Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Nyheter: Helsevesen, AMK, brann og redning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Sv: Generell nyhetstråd om AMK, brann og redning

    Advarsel hvis man kjører fra båra kommer til å redde mange ambulansearbeidere fra å stille kake hvertfall.. :-)
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

    Kommentér


    • Sv: Generell nyhetstråd om AMK, brann og redning

      I mangel av en bedre tråd, så ser jeg at vi tok i mot den femte av i alt seksten nye redningshelikoptre i går.

      De er vel enda ikke i drift, men det går tydeligvis raskere enn for de andre helikoptrene vi bestilte for noen år siden.

      Vi er vel i rute, så vidt jeg vet.
      One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

      Kommentér


      • Sv: Generell nyhetstråd om AMK, brann og redning

        Nord universitet har avholdt "Øvelse Nord" for 24. gang i dag. Redningsøvelsen er den største av sitt slag som arrangeres av et universitet. Forsvaret var representert ved kystvaktskipet "Barentshav" og et NH-90 helikopter, samt Sea-King.

        https://www.tu.no/artikler/over-pa-s...avariet/463602

        https://www.aftenposten.no/norge/i/K...kke-i-Nordland

        Kommentér


        • Sv: Generell nyhetstråd om AMK, brann og redning

          Bergen Brannvesen:

          Den nye streaming-løsningen vår kom raskt til nytte da det oppstod brann i en enebolig i dag. Den direktesendte videoen fra innringer ga 110-sentralen god informasjon om utvikling av brannen og tilkomst for brannmannskapene. Kjekt å oppleve at den nye løsningen fungerer!

          https://www.facebook.com/26987916980...0121306445950/

          Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
          Odd objects attract fire. You are odd.

          Kommentér


          • Sv: Generell nyhetstråd om AMK, brann og redning

            Min kjære kollega Cecilie har skreve ei masteroppgåve om smerebehandling av barn i ambulansen, og har i den forbindelse og sett på dei forskjellige rettningslinjene i ambulansetenestene. Ho konkludere med at vi treng nasjonale rettningslinjer. https://sykepleien.no/meninger/innsp...lansetjenesten

            Kommentér


            • Sv: Generell nyhetstråd om AMK, brann og redning

              I dag lanseres en nasjonal nettside for bekymringsmeldinger til brannvesenet. Er du bekymret for brannsikkerheten til noen rundt deg?

              Nå kan du varsle om dette på www.branntips.no

              Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
              Odd objects attract fire. You are odd.

              Kommentér


              • Drammen Sykehus gjennomførte nylig en stor beredskaps/PLIVO øvelse. Forsvarets sanitet, Garden, politiet og Strømsø skole var med. Grunnlaget for øvelsen er en skoleskyting på Strømsø skole, og hvordan beredskapen reagerer på en lignende terrorhandling.

                Ca. 60 markører deltok.

                https://www.dagsavisen.no/fremtiden/...redt-1.1614248
                https://drm24.no/nyheter/samfunn/sto...litiet-1911716
                Odd objects attract fire. You are odd.

                Kommentér


                • Som de fleste her inne sikkert har fått med seg, så er det nå, i mangel av et bedre ord, krise for luftambulansetjenesten nordpå.

                  Nrk har en fin tidslinje her: https://www.nrk.no/nyheter/ambulansefly-1.14038650

                  Klinikkoverlege ved akuttmedisinsk klinikk, Mads Gilbert, mener at det i verste tilfelle kan stå om liv om ikke beredskapen blir bedre snarest.
                  https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...content=row-13

                  Forsvaret har også vært inne med ambulansehelikopter for å styrke beredskapen: http://www.luftambulanse.no/forsvare...ase-i-kirkenes


                  For de som følger med i SoMe, er det mye polemikk rundt denne saken. Personlig finner jeg det litt fornøyelig at folk klager over at Gilbert blir presentert som professor og klinikkoverlege, men at media ikke nevner hans partitilhørighet når han intervjues.

                  Det blir i mitt hode litt som om en General hadde stemt senterpartiet, og så blitt anklaget for å fremlegge sine politiske standpunkter når hæren ikke fikk mat i felt...
                  One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

                  Kommentér


                  • Det kan nok være at Babcock har tabbet seg ut, men jeg skjønner meg ikke på dem som mener at Staten skal overta. Har Staten 11 luftambulanser med piloter og driftsorganisasjon stående og vente? Og hvor mye vil det koste å komme seg ut av kontrakten, om de faktisk har det? Kanskje mer fornuftig å prøve å få til det beste ut fra situasjonen slik den er nå?

                    De som har satt opp kontrakten har sannsynligvis gjort en dårlig jobb for å sikre dekningen. Jeg har ikke satt meg inn i denne konkrete saken, men det er vanlig å avkreve ganske betydelige bøter dersom avtalen ikke oppfylles. Så har vi selvsagt en pikant sak ved at forsvarsminister med kone, samt leder for Helse Nord er involverte og delvis inhabile, noe som kanskje burde vært oppdaget før.

                    Det som imidlertid er fakta, er at denne saken var svært politisk betent fra starten av, slik som alle offentlig anbud på utsetting av tjenester er, med skarpe fronter mellom høyresiden og venstresiden. Og sistnevnte legger all skyld på det private selskapet Babcock, og ser ut til å mene at alt hadde vært så mye bedre om bare det offentlige drev flyene. Slik de også mener om drift av jernbanelinjer og mye annet.
                    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                    Kommentér


                    • Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
                      men jeg skjønner meg ikke på dem som mener at Staten skal overta. Har Staten 11 luftambulanser med piloter og driftsorganisasjon stående og vente?
                      Bare for å klargjøre, sikter du da til Gilberts forslag(som er å leie inn fem fly som står ubrukt fra den tidligere leverandøren/vinneren av forrige anbudsrunde, og som tapte denne), eller mener du at noen andre har ment at staten skal overta hele driften igjen?

                      Uten at jeg har faktasjekket påstanden, så sies det at forrige tilbyder hadde drevet tjenesten i 25 år, men de som nå overtok skåret lavest på kvalitet og lavest på pris(pun intended). Man kan jo da lure på om ikke vektingen av pris har vært for høy.

                      One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

                      Kommentér


                      • Ut i frå det eg har lese så fekk Babcock vite lønnskostnadane til Luftambulanse for det var tenkt virksomheitovertaking. Noko som er det vanlege i slike saker, men så vart det bestemt at det ikkje skulle bli virksomheitsovertaking. Det gav då Babcock ein stor fordel, dei viste konkurenten sine største utgifter og kunne rekne med lavare lønnskostnader.

                        Kommentér


                        • Klassekampen har en sak om ambulanseflysaken, og gitt det som kommer frem i den, er det jo ikke rart at det reageres.
                          https://www.klassekampen.no/article/20191210/ARTICLE/191219998

                          Luftambulansen i Nord-Norge har sviktet nesten to ganger hver dag siden selskapet Babcock tok over drifta av ambulanseflyene i nord.

                          De siste fem månedene har luftambulansen i Nord-Norge sviktet hele 286 ganger. Det er en «betydelig økning sammenliknet med tidligere», opplyser akuttsentralen i Tromsø til Klassekampen.

                          – Det er veldig alvorlig. Det betyr at det er syke mennesker som ikke får transport og at det er operasjonsklare leger som ikke får operert, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.

                          Akuttsentralen (AMK) i Tromsø fører en detaljert oversikt over såkalte uønskede hendelser i luftambulansetjenesten. Sentralen har registrert hele 286 slike hendelser i perioden fra Babcock tok over luftambulanseflyene, fra 1. juli til 30. november.

                          MÅTTE BRUKE JETFLY

                          I litt over halvparten av tilfellene har pasienten blitt forsinket, i den andre halvparten har akuttsentralen i Tromsø satt inn alternativ transport:

                          • Forsvarets helikopter i Kirkenes er brukt 43 ganger.

                          • Redningshelikopteret i 330-skvadronen er brukt 7 ganger.

                          • Ambulansehelikopteret i Tromsø er brukt 16 ganger.

                          • Akuttsentralen har sendt en ambulansebil minst 40 ganger.

                          • I hele 19 tilfeller ble det sendt jetfly fra Oslo.

                          ETT PROBLEMFRITT DØGN

                          Luftambulansetjenesten har siden 17. oktober i år i tillegg publisert logg over nedetid for alle ambulansefly. Oversikten viser at det i denne perioden kun har vært ett problemfritt døgn. Alle andre døgn har det vært brudd i beredskapen for minst ett av flyene.

                          26. november er den verste dagen luftambulansetjenesten har hatt til nå. Da var det til sammen elleve beredskapsbrudd på ett døgn.

                          Helse Nord satte krisestab mandag, og visste i går ikke hvor lenge krisesituasjonen vil vare.

                          – Det er alvor. Beredskapen er ikke der den skal være, sa direktør Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten på en pressekonferanse i Bodø i går.
                          One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

                          Kommentér


                          • Det er mye rart som har skjedd her, men målet er vel ikke at vi skal tilbake til et privat monopol? Ansvaret for luftambulansetjeneste i Norge har Luftambulansetjenesten HF, som igjen eies i fellesskap av Helse Nord RHF, Helse Midt-Norge RHF, Helse Vest RHF og Helse Sør-Øst RHF, dvs. "Helse-Norge". Inntil den siste anbudskonkurransen har ambulanseflytjenesten vært drevet for Luftambulansetjenesten HF av Lufttransport AS, et privat selskap heleid av milliardæren Knut Axel Ugland (fra Grimstad) og hans nærmeste familie. Det har tydeligvis vært stor tilfredshet med tjenesten utført av Lufttransport AS, men den har vært dyr, og alle offentlige tjenester som utføres av private må selvfølgelig konkurranseutsettes med jevne mellomrom for å hindre at noen ikke blir monopolbedrifter som skor seg på det offentlige, og at vi får best mulig kvalitet for det vi betaler.

                            Det var Luftambulansetjenesten HF som sto for anbudsinnbydelsen, der det het at kvalitet ville telle 60% og pris 40%. De to hovedkonkurrentene var Lufttransport AS og Babcock Scandinavian AirAmbulance AB, et svensk-britisk firma som fra før driver flyambulansetjeneste i Sverige og Finland (og helikopterambulanse også i Danmark). I følge Luftambulansetjenesten var Lufttransport marginalt bedre på kvalitet i sitt anbud, mens Babcock var mye bedre på pris.

                            Så har det vært en god del skrevet om mangler i anbudet og bedømmelsen av den, først og fremst i at svært lite (om noe) flyekspertise var inne i bedømmelsen av anbudene, de som bedømte anbudene hadde sin erfaring fra helsevesenet (jeg vet ikke om det stemmer). En hovedkritikk er at (jeg vet heller ikke hvor mye det stemmer) Babcock kunne legge seg mye lavere i lønnsnivå for flyvere og også for teknikere, og det er hovedgrunnen til at Babcock kom så mye billigere ut. Videre rot er at det var lagt opp til virksomhetsoverdragelse, noe det allikevel ikke ble. På grunn av det fikk Babcock vite detaljert om lønnsforholdene i Lufttransport AS og kunne legge seg lavere i sitt anbud. Lufttransport måtte gå videre på den tariffavtale de hadde for sine ansatte, mens Babcock kunne få ny tariffavtale. En virksomhetsovertagelse ville si at Babcock ville måttet overta alle ansatte i Lufttransport på samme betingelser de der hadde hatt. Nå tilbød Babcock ansettelse av alle luftambulanseflyvere fra Lufttransport, men med betydelig lavere lønn.
                            Her kommer noe som er helt merkelig i flybransjen: Det er ekstremt sterke incentiver for flyvere mot å skifte flyselskap. En flyver bygger opp ansiennitet (og lønn er i meget stor grad basert på ansiennitet) i ett flyselskap, og mister all ansiennitet ved flytting til et annet flyselskap. Det gjelder også pensjonsrettigheter, der det meste av innskuddene, og dermed opptjening, kommer sent i karrieren. Det vil si at hvis man skifter flyselskap etter at man er 50 vil man tape svært mye i pensjon. Det ville si at en kaptein i Lufttransport med lang ansiennitet måtte begynne i Babcock som styrmann og null ansiennitet, mye lavere lønn, og også nedsatt pensjon. Slik er visst hele flybransjen, det er ikke noe spesielt her, men i forhold til annet arbeidsliv er det svært spesielt.
                            Så ser jeg at det er spekulasjoner om at tidligere ansatte i Lufttransport som har gått over i Babcock saboterer virksomheten i håp om at Lufttransport igjen skal overta oppdraget. Det høres ut som litt vel ondsinnede spekulasjoner som jeg ikke har særlig tro på.
                            Hva kunne vært gjort annerledes? Det er vel ganske stor enighet om at man ikke kan gi et firma evig monopol på å utføre en offentlig oppgave, uten konkurranseutsetting. Er man skikkelig sosialist (som AKP-veteranen Mads Gilbert) vil man vel heller at Luftambulansetjenesten HF overtar den operative virksomheten i egen regi, dvs. nærmest opprettet et Luftambulansetjenesten-operativ HF som eier flyene, ansette flyverne og bakkemannskapene og ellers bygger opp en virksomhet de fra før ikke har kompetanse på. Jeg er ikke sikker på at det ville gitt en bedre flyambulansetjeneste. Jeg kan ikke se at ikke Luftambulansetjenesten HF gjorde det rette da den satte ut den operative driften på anbud, med hovedvekt på kvalitet, men der pris også spilte en rolle (60/40). Det som er spørsmålet er hvordan anbudene ble vurdert, spesielt med hensyn på kvalitet (og hvilken kompetanse man hadde inne til å vurdere tilbudenes kvalitet), og hva som ligger i kontrakten av klausuler hvis ikke Babcock kan tilfredsstille kravene.
                            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                            Kommentér


                            • Einig med hvlt noko privat monpol vil vi ikkje ha. Men lik det er no så har Norsk Luftambulanse omtrent monopol på helikopterdrift. Er heller ikkje så stor fan av å la staten ved helseforetaka overta totalt. Båt ambulanse er ein anna ambulanseressurs som og er innleigt via anbud, det er ein del klaging der og, men det går stort sett betre. Mi heilt ærlege meining er at mesteparten av bråket ville blitt unngått viss det hadde blitt virksomheitsovertaking. Det ville ha vore ein mykje meir ryddig måte å gjere tinga på. Då ville ein unngått at dei ansatte hadde blitt så sterkt misfornøgde. Og ein ville då sluppe all den "sjukdommen" som plutseleg oppsto når vinnar av anbudet vart kjent.

                              Kommentér


                              • Sykehuset Innlandet er først ut med å utstyre ambulansepersonell med et avansert hodekamera.

                                Hodekameraet er utstyrt med avanserte funksjoner, og to-veis-kommunikasjon mellom ambulansearbeider og lege skal sørge for at det tas raskere og bedre beslutninger før pasienten når sykehuset.

                                https://www.hamar-dagblad.no/helseve...v/s/5-80-66311
                                Odd objects attract fire. You are odd.

                                Kommentér


                                • Det pågår en voldsom brann i et parkeringshus ved Sola lufthavn.

                                  Det brenner i flere etasjer, og et tresifret antall biler skal være ødelagt.

                                  Røydykkerne er trukket ut, da det er fare for at bygget skal rase sammen.

                                  All trafikk på Sola er stanset, da Avinors ressurser er tatt ut for å assistere kommunalt brannvesen.


                                  https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...t-kan-kollapse


                                  Odd objects attract fire. You are odd.

                                  Kommentér


                                  • Rundt 800 personer ble evakuert fra Stavanger lufthavn da det startet å brenne i parkeringshuset. Etter planen starter flytrafikken opp igjen onsdag morgen.

                                    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...tter-storbrann
                                    Odd objects attract fire. You are odd.

                                    Kommentér


                                    • Oslo brann- og redningsetat sendte ikveld til Sola 6 mann og LUF60 beltegående slukkeroboter.De skal flys inn med Hercules.

                                      NRBR bekrefter også at de har sendt bistand.
                                      NRBR har sendt LUF OG 4 mannskaper. De dro ca 20.15, og kjører med biler til Stavanger.

                                      Løsningen ble at OBRE sine mannskaper flys og NRBR kjører slik at de får hjelp så raskt som mulig uavhengig av transportmåte.

                                      Odd objects attract fire. You are odd.

                                      Kommentér


                                      • Rundt 1.300 biler står fortsatt i det brannskadde parkeringshuset ved Stavanger lufthavn. Torsdag starter arbeidet med å hente ut biler ved hjelp av en robot.

                                        Det er anslått at brannen har ført til totalskadede biler for 320 millioner kroner. I tillegg kommer skadene på parkeringshuset. Brannen kan derfor komme til å koste en halv milliard kroner, og med det bli en av de største i Norge de siste tiårene.

                                        https://www.aftenposten.no/norge/i/B...p-hus-paa-sola
                                        Odd objects attract fire. You are odd.

                                        Kommentér

                                        Annonse i emne

                                        Collapse

                                        Donasjoner

                                        Collapse
                                        Working...
                                        X