Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Naval Strike Missile (NSM)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Sv: Naval Strike Missile

Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Den dagen vi har behov for å bruke disse i Norge så er kostnader vårt minste problem.

For bruk i misjoner og andre oppdrag i verden, så kan det nok fort bli en faktor.
    Isolert sett for så vidt enig, men problemet er at det tar tid å produsere missiler og de er så pass dyre at vi ikke tar oss råd til å fylle opp lagrene tilstrekkelig på forhånd i tilfellet av en konflikt av en viss lengde/størrelse. Heldigvis har Kongsberg fått Raytheon med på laget, så det vil bli vel redundant produksjonskapasitet.
    Si vis pacem, para bellum

Kommentér

Produksjon av slikt materiell i krigstid er for sent. Moderne krig er kom som du er. Dvs ikke regn med etterforsyning.

Kommentér

Det han sa. Høyintensive kriger varer for kort til at man klarer å produsere noe som helst i løpet av krigen. Og i lavintensive konflikter er det bare ved helt spesielt festlige anledninger man vil koste på seg en NSM/JSM.

Nå skal vi ikke helt glemme den avskrekkende effekten her, som er vel så viktig. "Ønsker jeg å sende Admiral Tsjabanenko så langt frem at hun risikerer å bli truffet av en JSM," er slike tanker en russisk admiral kan gjøre seg i dystre stunder.
        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Sv: NSM og kystkorvetter

Det er den amerikanske nettavisen navaltoday.com som melder om en kontrakt som er en videreføring av det strategiske partnerskapet som Forsvarsdepartementet (FD) og regjeringen 2. februar i fjor inngikk med Tyskland i anledning det planlagte kjøpet av nye type 212CD-ubåter.

Kontrakten som nå er inngått med Forsvarsmateriell (FMA), omhandler et felles tysk-norsk prosjekt for videreutvikling av Naval Strike Missile (NSM) til den norske og tyske marinen. Kontrakten har en verdi på 26,8 millioner dollar, tilsvarende cirka 220 millioner kroner.

https://www.aldrimer.no/220-mill-til...omalsmissiler/

https://mobile.navaltoday.com/2018/0...le-deliveries/

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Kommentér

NSM nådde ikke opp i konkurransen om å bli den finske marinens nye missilsystem. I stedet valgte finnene det israelske Gabriel-5-systemet. Kriteriene for valget var bla ytelse versus pris, tidsramme, levetidskostnader, leveringssikkerhet og kompabilitet med eksisterende infrastruktur og forsvarssystemer. Anskaffelsen har en kostnadsramme på 162 mil euro med en opsjon på ytterligere missiler for 193 mil euro. Det er ikke offentlig hvor mange missiler dette dreier seg om.
            https://defmin.fi/en/topical/press_releases?588_m=9399
            Si vis pacem, para bellum

Kommentér

“I will tell you, you’re seeing the future,” Gen. Robert Brown, commander of U.S. Army Pacific said Thursday after the missile launched from the shoreline of Hawaii’s Kauai Island.
              https://defence-blog.com/army/u-s-ar...se-system.html

Høres ut som US Army var sånn tålelig fornøyd med NSM under RIMPAC SINKEX for noen dager siden.

RIMPAC_2018_Kongsbergs_NSM_Participate_in_SINKEX.jpg

Kommentér

Video av skipet som ble beskutt (og torpedert)

Kommentér

Noen mener NSM vil bli et trivelig area-denial våpen mot Kina.

https://www.defensenews.com/naval/20...ign=Socialflow

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post

Det virke som NSM er solid og levere varene. Jeg har ikke sett noe som er bedre. Så hvorfor ikke.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post

Forsåvidt også veldig interessant at dette blir en slags gjenskapning av kystartilleriet. Og egentlig litt spesielt at ikke vi i Norge har mer av våre egne våpen (NSM og NASAMS).

Jeg vil anta at det er betydelig rimeligere med lastebiler med NSM og NASAMS enn en fregatt. Også mindre sårbart.

Sent from my iPhone using Tapatalk
                      TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
                        Forsåvidt også veldig interessant at dette blir en slags gjenskapning av kystartilleriet. Og egentlig litt spesielt at ikke vi i Norge har mer av våre egne våpen (NSM og NASAMS).

Jeg vil anta at det er betydelig rimeligere med lastebiler med NSM og NASAMS enn en fregatt. Også mindre sårbart.

Sent from my iPhone using Tapatalk
                        Ikkje at eg er uenig, men fregattane har me vel først og fremst for ASW-formål utanskjærs. Og når ein først har fregatter er rimeleg å utruste dei med missiler.

I alle fall; ein lastebilløysing burde me definitivt ha når Skjold-klassen fases ut i 2025, og om me kan kombinera inn luftvern der ville jo det vore snadder.
                        Ein god hedge mot manglande tilgjengelighet på F-35 og god evne til å ligga i området over tid.
                        De er langt fra sine hjem
                        men blikket opp og frem

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hbreis Vis post
                          I alle fall; ein lastebilløysing burde me definitivt ha når Skjold-klassen fases ut i 2025, og om me kan kombinera inn luftvern der ville jo det vore snadder.
                          Ein god hedge mot manglande tilgjengelighet på F-35 og god evne til å ligga i området over tid.
                          Problemet med Lastebilløsningen er til dels at den er statisk, til dels at man får ganske store logistikkbehov. For ikke å glemme et stort behov for nok kompetent personell.
                          Død ved Kølle!
                          Bla bla... Hybrid warfare is easy

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
                            Problemet med Lastebilløsningen er til dels at den er statisk, til dels at man får ganske store logistikkbehov. For ikke å glemme et stort behov for nok kompetent personell.
                            Selv om jeg tidligere har promotert beltekjøretøy som det eneste saliggjørende er jeg uenig med deg her.

Kollegaer fra MLRS som fortsatte karrieren i luft og deretter kom over på NASAMS fortalte om en litt mer "oppblåst" hverdag i felt. Jeg husker ikke detaljene men mye, mange og stort var vel noen av stikkordene. Han så da bort i fra de konkrete forskjellene i utstyr, bla. radar.
                            Det er godt mulig NASAMS forbedret seg på en del av dette men det er klart at en sånn måte å jobbe på krever sitt av utstyr og personell. Kanskje det var noe slikt du hadde i bakhodet?

Når det gjelder det prinsipielle rundt langtrekkende våpenplattformer så er det fint lite som skiller de ovennevnte (inkl MLRS) og en eventuell grønn NSM fra hverandre. Man har utskytningsenheter, gjerne mobile, et ildlednings-KO, som ikke trenger å være så forbasket stort, og i tillegg en OPS/ADM som tar seg av alt utover det rent våpentekniske. I tillegg knytter man seg opp mot en drøss med ISTAR og muligens noen «andre egne» som besørger et minimum av kringvern.

Alle disse enhetene sprer man med flere kilometere og gjerne flere mil fra hverandre. I tillegg bytter man posisjoner så ofte man kan, både taktisk innenfor en teig (skjule og ild-stillinger) men også strategisk til ny teig.

NSM, så vidt jeg kan forstå, trenger ikke å være aktiv og påslått til enhver tid slik som NASAMS. Man bør dermed kunne kjøre en ren feltartilleristisk måte å jobbe på der man benytter skjulestillinger frem til ildordren kommer og beveger seg vekk fra utskytningsstedet så fort et missil er avfyrt. Identisk med MLRS men oppgradert til å utnytte nye kapasiteter på utstyrssiden, spesielt samband. Missil-vognene trenger ikke å være større enn at mannskapet klarer å jobbe/hvile/spise i noen dager til de blir avløst.

Ammo-logistikk trenger ikke å være en så forbasket stor utfordring da man ikke er forventet å skulle drive kontinuerlig beskytning.

Kompetent personell kan også holdes på et rent artilleristisk nivå selv om NSM har noen flere triks i ermet, og i ART holder det med et par offiserer på vakt samt noen soldater som hjelper til.

Merk at jeg tenker forsvar av Norge og ikke har vurdert hva som må til for å sende et batteri ut på INTOPS eller den slags.

Men altså i sum, så kan et NSM batteri kjøres identisk med slik MLRS var før det ble lagt ned.
                            Artillery is the God of War

Kommentér

OK
                              Død ved Kølle!

Kommentér

KNM Trondheim hadde tydeligvis fått ny ISO standardisert overbygning når Polen skjøt på den.
                                Død ved Kølle!

Kommentér

Litt OT/MdG:

Er den brune skya som NSM legger igjen NO2?

Kommentér

Polsk brunkull. Gjennkjøpsavtalen krevde det.
                                    Død ved Kølle!

Kommentér

US Navy fremskynder installeringen av NSM, allerede til neste år.

Første skip ut blir USS Detroit.

https://trib.al/DRAaM3t

https://en.m.wikipedia.org/wiki/USS_Detroit_(LCS-7)

Kommentér

Denne videoen frå Saab fekk oppmerksomheten min av fleire grunner. Den er velprodusert og inneholde glatte bilete av erigert Visby i bevegelse (rrrrrr), men det som fekk meg til å heva augebryna var den åpenbare sub-tweetinga av Kongsberg og NSM. Det eg sikter til er formuleringa om at Rb15 er laga for forholda i Østersjøen, spesifikt "regn, snø og tåke". Dette ledsages av ein påstand om at dette er forhold der alle andre sensorer enn radar ikkje duger(!).

Med min begrensa kunnskap rundt optikk og elektromagnetisme er jo dette påstander som i og for seg gir meining dersom dei får stå uimotsagt. Men kan det vera tilfelle? Er verkeleg vårt missil underlegen i røft vér? Svenske forhold er jo óg norske forhold, så det virker litt rart...
                                        men blikket opp og frem

Kommentér

NSM har ifølge litt google passiv termisk søker,så ser ingen grunn til at litt dårlig vær skal få den til å få panikk.
                                          When in doubt,empty your magazine.

Kommentér

Nå var jo begrunnelsen for å utvikle Penguin med IR søker at den var i stand til å skille skip fra øyer og holmer så.

Veit ikke jeg.
                                            Død ved Kølle!

Kommentér

Eg spurte min fysikerkompis (phd, jobber med optiske sensorer). Han meiner det koker ned til avstand og at det kan godt tenkast at KDA sin sensor funker bra i nevnte miljø ut til ein avstand der me uansett snakker om navigering. Altså at på 500 - 1000 m vil dei antagelig få det bra til, medan den på 1 - 2 km vil vera ganske blind. Min egen vurdering blir då at den antagelig klarer seg fint inne i målboksen i grisevér og SAAB legger på løk i sin framstilling.
                                              men blikket opp og frem

Kommentér

Sv: Nytt Sjømålsmissil (NSM)

Er det planer om å få NSM og JSM til å passe i VLS ?

Kommentér

NSM er ikke VLS-kompatibel, men det jobbes med en VL-JSM. Ettersom JSM allerede er laget for å passe i bomberommet på en F-35, så passer den også fint i VLS-celler. Den mest visuelle forskjellen er en mye større booster for å dytte den opp og ut, men det er vel også en god del mer styring involvert. Hørt veldig lite om prosjektet, så eventuel status og fremdrift vet jeg ikke. Det samme gjelder også en slektning av VL-JSM, nemlig en ubåt-versjon som skytes fra torpedorør, og som visstnok skal brukes til å bevæpne de ubåtene (Tyskland er visst derfor også tungt inne i dette prosjektet). En modell av dette konseptet ses nederst

En modell av VL-JSM (bildet er fra 2014) ses i midten under, med en standard NSM til venstre og Penguin til høyre

"Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Kommentér

NSM går i kassetter på dekk på båt og lastebil. JSM går i bomberommet på F-35 og det arbeides med VL-JSM.

1. Hvor stor er egentlig forskjellen på NSM og JSM ?
                                                    2. Passer NSM i bomberommet til F 35 ?
                                                    3. Kan F-35 ta luft til luft missiler i internt sammtidig som den har 2 stk JSM/NSM i bomberommet?
                                                    4. Hvor mange NSM/JSM kan F-35 ta under vingene hvis Stealth ikke er viktig den dagen?
                                                    5. P-8 Poseidon er oppgitt til kunne ta torpedoer og Harpoon, kan den ta JSM/NFM og hvor mange ?

Kommentér

Jeg veit at Google er verdens ondeste selskap.
                                                      Men av og til kan man jo bruke det.
                                                      Død ved Kølle!

Kommentér

Ja jeg vet at google er ond, men jeg bruker det fordet.

La meg utdype litt, så vidt jeg har fått med meg er JSM en multirolle NSM, med diverse endringer som to veis radiokomunikasjon.
                                                        Er JSM ett helt nytt missil, er det en NSM mk2 eller er det en NSM i ny innpakning som skal passe i flyene.

Kommentér

Mye info her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Naval_...Strike_Missile

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Kystartillerist Vis post
                                                            Ja jeg vet at google er ond, men jeg bruker det fordet.

La meg utdype litt, så vidt jeg har fått med meg er JSM en multirolle NSM, med diverse endringer som to veis radiokomunikasjon.
                                                            Er JSM ett helt nytt missil, er det en NSM mk2 eller er det en NSM i ny innpakning som skal passe i flyene.
                                                            Utifra hva som finnes på nett av KDA sine opplysninger så er det i det store og hele samme missil i ny innpakking. Siden NSM kom relativt raskt i tjeneste så er det ting som nå kommer som en del av neste oppgradering av NSM som er hentet fra JSM.

Om det også gjelder den Australske RF søkeren, vet jeg ikke.
                                                            https://sldinfo.com/2018/06/the-alli...trike-missile/
                                                            https://australasianperspectives.com...pping-missile/

JSM kan fint plasseres på P-8, kostnaden for det er sikkert i 100 millionersklassen. Dette for å få det hele sertifisert og prøveskutt.
                                                            Spørsmålet er om det har noen verdi, en P8 har kanskje mer glede av en dummere kjølbrekker type SLAM-ER/ Harpoon enn små avanserte JSM.

En F-35 kan i følge google images bære 6 JSM samtidig som den bærer 2 sidewinder og 2 AMRAAM.
                                                            Død ved Kølle!

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Eisenhower Vis post
                                                              NSM er ikke VLS-kompatibel, men det jobbes med en VL-JSM. Ettersom JSM allerede er laget for å passe i bomberommet på en F-35, så passer den også fint i VLS-celler. Den mest visuelle forskjellen er en mye større booster for å dytte den opp og ut, men det er vel også en god del mer styring involvert. Hørt veldig lite om prosjektet, så eventuel status og fremdrift vet jeg ikke. Det samme gjelder også en slektning av VL-JSM, nemlig en ubåt-versjon som skytes fra torpedorør, og som visstnok skal brukes til å bevæpne de ubåtene (Tyskland er visst derfor også tungt inne i dette prosjektet). En modell av dette konseptet ses nederst

En modell av VL-JSM (bildet er fra 2014) ses i midten under, med en standard NSM til venstre og Penguin til høyre

Hva Tyskland kjøper av NSM til overflatefartøyene sine blir interessant.
                                                              Blir det VL-JSM, eller NSM med oppdateringene fra JSM så det blir en BLK 2.
                                                              Død ved Kølle!

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X