Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Avdelingskultur - bra eller ødeleggende?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Opprinnelig skrevet av thaugli
    Jeg pleier å illustrere dette med å sammenligne en militær enhet med et spyd. Kampavdelingene er da spydspissen, støtteelementene er skaftet. Fungerer spydspissen særlig bra uten det skaftet? Jeg tror ikke det. Mister både rekkevidde og slagkraft.
    Dette var en illustrasjon som jeg likte thaugli.
    (Guns of Glory)

Kommentér

enig med bestefar...modenhet...tror di som har vert intops holder kjeften om slike ting,di VET viktigheten av at alle jobber sammen.Tror mjk og fsk folka er voksne til ikke komme med sånt drit,er jo det vi har trena på i årevis dette med at mannen ved siden av deg er like viktig som deg selv,uansett hva han jobber med el hvilken avd.han er fra..stå på

Kommentér

blir så irritert på denne avdelingskulturen. Greit nok at det er slik i avdelingene i Hæren, men det er så tragisk når dette trekkes inn i HV-Ungdommen.

Har vært borti instruktører som mener at alt annet enn PBn er for pyser og andre som når jeg sier jeg har søkt HBS garden, kommer med utsagn som "Grat'lerer 'a!", i en rimelig sarkastisk tone. det morsomme var jo at denne instuktøren var UB-korporal fra HV-UB Finnmark. Sist jeg sjekket, så sto verken Heimvernet, UB-korporaler eller HV-jegere særlig høyt på denne hierarkiske listen.

Poenget mitt er, uansett, at det er dumt å vise HV-Ungdommer som enda ikke har staket ut sin karriere slike dårlige holdninger ovenfor andre avdelinger.
        Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Kommentér

Avdelingsfølelse er meget viktig for å motivere den enkelte mann
          til å yte sitt beste for at avdelingen skal bli best mulig.Trikset er
          å få "noen"til å skjønne at avdelingen er noe mere enn kun enns
          egen tropp/kompani(esk).
          When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av pjokken
            blir så irritert på denne avdelingskulturen. Greit nok at det er slik i avdelingene i Hæren, men det er så tragisk når dette trekkes inn i HV-Ungdommen.

Har vært borti instruktører som mener at alt annet enn PBn er for pyser og andre som når jeg sier jeg har søkt HBS garden, kommer med utsagn som "Grat'lerer 'a!", i en rimelig sarkastisk tone. det morsomme var jo at denne instuktøren var UB-korporal fra HV-UB Finnmark. Sist jeg sjekket, så sto verken Heimvernet, UB-korporaler eller HV-jegere særlig høyt på denne hierarkiske listen.

Poenget mitt er, uansett, at det er dumt å vise HV-Ungdommer som enda ikke har staket ut sin karriere slike dårlige holdninger ovenfor andre avdelinger.
            Men du gjør det da allikevel mot UB-korporaler, HV og HV-jegere.......

Har selv gått UB i Finnmark, og jobber i dag som avdelingsbefal i Forsvaret, sammen med mange andre UB-skolerte som er blitt avdelingsbefal.

Ikke døm boken på coveret er det du etterlyser, ikke gjør det selv heller.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av pjokken

Men du gjør det da allikevel mot UB-korporaler, HV og HV-jegere.......

Har selv gått UB i Finnmark, og jobber i dag som avdelingsbefal i Forsvaret, sammen med mange andre UB-skolerte som er blitt avdelingsbefal.

Ikke døm boken på coveret er det du etterlyser, ikke gjør det selv heller.

Kommentér

jeg gjør jo ikke det, jeg sier bare at sist jeg "sjekket listen", altså den allmenne oppfatningen, sto ikke denne nevnte gruppen han tilhørte særlig høyt.

det var ikke dette jeg ønsket å oppnå med innlegget mitt, så bare drit i å kverulere. jeg gidder i alle fall ikke svare på et evt. nytt innlegg om det samme.
                Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Kommentér

Det er en måte å se det på. Den motsatte ytterlighet er å si at all krigføring i det hele dreier seg om logistikk og intet annet. Det gjelder å bringe ammunisjonen mest mulig effektivt fra ammunisjonsfabrikken til fi's kropp. Infanteristen som holder AGn i hånda er intet annet enn et av mange ledd i denne transportkjeden....

Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                  En militær enhet er som oftest fokusert rundt våpenet, kanonen eller geværet feks. Alt som virkelig teller er ild i målet og mest mulig effektiv desimering og stans av fienden. Personell betjener våpenet, og godt personell betjener det godt. Enkelt sagt er hele forsvaret bygget rundt infanteristen som holder Agen i hånda, alt annet er støtte opp tom forsvarssjef.
                  ...
                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av lilje
                    Det er en måte å se det på. Den motsatte ytterlighet er å si at all krigføring i det hele dreier seg om logistikk og intet annet. Det gjelder å bringe ammunisjonen mest mulig effektivt fra ammunisjonsfabrikken til fi's kropp. Infanteristen som holder AGn i hånda er intet annet enn et av mange ledd i denne transportkjeden....

Opprinnelig skrevet av Sofakriger
                    En militær enhet er som oftest fokusert rundt våpenet, kanonen eller geværet feks. Alt som virkelig teller er ild i målet og mest mulig effektiv desimering og stans av fienden. Personell betjener våpenet, og godt personell betjener det godt. Enkelt sagt er hele forsvaret bygget rundt infanteristen som holder Agen i hånda, alt annet er støtte opp tom forsvarssjef.
                    ...
                    Infanteristen ja ,Høres bra ut =)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Kjalle
                      Jeg har også reagert på dette. Jeg tjenestegjorde i Sanbn og vi blei alltid dissa av kampavdelingene på setermoen. De eneste som ikke gjorde narr av oss var folka i Ebn. Mens hvis man var ute og folk fra panser eller kav spurte og vi sanitet bli det bare mye diss. Det er som du sier. Folk som er i kamavd. ser ikke viktigheten i støtteavdelingene. Jeg tror rett og slett at de ikke klarer å se det store bildet av hvordan militæret fungerer og alt henger sammen.

Men bare for å bekrefte er ikke du den eneste som reagerer på dette.

Nå er jeg selv i SanBN, og har faktisk flere venner fra Stormsek, Art, og andre enheter i Pbn.
                      Jeg opplever aldri noe dissing fra dem eller fra andre som spør hva vi er for noe.

Kommentér

Fra spøk til revolver: Som flere har sagt over her, den som ikke har forstått at Forsvaret er et samvirkesystem der alle hjulene er like viktige for å slå fi, bør ta en tenkepause. Noen ting krever mer muskler, noen mer hjerne, (noen både muskler og hjerne og noen kanskje hverken muskler eller hjerne), noen mer mot etc., etc., men skal man slå fi må man ha panser, infanteri, artilleri, luftvern, stormingeniører, oversettingsstyrker, samband, transport, vedlikehold, ammunisjon, drivstoff, sanitet, transportkontroll, krigsfangetjeneste, til og med krigsgravtjeneste. Det er neppe noen som er mer viktige enn andre. Forresten, som gammel infanterist må jeg innrømme at i moderne krig blir langt flere drept av krumbaneild enn av håndholdte våpen....

Hjertesukk 1: I min tid som geværtroppssjef i HV (inntil jeg gikk av grunnet senilitet for et år siden) var det store personellproblemet at det var helt umulig å få tak i kvalifiserte sanitets- og sambandssoldater med skikkelig opplæring fra førstegangstjenesten. Jeg hadde da gitt mye for å få en sanitetssoldat med Nivå 3-utdanning (ikke mulig å skaffe en soldat med nivå 2 en gang) eller en sambandssoldat med skikkelig opplæring og praksis i feltsamband fra 1. gangstj. Hadde jeg fått en av hvert, skulle jeg gladelig gitt fra meg et geværlag! Og dyktige troppsasser var også mangelvare, men jeg hadde heldigvis en av dem!

Hjertesukk 2: I min fjerne fortid for et kvart århundre siden i mob-avdeling i infanteriet hørte jeg at kanskje det største problemet for stridseffektivitet var at troppssjefer og kompanisjefer kunne for lite om ildstøtte (BK, FA og flystøtte) til at de kunne utnytte den godt nok, og at det var et helt avgjørende problem. Problemet kom først og fremst av at man på øvelser ikke hadde muligheter til å se hvordan ildstøtten virket i praksis og dermed hadde den for lite i tankene når man planla operasjoner. Jeg håper det har blitt bedre med moderne simulatortrening.
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Hjertesukk 2: I min fjerne fortid for et kvart århundre siden i mob-avdeling i infanteriet hørte jeg at kanskje det største problemet for stridseffektivitet var at troppssjefer og kompanisjefer kunne for lite om ildstøtte (BK, FA og flystøtte) til at de kunne utnytte den godt nok, og at det var et helt avgjørende problem. Problemet kom først og fremst av at man på øvelser ikke hadde muligheter til å se hvordan ildstøtten virket i praksis og dermed hadde den for lite i tankene når man planla operasjoner. Jeg håper det har blitt bedre med moderne simulatortrening.
                          Mulighetene ligger der ja, men desverre nei...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av medpack
                            Opprinnelig skrevet av Kjalle
                            Jeg har også reagert på dette. Jeg tjenestegjorde i Sanbn og vi blei alltid dissa av kampavdelingene på setermoen. De eneste som ikke gjorde narr av oss var folka i Ebn. Mens hvis man var ute og folk fra panser eller kav spurte og vi sanitet bli det bare mye diss. Det er som du sier. Folk som er i kamavd. ser ikke viktigheten i støtteavdelingene. Jeg tror rett og slett at de ikke klarer å se det store bildet av hvordan militæret fungerer og alt henger sammen.

Men bare for å bekrefte er ikke du den eneste som reagerer på dette.

Nå er jeg selv i SanBN, og har faktisk flere venner fra Stormsek, Art, og andre enheter i Pbn.
                            Jeg opplever aldri noe dissing fra dem eller fra andre som spør hva vi er for noe.
                            Hehe har storm "tapt" seg i år? Når jeg var inne i fjor gikk det ikke en helg uten at det var bråk mellom storm og panser mot resten av setermoen, stormersangen kunne vel høres minst 20 ganger per kveld på de små utestedene i Bardu. De har kanskje roet seg i år, men i fjor var det ville tilstander der oppe ihvertfall.

Kommentér

Har tjeneste ifra Geværkompani/GP og Stormesk/PBN mm.

Stridene avdelinger ("kampavdelinger" som storm, gevær, jeger mv.) har nok alltid vært litt "kjepphøye". - Men de fleste med litt erfaring ifra øvelser, intops mv. vil neppe innta den holdning at støtteavdelinger ikke er verdt noe. Isåfall - ved motsatt syn på dette - har man totalt manglende kunnskaper om militære organisasjoner og deres virkemåte.

Taktiske støtte våpen (BK,FA,TOW,PI mv.) er svært viktige, likeså administrative avdelinger som Forpleiningstroppen mv. i Stabs Kp. En stomsoldat - og ennå mindre en sliten infanterist til fots/på marsj - ville ikke like at det ikke var middag å få utpå kvelden/natta på en krevende militær øvelse i felten. Det er forsyningsstyrkenes arbeid som er grunnlaget for at soldater i kampavd. har nødvendig mat mv.

Kommentér

Har selv vært i sanbn og kan også huske at stormere og artillerister endte med en mini armageddon når de kom i "kontakt" på utestedene.
                                Enkelte panser IB ble jo også vekket midt på natta av fulle panserbefal som stod på utsiden av san kasserna og holdt kvalm. Flere panser befal ba oss stikke innom dem hvis det ble laget bråk av deres befal og soldater.
                                Det var også med jevne mellomrom at vi traff på bn2 men har ikke annet en godord og si om dem.
                                Men synes selv at kom godt overens med flere avdelinger fordi de fleste skjønte at alle avdelingene er like viktige brikker i et stort spill.

Kommentér

Kan elementer i enkelte avdelingskulturer minne om dette?
                                  Beidh a lá leo

Kommentér

Gruppetenking hadde vi om på UB'n ja.
                                    In the age of information, ignorance is a choice.

Kommentér

Bra traad, har selv stort sett kunn jobbet i spydspiss enden av ting & husker godt ord som stabsjalla etc fra tjeneste i det Norske forsvaret. Det var ogsaa en "jeg er toffere en deg" mentalitet. Bestefar treffer spikeren paa hodet naar han tillegger dette umodenhet og unge offiserer.

Jeg syns imidlertid at "metaliteten" er mer en bare u-kultur. Den hindrer nodvendig sammarbeid paa kryss av avdelinger som er nodvendig for storre operativ kapasitet, ogsaa paa de lavere nivaaene.

Et godt sammarbeid med sanitet, kommunikasjon/sammband, logestik etc er absolutt viktig for alle avdelinger/formasjoner som operer i spydspiss:

Et godt sammarbeid proffesjonelt og paa personlig plan med for eks sanitet, forer til enkel "hai-ing" av ekstra san utstyr, viktig trauma trening/kursing/oppdatering etc. Godt forhold til logestik forklarer seg jo selv.

Respeketen for en spydspiss formasjon blir ofte minimal med "vi er guttene-boys & du er Mickey Mouse" mentalitet. Derimot naar en gaar aktivt ut med et klart formaal som og bygge opp et to veis samarbeid som nevt ovenfor, vinner alle.....du laerer meg sanitet og gir alle gutta mine et godt basic trauma kit & vi tar dere med paa skytebanen for og skyte med vpn systemer dere ikke har sett & laerer dere et par triks....., har funka bra for meg saa langt. Det og sette opp et formaals sammarbeid er ikke det samme som og gi innformasjon om segselv og egene, ei heller det samme som og blande andre inn i egene SOP's, her er det ogsaa noen avdelinger som missforstaar sin egen fungsjon totalt, men dette relaterte tema blir det kansje feil og ta her

Kommentér

Det er påstått at en del symptomer på slik "gruppetenkning" har hatt spesielt lett grobunn (av og til med katastrofale utslag) hos "eliteavdelinger", spesielt spesialavdelinger. Dette gjelder overdreven tro på egne evner, nedvurdering av andre (spesielt at man ikke er villig til å ta imot råd fra noen utenfra gruppen) etc. Det kanskje viktigste eksempelet (jeg så en gang i England et TV-program om dette) er de første britiske operasjonene på Syd-Georgia under Falklandskrigen i 1982. Her hadde man til rådighet virkelige eksperter på friluftsliv på Syd-Georgia (bl.a. fra forskningsskipet HMS Endurance og fra forskningsstasjoner på Syd-Georgia) med lang erfaring som kjente værforhold etc. ut og inn og som øyeblikkelig så at planene SAS og SBS hadde lagt var fullstendig dødsdømte. Men holdningen i SAS og SBS var klar, vi er SAS og SBS, ingen j.... sivilister eller andre som ikke er SAS eller SBS kan lære oss noe som helst om å ferdes i villmarka noe sted i verden, dessuten er vi så tøffe at vi klarer alt, absolutt alt, uansett... SAS Mountain Troop ble landsatt med helikopter på toppen av Fortunabreen mens SAS Boat Troop ble landsatt med båter på Grassøya og SBS i Hundebukta. De fant raskt ut (akkurat som de var blitt fortalt på forhånd av de som hadde greie på det) at værforholdene var veldig mye verre enn noe de hadde opplevd før, f.eks. i norske fjell, at det var utelukket å løse noen oppdrag der de var, og at deres eneste håp om å overleve i det været var at alle ressurser britene hadde ble satt inn på å redde dem ut igjen. Med hjelp av et helt utrolig hell kom alle seg levende ut, men under redningsaksjonen totalhavarerte to helikoptre, helikoptre som i de senere operasjoner var uhyre sterkt savnet. Dessuten var mange av SAS og SBS så medtatte at det tok lang tid før de ble kampdyktige igjen. Og den eneste fienden de kjempet mot her var naturen og været.

Kommentér

Det er påstått at en del symptomer på slik "gruppetenkning" har hatt spesielt lett grobunn (av og til med katastrofale utslag) hos "eliteavdelinger", spesielt spesialavdelinger. Dette gjelder overdreven tro på egne evner, nedvurdering av andre (spesielt at man ikke er villig til å ta imot råd fra noen utenfra gruppen) etc. Det kanskje viktigste eksempelet (jeg så en gang i England et TV-program om dette) er de første britiske operasjonene på Syd-Georgia under Falklandskrigen i 1982. Her hadde man til rådighet virkelige eksperter på friluftsliv på Syd-Georgia (bl.a. fra forskningsskipet HMS Endurance og fra forskningsstasjoner på Syd-Georgia) med lang erfaring som kjente værforhold etc. ut og inn og som øyeblikkelig så at planene SAS og SBS hadde lagt var fullstendig dødsdømte. Men holdningen i SAS og SBS var klar, vi er SAS og SBS, ingen j.... sivilister eller andre som ikke er SAS eller SBS kan lære oss noe som helst om å ferdes i villmarka noe sted i verden, dessuten er vi så tøffe at vi klarer alt, absolutt alt, uansett... SAS Mountain Troop ble landsatt med helikopter på toppen av Fortunabreen mens SAS Boat Troop ble landsatt med båter på Grassøya og SBS i Hundebukta. De fant raskt ut (akkurat som de var blitt fortalt på forhånd av de som hadde greie på det) at værforholdene var veldig mye verre enn noe de hadde opplevd før, f.eks. i norske fjell, at det var utelukket å løse noen oppdrag der de var, og at deres eneste håp om å overleve i det været var at alle ressurser britene hadde ble satt inn på å redde dem ut igjen. Med hjelp av et helt utrolig hell kom alle seg levende ut, men under redningsaksjonen totalhavarerte to helikoptre, helikoptre som i de senere operasjoner var uhyre sterkt savnet. Dessuten var mange av SAS og SBS så medtatte at det tok lang tid før de ble kampdyktige igjen. Og den eneste fienden de kjempet mot her var naturen og været.

Den siste fienden er jo Naturen og været en opererer i, enten man er i bushen eller i nord norge så er det jo klimaet som kan være en fordel for oss eller en real overaskelse for opfor/fi som kan sinke dem og demoralisere dem kraftigt.

Håper ikke dette regnes som avsporing.

Kommentér

Spretter denne opp igjen i forbindelse med avdelingskranglingen....

Kommentér

Opprinnelig skrevet av lilje/hvlt
                                              ...Men holdningen i SAS og SBS var klar, vi er SAS og SBS, ingen j.... sivilister eller andre som ikke er SAS eller SBS kan lære oss noe som helst om å ferdes i villmarka noe sted i verden, dessuten er vi så tøffe at vi klarer alt, absolutt alt, uansett...
                                              Ikke ukjent problem. Jacob Veldhuyzen van Zanten (KLM-piloten som var involvert i Tenerifeulykken(og har fått største delen av skylden) ) oppfatter jeg som en lignende episode. Avfeingen/ignorering av den tidligere amerikanske hærsjef Eric Shinseki har visse likhetstrekk.
                                              DYT-DYYYYYT-DYT

Kommentér

Avd kulturene eksisterer jo nok til en viss grad enda set "recon rules" på taket i kav leiren på Setermoen. Men alle avdelingene i brig nord i min tid der oppe elsket og hate hverandre. Eneste unntaket var når det gikk rykter om at Garden skulle nordover da kunne det høres lavmælt diabolsk latter over hele leiren og plutselig så var alle venner, heheheheheheh

Kommentér

Denne tråden er nesten 6 år gammel, bare til info....
                                                  It's not about surviving, it's about winning.

Kommentér

Men har ting forandret seg noe i nevneverdig grad da i avdelingene ?

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                    Working...
                                                    X