Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Art.bataljonen

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Art.bataljonen

Jeg er jente som skal inn i Art.bataljonen nå i Januar 2017 og vil ha en krevende tjenestetid. Av den grunn tenker jeg at OP troppen er et godt alternativ, men finnes det andre muligheter som er krevde/utfordrende? (Utenom OP troppen og art.jeger).
    Syntes det står begrenset med informasjon på hjemmesiden til Forsvaret.

Sv: Art.bataljonen

Viss du ha ein krevende tjeneste over fra art.bat. Kan du tenke på jeger for jenter https://forsvaret.no/jegertroppen

Mobiler har autokorrektur. Shit happens

Kommentér

Opprinnelig skrevet av NiH Vis post
      Jeg er jente som skal inn i Art.bataljonen nå i Januar 2017 og vil ha en krevende tjenestetid. Av den grunn tenker jeg at OP troppen er et godt alternativ, men finnes det andre muligheter som er krevde/utfordrende? (Utenom OP troppen og art.jeger).
      Du har "siktet" innstilt riktig, forutsatt at det er fysisk krevende du mener. Vet ikke om (felt)måletroppen fortsatt eksisterer i fysisk krevende form, men mistenker at den ikke gjør det (teknologisk utvikling).

Kommentér

Det er denne siden du mener ikke har nok informasjon: https://forsvaret.no/artillerijeger ?
        Enig i at det kan være begrenset, men du får nok vite mer når du kommer inn. I mellomtiden synes også jeg at du går for de riktige valgene, og vil bare oppfordre deg til å gi gass fra dag en. Om du senere skulle ønske å prøve deg på jegertroppen ved FSK, så er søknadsfristen 17 april, men frem til da ville jeg bare prøvd å bli best mulig innenfor OP/artjeger.
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Glemte å nevne at de omtalte tjenestestillinger antakelig har et relativt høyt krav til "alminnelig evnenivå" ("teoridelen" på sesjon) også - det handler ikke bare om fysikk.

Kommentér

Her er er et svar fra noen som nettopp har tjenestegjort i Artbn.
            https://milforum.net/showthread.php/...leribataljonen
            Opprinnelig skrevet av Recinod Vis post
            Hei. Har tjeneste i Artilleribataljonen nå, Kanontroppen, Btt Nils.

Hvis du ikke er 100% motivert for å bli artjeger, så tror jeg du heller burde søke deg inn på en av de andre batteriene, altså, Btt Nils, WLS eller Stabsbatteriet. Av de ~120 artjegeraspirantene som var i år var det bare rundt 16 som klarte opptaket, de resterende som røk ut av opptaket ble plassert litt tilfeldig spredt i batteriene, gjerne der hvor de manglet folk. Etter som jeg har skjønt, så vil du ha litt utfordringer. Da anbefaler jeg deg virkelig å søke enten Btt Nils eller WLS. Mesteparten av Stabsbatteriet sine stillinger handler om forsyning og støtte, og er som regel i bakkant av striden AKA en mindre intens tjeneste.

Vi søkte på stillinger innenfor det respektive batteriet etter rekrutten, og da kommer du kanskje til å ha et annet syn på hva du ønsker. I Btt Nils har vi 3 tropper. Stabstroppen, Kanontroppen og OP. Du kan også bli OP for Btt Olga (igjennom rekrutten til Btt Nils), som blir sett på som den nest hardeste etter Artjegerne når det kommer til marsj ol.

Kort sagt om de troppen jeg kan anbefale for deg:
            Kanontroppen: I felt blir det veldig lite søvn og mye fysisk tungt. Til gjengjeld er kanonen varm på vinteren og mat har vi. I leir... for å si det sånn, det blir ikke mye stillesitting i tjeneste, utenom når du pusser Multifuel.
            OP Nils: Som sagt av noen andre, mild versjon av artjegerne, ikke like mye marsj, men kald blir du. Lite søvn der også, men ikke noe særlig fysisk når du først har kommet i stilling (OP).

Håper det hjalp deg litt, og spør hvis du lurer.
            Ellers så sier linken til Rittmester veldig mye om hvordan man blir artjeger og hva som kreves av forberedelser.
            Svolten og tyst, samband fyst

Kommentér

Opprinnelig skrevet av NiH Vis post
              OP-troppen i Batteri Olga og -Nils har såvidt jeg husker begge innrykk i August (Artillerijegeropptak er også i august). Valgmulighetene i januarkontigenten tror jeg begrenser seg til kanontropp, stabstropp og vakt- og siktringsstropp.
              Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Det er mange som setter fysisk krevende = spennende, men det er også andre ting som kan gjøre tjeneste spennende og f.eks. intellektuelt utfordrende.

Mange vil synes tjeneste i OP-lag i OP-troppen er mer interessant enn tjeneste som artillerijeger, for OP-laget følger en manøveravdeling (kompani eller eskadron) i striden og lagføreren (OP-offiseren) skal være kompani/eskadronsjefens nærmeste veileder i hvordan han/hun skal utnytte indirekte ild. Også som soldat på OP-laget (laserassistent/sambandsassistent het det før, vet ikke om det heter det stadig) får man være med på utfordrende tjeneste med å følge med i hva manøversjefen gjør, være med på å lage hans ildplan og sørge for at han får artilleri- og BK-ild der den best kan støtte hans manøver. Artillerijegere driver for seg selv uten samarbeid med manøver.

Spesielt interessant tjeneste synes jeg man har i batteriets kommandoplass (mulig de kaller det ILS nå, dvs. ildledningssenter, vi kalte det ko i min tid for 40 år siden), som det som for 40 år siden het koass, mulig de kaller det ILS-ass i dag?

Feltartilleri er såkalt indirekte ild, dvs. at man ikke ser målet fra der kanonene er. Man har for det første noen som finner hvor målet er, kan si hvor målet er, og senere når man skyter på målet kan si om man treffer, og hvis man bommer, hvordan man bommer, dvs. kan korrigere ilden. Dette er OP i OP-troppen, artillerijeger eller radartroppen som ser hvor fiendens BK og artilleri er, kanskje også droner (før i tiden også OP-fly, men det har vi ikke lenger). Disse sender data om målet til kommandoplassen. Der opererer koassene datautstyret (Odin 2) og omregner måldataene (beskrivelse av hvor målet er) til skytedata (hvordan kanonene skal siktes inn for å treffe målet) og sender dem til kanonene. Så skyter kanonene og OP/radar etc ser hvordan man treffer, og gir korreksjoner på måldata, som igjen koassene (eller ILS-assene eller hva det heter nå) regner om til nye skytedata, og så skyter man mer. Koassene må også være trenet i manuell backup med bl.a. bruk av grafiske skytetabeller hvis datautstyret ikke virker. For 40 år siden var jeg slik koass (i BK-tropp i infanteriet, men prinsippet er det samme, dvs. den gangen brukt vi på BK kun manuelt utstyr og hadde ikke noen datamaskin, artilleriet hadde alt da Odin). Jeg fant at det var ikke spesielt fysisk krevende, men det var en tjeneste som var svært intellektuelt krevende, og som ga stor innsikt i hvordan bataljonen fungerte, og hvor man også måtte være på samme nivå i samband som dedikerte sambandssoldater.

En annen interessant tjeneste er (hvis ting ikke er endret) å være assistent i rek-gruppen som er med rek-offiseren for å rekognosere nye batteristillinger.

I stabsbatteriet er det forresten en rekke interessante stillinger, innen feltmåing, meteorologitjeneste, som assistent i brigadens IKS (ildkoordinasjonssenter, som er den delen av brigadens kommandoplass som styrer indirekte ild og flystøtte) etc.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

I en kampsituasjon kan nok ammo lemper bak kanonene fort bli den fysisk mest krevende jobben, men det er vanskelig a synliggjøre i fredstid.

Om du vil ha mest mulig "action" under tjenesten er det liten tvil om at OP er veien å gå - og det er mest moro under skarpskyting også. Jeg trivdes best i OP, på tross av at jeg egentlig kunne KO (ILS) bedre, i min tid.

Artjeger innbiller jeg meg er mere slit enn action - men jeg har aldri prøvd.

Kommentér

Art.bataljonen

Lillebroren min (som nå er 36) hadde samme innstilling til hvor han ville tjenestegjøre og jeg fikk han omplassert til LOKBtt under sommerinntaket i -99. Han var selvfølgelig meget godt trent og positiv til å ta på seg hard tjeneste. Under opptaket til ArtJegertroppen gjorde han det bra og begynte deretter på jegerutdanningen. Pipa skulle snart få en annen lyd fordi, som det blir skrevet over, tjenesten er beinhard men også til tider ganske kjedelig. Det å ligge i en nedgravd OP i dagevis er ikke akkurat spennende. Tjenesten er selvfølgelig mer variert enn som så men han fikk seg i alle fall en "reality check". Enig i det hvlt: skriver over i forhold til at samvirke-OP (KAV eller INF) kan være minst like bra.

Hva som er hardt er også en sånn greie med å forstå realitetene vs det man ser på film. Kjører man fast en Leo og i tillegg mister et belte så har man timesvis med steinhardt arbeid foran seg.

Jeger betyr tung sekk og lange marsjer men det er ikke en fitnessøvelse fordi som trodde det.
                    Artillery is the God of War

Kommentér

Jeg var i stabstroppen i BTT nils og kan vel egentlig si at det ikke er plassen å finne det du vil ha.
                      Tjenesten er ikke fysik hard, men på øvelse sover man nesten ikke og hvis det er en øvelse der det flyttes mye ( typ CR), så kan det gå lang til mellom hver gang man får til til å spise eller sove

Kommentér

Kanskje jeg kan komme med et annet forslag

Det å hjorte rundt med tung sekk og ski på klabbeføre i stummende mørke kan du alltids få til på egenhånd men det å ratte rundt i et 25 tonns pansret kjøretøy drevet av en 2-takts Detroit-diesel med både kompressor og turbo, DET får du kun til i Artilleriet og da i kanontroppen.

OP-troppen har NM-201 som er et mindre pansret kjøretøy men fortsatt en unik opplevelse.

Så må jeg nesten spørre deg NiH: hva du mente med krevende/utfordrende?
                        Artillery is the God of War

Kommentér

Art.bataljonen

Har tjenestegjort i OP i til sammen 3 år, og kan skrive under på at du får mange gode opplevelser der. Som andre her skriver er det nok en mer spennende opplevelse å være i en OP-tropp enn som Artjeger, i alle fall i førstegangstjenesten. Du får prøvd deg fysisk i utdannings-perioden, hvor det er et patruljekurs, som varer en ukes tid. Lite søvn, man må bruke hodet litt mer enn i rekrutten, hvor man lærer litt mer avanserte skytedriller, og det er også ganske mye mer vekt i sekken enn man har i rekrutten. Det er også teknologisk krevende, du må håndtere utstyr som "laser"(FOI-2000), Vingtaqs (ikke så krevende) og samband. Er du heldig og kommer i "riktig" lag, får du sanitet nivå 3, 6-hjuling og snøscooter kurs også. Etter utdanningsperioden er ikke tjenesten spesielt fysisk krevende. Man er oppsittet på en M113-f3 vogn, og følger et kompani fra panserbataljonen dersom du er i BTTN. I teorien kan du måtte bli oppsatt på fot, dersom du skal plasser man ikke kan kjøre, fort, fjelltopper og lignende, og da blir tjenesten fort hard, kan jeg love deg, i og med at mye tungt utstyr skal med. Hvis du har spørsmål om op i artilleriet, så bare spør.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                          Working...
                          X