Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Lege i forsvaret - internasjonale operasjoner

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Lege i forsvaret - internasjonale operasjoner

Hei!

Selv om jeg ennå er 19 år, har jeg planene klare for fremtiden; har lyst til å bli lege innen forsvaret og har utrolig lyst til å være en del av teamet i Afghanistan eller andre internasjonale operasjoner. Lurer på hva slags muligheter jeg har som lege i forsvaret? Er det mulig å bli en feltlege som er med patruljene, eller må jeg eventuelt være i en base og ta imot de skadede? Skal begynne å studere nå til høsten, rett etter videregående, uten førstegangstjenesten.

Absolutt begge deler, leger trengs både i "fremste linje" og på f.eks. feltsykehus. Du vil i løpet av første år sv medisin studiet (du bør sjekke at du blir det) innkalt til en en ukes forsvarsorientering/forkurs som blir avholdt i sommerferien. Der vil du lære mer om mulighetene. Etter at du er ferdig med medisinstudiet og turnus vil du bli innkalt til førstegangstjeneste som VAB, Vernepliktig Akademisk Befal. Først vil du gå gjennom et sanitetsoffiserskurs som starter med 8 uker soldat- og lederskapsutdanning og deretter opp til 3 måneder fagutdanning (dette har stadig vært under endring, jeg vet ikke nå om det for alle inneholder både flylege- og dykkerlegekurs, det gjorde en tid) før du gjør resten av førstegangstjenesten som løytnant ( du er fenrik under sanitetsoffiserskurset). Etter 6 måneder sv førstegangstjenesten, inkludert kursene, kan du tjenestegjøre i internasjonale operasjoner.

Det er også en god mulighet å ta Hærens befalsskole med spesialisering og pliktår i Sanitetsbataljonen før du studerer medisin, men det er kanskje ikke i planene dine.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Tusen takk for svaret! Nei, planen er å studere før jeg begynner med militærutdanninga. Sendte en mail til forsvaret angående det kurset som kommer i løpet av første studieår, men har ennå ikke fått svar. Har forøvrig dårlig syn og platfot, så jeg ble ikke inkalt til sesjon del 2 engang, men jeg skal operere øyet og søke på nytt, og tror ikke det at jeg er platfot kommer til å hindre drømmen min.

Igjen, tusen takk!

Kommentér

Her har du en lege som var med politirådgivningslaget i Afghanistan våren 2014.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
        Working...
        X