Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Grønt lys for Sivilforsvarets nye innsatsuniform

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Grønt lys for Sivilforsvarets nye innsatsuniform

Sivilforsvarets nye innsatsuniformer endelig klarert.
    De nye innsatsuniformene blir klar til levering i april 2010. Utrullering starter nordfra og nedover.

Bilde kan sees her:

http://www.sivilforsvaret.no/Distrik...satsuniformer/

Re: Grønt lys for SFs nye innsatsuniform

Prøver å lenke direkte til bildet:

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Dommern
      Prøver å lenke direkte til bildet:

Her har virkelig en vekter, en politimann og en brannmann tatt oppstilling med hver sin uniform i hvert sitt hjørne av en trekant, for så å ta rennafart og møtes i midten! Er det lov til å tippe at dette juletreet av en uniform er designet av Jan Thomas?

Nei dette så mildt sagt rotete ut!

Kommentér

Haha, ikke umulig! :-)

Men når man ser på Sivilforsvarets sine oppgaver, så er ikke det en så dårlig kombinasjon egentlig. Om man bortser fra det estetiske, som jeg dog synes er forbedret i forhold til den gamle feltuniformen, så er jo den største forbedringen materialvalg og design - her blir det store forbedringer.

Kommentér

Syns den er helt grei jeg, skal da ikke ut på catwalken med den vettu.

Har prøvd den eller det vil si den prototypen som var ute på prøve og det er et steg i riktig retning uten tvil, skal bli en fornøyelse å kvitte seg med den gamle grå bomullsuniformen som fungerte som trekkpapir i regnvær.
          Svabergsindianer

Kommentér

Nye uniformer lages i Thailand
            Produksjonen av Sivilforsvarets nye innsatsuniformer er i gang i Thailand.

http://www.sivilforsvaret.no/Aktuelt...es-i-Thailand/

Kommentér

Opprinnelig skrevet av holmiz
              Her har virkelig en vekter, en politimann og en brannmann tatt oppstilling med hver sin uniform i hvert sitt hjørne av en trekant, for så å ta rennafart og møtes i midten!
              Kan se ut som denne uniformen er inspirert av flere andre yrkesgruppers uniform. Når det er sagt så synes jeg ikke den var så verst.

Opprinnelig skrevet av holmiz
              Er det lov til å tippe at dette juletreet av en uniform er designet av Jan Thomas?
              Jan Thomas har vel innimellom noen mer eller mindre litt uforståelige terningkast, men selv er han vel på sitt vis av og til litt stilig også.

Kommentér

Re: Grønt lys for Sivilforsvarets nye innsatsuniform

Nei dette så mildt sagt rotete ut!
                Ut fra bildet over må jeg si meg delvis enig,belysningen mot reflexen roter bildet til..eksempelvis er ikke trekanten oppe på hjelmen turkis men blå.
                Men som tidligere sagt dette er ikke et plag for catwalken og i en innsats har reflexen en hovedoppgave nemlig å sørge for at SF mannskaper er synlige noe jeg i aller høyeste grad vil påsta de er i den uniformen.
                Svabergsindianer

Kommentér

SFs gamle uniformsfarge var grå, med noen blå detaljer. Grått er en dårlig farge, den synes dårlig og i en krigssituasjon ligner man for mye på stridende. Så blå uniform med noen grå detaljer er da et godt valg, fargen funker for tjenesten og man holder litt på tradisjonen.

Synlighet er viktig, så reflekser må man ha, og dem skal oppfylle visse normer. Den gamle uniformen hadde en refleksstripe rundt hvert bein og arm og man måtte bruke refleksvest for å oppnå tilfredstillende synlighet. Det problemet er vel stort sett løst nå. Den nye uniformen har også fått SFs fagmerking som tydelig identifiserer personellet på et skadested (blå og hvit sjakkmerking). Den fantes tidligere kun på noen typer av refleksvester (ledervester).

Radiolomme finnes, det liker jeg godt. Distinksjonsklaff på brystet, som jo er "all the rage these days", så at man kan bære sekk uten at den dekkes. Bærer man refleksvest så blir den jo dekket, så da bør man sørge for at man bruker funksjonsmerkingsstripene som finnes til refleksvestene. Lomme til det nye ID-kortet som er på vei finnes det også. Skal visst gå å fjerne på en enkel måte. Borrelås for navnestripe på plass.

Designet og snittet, noe av det viktigste, er testet over lenger tid så at plassering av lommer ol funker. Materialet er en kraftig forbedring, a la "quantum leap", i forhold til det gamle rælet vi har nå. Ikke minst er innsatsuniformen laget for å faktiskt beskytte bæreren i f eks skogbranninnsats, og material er valgt heretter.

Det eneste som taler litt mot min estetiske sans er de oransje detaljene. Men de gjør uniformen litt mere synlig, og oransje er også en klassisk SF-farge. Designmessig hadde jeg ønsket at man lukket napoleonslommene oppover, og ikke nedover.

Utover det har jeg ikke mye å utsette på denne uniformen, og er vel ikke helt enig om at det er så fryktelig rotete. Én ting er dog helt sikkert - jeg gleder meg til jeg får denne utlevert!

Kommentér

Distinksjonsklaff på brystet, som jo er "all the rage these days", så at man kan bære sekk uten at den dekkes. Bærer man refleksvest så blir den jo dekket, så da bør man sørge for at man bruker funksjonsmerkingsstripene som finnes til refleksvestene.
                    Herregud, hvilken rolle spiller det om distinksjonsklaffen tildekkes...? Er det så viktig å vise hvilken grad man har?
                    Det eneste som taler litt mot min estetiske sans er de oransje detaljene.
                    Ja, det er jeg helt enig i, og kanskje særlig de oransje detaljene i underkant av belglommene.
                    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Simplex
                      Distinksjonsklaff på brystet, som jo er "all the rage these days", så at man kan bære sekk uten at den dekkes. Bærer man refleksvest så blir den jo dekket, så da bør man sørge for at man bruker funksjonsmerkingsstripene som finnes til refleksvestene.
                      Herregud, hvilken rolle spiller det om distinksjonsklaffen tildekkes...? Er det så viktig å vise hvilken grad man har?
                      Det eneste som taler litt mot min estetiske sans er de oransje detaljene.
                      Ja, det er jeg helt enig i, og kanskje særlig de oransje detaljene i underkant av belglommene.
                      1. Under innsats jobber man ofte sammen med folk man ikke er kjent med fra før. Jo flere måter man kan skille hverandre på, jo enklere er det for KO og andre å holde kontroll på hvem som er hvem. Dette er personlig erfart på flere øvelser og innsatser. Det viktigste er dog å vite funksjonen på folk. Men er det bra at den er plassert der den er synlig om sekk bæres? Ja, selvfølgelig er det det.

2. Jepp, enig.

Kommentér

Første avdeling med ny uniform
                        Norges første sivilforsvarsavdeling med ny uniform - FIG Vikna.
                        FIG Vikna fikk tildelt ny uniform under sin todagers øvelse i mai. Dette er den første avdelingen i Norge som har fått ny uniform.

sivilforsvaret.no/Aktuelt/Sistenytt/Ny- ... y-uniform/

Kommentér

Sivilforsvaret en del av totalforsvaret

Kommentér

FIG Harstad fikk utlevert den nye uniformen i midten av mars så de var nok ikke først i Vikna nei.
                            De resterende FIG'ene i distriktet får den utlevert i månedsskifte om alt går etter planen, uniformene ankom lagret vårt 11.mai .
                            Svabergsindianer

Kommentér

Unnskyld meg, men de ser ut som anleggsarbeidere. Jeg hadde seriøst ikke klart å se forskjell på en Mesta-arbeider og en fra sivilforsvaret i en kaotisk krisesituasjon.

Kommentér

Fryktelig i stuss på hvorfor de har delt bena på den måten der, men denne gjengen så jo unektelig skikkelig stramme ut da:

Mye fetere med de gule hjelmene, og det er jo enda en god effekt for å øke synlighet og skille enda mer fra militære uniformer.

Likte de rendene med hvite firkanter.

Anleggsarbeidere kjører vel oransje?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Drakenskjold
                                  Unnskyld meg, men de ser ut som anleggsarbeidere. Jeg hadde seriøst ikke klart å se forskjell på en Mesta-arbeider og en fra sivilforsvaret i en kaotisk krisesituasjon.
                                  Se etter den blå trekanten på oransje bakgrunn du så går det nok bra. De skal ha skikkelig arbeidstøy - sivilforsvaret skal ikke fremstå som "halvmilitære".
                                  "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Blå trekant på oransje bakgrunn, som Sofakriger sier, samt Sivilforsvarets fagmerking som er sjakkruter i blått og hvitt (sølv). Identifisering vil neppe være veldig vanskelig.

Anleggsarbeidere, ihvertfall ved vei, må vel ha synlighetstøy i klasse 3, og der vil du aldri finne uniformer med blått som hovedfarge.

Kommentér

DSB, FLO og PDMT har endelig inngått en felles kontrakt om levering av ny under- og mellombekledning. Levering skal, og man får håpe at dette stemmer, starte allerede til våren/sommeren og pågå ut 2014.

Janus skal levere det innerste undertøyet, og Aclima skal levere det øvrige undertøyet samt Sivilforsvarets nye feltskjorte. Den nye feltskjorten vil ha et snitt som nok de fleste lesere av forumet kjenner igjen, den vil være basert på forsvarets fleecejakke, men selvfølgelig i egne farger og med egen merking. Den vil ha merking så at den kan benyttes som yttertøy og likevelklart identifisere personell som tilhørende SF.

I første omgang vil enheter og personell som har fått utlevert ny innsatsuniform prioriteres, da underbekledning såklart er en viktig del av det nye uniformskonseptet.

Når alt dette er på plass så begynner det å se veldig bra ut på PU-siden, men det er fortsatt noen ting som er til vurdering. Dem jeg har hørt om er:

Ny feltlue som skal erstatte M/74-luen.
                                      Ny vinterlue som skal erstatte M/82-luen (BFen)
                                      Piqueskjorte, kort erm, med distinksjonsklaffer
                                      Lett rygsekk (dette trenger vi NÅ!)
                                      Ny pakksekk til PU

TTT - men det kan bli veldig bra.

Kommentér

Sivilforsvaret står jo ved Youngstorget i disse dager, og jeg innbiller meg at de hadde de grå uniformene med refleksvest over? Har ikke alle avdelingene fått den nye uniformen enda?
                                        Mulig jeg har sett feil også!
                                        "Bli det du kan bli"

Kommentér

Jeg kan bekrefte at du har rett (og jeg er en av dem du kan ha sett på Youngstorvet/Regjeringskvartalet i denne grå uniformen). Grunnet manglende bevilgninger drar dette fælt ut på tiden. Man har valg å starte "utrullingen" lengst i nord, og så bevege seg nedover. Innsatsuniformen består ikke kun av skalljakke/bukse, men også underbekledningen, støvler og hjelmer osv.

Nye innsatsstøvler og hjelm er utdelt til de aller fleste, og jeg er godt fornøyd med begge deler.

Uniformen har dog ikke kommet like langt, og man har besluttet å gi dem som har fått skalluniformen den tilhørende underbekledningen (og det synes jeg er bra) før man fortsetter distribusjonen. Det er jo tross alt et uniformssystem.

Vi i Oslo & Akershus Sivilforsvarsdistrikt vil nok være blandt de siste som får den nye uniformen, og det er ingen som vet når den kommer. De 162 millionene vi skulle få i ekstra tilskudd over to år, bland annet for å dekke innkjøp av uniformer, har krympt til 5 mill per år, så hvem vet når dem kommer til oss. Fordelen er at vi nok slipper alle barnesykdommer - de første uniformssettene som ble delt ut hadde problemer med bland annet refleksene, men det skal være fikset nå.

Jeg ser ihvertfall frem til når den kommer, det blir en kraftig oppgradering av vårt personlige utrustning.

Kommentér

En noe forsinket pressemelding, kan man mene, fra produsenten:

Sivilforsvaret har valgt uniformer i CROSSTECH®-materiale

http://www.mynewsdesk.com/se/pressro...teriale-670353

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                            Working...
                                            X