Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Beredskap - sentralisert eller desentralisert?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Beredskap - sentralisert eller desentralisert?

Hva om byene har en beredskap fra sivilforsvaret som kan supplere?
    To personer støtter på vakt fra fredag til søndag, en gang hver fjerde uke. Minst åtte som rullerer på vaktene.
    Dersom åtte personer rullerer på denne måten vil de få 26 tjenestedøgn hver i året. (For 16 personer blir det 13 døgn i året, da hver åttende uke)
    Personellet blir satt opp i KOP/Tilsvarende for å forsterke alarmsentraler/tilsvarende i de større byene.
    OPS-kurs på to uker og beredskapsstilling hos alarmsentralen ved kriser og naturkatastrofer.

Jeg vet ikke hvordan man bruker sivilforsvarer, eller om det er noen lover jeg bryter ved forslager mitt. Forslaget kan prøves uten at sivilforsvaret blir koblet inn.

Det største problemet jeg ser med dette er at dersom en sykepleier jobber på et sykehus, men er disponert til en alarmsentral ved krise; så mangler det en sykepleier på sykehuset. Det er ikke heldig.

Tanken min er at dersom byene har alarmsentraler som greier å handle en krise i 12-24t så kan de bli forsterket med flere 'operatører' fortløpende for å kunne gjøre det [MENTION=15968]onkel smerte[/MENTION] poengterte ikke fungerer i byene i dag: Det å ha en kompetent operatør på linja til personell på bakken tar over.

Man får ekstra personell som kan setres inn ved behov, grunnen til at jeg også foreslår at de bør gå vakter i helg er for å vedlikeholde kunnskapen til å kunne gjøre mer en å hente kaffe.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Comment

På vår AMK sentral har vi nokre som jobbar 50% der og 50% i ambulansen. Og både dei ansatte og leiinga er veldig klare på at noko mindre enn 50% kan ein ikkje ha på nokon av plassane for å oppretthalde kompetansen.

Comment

Nå tenkte jeg ekstrapersonell i tillegg til de som går vakt. Dersom et skift består av 4 personer, så kommer det 1 eller 2 i tillegg som ikke går under 50% regelen. Jeg tror fortsatt at et ekstra øre som har motivasjon og vilje til å gjøre en god jobb kan lette trykket i en krisesituasjon.

Comment

Noken av grunnene til å få ein sentralisert sentral for nødetat x. Er at mange av dei investeringene som kjeme framover. Er mega store(typisk XX millioner) for kvar sentral.
          Og dette må enten fordeles på f.eks 19 kommuner eller 40 kommuner. Og blårussen skjønner at nokre milioner fordelt på fleire kommuner er bedre økonomi på det jamne.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Comment

Debattinnlegg om hvorfor luftambulansens sentral bør ligge i Bergen:

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/...ligge-i-bergen

I mai skal Helse Vest bestemme hvor sentralen for Luftambulansene (LA-AMK) skal plasseres.

I dag blir luftambulansene i Førde, Bergen og Stavanger styrt fra sine sentraler, men nå er det et bredt ønske om å samle denne funksjonen for å øke kvaliteten og sikkerheten.

Lokaliseringen vil påvirke pasientflyten inn i sykehuset, særlig opp mot sykehus som har regionale og nasjonale spesialfunksjoner.

I resten av landet har man derfor valgt å samle dette. I Helse Vest står valget mellom Bergen og Stavanger.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
            Odd objects attract fire. You are odd.

Comment

Den er litt artig. For kort tid sidan var alle 3 sentralane på kurs, dette for å drifte LA delen slik LA vil. Under heile kurset vart det slik Førde har dreve sentralen i lengre tid som var fasiten på korleis ein skal drive ein LA AMK sentral. Argumentet er at Førde sentralen er for liten til å vere hovudsentral for vest. Og det enda at kravet for ein slik sentral er at det skal vere ein på sentralen som kun har med LA å gjere heile tida. Ville tru at då ville ein liten sentral vere betre for det er mindre sjanse for at den eine blir dratt vekk på andre ting. Men kva veit eg.

Comment

Stavanger kan være et godt alternativ. Har både universitetssykehus, LA, 330, HRS, Rogaland radio, m.m. i nærheten og som sentrale, men lokale samarbeidsaktører.
                Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Comment

https://www.nrk.no/ostlandssendingen...sel-1.14515112

Skogbrannene er et godt eksempel på at lokalkunnskap er viktig å inneha ved nødstilfeller.

Comment

Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
                    https://www.nrk.no/ostlandssendingen...sel-1.14515112

Skogbrannene er et godt eksempel på at lokalkunnskap er viktig å inneha ved nødstilfeller.

Det står ingenting i artikkelen som understøtter den påstanden. Det som derimot står der er at det er viktig å profesjonalisere roller rundt koordinering av ressurser - altså slik som profesjonelle staber gjør.
                    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Comment

Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                      Det står ingenting i artikkelen som understøtter den påstanden. Det som derimot står der er at det er viktig å profesjonalisere roller rundt koordinering av ressurser - altså slik som profesjonelle staber gjør.
                      Beklager:
                      Lokalkunnskap er viktig, spesielt om en ønsker å sentralisere og samlokalisere sentralene, nettopp for å oppnå best mulig kompetanse i distriktene.
                      Artikkelen var lagt ved, fordi det skjer nå og omhandler beredskap.

Comment

Argumentet om lokalkunnskap kommer alltid opp ved nedlegginger, men det er relativt sjeldent mangel på lokalkunnskap har hatt avgjørende negativ betydning for noe utfall når sentraler har blitt sentralisert.

Variabelen lokalkunnskap må vektes mot andre verdier og gevinster. Spørsmålet er hvor lokal lokalkunnskapen skal være.
                        Lokalt godt kjent i hver ei grend? Lokalt godt kjent i hver kommune? Lokalt godt kjent i et mindre distrikt? Lokalt godt kjent i et fylke? Lokalt godt kjent i en region?

Og hvilken lokalkunnskap er det vedkommende skal ha? Nettverk av personer? Kjenne hovedveier? Kjenne snarveier? Kjenne rushtidene? Kjenne turiststrømmen? Kjenne tidevannsforskjellene? Kjenne til alle aktuelle helikopterlandingsplasser? Kjenne alle aktuelle vannbasseng? Kjenne tillatt aksellasttrykk? Kjenne alle ferge- og kolonnetidfer?

Man må gjerne vektlegge lokalkunnskap, men skal det være dimensjonerende? Hvis om så må det da først defineres hvilken lokalkunnskap som skal besittes, deretter for hvor stort geografisk område dette er mulig å besitte. Gjør man ikke det, blir lokalkunnskap nærmest en stråmannsargumentasjon i mine øyne - i beste fall kun et uttrykk for ulike interesser.

Jeg tror nøkkelen er profesjonalisering av roller gjennom sentralisering i sentraler, men at lokalkunnskapen må besittes av det mannskapet som skal utføre oppdraget lokalt. Disse må spille sentraloperatørene gode med sin lokalkunnskap. Slik lokalkunnskap erverves gjennom variablene; å jobbe på samme sted over tid, ved å bo(sette seg) nært til arbeidsstedet og/eller rekruttere personell som er oppvokst samme sted som det arbeides i.
                        Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Comment

https://www.nrk.no/finnmark/gisli-bl...elp-1.14546960
                          Måtte vente til politiet kom før de kunne gå inn. – Frustrerende at responstiden er så høy når det står om liv, sier leder for Ambulanseforbundet.
                          https://www.nrk.no/finnmark/politime...det-1.14550763
                          Det etterlyses styrket beredskap etter at det tok 53 minutter for politiet å rykke ut til en mann som var skutt i Finnmark. Politimesteren mener dette ikke er realistisk, og at de ikke hadde kunnet redde mannen uansett.

Dersom sentralene skal samles, gjør det med omhu, det som fungerer i Østfold fungerer ikke like bra i Trøndelag. Både med tanke på mendgden personer som bor der, topografi og distanser mellom beboere.

Comment

https://www.nrk.no/troms/leger-i-dis...lse-1.14553477

Leger i distriktet mener AMK ikke hører på deres vurderinger av hvor mye det haster for en pasient å fraktes til sykehus. Nasjonalt senter for distriktsmedisin krever at noe gjøres for å bedre samarbeidet, og viser blant annet til Bardu kommune.

– Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) er i ferd med å bli en kommandosentral, sier Helen Brandstorp, leder ved Nasjonalt senter for distriktsmedisin (NSDM).
                            I et brev til Helsedirektoratet forteller hun at leger rundt om i landet føler at de blir overkjørt av AMK-sentralene når det kommer til hastegrad på oppdragene som meldes inn.

Comment

Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
                              https://www.nrk.no/troms/leger-i-dis...lse-1.14553477

Leger i distriktet mener AMK ikke hører på deres vurderinger av hvor mye det haster for en pasient å fraktes til sykehus. Nasjonalt senter for distriktsmedisin krever at noe gjøres for å bedre samarbeidet, og viser blant annet til Bardu kommune.

– Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) er i ferd med å bli en kommandosentral, sier Helen Brandstorp, leder ved Nasjonalt senter for distriktsmedisin (NSDM).
                              I et brev til Helsedirektoratet forteller hun at leger rundt om i landet føler at de blir overkjørt av AMK-sentralene når det kommer til hastegrad på oppdragene som meldes inn.

Dette er minst eit todelt problem. Ein av grunnane til at AMK har fått myndigheit til å overprøve legane er erfaring som viser at legane ofte sete høgare prioritet enn reelt. Og ofte bestiller ambulanse på oppdrag som kunne gått i ein taxi. Noko som medfører svekka beredskap og høgare kostnader, unødvendig høge kostnader. Eit eksempel, bestille ambulanse for å frakte ein rullestol pasient til sjukehuset, enda det vil vere raskare å bestille ein rullestol taxi. Og ikkje minst meir behagleg for pasienten.

Comment

Det er vel litt flere nyanser til dette og. Prehospitalt på pasienter jeg selv har tilsett har jeg ikke opplevd å bli overkjørt av AMK i vurdering av hastegrad, men så har jeg og erfaring fra ambulansetjenesten, og god kjennskap til medisinsk index. Jeg har dog opplevd at "min" pasient blir nedprioritert til fordel for andre pasienter grunnet ressursmangel/samtidskonflikter, og selv om det kan være litt frustrerende og upraktisk der og da, har jeg full forståelse for at AMK skal ha styringsrett over flåten sin, da det er de som sitter med kontroll over ressurser, og informasjon om alle andre pasienter som jeg ikke kjenner til. Jeg har ikke opplevd at AMK har nedgradert hastegraden på en pasient jeg har vurdert, og trodde egentlig ikke de hadde mulighet for det heller.

Inhospitalt, dog, er saken litt annerledes. Fiksing av hjemtransport er det jo reelt sett postpersonale som ordner, og rekvirerer taxi/ambulanse/hva de måtte føle for i legens navn uten at vi legger oss oppi det. Og det fungerer stort sett fint. Av og til får man dog telefon fra AMK med spørsmål om den pasienten eeegentlig trenger ambulanse, og får man det er det som regel god grunn til å tenke seg litt om. Jeg har heller aldri opplevd å få noe særlig motstand de gangene AMK har forespurt om det virkelig er nødvendig og jeg har sagt ja, det er det. Det som er problematisk er at det er mindre arbeid å rekvirerer ambulanse enn det er å bestille taxi.

Så er det jo alltid noen som blir litt misfornøyde, som mener pasient X har rett på eller burde hatt ambulansetransport men ikke fikk det, men samtidig har de kommet seg helt fint til sykehuset ved hjelp av taxi. Egentlig fungerer systemet ganske fint. Etter å ha kjørt sjukebil selv tidligere skal jeg være helt ærlig og si at hvis jeg kan unngå å putte pasientene mine i den uforutsigbare smittebomba, så gjør jeg det. Takke meg til å sitte i en behagelig taxi som kommer når den er bestilt :-)
                                Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Comment

Sysler litt med sanitet på jobb, og det hender sivile fartøy etterspør sanitetskompetanse. De gangene jeg har bedt om heli-evak har jeg fått det, med ett unntak. 10 timers seilas senere ble han overlevert til ambulanse, i live. Virker som det er dyktige folk som sitter på AMK/HRS, som evner å vurdere det du forteller og gir av status, og fatte beslutninger deretter. Som førstemann på stedet kan man kanskje bli vel selvsentrert, og det er ens egen pasient som blir viktigst. Man blir kanskje litt for nær situasjonen til å ta riktige beslutninger i det store bildet.

Comment

Working...
                                  X