er helsesektoren som ivaretar de utfordringer helsevesenet kan møte, men et eventuelt stort sykefravær pga sykdom i ulike samfunnsfunksjoner, kan medføre behov for støtte fra oss.

Så vet jeg at mange av dere har funksjoner og jobber i det daglige som vil påvirkes av å kalle dere inn i tjeneste i en slik situasjon, og det er en vurdering vi vil måtte gjøre ved alle distrikter når og hvis bistandsanmodninger kommer.
    Samtidig er vårt samfunnsoppdrag til det beste for befolkningen og fellesskapet - og vi gjør selvsagt det vi må og skal når det kreves.

Jeg vil avslutningsvis oppfordre oss alle til å gjøre vårt bidrag til å redusere risiko for smitte og følge de råd som kommer fra helsemyndighetene. Ta gjerne kontakt med deres respektive distrikt dersom spørsmål.
    ---
    Mvh
    Tore Ketil Stårvik
    Sjef Sivilforsvaret.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

• Mandag er Sivilforsvaret i 15 innsatser i forbindelse med koronasituasjonen. Sivilforsvaret bistår blant annet med telt, lys og varme i forbindelse med prøvetaking, og med støtte til politiet i forbindelse med grensekontroll.

https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2020/...rensekontroll/

Kommentér

• Sivilforsvaret er nå i 24 korona-innsatser og etterspørselen er økende.

https://www.sivilforsvaret.no/aktuel...ona-innsatser/

Kommentér

• I dag hadde distriktet 8 tjenestepliktige fra Trondheim og Orkdals avdelingene og 4 ansatte på innsats i forbindelse med korona/covid-19 pandemien som har truffet oss. Fra tidligere så har distriktets ansatte satt opp telt for akuttmottaket på St. Olavs hospital og i forbindelse med Legevakta i Orkdal.

I dag ble to nye telt satt opp på de samme oppdragsstedene som tidligere. For St. Olavs del ble det satt opp ett telt som skal fungere som rensestasjon for ambulansene, slik at de kan rengjøre materiellet sitt etter levering av pasienter, uten å måtte returnere til ambulansestasjonen. Dette for at de skal få raskere turnover etter evt transport av smittede til sykehus.

For tiden er det hektisk aktivitet på flere fronter for Sivilforsvaret med ulike oppdrag rundt om i landet, samtidig som de ulike distriktene og staben i Tønsberg jobber på flere fronter mht fremtidig oppdrag. Dette for å kunne opprettholde en best mulig innsatskapasitet i forhold til forsterkningsrollen vår, samtidig som vi tar høyde for korona og mulige innsatser i den forbindelse.

https://www.facebook.com/54903511186...6575855441207/

Kommentér

• Vurderer å bruke Sivilforsvaret

Oslo kommune vurderer å be Sivilforsvaret om hjelp i påsken, f.eks. for å sørge for at folk ikke oppholder seg i større grupper enn fem ute. Veldig mange oslofolk kommer til å være hjemme i påsken på grunn av koronaviruset og hytteforbudet.

Les mer...

Kommentér

• Takk for innsatsen.

Over hele landet bidrar Sivilforsvaret nå i dugnaden for å begrense smitte. Det er de tjenestepliktige som utgjør Sivilforsvarets operative evne. Helt vanlige folk, som i denne uvanlige situasjonen nå forlater sine jobber for å bidra. I denne videoen sender sjef i Sivilforsvaret, Tore Ketil Stårvik, en takk til alle som er med og gjør en forskjell.

https://m.youtube.com/watch?v=LRyJ-B...ature=youtu.be

Kommentér

• Vurderer å sette inn Sivilforsvaret

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) er bekymret for smittespredning siden mange i år må feire påske i hovedstaden. Han vurderer nå å sette inn Sivilforsvaret for å sørge for at folk i Oslo holder avstand til hverandre, skriver Dagbladet.

Les mer...

Kommentér

• – Vi har ikke flere enn det vi har, og vi er også utsatt for sykdom og karantener, sier Tore Ketil Stårvik Sjef Sivilforsvaret.

Han mener Oslo kommune bør se etter andre alternativer enn Sivilforsvaret for å opprettholde koronabestemmelsene i påsken.

https://forsvaretsforum.no/sivilfors...utt-nok/120532

Kommentér

• Koronakrisen har strukket Sivilforsvarets kapasitet langt. Nå er tillitsvalgte bekymret for hvordan det vil gå om det oppstår en skogbrann eller vårflom.

https://frifagbevegelse.no/ntlmagasi...073.124e9fcbcb

Kommentér

• Sivilforsvaret kjøper 92 nye motorpumper for å styrke skogbrannberedskapen.

http://www.egenes.as/news.asp?id=14770&c=178&t=451

Kommentér

• FIG-Hammerfest har bistått med flombegrensning og har lagt ned et solid stykke arbeid ifm. Storvannet som går over sine bredder. Ca 1000 sandsekker er fylt og stablet på hensiktsmessige steder.

FIG- Alta er fortsatt i innsats ved skredet i Alta. Her jobbes det med å sikre, tømme og vedlikehold av lenser som stopper vrakgods å komme ut i far-leden og til naturen. FIG-Alta skal bistå IUA i akuttfasen frem til mandag ettermiddag.

https://www.facebook.com/53100665702...3708987092535/

Kommentér

• Juni har så langt vært hektisk for Sivilforsvaret i Vest-Finnmark. Gjennom flere krevende oppdrag, har mannskaper og fast ansatte virkelig demonstrert etatens betydning i den norske beredskapsmodellen.

https://www.sivilforsvaret.no/aktuel...vest-finnmark/

Kommentér

• Sivilforsvaret er kalt ut i Bergen for å bistå brannvesenet med å bekjempe en gressbrann på Løvstakken.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/z...aa-spredningen

Kommentér

• Jeg kom over denne på en blogg: https://www.ivarjohansen.no/temaer/i...d5qG1RsjLQ7TS4

Synspunkter?

Igjen er Sivilforsvaret irrelevant i en nasjonal krise

Av Hans Vold Husum, Erik Landet, Espen Skogen og Håvard Martinussen

Norge bruker hvert år store penger på å opprettholde et nasjonalt sivilforsvar. 8000 menn som tidligere har avtjent siviltjeneste eller militærtjeneste, blir tvunget inn på øvelse flere ganger i året til man er 55 år gammel. Vi er fire av dem.

Kriser er ikke lenger hva de var. Koronavåren viser det. Tiden da lemping av sandsekker løste kriser, er over. Krisene er ikke enkle, de krever ekspertise, og de kan neppe løses av en tilfeldig utvalgt gjeng menn (og noen damer) fra Folkeregisteret. Mens Forsvaret har tatt konsekvensen av at tidene har forandret seg, og blitt færre folk, men mer profesjonelt, står Sivilforsvaret igjen i 50-årenes tankegang.

Hele grunnlaget for Sivilforsvaret hviler på ideen om at tusentalls folk vil la seg mobilisere ved tvang innen en viss tid, og at vi skal bistå nødetatene.

Men vi som har vært noen år i Sivilforsvaret, vet hvor skjør denne ideen er. Vi vet hvor få av oss som faktisk vil møte opp ved en alvorlig, akutt situasjon, som ved en atom/biologisk/kjemisk-hendelse som vi øver på flere ganger i året. Vi vet hvor lite vi kan stille opp med i en pandemi. Når vi som skal mobiliseres og gjøre jobben, roper «bullshit», bør noen lytte.

Ideen om et sivilforsvar er gammel. Og god. Så god at nesten ingen har satt Sivilforsvaret skikkelig under lupen på veldig, veldig lenge. På papiret er det jo en flott tanke at tusenvis av friske norske menn (og noen damer) kan bli beordret ut til all slags kriseinnsats. Det er jo så mangt vi kan gjøre uten våpen i hånd!

Selve ideen om et sivilforsvar passer jo perfekt inn i alle beredskapsplaner vi måtte ha, om det er atomulykker, pandemier, kjemiske ulykker, skogbrann eller flom. Men sannheten er at brannmenn, sykepleiere, politi, gravemaskinførere, letemannskaper fra Røde Kors (og mange andre yrkesgrupper) rett og slett er mye mer effektive til å løse krisene for oss, uavhengige av hva krisene er.

Sivilforsvaret er en papirtiger, og beviset på det er at vi tiår etter tiår stort sett er irrelevante, spesielt alle vi som tjenestegjør i byer.

Når et regjeringsutvalg nå snart skal evaluere koronaberedskapen og innsatsen, håper vi denne gangen at de ikke på autopilot hopper over Sivilforsvarets manglende evne til å bidra. Til det koster Sivilforsvaret altfor mye. Penger som kunne vært brukt på god beredskap. Vi foreslår at de spør de 8000 innrullerte: På en skala fra 1-10, hvor nyttig var din innsats i Norges største krise siden krigen? Vi tror de fleste ville svart: Hvor kan jeg krysse av på 0?

(publisert i Aftenposten)
                              Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

• Innlegget i Aftenposten fikk tilsvar fra en annen tjenestepliktig i Sivilforsvaret på tirsdag (https://www.aftenposten.no/meninger/...irsdag-28-juli):

Sivilforsvaret er relevant som aldri før

I et debattinnlegg 10. juli skriver fire «menige» i Sivilforsvaret at organisasjonen nok en gang er irrelevant. Dette kjenner jeg meg ikke igjen i.

Jeg har vært tjenestepliktig mannskap i Sivilforsvaret i 28 år. Min avdeling består av halvparten kvinner og halvparten menn med god lokal forankring. Igjen og igjen er vi en trygg og forutsigbar samarbeidspartner for brannvesenet, politiet og helsevesenet.

Det erfarte befolkningen da vi deltok i massevaksinering i 2009, i krevende innsatser under terrorhandlingen i 2011, omfattende skogbrannslukking deltagelse og under koronaviruset. Dette omtaler de fire «menige» omtrent som «bullshit» i innlegget sitt.

For meg er det meningsfullt å delta i Sivilforsvarets humanitære oppdrag. Å komme tett på pårørende er både belastende og berikende på samme tid. Vi er der for dem. De fleste i samfunnet anerkjenner dette. Derfor mottok vi den gjeve «Samfunnssikkerhetsprisen 2018» for «ekstraordinær og uselvisk innsats».

Til de fire «menige» vil jeg nevne en historie fra 22. juli 2011 skrevet av en sivilforsvarssjef på vegne av de tjenestepliktige:

«Vi visste at dette ville bli grufulle forhold å arbeide under. Vi trøstet, ga varme og omsorg. Vi hjalp til med å bære bort de omkomne. De letteste likposene var de tyngste å bære. Inne på land registrerte og sorterte vi de dreptes eiendeler: kofferter, bamser og gitarer. Alt som forventningsfull ungdom tar med seg på leir. Vi overleverte de dødes eiendeler på en verdig måte til de etterlatte. Tyngende deler av arbeidet måtte utføres av Sivilforsvaret. Mens mange etater virker spennende, er vi en organisasjon som bare virker.»

Jeg tenker at historien ovenfor får være mitt tilsvar til de fire. Ja, Sivilforsvaret er relevant som aldri før.

Iris Maria Amundsen, tjenestepliktig leder i Sivilforsvaret
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Eg las innlegget til desse 4 når det kom på trykk. Eg viste ikkje heilt kva eg skulle tru. For meg virkar det som eit innlegg frå fire stykker som vil sleppe unna sitt samfunnsansvar.

Kommentér

• Det var det samme jeg tenkte, noen som bare vil ha rettigheter, ikke plikter. Jeg var svært glad over innlegget til Iris Maria Amundsen, det ga tilbake litt av troen på Ola og Kari Nordmann.
                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

• Dette lukter at 4 menige tjenestepliktige som vi kjenner igjen fra all form for ufrivillig vernplikt. De står lengst mulig unna det som skjer, med henda i lomma, midt i klea, og håper øvelsen snart er over. Antagelig har de nettopp fått innkalling til en 3 dagers øvelse i november, og det var det som fikk begeret til å flyte over...

Ja, når politi, brannvesen, røde kors og helsevesen klarer å håndtere krisene selv er SF overflødig, men poenget med mobiliserbar beredskap er jo for å ha et ekstra gir å sette inn når de profesjonelle aktørene er tomme for ressurser.

Neida, sandsekker stopper ikke Corona. Like lite som munnbind stopper flom... Men en flom er fortsatt en krise, selv om det sjelden omkommer hundrevis av mennesker.

Kommentér

• Jeg synes ikke vi skal stemple denne "firerbanden" som umotiverte unnasluntrere helt uten videre. Jeg har selv hørt historier fra vårt eget Heimevern om hvordan folk ble revet fra jobbene sine i fem dager for literally å koke kaffe og lytte på samband. Jeg har fått inntrykket av at det heldigvis har blitt bedre og jeg ser at HV-områder gjennomfører troppen i angrep og andre motiverende aktiviteter.

Er det utenkelig at de er inne på noe? Hvis HV kunne tillate at HV-øvelser ble assosiert med drikking i lagstelt, så er kan jeg se for meg at Sivilforsvaret også har sine utfordringer.

På den andre side kunne firerbanden gjerne kommet med noe mer konkret. Jeg lurer også på om de har meldt i fra til høyere at de ønsker bedre treninger med relevant innhold. Hva mener de er relevant innhold?

Kommentér

• Jeg tenker at det ikke er en motsetning. Disse 4 kan fint være umotiverte unnasluntrere uten at det nødvendigvis betyr at SF ikke har behov for forbedring.
                                          En kompis som nok faller i samme båsen som "firerbanden" melder stadig om laber effektivitet og mye dødtid på treninger. Så en kvalitetsreform ala den HV har vært igjennom kan nok være på sin plass. Men jeg mistenker det har med budsjetter å gjøre der også.
                                          Men derfra til "irrelevant", "sandsekker løser ikke dagens kriser", og "legg ned hele dritten" er det et stykke etter min mening.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Sjøforsvarets organisering

Har kopiert inn noen innlegg fra tematråden om Sjøforsvaret inn her.

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

Fokus: Ubåttjenesten

Oppretter egen tråd for Ubåttjenesten.

Generelle ubåtnyheter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...%A5t-tr%C3%A5d

Nyheter om våre fremtidige ubåter postes her: https://milforum.net/forum/fagforum-...er-212-klassen

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Fokus: Kystvakten

Kystvakten - En tråd for å samle informasjon og nyheter om Norges Kystvakt.

Fra Forsvaret.no

Historien: (fra Marinemuseet) Før 1905 var oppsynstoktene noe sporadisk, men den industrielle utvikling forårsaket at ekspedisjonene og toktene kom inn under mer faste former. Engelske trålere gjorde seg bemerket i de Nord Norske fa...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Fokus: Kystjegerkommandoen (KJK)

Oppretter en egen tråd om avdelingen for aktuelle nyheter og diskusjoner.

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                          NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                          http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                          Kode:
                                              Globale utviklingstrekk
                                              Nordområdene / Arktis
                                              Russland
                                              Afghanistan
                                              Pakistan
                                              Kina
                                              Midtøsten og Nord-Afrika
                                              Iran
                                              Sudan
                                              Somalia
                                              Terrorisme
                                              Spredning av
                                          ...

Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

Regjeringen vil styrke Sjøforsvaret

Regjeringen vil anskaffe et nytt logistikk- og støttefartøy til Sjøforsvaret. Fartøyet forventes å være tilgjengelig for Sjøforsvaret fra 2014. Kostnadsrammen for totalprosjektet er 1 550 mill. kroner. Regjeringen har i dag lagt frem St.prp. nr. 70 (2008-2009) – ”Om investeringar i Forsvaret” der dette prosjektet inngår.

http://www.mil.no/start/aktuelt/pressem...

Fokus: Skjold-klassen kystkorvetter

Skjold-klassen: Lengde: 47.5 m bredde:13.5 største høyde: 15 m Deplasement: 273 tonn rekkevidde: 800 nm ved 40-45 knop. Hva er rekkevidden ved lavere hastighet? Jeg ville tro den kan være en smule lengre? Dette er kanskje klassifisert info siden jeg ikke har funnet det noensteder? Hvis jeg har regnet riktig så blir "payload fraction" såvidt under 15% -- er det noen som vet hva den var for Hau...

Naval Strike Missile (NSM)

Jeg ble litt overrasket over ikke å finne en tråd dedikert til NSM/JSM på milforum!

Etter min mening det mest spennende og banebrytende som skjer innen norsk forsvars-industri idag -- det er vel verdt en egen tråd?

Noen "basic facts" (som nok er kjent for de fleste her...):

http://www.kongsberg.com/eng/kda/pro...G/KDA/Products...

Donasjoner

Collapse
                                          Working...
                                          X