Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

int.ops og sjøforsvaret

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

int.ops og sjøforsvaret

Er det muligheter å søke seg til utenlandstjeneste etter endt førstegangstjeneste i sjøforsvaret. Tenker da ikke som elitesoldat, men som "vanlig" soldat. Eller er det slik at man må ha tjenestegjort i avdelinger i hæren som skal ut?

Neida, du må ikke ha vært i Hæren for å komme deg ut. Når det sendes ut hele avdelinger er det jo ofte en fordel å være i den avdelingen akkurat da, men ellers kommer det folk med så ymse forsvarsbakgrunn. De tar selvsagt de best kvalfiserte, men for svært mange stillinger handler det om innstilling fremfor "kvalifisert infanterist".

To gode veier pr nå:

Søk opptak i Tmbn hvis du kan tenke deg heltid. Ingen garanti å komme seg ut, men meget sannsynlig - det er jo det de er der for.

Søk opptak i beredskapsstyrkene. Fristen går ut i disse dager, så få ut fingen. Finner ikke helt artiklene på www.mil.no, men det er jo bare å prøve å ringe. Det mangler sikkert folk her og der..

Ellers følg med på www.mil.no. Feks http://www.mil.no/start/aktuelt/nyheter ... eID=113210 ligger jo ute nå. Vet ikke hvilke kvalifikasjoner du har, men har du noe å bidra med utover geværmann er jo det alltid ett pluss ....

Ellers kan du jo også søke deg over i HV-I, se www.hvrekruttering.no, da bygger du hærkompetanse som jeg ihvertfall ville vektlagt i en søknadsbehandling.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Har ikke begynt på førstegangstjenesten enda, skal inn i mars
      Kan ikke si at jeg har noe å bidra med bortsett fra å vere gævermann. Men ser ut som sanitet er en fin måte å komme seg ut på akkurat no. Vet jo ikke hvordan det ser ut neste år.

Kommentér

Sambandstjeneste i Marine kan også være veien å gå, har tjenestegjort med flere som har den utdannelsen fra Marinen.

Eller så har jo også marien hatt noen fartøyer ute av og til:

http://www.mil.no/sjo/keskdr/fistsjo/st ... id=2330132
        "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

okay. Tenkte mer på et langvarig opphold enn en rask tur til spania under førstegangstjenesten.
          Noen som har erfaring fra samband? Er det noe gøy? Hva er det beste valget hvis jeg vil ut?

Kommentér

I sjø så er jo nøkkelen å komme seg på båt da - hvis du vil ut for sjø. Hvis du vil ha noe som også er nyttig i Hæren er sb et hot tips som nevnt over.

Dette spørs jo hva du kan fra før, allminnelig evnenivå målt på sesjon etc, så det handler ikke bare om hva du vil - men hva du passer til.
            Husk også at vel så viktig som relevant tjeneste er å gjøre de oppgavene du får med skikkelig innstilling og holdning. Uten ett godt tjenestebevis kommer du ingen vei - uansett fag.
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

må si at båt frister veldig. Men det går vel ikke å få en relevant tjeneste på båt hvis jeg vil ha mulighet for int.ops etter endt tjeneste. Så hvis samband er nøkkelen for å komme seg ut, så blir det vel til at jeg prøver meg der. Selv om det ikke hørest så spenstig ut

Kommentér

Opprinnelig skrevet av matss86
                Men det går vel ikke å få en relevant tjeneste på båt hvis jeg vil ha mulighet for int.ops etter endt tjeneste.
                Hva er resonnementet ditt her ? sbfolk, operasjonsromassistent, sanitet, brann- og redning, våpentekniker etc etc. Alle interessante for utenlandstjeneste etterpå - og kul tjeneste underveis.
                "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

jeg var bare ute etter hvilken tjenester som åpner dører for utenlandstjeneste. Kunne ikke se at tjeneste på båt kunne vere attraktivt for hæren Men takk for svar

Kommentér

Noen som har erfaring fra samband? Er det noe gøy?
                    Tja, kommer jo helt ann på hva du definerer som gøy?

Alt klart for Telemark bataljon
                    MAZAR-E SHARIF: Etter iherdig jobbing fra sambandstroppen i Telemark bataljon er kommandoplassen i Camp Nidaros nå klar til bruk. Herfra vil Norges hurtige reaksjonsstyrke (QRF) planlegge og drifte operasjoner i Nord-Afghanistan de neste to årene.
                    http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=118019

Samband er vel ikke de mest strids operative når de er ute, men jaggu kan du få oppleve mye spennende også. Samband er jo ofte med helt fra starten av for å få opp samband/linjer i nye leirer. Jeg var forøvrig en av de aller første som flyttet inn i Camp Modrica, vi var 3 fra samband, 3 fra sanitet, ingeniører samt en vakt SISU.

Har selv 5 kontingenter i SB-tropp Int Ops og kan anbefale det på det sterkeste, Har mest OPS erfraing, men vi var også veldig mye ute med BN sjef, NK BN, S3 og resten av BN staben. Man får ofte sett mye av misjonsområdet da man er med sjef og andre på rek og ellers når de er ute.

Men er du ute etter mest mulig vakthold og skytebane så styr unna samband, men liker du å være med når ting skjer samt være oppdatert på alt som skjer, velg samband.

I "gamle" dager het det radiotelefonist/vognfører.

Hentet fra hæren side sider:
                    Med en stadig økende internasjonal innsats har også Sambandsbataljonens bidrag til tjeneste utenlands økt. De siste kontingentene til Afghanistan har bataljonen rekruttert, trent og sendt ut rundt 50 befal og soldater. Behovet for godt øvede Sambandssoldater til utlandet vil også i framtiden være stort og gis som et tilbud til mange av våre soldater.
                    http://www.mil.no/haren/Sambandsbataljo ... id=2978910

Så mitt råd er velg tjeneste som omfatter kjøretøy eller samarbeid med andre avdelinger, skygg unna sambandstjenest på FO eller andre kontorsteder hvis du vil ut i Int.ops.

Uansett hvis jeg skulle velge førstegangstjeneste igjen med tanke på int.ops ville jeg valgt samband eller sanitet.

Kommentér

Er samband i sjøforsvaret det samme som i hæren ? Jeg havner vel ikke i sambandsbataljonen hvis jeg velger samband på madla?

Kommentér

Er samband i sjøforsvaret det samme som i hæren ? Jeg havner vel ikke i sambandsbataljonen hvis jeg velger samband på madla?
                        Nei, det gjør du ikke. Det mer naturlige valget på Madla er vel opsassistent etc for å få slik tjeneste som Isak beskriver.
                        "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                          Nei, det gjør du ikke. Det mer naturlige valget på Madla er vel opsassistent etc for å få slik tjeneste som Isak beskriver.
                          Det er riktig, de jeg tjenestegjorde sammen med i Libanon og Bosnia som hadde sambandstjeneste fra marinen, hadde alle ops tjeneste fra fregatt. Jeg ble bare litt "revet" med med tanke på samband og int.ops da tror jeg den største muligheten er sambandsbataljonen først.

Kommentér

Hei

Jeg vet ikke om opptakskravene er endret veldig de siste årene. men;

Da jeg reiste ut var jeg RD på fregatt.. Dro til Libanon som troppens san.man fordi jeg hadde mange år i Røde Kors som medlem på frivillig basis. Tjenesten var fin den ;-)

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                            Working...
                            X