Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Militær korrekt opptreden v Politiet?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Militær korrekt opptreden v Politiet?

De fleste som har vært innom verneplikten (evt. med mer) kjenner til militær opptreden, med "tropp, rett, giv akt", å gå opp i rett når man snakker med overordnede, "kaptein, flysoldat *navn* : spm/dialog" osv.

Har fått med meg at Politiet har grader, og distinksjoner på skuldrene. Men har ikke registrert noe annet som ligner på den militære opptreden. Har jeg gått glipp av noe?

En annen ting: Uniform. I militæret er hodeplagg noe man har på utendørs. Hvordan er politiet der? Jeg ser politibetjenter antagelig korrekt antrukket med jakke og caps. Men ser også tjenestemenn i bare blå-skjorta uten hodeplagg, da gjerne sommerstid. Hvordan er uniformsreglementet?
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Regler for bæring av uniform er nedfelt i "Uniformsreglement for politi- og lensmannsetaten". Reglene her er usedvanlig like de til Forsvaret. Noen stikkord: Ansvarlig leder kan tillate lettelser i antrekk (hørt den før?). Hodeplagg skal ikke bæres innendørs osv. Brudd på uniformsreglementet skjer både i Politiet og Forsvaret.
    Fikk forresten høre fra en oberst en gang at jeg var den dårligst kledde offiseren han noen gang hadde sett (tror han overdrev - synes ikke jeg var så ille). Men jeg var såpass flink med det jeg drev på med at det fikk være.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommentér

Uniformsreglementet for Politi- og Lensmannsetaten finner du på www.webstaff.no

Politiet har nok ikke samme regimet på hodeplagg som Forsvaret nei.
      In the age of information, ignorance is a choice.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Biggs
        Uniformsreglementet for Politi- og Lensmannsetaten finner du på www.webstaff.no

Politiet har nok ikke samme regimet på hodeplagg som Forsvaret nei.
        Det er ikke alltid like praktisk i alle situasjoner som en polititjensetemann--kvinne kommer opp i å bære hodeplagg.

Kommentér

Re: Militær korrekt opptreden v Politiet?

Opprinnelig skrevet av Harald10
          De fleste som har vært innom verneplikten (evt. med mer) kjenner til militær opptreden, med "tropp, rett, giv akt", å gå opp i rett når man snakker med overordnede, "kaptein, flysoldat *navn* : spm/dialog" osv.

Har fått med meg at Politiet har grader, og distinksjoner på skuldrene. Men har ikke registrert noe annet som ligner på den militære opptreden. Har jeg gått glipp av noe?

En annen ting: Uniform. I militæret er hodeplagg noe man har på utendørs. Hvordan er politiet der? Jeg ser politibetjenter antagelig korrekt antrukket med jakke og caps. Men ser også tjenestemenn i bare blå-skjorta uten hodeplagg, da gjerne sommerstid. Hvordan er uniformsreglementet?
          Den gamle ettårig politiskolen ,hadde ett temmelig militært snitt over seg på 1970 tallet.

Kommentér

Men nå det er sagt så blir det vel litt feil å sammenligne militær og politi ?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av ifanterist
              Men nå det er sagt så blir det vel litt feil å sammenligne militær og politi ?
              Tja. Statlig, uniformert etat med hensikt å utøve tvangsmakt (voldsmakt), den ene mot rikets innbyggere, den andre mot andre rikers innbyggere.
              Flere tangeringspunkter her.

Og da kan man jo ikke ha noen som løper inn i stua uten å ta av seg lua. Det skulle tatt seg ut.
              Vel opp før dag! De kommer vel over den hede.

Kommentér

Takker for svar.

Ser i utgangspunktet greitt ut. Patruljer på to likt kledd. Skjorte tillatt ytterste plagg sommerhalvåret. Ser ut til at hodeplagg i utgangspunktet skal brukes ute ved enhver tid, men har inntrykket av at dette ikke er like stramt som i Forsvaret.
                For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Kommentér

Det med tittel, stå i rett når man snakker med overordnede o.l. utenom oppstillinger er jo også noe som i stor grad er borte fra Forsvaret. Etter min mening er dette positivt, da det oppfattes som unaturlig og stivt å omgås på denne måten med folk man etterhvert "kjenner".

For 40 år siden var man mer høflig og hadde større respekt for eldre, overordnede ++ enn i dag, noe som gjorde at dette ikke føltes så unaturlig som det gjør i dag. Derfor er det etter min mening positivt at det har myknet litt opp i kantene. Normal takt, tone og høflighet må selvfølgelig påregnes, og dette må gå begge veier.
                  MVH
                  Meg selv!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av E_S
                    Det med tittel, stå i rett når man snakker med overordnede o.l. utenom oppstillinger er jo også noe som i stor grad er borte fra Forsvaret. Etter min mening er dette positivt, da det oppfattes som unaturlig og stivt å omgås på denne måten med folk man etterhvert "kjenner".

For 40 år siden var man mer høflig og hadde større respekt for eldre, overordnede ++ enn i dag, noe som gjorde at dette ikke føltes så unaturlig som det gjør i dag. Derfor er det etter min mening positivt at det har myknet litt opp i kantene. Normal takt, tone og høflighet må selvfølgelig påregnes, og dette må gå begge veier.
                    Hehe likte best det gamle systemet, men så er jeg jo født på det året hvor amcarbiler hadde flotte halefinner.

Kommentér

Jeg er et barn av 80-tallet, da bilene med halefinner var så gamle at de ble betegnet "klassikere" og var eid av entusiaster, så det har nok skjedd en viss utvikling på de fleste punkter i samfunnet..

Gamle biler er stilig, men en høyst unaturlig omgangsform er etter min mening noe man bør kjenne til og vite hvordan er, ikke nødvendigvis måtte bruke..
                      MVH
                      Meg selv!

Kommentér

Hele verden skal jo ha distinksjoner/gradsmarkeing og uniformering.

-Vekterselskaper
                        -Flyselskap
                        -Brannvesen
                        -Ambulansetjenester (noen av dem...)
                        -Posten (bare uniform foreløbig)

Ingen av disse har overhodet noen form for disiplin som kan sammenlignes med forsvaret, dette kan jeg uttale etter kjennskap både til forsvaret og nødetatene (politi, ambulanse og brann..)
                        Og jeg regner ikke med at postbudet står i rett for postmesteren heller, hehe...
                        Eller kassadamen for butikksjefen ;-)

MEN;

Blant annet i ambulansetjenesten har innføring av distinksjoner (som kun er ansennitets-stjerner i fem år intervall frem til tre stykker, deretter stabsfunskjon fra "major" og oppover. "major" vil være fra skift/vaktleder, oblt. er ca NK stasjon eller stasjonssjef og oberst er stasjonsleder eller områdeleder, videre benyttes det eikeløv i tillegg til stjerner i regionsstaben fra inspektør til ambulansejef. Gradsbetegnelser eksisterer ikke, jeg bare brukte det her for å eksemplifisere nivåene)
                        Disse stjernene har medført et høyere fokus utenfra om autoritet og ledelsesansvar som i gitte tilfeller kan bli uheldig.

blabla... så fikk jeg sagt det...

Kommentér

Forrige uke:
                          Budbil (klarer dessverre ikke huske firmaet) merket "operativ uteleder" på sidene observert i majorstuakrysset.
                          Undergangen nærmer seg tydeligvis...
                          Semper Non Paratus

Kommentér

Ikke undergang som nærmer seg, men bare klovneri på fire hjul hehe
                            Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av 1.4papa
                              Forrige uke:
                              Budbil (klarer dessverre ikke huske firmaet) merket "operativ uteleder" på sidene observert i majorstuakrysset.
                              Undergangen nærmer seg tydeligvis...
                              Og jeg som fikk noia når jeg så en bil Fra G4S eller hva dem nå heter som hadde "operativ uteleder" på bilen. Synes det var drøyt, men en budbil? Snakk om å ha komplekser i forhold til hvilken jobb dem har.

Kommentér

Kansje fagleder er mer riktig betegnelse vedr episoden i Majorstukrysset?

Kommentér

Fagleder pakke og fagleder brev? :P
                                  Flag Oscar!

Kommentér

Men, handler distinksjoner egentlig om dispiplin noe annet sted enn evt. i Forsvaret? Som oftest avspeiler de mer et lønnsnivå. En digresjon er jo at leger i Forsvaret normalt er ansatt i 50% stilling (kapt/maj); og historien sier at det en grunn er at om de skulle hatt legelønninger i heltidsstilling ville Forsvaret hatt for mange ob/brig.

På politihøgskolen er det oppstilling m.m. lik det er i Forsvaret.
                                    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Kommentér

Så en vekter med løytnant grad fra LF på el-kjøp her om dagen.

Tenkte: Ka faen....

Kommentér

http://www.tryggvakt.no/asp/fotos.asp

Sjekk disse kara da! De har amerikanske sgt. distinksjoner, og en vaskeekte sheriffstjerne som logo...
                                        Hørte jeg cowboy?
                                        Charlie don't surf

Kommentér

Sv: Militær korrekt opptreden v Politiet?

Opptak til utrykningspolitiet i 1949. Her er det mye SLO, massetjeneste, kommando-innspirt nærstridsskyting og hinderløype. Opptaket er fra Ski leir. Ser elevene er oppkledd i lyse uniformer, kaki? Ellers her de bevepnet med det som ser ut som mauser bergkarabiner, walter pp-pistoler, og suomi maskinpistoler.

Ut fra hva jeg ser her virker det som om at utrykningspolitet den gangen var beregnet for helt andre oppgaver enn i dag; bekjemping av opprør, undergraving og sabotasje. Kanskje en slags forgjenger til beredskapstroppen.

https://www.youtube.com/watch?v=eM39_YaTtHo
                                          Si vis pacem, para bellum

Kommentér

Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
                                            Opptak til utrykningspolitiet i 1949. Her er det mye SLO, massetjeneste, kommando-innspirt nærstridsskyting og hinderløype. Opptaket er fra Ski leir. Ser elevene er oppkledd i lyse uniformer, kaki? Ellers her de bevepnet med det som ser ut som mauser bergkarabiner, walter pp-pistoler, og suomi maskinpistoler.

Ut fra hva jeg ser her virker det som om at utrykningspolitet den gangen var beregnet for helt andre oppgaver enn i dag; bekjemping av opprør, undergraving og sabotasje. Kanskje en slags forgjenger til beredskapstroppen.

https://www.youtube.com/watch?v=eM39_YaTtHo
                                            Ser ut som G33/40 (norsk politi brukte mange av disse) og Suomi, men er mer usikker på pistolene - ser mer ut som Browning M1922 for meg (i hvert fall den som demonteres)?

Dette er jo en gammel tråd, men ser ingen grunn til ikke å gjenopplive den.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
                                              Ser ut som G33/40 (norsk politi brukte mange av disse) og Suomi, men er mer usikker på pistolene - ser mer ut som Browning M1922 for meg (i hvert fall den som demonteres)?

Dette er jo en gammel tråd, men ser ingen grunn til ikke å gjenopplive den.
                                              Ja, var litt kjapp på avtrekkeren der. Er enig i at dette ser mest ut som en Browning 1922.

Forøvrig så har skytestillingene endret seg ganske mye på disse årene, spesielt den ved 2:58. Blir ikke overasket om det er ex linge-karer som står bak skytetreningen her.
                                              Si vis pacem, para bellum

Kommentér

Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
                                                Ja, var litt kjapp på avtrekkeren der. Er enig i at dette ser mest ut som en Browning 1922.

Forøvrig så har skytestillingene endret seg ganske mye på disse årene, spesielt den ved 2:58. Blir ikke overasket om det er ex linge-karer som står bak skytetreningen her.
                                                Ser slik ut - eller noen som har blitt opplært av disse. Imidlertid var slike skytestillinger ganske vanlige også i andre miljøer tidligere, så jeg vet ikke helt hvor det startet?

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                Working...
                                                X