Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Minerydder

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Minerydder

Hei, jeg lurte på om noen har noen egne erfaringer med det å jobbe som minerydder?
    Er det vanskelig å bli minerydder?
    Hva kreves av karakterer osv?
    Hvor mye tjener en minerydder i året?
    Last edited by Thismal; DTG 221303A Dec 13, .

Hei! Søkemotoren på forumet er ikke all verden, men den gir resultater. Søk feks på EOD, Sting og Ingbn så finner du endel. Vekk gjerne til live eksisterende tråder med oppfølgingspørsmål når du har lest deg litt opp.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Tusen takk!

Kommentér

Tror faktisk ikke minerydderfaget har vært særlig dekket på forumet før, og en EOD-utdanning er ganske ulikt kursrekken for å bli minerydder.

Kursrekken for å bli minerydder er i stadig endring, og som så mye annet i Forsvaret jobbes det med å nivådele også dette faget i forskjellige sertifiseringsgrader. Nå er jeg ikke opp-til-minuttet oppdatert på hva HVS-ING Mine- og Eksplosivrydderseksjonen har i tankene sine og hvordan dem har tenkt lagt opp utdanningen for 2014 og utover, men da jeg tok mitt minerydderkurs i 2010 var dette på totalt åtte uker, og dette er ikke innberegnet den ganske signifikante mengden trening som skal til før en blir sertifisert og få utsjekk for å jobbe i skarpe minefelt (både generelt og AO-spesifikt).
        I tillegg er ikke minerydding helt i vinden om dagen, da IEDer og søk etter slike naturlig nok har vært et større fokusområde de senere år for det man har gjort i Afghanistan. Men det sitter stadig en Herre på MER-seksjonen på HVS-ING som har minerydding som fagområde, og som jobber med å holde ting i tritt der for Forsvaret sin del.
        I Balkan-perioden på slutten av 90-tallet og starten av 2000-tallet fram til de tidligere Kabul-kontingenter (inkludert de to kontingenter i Irak) ble det ryddet i skarpe minefelt - herunder to kontingenter som jobbet hhv. på Kandahar Airfield i 2001/2 og på Bagram etterpå, samme år.

Minekurset er ganske tungt både på teori og praksis - og nå snakker jeg om erfaringene mine fra 2010, ting kan ha endret seg siden da. Kurset holdes i sin helhet på Hærens Våpenskole - Ingeniørskolen på Rena, og i grovt inngår/skal en etter endt kurs kunne følgende;
        - Sikkerhet og planlegging av minerydderoperasjoner
        - Konvensjoner og "spilleregler" for bruk av miner i verden, samt overordnet om minetrusselen i verden idag.
        - Terminologi, typer faremomenter, klasser av miner som finnes - basically minelære.
        - Inngående kjennskap til komponenters virkemåte.
        - Kunne ~50 typer miner - de mest "vanlige/typiske" - "på rams".
        - 24-timers CEIA-CMD Minesøkerkurs.
        - Utstyrslære - det er mye materiell man har og bruker til minerydding.
        - Prosedyrelære; Opptreden i et minefelt, søkemetode/søksmønster, prodding, dregging, in-situ sprengning/såkalte low-order teknikker ++
        - MASSE trening i sandkassen til Ingeniørskolen på Rena og ute i felt i varierende terreng/underlag. Spesielt minesøkeren krever mye trening for å bli god på.
        - MASSE trening på å bruke oppslagsverket for sikker identifisering og korrekte håndteringsprosedyrer for forskjellige typer miner.

Fokus på kurset er at en skal forstå materialet framfor å bare pugge og lære seg en masse tall som en egentlig ikke har peiling på hva faktisk betyr.

I tillegg til selve minekurset, kommer det et ingeniørsprengningskurs Klasse 1A (med alt det dette innebærer av eksplosivlære, materiell, ladningstyper, metoder og prosedyrer), generell ammokjennskap "light" (gir per.d.d. ikke Grunnkurs Ammo i P3, dessverre) og EOR (Explosive Ordnance Reconnaissance), samt et kurs i generisk søkstjeneste (biler, personell, hus osv) som gir status som instruktør Low-Risk Basic Søk og gjør en kvalifisert til å drive med Intermediate-type søk også. Alle disse kursene/opplæringen er en forutsetning for å kunne forstå og gjennomføre selve minerkurset. Hele regla lander vel dermed på noe sånt som 10-12 uker totalt fra zero-to-hero (en del av tingene/utdanning går gjerne inni hverandre).
        Kurset tilbys dem som har behov for det, både befal og vervede - for soldater i førstegangstjeneste toucher man såvidt innpå det ila tjenesten, men ikke på noe måte som gir nivådannende tyngde/utsjekk - altså at man som soldat i førstegangstjenesten ikke får noe av dette inn i kursoversikten sin i det militære rullebladet.

Alt dette er det som kan kalles "grunnpakken" på det ingeniørmessige for en (vervet) stormingeniørsoldat - altså kan man kalle seg ordentlig stormingeniør først når en har denne kursrekken innabords. I tillegg vil en stormingeniør etter hvert få diverse våpenkurs + skarpskytterkurs (nivå 3/4) for dem som har interessen, er skikket og dersom man har behovet. Plus det er mulig å få seg en del andre mer spesialiserte kampingeinør-rettede kurs/utdanning etter hvert også.

Hvis du vil ha denne kursrekken er det to måter å gjøre dette på;
        1. Søk deg til Sting i Ingeniørbataljonen i førstegangstjenesten, og søk deg deretter enten til Pansret Ingeniørkompani-C på Rena eller til eventuelle grenaderstillinger som måtte være ledig i PINGKP-B eller INGKP på Skjold. I de to sistnevnte er jeg litt usikker på praksis omkring det å sende personell på disse kursene, men det vil du kunne få svar på hos troppsbefalet der, eller at noen som vet svarer i denne tråden.
        2. Gå førstegangstjenesten din et annet sted, og søk deg så inn i stingtroppen i PINGKP-C siden når du har muligheten.

Når det gjelder lønn som minerydder i Forsvaret, sålenge man ikke er og jobber med faget, så tjener man akkurat det samme som alle andre (så tilkommer det muligens noen andre satser og slikt om en står på beredskap, men det har ikke jeg god nok kontroll på). Sist jeg var ute drev vi med en god del veiklarering og søk etter IEDer, samt en del hus-/compoundsøk. Når vi gjorde dette tilkom vi noe som kalles for B100-(risiko)tillegg. dette var vel noe slikt som 1000-1500kr per oppdrag.
        Jobber man med et planlagt oppdrag på et fast minefelt over en viss tid/periode, ville dette bli noe sånt som 1xB100 per dag man går ut i feltet. Jobber man på en operasjon i f.eks. TU-rammen, der oppdukkende klareringsoppdrag av forskjellige slag, utenom de som er planlagt og nedfelt i operasjonsordren, plutselig dukker opp rett som det, så blir det B100 for hvert oppdrag. Ditto med EOD-personell og hundeførere som driver med eksplosiv(-rydding for EOD/IEDD-personellet) eller IED-søk. Blir fort litt penger av det i en måned med mye operasjoner.

Flere spørsmål så still dem gjerne.
        Last edited by MMB; DTG 221712A Dec 13, .
        Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Når det gjelder karakterer; Sålenge du er skikket til tjeneste som vervet i Forsvaret (altså fullført grunnskole), så er du i utgangspunktet skikket til å gå denne kursrekken. Sagt det, så er det en del klasseromsundervisning på alle disse kursene, og læringskurven kan for enkelte være veldig bratt. Du bør ha overskuddet til å kunne sitte i et klasserom og lære/forstå det som gåes igjennom.
          I tillegg er det på sprengningskurset litt matte en skal igjennom. Ikke noe mer innviklet enn pluss, minus, ganger og deling og å vite hvordan en skal bruke noen formler. Jeg suger på matte, men har ikke noe problem med å forstå meg på disse, hvis det kan fungere som en målestokk for deg...
          Last edited by MMB; DTG 221711A Dec 13, .
          Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Tusen takk, utrolig mye bra informasjon du kom med!

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
            Working...
            X