Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Det frivillige skyttervesen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Det frivillige skyttervesen

"Stopper meningsløse soldatoppgaver"

http://www.osloby.no/nyheter/Stopper...l#.UefqgY1A0pk

Opprinnelig skrevet av vemmi Vis post
    "Stopper meningsløse soldatoppgaver"

http://www.osloby.no/nyheter/Stopper...l#.UefqgY1A0pk
    Bare nesten, HV må forsatt dille med landsskytterstevne..

Kommentér

Det er ærlig talt litt mer relevant enn Holmenkollstafett og snømåking.
      It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Enig med AGR416. Det har vært så mange klager over HVs støtte ved Landsskytterstenet, men DFS er en organisasjon med et helt spesielt forhold til Forsvaret og spesielt HV, og det er også mange år mellom hver gang Landsskytterstevnet er samme sted. DFS' formålsparagraf er: "Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar". Da bør Forsvaret og HV også kunne støtte dem med innsats.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Det er forsatt etter min mening sløsing med ressurser, enn så lenge man kaller folk inn på grunnlag av "årlig trening".

Men vi trenger ikke å være enige. :-)

Kommentér

Jeg lurer mest på hvor mange HV folk som får noen faktisk relevant trening gjennom DFS, og hvordan det stiller seg opp mot antall HV gubbs brukt som parkeringsvakter etc.
            - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Hvis HV virkelig hadde hatt årlig trening, synes jeg ikke det ville være noe galt at et område en sjelden gang (sikkert mer sjeldent enn hvert tiende år) brukte årets trening til å støtte Landsskytterstevnet. Hvis derimot dette er den eneste "årlige treningen" dette HV-området har på over 3-4 år er jeg mer skeptisk. Men DFS støtter forresten også godt om HVs skyteinstruktørkurs og stiller instruktører der.
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

De aller fleste som skyter i AG3-klassen i DFS er HV-soldater. Og spesielt de som bruker AG3 til Stang-skytingen. Det er mange utenom de mest urbane strøk.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                  Enig med AGR416. Det har vært så mange klager over HVs støtte ved Landsskytterstenet, men DFS er en organisasjon med et helt spesielt forhold til Forsvaret og spesielt HV, og det er også mange år mellom hver gang Landsskytterstevnet er samme sted. DFS' formålsparagraf er: "Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar". Da bør Forsvaret og HV også kunne støtte dem med innsats.
                  Det handler tross alt ikke bare om hva som er relevant for trening/utdanning, men mer generelt om å ha et bevisst forhold til hva man bruker ressurser på. Sivile skiklubber bør ikke kunne bruke forsvaret til å spare penger, men DFS er ikke en tilfeldig sivil skiklubb, og det er rimelig at forsvaret støtter DFS. Selv om det innebærer oppgaver som for den enkelte soldat ikke er veldig givende eller relevante.

Edit: Det sagt, er det ikke gitt at dette er riktig bruk av "årets trening", nei...
                  Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Herr Brun Vis post
                    Det handler tross alt ikke bare om hva som er relevant for trening/utdanning, men mer generelt om å ha et bevisst forhold til hva man bruker ressurser på. Sivile skiklubber bør ikke kunne bruke forsvaret til å spare penger, men DFS er ikke en tilfeldig sivil skiklubb, og det er rimelig at forsvaret støtter DFS. Selv om det innebærer oppgaver som for den enkelte soldat ikke er veldig givende eller relevante.

Edit: Det sagt, er det ikke gitt at dette er riktig bruk av "årets trening", nei...
                    Dersom Forsvaret ønsker å støtte DFS med parkeringsvakter kunne de leid inn tjenesten fra f.eks. EuroPark. Det å kalle inn mannskaper har også en kostnad for bl.a. arbeidsgivere. Å bruke f.eks. ingeniører, sykepleiere eller tømmermenn til å dille som parkeringsvakter er sløsing.
                    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

Kommentér

DFS får en betydelig pengestøtte (25 mill) over forsvarsbudsjettet.

Denne linken fra i fjor er interessant: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/...html?id=707433

Her blir DFS i klare ordelag bedt om å kutte ned på driftsutgiftene, samt:
                      (...) Men i dag har vi ikke lenger et forsvar basert på massemobilisering av en hel befolkning. Det er ikke lenger behov for at «det norske folk» skal kunne skyte. Forsvaret har tilpasset seg den nye tiden. Det samme må DFS gjøre dersom organisasjonen fortsatt skal være relevant nok til å motta betydelig støtte over forsvarsbudsjettet.
                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Er det kun jeg som ikke ser noen motsetning i mellom at det norske folk faktisk kan håndtere et våpen, og den nye tiden for forsvaret?
                        Just when you'd think they were more malignant than ever Hell could be, they could occasionally show more grace than Heaven ever dreamed of. Often the same individual was involved. It was this freewill thing, of course. It was a bugger.

Kommentér

DFS er en viktig del for å bygge en sun våpenkultur blant sivile, samtidig så vedlikeholder de mange baner som HV benytter når de har øvelser, så bidraget de får fra forsvare tror jeg er fornuftig bruk av penger. Vi må ikke bli så fokusert at vi sparer oss til fant. Jeg er ikke med i DFS men jeg ser det lokale engasjement og den jobben de frivillige legger ned i å opprettholde en god standard lokalt på skytebanene.

Når det gjelder bruk av HV til ski nm osv så synes jeg det er feil, årets øvelse burde være rep og utdanning. Men samfunnet har behov for den ressursen HV er og så lenge det er vanskelig å stille folk til dugnad vill HV være den enkle løsningen. Vi har blidt mer egoistiske og gjør lite hvis det ikke gavner den enkelte for vi vill ha men ikke gi.
                          Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Jeg er offiser i HV, og får kanskje to-tre timer på pistolbanen i forbindelse med årlig øving.

Når jeg fortsatt er (litt) farligere for fienden enn for meg selv med en rifle er det fordi jeg trener og konkurrerer på DFS-drevne baner.

Jeg vet ikke hvor mange det er som meg rundt omkring, og om det er verdt pengene å støtte DFS. Det hadde vært verdt å regne på hva det koster å leie Europark til LS. Kolleger som er beordret dit som årlig øving er kjempefrustrerte.
                            "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                            - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Hvis det er mest fokus på skytebaneledelse og sanitet, så ser jeg det som relevant. Parkeringsvakt? Ikke så mye, men jeg ser klart verdien av DFS fremdeles. Samspillet mellom jegere, HV og skytterlag burde ikke legges vekk.

Hvis Regjeringen ikke vil at alle skal kunne skyte, så kan de kanskje sende millionene til et elitelandslag i IPSC eller noe sånt mer ninjasquirrel-aktig.
                              Last edited by Tusseladd; DTG 201947 Jul 13, .

Kommentér

nå er det vel ikke så mange av HV-soldatene som brukes som p-vakter men heller dugnad av skytterlagets medlemmer.

i fjor var jeg på Voss og fikk gå litt "behind the scenes". HV-09 Satte opp 5 områder iløpet av en uke. 1,5 område inne til enhver tid.
                                Distriktstaben flyttet fra Bergen til Voss og fikk testet ut mobilitet og hva som krevdes av IT-systemer for å fortsatt kunne være på nett.
                                stabsområdet lagde fremskutt Depot og områdene som var inne byttet inn gammelt og utgått utstyr og hentet ut nyere materiell..

treningsmessig så var det befalene som fikk mest utbytte, de fikk bli kjent med gutta og fikk oppfrisking i lederskap og organisering.

dette er en samlet oppfatning som jeg fikk med meg fra HV09 sine egne og det jeg så selv.
                                Jeg er selv DFS skytter

tallene på deltakere i fjor:
                                HK416 : 62
                                AG3 : 114

EDIT: endret HV område
                                Last edited by Holtern; DTG 202020 Jul 13, .

Kommentér

http://www.regjeringen.no/upload/FD/Dokumenter/Det-frivillige-Skyttervesens-rolle_Solli-utvalget_web.pdf

Denne uka la det såkalte "Solli-utvalget" fram sin rapport om det frivillige skyttervesen. De fremhever at DFS fortsatt har en rolle å spille for Forsvaret bl.a. gjennom
                                  -å være en rekrutteringsarena, spesielt for ungdom som alt har sunne vaner og holdninger til våpen
                                  -å være en kompetansepool på grunleggende skyteteknikk
                                  - å opprettholde desentraliserte skytebaner for trening og oppsetting av HV-områder som ligger langt fra garnisonene
                                  -å være en arena hvor reservepersonell kan vedlikeholde grunnleggende skyteferdigheter

Vanskelig å være uenig i det, spørsmålet er om effektene er så store at det er verdt pengene?
                                  "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                                  - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

Det var helt klart verdt det i 1940 da mange skyttere møtte opp ved mobilisering og noen steder var med veldig aktivt! Eks midtskogen. synnes rapporten er veldig bra!

Kommentér

I dag får DFS et tilskudd på 28 mill. pr år fra FD, som er omtrent det samme som betales i medlemskontingent. I tillegg mottar DFS en del tippemidler på linje med annen idrett. Så er det neppe tatt med tilskudd til DFS ved at HV stiller som regel ett HV-område som funksjonærer hvert år til Landsskytterstevnet, dvs. i relaiteten en mill. eller så i tillegg.

DFS har 142.000 aktive medlemmer, det er bare Norges Fotballforbund og Norges Skiforbund (og det siste bare såvidt) som har flere aktive medlemmer av idrettsforeninger/særfobund i Norge.

Kommentér

Sv: Generell nyhetstråd om Politiet

OT, men HV brukes allerede i dag på landsskytterstevnet, som bare er marginalt mer relevant for forsvaret, og på diverse skiarrangement. Og nei, jeg mener ikke det er fornuftig bruk hverken av politi eller soldater.
                                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Digresjon: Det er forferdelig mye syting og klaging om HVs bidrag til Landsskytterstevnet. Jeg må minne om at DFS har en helt spesiell formell statlig tilknytning, spesielt til Forsvaret. DFS ble opprettet ved Stortingsvedtak i 1892. Endring i DFS' grunnregler må godkjennes av Forsvarsdepartementet, vesentlige endringer i grunnreglene må godkjennes av Stortinget. Grunnreglenes paragraf 1-1, etter endring godkjent ved Stortingsvedtak 19. desember 2016, er: "Det frivillige Skyttervesens formål er å fremme god våpenkultur og praktiske skyteferdigheter, samt sikre tilgang til en desentralisert skytebanestruktur, til nytte for Forsvaret og samfunnet for øvrig." Paragraf 1-3 setter ganske sterke begrensninger på hvem som kan være medlem av et skytterlag: "Norske statsborgere som vil støtte landets forsvar og som respekterer gjeldende lover og bestemmelser, kan være medlemmer av et tilsluttet skytterlag. Den som er fradømt retten til tjeneste i landets forsvar, kan ikke være medlem av et slikt skytterlag." Videre er et av de 8 medlemmene av Norges Skytterstyre oppnevnt av Forsvarsdepartementet og paragraf 1-11 i grunnreglene sier: "Forsvaret, og spesielt Heimevernet, skal så langt som mulig gis anledning til å benytte skytterlagenes baner, etter avtale med det enkelte skytterlag".

Det er derfor åpenbart at DFS har et helt spesielt forhold til Staten og Forsvaret, spesielt til HV, og er en del av Totalforsvaret. At det dermed er en oppgave for HV å støtte DFS' største arrangementer synes jeg er en selvfølge som det ikke er noen grunn til å være sur over.

Kommentér

Er i grunnheilt einig med hvlt: her.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                              Digresjon: Det er forferdelig mye syting og klaging om HVs bidrag til Landsskytterstevnet. Jeg må minne om at DFS har en helt spesiell formell statlig tilknytning, spesielt til Forsvaret. DFS ble opprettet ved Stortingsvedtak i 1892. Endring i DFS' grunnregler må godkjennes av Forsvarsdepartementet, vesentlige endringer i grunnreglene må godkjennes av Stortinget. Grunnreglenes paragraf 1-1, etter endring godkjent ved Stortingsvedtak 19. desember 2016, er: "Det frivillige Skyttervesens formål er å fremme god våpenkultur og praktiske skyteferdigheter, samt sikre tilgang til en desentralisert skytebanestruktur, til nytte for Forsvaret og samfunnet for øvrig." Paragraf 1-3 setter ganske sterke begrensninger på hvem som kan være medlem av et skytterlag: "Norske statsborgere som vil støtte landets forsvar og som respekterer gjeldende lover og bestemmelser, kan være medlemmer av et tilsluttet skytterlag. Den som er fradømt retten til tjeneste i landets forsvar, kan ikke være medlem av et slikt skytterlag." Videre er et av de 8 medlemmene av Norges Skytterstyre oppnevnt av Forsvarsdepartementet og paragraf 1-11 i grunnreglene sier: "Forsvaret, og spesielt Heimevernet, skal så langt som mulig gis anledning til å benytte skytterlagenes baner, etter avtale med det enkelte skytterlag".

Det er derfor åpenbart at DFS har et helt spesielt forhold til Staten og Forsvaret, spesielt til HV, og er en del av Totalforsvaret. At det dermed er en oppgave for HV å støtte DFS' største arrangementer synes jeg er en selvfølge som det ikke er noen grunn til å være sur over.
                                              Det er bare synd at militær deltagelse og skytemessig relevans er helt rasert i DFS......

Kommentér

Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
                                                Det er bare synd at militær deltagelse og skytemessig relevans er helt rasert i DFS......
                                                Militær NM er del av landsskytterstevnet, både i Stang-skytingen og i hurtigfelt er deltagelsen meget stor fra militære, med militære våpen. Og hurtigfelt ble i år vunnet av en militær deltager med HK416. Stang og stupern, og også den vanlige feltskytingen, har da absolutt militære relevans. Tidskravene i den vanlige baneskytingen gjør den også ganske relevant. "Grunnlaget" (10-skudden) for eksempel gir krav til både hurtighet og presisjon (i motsetning vil jeg si til rifleskyting i NSF) med tre skudd stående, tre skudd knestående og 4 skudd liggende på 3 minutter.

Kommentér

Litt mer upraktisk at som vanlig HV soldat er det omtrent umulig å få være med det lokale DFS å få skyte med tjenestevåpen. Har gjort flere seriøse forsøk på å få kontakt med de lokale uten svar.

Kommentér

Sv: Det frivillige skyttervesen

Joda, jeg er fullt klar over det, hvlt:.

Jeg er og meget klar over hva som er relevant skyting for strid, og DFS kan ikke være lengre unna. Bare se beskrivelse her om hvordan ting MÅ gjøres under skyting:

https://www.dfs.no/globalassets/glob...efte-hk416.pdf

Det var registrert 122 HK416 skyttere og 62 AG skyttere på Mil NM, uvvist om alle møtte, og 4600 påmeldte på LS totalt.

Jeg har fått tillatelse til å poste dette av en kompis som deltok på LS i år:

Nå som det er Skytterting på Landsskytterstevnet er det et tema som må tas tak i...selv om det er en mulig brannfakkel...

Militært NM må revideres!

Mil NM synker år for år i deltakere og med AG3 på en all time low må det gjøres noe grep om dette ikke skal dø helt ut. Innad HV er det enorme forskjeller mellom distrikter, fra de som vasser i våpen og ammunisjon til de som knapt får bruke sitt våpen, ikke får noe ammunisjon til hverken trening eller konkurranse og langt mindre noen form for støtte til deltakelse.

Ellers i forsvaret synes mesterskapet uinteressant fordi det innebærer øvelser som ikke er relevante for dagens virke. Med det resultat at vi har ikke lag fra alle HV distrikt, og knapt noen stående avdelinger som stiller. Da er det i mine øyne ikke noe Militært Norgesmesterskap, det er mer et distrikts mesterskap for spesielt interesserte skyttere samt skyttere som uansett skal skyte det sivile Landsskytterstevnet.

Så jeg har 2 oppfordringer, den første til Tor Rune Raabye om å utarbeide et likt rammeverk (spesielt slik at man får lik ammunisjons mengde, våpentilgang og økonomisk støtte) for alle distrikt, og dertil pålegge alle distrikt å følge dette – slik at vi som et absolutt minimum får et lag (3 pers) pr. distrikt representert på Mil NM. Om så ikke skjer, blir det bare et lite utvalg av skyttere fra noen få distrikter med ildsjeler som stiller, og det er vel ikke noe Militært Norgesmesterskap? Da kan vi heller droppe Mil NM og heller bruker midlene til sårt trengt trening?

Den andre oppfordringen går til Trine Jørgensen, Bernt Brovold og skyttertinget om å tenke nytt og ut av boksen. Mil NM øvelsene slik de foreligger er «uinteressante» og ikke relevante for Forsvaret. Derfor bør mesterskapet revideres slik at de blir mer aktuelle for hele forsvaret. Se eksempelvis til Sverige og Finland som har IPSC relatert Militære skyte mesterskap, hvor man har relevante øvelser og stiller med full grunn utrustning . Dette er mye mer relevante øvelser for et Militært mesterskap, som forholdsvis enkelt kan innføres i dagens Mil NM.

Man trenger ikke «droppe» alle øvelser slik de i dag foreligger, men gjøre dem mer relevant. Skal militær idrett fortsatt være en prioritet, bør man også søke å holde den relevant for Forsvaret og ikke bare være «hovedsponsor» til LS hvert år!
                                                    Kanskje LS kan vokse til noe enda større med å f.eks. invitere andre skytesporter til å være med - og bli et stort nasjonalt mesterskap for flere skytegrener?
                                                    Vedkommende som skrev dette gjorde det meget bra på stevnet, så dette er ikke bitterhet fra en som ikke fikk det til.

Her er en annen interessant sak som dukket opp i diskusjonen som fulgte etter innlegget:

HVST har utgitt en SO (stående ordre) som nekter distriktene å stille med mer enn 3 i hver klasse (AG-3 og HK)

--------

Internasjonalt satser Norge på 4 disipliner innen militær idrett, rifle og pistol er to av dem. Heimevernet har en fast ansatt major som kun jobber med skyting som fagfelt, herunder riflelandslaget. Hvorfor ikke også ivareta pistol?

FSJ gir hvert år oppdrag til Sjef Luftforsvaret om å arrangere pistol-NM, hvert år siden 2011 har Luftforsvaret unnlatt å arrangere dette.

Kan man slå disse skyte-arrangement sammen, eller slå militært NM i pistol sammen med sivilt NM (lik LS løsningen for rifle)?
                                                    Så jo, det er store relevansproblemer med Mil NM slik det arrangeres via DFS. Videre er det laber deltagelse fra Forsvaret som helhet.

Kommentér

Kan skyte inn med en observasjon om LS og militær skyting i DFS; de aller fleste som stiller i uniform på LS er enten gamle HV-karer, eller folk med "kontorjobb" i hæren. Hvor er geværmann 3 fra TMBN, eller skarpskytter-LF fra 2.BN?

I tillegg kan man ta debatten om HK kontra AG3 kontra sauer. Er det rettferdig at jeg kan skyte LS med HK, når det store flertallet av skyttere ikke har mulighet til dette? Særlig for stang og felthurtig er jo dette dypt urettferdig, ikke nødvendigvis på grunn av at et våpen kan være bedre enn et annet, men på grunn av at ikke alle har tilgang på alle våpen.

Kommentér

Ref. HV sitt bidrag til LS så mener jeg at det ville vært helt ok hvis det ikke gikk av døgn til årlig trening. Problemet er at en sier at dette er nå distrikt/område X sin årlige trening, og det er for faen ikke trening. Det er 0 relevans i forhold til hva HV soldater skal kunne og MÅ trene på.

Ellers er jeg enig med AGR sin kompis. Jeg kjenner flere kompetente skyttere, men ikke en eneste av dem har noen gang uttrykt noen interesse for LS.
                                                        - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Jeg har vært HV-soldat på tvungen dugnad for LS. Det var fullstendig bortkastet for meg som soldat, for laget, for troppen og så godt som for området. (Noen i staben fikk vel øvet på organisering, men ellers stuselig.) Moralen i området falt fra topp til bunn på ei uke. Det var midt i ferien for de fleste. Selv måtte jeg trygle barnehagen om å få lov å dele ferien til guttungen i 2+2 uker fremfor pålagte 3 uker sammenhengende.

Såvidt jeg skjønner kasserer arrangerende skytterlag inn en god slump penger. Sikkert mange lag/organisasjoner som kunne gjort jobben på dugnad mot et vederlag.

Slik det er i dag så bruker Staten verneplikten til å tvinge HV-soldater til "dugnad" for småpenger, mange taper sågar penger kontra vanlig jobb. Jobben som gjøres krever ikke at det er soldater eller at det er en militær organisasjon bak. Da får heller Forsvaret være sponsor med kroner og øre, så får man få inn dugnadsfolk på vanlig måte.
                                                          TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

var selv på landskytterstevnet for 2.bn i 2010. Vi sendte 2 mann pr tropp, og ingen fra stabstillinger. Vet ikke om det fortsatt gjøres.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                                            https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                            Kode:
                                                                Globale utviklingstrekk
                                                                Nordområdene / Arktis
                                                                Russland
                                                                Afghanistan
                                                                Pakistan
                                                                Kina
                                                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                Iran
                                                                Sudan
                                                                Somalia
                                                                Terrorisme
                                                                Spredning av
                                                            ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                            Working...
                                                            X