Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Livvakttjeneste

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: Livvakt-tjeneste

Mr Black Ops Fricksen nekter å gi seg...Håper nå endelig at de som bruker store summer på kursene hans får seg en skikkelig jobb i etterkant, så de slipper å havne i fengsel i Kongo...
    mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Sofakriger
      Haha. Sniperferdigheter og sprenging av stein i dagbrudd ser skikkelig relevant ut for å bli livvakt.
      Ja, selv FSK driver ikke med pallsprengning, så dette må være skikkelig opplegg! :-D
      Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Er jo greit, det, går det dårlig i livvaktbransjen kan de ta noen oppdrag i anleggsbransjen.
        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Enkelt og greit:
          Det å jobbe som ledsager i Norge er i dag et fagfelt som er oversvømt av ivrige sikkerhetsfolk. Noen seriøse, og (dessverre) fortsatt en haug med useriøse. (Den korrekte betegnelsen utad er ledsager, og ikke livvakt.)
          Markedet har nok ikke "tatt av", slik som det ble spådd for noen år tilbake av forskjellige firmaer som holdt kurs for å tjene penger.

De aller fleste seriøse driver 100% med andre ting(gjerne sikkerhetsrelatert, men ikke alltid), og 1-10% med ledsagerdelen.

Til de av dere som er interessert i kurs, en kort FAQ:

Q: Er det muligheter for å jobbe med dette?
          A: Ja, det er muligheter for å jobbe med dette. MEN, du må regne med at det ikke kommer jobber flyvendes, og det skjer ikke noe magisk som gjør at du får alle de profilerte stjernene som du antageligvis forestiller deg.
          - Du må heller ikke regne med at du står øverst på lista til selskaper når du søker jobb, med mindre du har andre erfaringer å tilby.
          - Nettverk er tingen, som i alle andre bransjer. Men her bør du ha nettverk i ALLE bransjer.

Q: Hvem skal man ta kurs hos?
          A: Dette er noe du må ta en avgjørelse på selv, men tenk på følgende:
          1. Det er ikke vits å bruke 20k på et kurs i utlandet, du får ikke godkjenning i Norge hvis det står noe som helst angående skyting på kursbeviset. Og det betyr ingenting at det er "anerkjent" i England.
          2. Det er IKKE vits å tro at du skal bli rik av dette, med mindre du kjenner en popstjerne som er villig til å bruke alle penga sine på deg.
          3. Når du velger kursleverandør i Norge, ring de. Og ta en LANG prat med de. Tidligere erfaringer til instruktører, evt. referanser(ikke bare spør etter de, men sjekk de også.)

Q: Hvor mye tjener man?
          A: Kommer selvsagt ann på hvem, hvor, hva, og hvor lenge. Men det er ikke så gull som man tror. Og hvis du tror de tjener fett i irak og afghanistan så tar du feil. De lønningene har normalisert seg noe ekstremt. Og en gjennomsnitts sikkerhetsvakt i Irak tjener ikke stort mer enn en gjennomsnittslønn i Norge. Blir du lovet en halv million for 6 mnd, så er det noe galt. Vil du tjene bra med penger, få deg jobb offshore.

Sist, men ikke minst:
          Høres det for godt ut til å være sant. Så er det nok helt sikkert det..

Kommentér

Opprinnelig skrevet av LabourGuy
            Slettet.
            Kort svar: Nei.

Litt lenger svar:
            Det har kommet ny lov om vaktvirksomhet. Denne definerer en del punkter som har vært mildt sagt uklare før. (de er fortsatt ganske uklare.. Og man må være jurist for å forstå omfanget av loven tror jeg..)

I denne nye loven så defineres ledsagertjeneste som en "spesiell tjeneste", på linje med ordensvakt, hund, etc.

Disse "spesielle tjenestene" har fått forskjellige krav i henhold til utdanning av operatører.
            For ledsagere betyr dette følgende:
            - Minimum vekter 1-2-3 (alle moduler)
            - Plettfri vandel
            - Funnet skikket av kursansvarlig til å delta på kurs. (Ikke alt står i slik klar tekst. Men operativt sett vil det fungere på denne måten)

Det er også satt krav til firmaet som holder kurs, og instruktørene:
            Instruktørene må kunne dokumentere fagutdanning, f.eks juss skal holdes av jurist, brannvern av brannmann etc etc.
            Instruktører i andre fag må kunne dokumentere vekterkurs, og godkjent ledsagerutdanning.
            Samt. dokumenterbar erfaring fra vekteryrket.
            Last edited by 02Surefire; DTG 302234A Sep 13, . Begrunnelse: Noe tekst ble borte. La derfor dette inn

Kommentér

Hva enn du gjør, så lykke til.

Noen tips på veien:
              - Tenk om du vil bruke penger på dette. Ingen garanterer noe som helst.
              - Sjekk referanser
              - Spør og grav om instruktører, erfaringer etc.
              - Tenk deg om en gang til
              - Brukt sunt norskt bondevett, ta et valg basert på fornuft. Ikke utifra den siste jason bourne filmen du så. Det er ikke sånn i virkeligheten.

Kommentér

Sist jeg var innom bedriften, det er rett nok noen år siden nå, så hadde Securitas en egen VIP-tjeneste som ligger under radaren for de fleste. Det formelle kravet var den gangen minimum ett års erfaring som vekter, og bestått opptak til VIP-tjenesten. Utover det aner jeg lite om denne tjenesten, foruten det som stod i en og annen "annonse" i interninfoen i firmaet, der en kort kunne lese om at det nå var åpnet for opptak av nye kandidater og at aktuelle kandidater kunne melde sin interesse via tjenestevei, dvs. via nærmeste leder. Det sagt, så vet jeg at denne typen oppdrag kom i tillegg til den vanlige tjenesten/avdelinga vekteren var ansatt ved. Det vil si at du ble tatt ut av vanlig jobb, gjennomførte oppdraget og så var tilbake i vanlig turnus. Av det jeg hørte om oppdragene, var at du ihvertfall skal være jævlig dyktig på å vente og observere. Lenge. Over lang tid.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av LabourGuy
                  Slettet.
                  Jeg har jobbet sammen med en av de som står bak firmaet du nevner, og det sagt jeg har et godt inntrykk av vedkommende både som person og fagmann. Og veldig enkelt sagt, skal de ta deg med på de oppdragene du søker, så er det opp til deg å bevise at du er rett mann. Begynn på begynnelsen, innen sikkerhetsbransjen så finnes det ikke så mange snarvæier, noe to (i dag en gjenværende) nordmenn smertelig oppdaget i Kongo.

Det er ikke så mange årene siden det nærmest var et (uskrevet) krav i vekterbransjen (særlig mobil/utrykking) om at en skulle ha avtjent utenlandstjeneste i tillegg til førstegangstjenesten, og ingen av "gamlekara" på kontoret hilste på deg før du hadde tatt din første slask. Jeg sier ikke at det er riktig at det var sånn eller er at det er sånn i dag, poenget mitt er skal du få en fot innenfor denne typen tjenester, så begynn som nevnt på begynnelsen. Ta en ting av gangen, ingen sikkerhetsselskaper med respekt for seg sjøl henter inn en mann rett fra gata og setter han som vip-sjåfør for en av sine bedre kunder. De fleste jeg har jobbet med starta med noe så enkelt som å sitte 12 timer og passe på ei ulåst dør eller ei pappeske med verktøy, nettopp for å vise at de duger.

Jeg har sikkert nærmet meg grensen for hva som kan skrives på det store Internett, send meg gjerne en PM så tar vi der derifra, om du lurer på noe mer.

Kommentér

Det enkle er ofte det beste;
                    http://forsvaret.no/utdanning-karrie...erlivvakt.aspx

Går utifra at kravene til den enkelte, både fysisk og psykisk, her er en god del høyere enn i det sivile, men dette må nå vel for alle praktiske formål sies å være en jobb med forutsigbarhet innenfor det meste; Oppdrag og lønn får du etter bestått opptak og grunnutdanning, og du trenger ikke drive å fiske og manøvrere så inni hampen med usikkerheten inni blant alle disse useriøse og i verste fall helt jalla aktørene som finnes i denne bransjen. Og best av alt? Det koster deg ikke en krone å bli dette sånn sett, sålenge du står til kravene som er satt.
                    Jadda, gi oss masser av dine penger til våre kurs, så kanskje du får jobb (av oss) etterpå... gidd det ass...
                    Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Da er tråden ryddet kraftig opp og vi ønsker konstruktivt innhold herifra. Drittslengning av selskaper m.v. hører ikke hjemme her. VIP Protection & Security kan omtales, men vi forventer ikke noe mer snikreklame men ei heller drittslening ene eller andre veien.

Kommentér

Er det noen her inne som har erfaring når det kommer til militær livvakttjeneste? Hvor hardt er egentlig opptaket? Hvor ofte er man på oppdrag? Hva er lønnen? osv.

Kommentér

Seek and you will find:
                          http://forsvaret.no/utdanning-karrie...erlivvakt.aspx

Hentet fra Forsvaret.no:

"Militær livvaktavdeling er en operativ enhet med ansvar for å utføre militær livvakttjeneste i konfliktområder og i internasjonale operasjoner.

I tillegg bidrar enheten i samarbeid med Forsvarets Militærpolitiskole til å ivareta fagansvaret for livvakttjeneste i Forsvaret. Enheten er lokalisert på Sessvollmoen og er kommandomessig underlagt Forsvarets Militærpolitiavdeling."

Det står også info om opptaket og tjeneste ved avdelingen i etterkant, dog ikke om lønn eller hyppigheten på oppdrag som du lurer på.

Finnes også et treningsprogram for opptaket.
                          "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Kommentér

Sv: Livvakttjeneste

Militær livvakt søker nye operatører. Søknadsfrist om en drøy måned.

https://forsvaret.no/karriere/utdann...litaer-livvakt

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                            Working...
                            X