Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tema: Sjøforsvaret

Collapse
Dette emnet er klistret
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Opprinnelig skrevet av pjokken
    Opprinnelig skrevet av lexmyr
    For å pirke litt, må jeg nevne at MTB står for MissilTorpedoBåt, men mener å ha lest et sted at Skjold-klassen skal omdøpes til "kystkorvetter"? Kan dog hende jeg roter, noen som kan bekrefte/avkrefte?
    Kan i det minste bekrefte at det er fler som har hørt ryktet...
    http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=170545

Nå har den politiske ledelsen altså valgt å overstyre dette, og likevel anskaffe nye MTB-er. Eller «kystkorvetter», som de etterhvert skal hete.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av andeynor
      Selv hørt både nye og gamle GIS omtale disse som kystkorvetter, så det er nok i gang.

Tingen er at det er jo rett og slett feil å kalle dem MTB'er, da de ikke har noen torpedo
      Diesen selv sier konsekvent Kystkorvett.

Kommentér

Selv hørt både nye og gamle GIS omtale disse som kystkorvetter, så det er nok i gang.

Tingen er at det er jo rett og slett feil å kalle dem MTB'er, da de ikke har noen torpedo
        Nå kalte jeg ikke båtene Missil-Torpedo-Båter, men Missil-Turbin-Båter. De har jo turbiner :-) Men det er greitt, jeg gir meg for flertallet og skal heretter kalle Skjold-klassen "kystkorvetter".

L

Kommentér

Godt forslag, men med den bestykningen og utstyringen og rollen må man nok regne med at mannskapet blir langt større. Liker at noen kommer med sånne forslag. Men tror desverre at sjøforsvaret klarer seg med sine fartøyer nå. Når vi har 6 ubåter, 5 fregatter, 6 kystkorvetter, 6 minekrigsfartøyer, 2 vaktbåter, 3 store logistikkfartøyer, 14 kystvaktfartøyer, 20 stridsbåter og en rekke andre store og små fartøyer + SHV, så tror jeg ikke vi har bruk for nye fartøyer. Fregattene er laget for å ligge langt ute på havet og for å avfyre langdistanse raketter (NSM, Tomahawk etc). Det har vært snakk om å kjøpe inn et nytt støttefartøy ettersom KNM Horten ble faset ut, men tror ikke dette blir aktuelt før om lenge. Neste som skal byttes ut nå er Ubåtene. Antakelig i tidsrommet 2015-2020.

Kommentér

Noen som har hørt noe mer om et nytt ubåtprosjekt enda? Norge hoppet jo av Viking-prosjektet.

Kommentér

http://www.mil.no/felles/ffi/start/Aktu ... leID=25164

Litt fakta om Viking-prosjektet

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Soldat2011-12
                Godt forslag, men med den bestykningen og utstyringen og rollen må man nok regne med at mannskapet blir langt større. Liker at noen kommer med sånne forslag. Men tror desverre at sjøforsvaret klarer seg med sine fartøyer nå. Når vi har 6 ubåter, 5 fregatter, 6 kystkorvetter, 6 minekrigsfartøyer, 2 vaktbåter, 3 store logistikkfartøyer, 14 kystvaktfartøyer, 20 stridsbåter og en rekke andre store og små fartøyer + SHV, så tror jeg ikke vi har bruk for nye fartøyer. Fregattene er laget for å ligge langt ute på havet og for å avfyre langdistanse raketter (NSM, Tomahawk etc). Det har vært snakk om å kjøpe inn et nytt støttefartøy ettersom KNM Horten ble faset ut, men tror ikke dette blir aktuelt før om lenge. Neste som skal byttes ut nå er Ubåtene. Antakelig i tidsrommet 2015-2020.

Liten rettelse:
                Pr dags dato operer Taktisk Båtskvadron ikke med 20, men med 5. Sjøforsvaret har også i dag kun 2 logistikkfartøy, KNM Tyr og KNM Valkyrien. Men riktignok er det planer om å anskaffe 1-2 nye. Kongeskipet kan vel neppe ses på som et logistikkfartøy selv om det under Marlog

Også ble jeg litt nysjerrig på disse vaktbåtene. Er det de som tøffer ut fra Haakonsvern om noen prøver å padle inn dit? Spør fordi jeg ikke vet.

Bortsett fra det så ser tallene dine riktige ut i at det er slik sjøforsvaret vil se ut om noen år.

Kommentér

Ja mente da alle de nye fartøyene har kommet på plass. Når jeg snakker om 3 logistikkfartøyer snakker jeg om KNM Tyr, KNM Valkyrien og det nye havgående logistikkfartøyet som vi anskaffer i løpet av 2009. Mener KNM Hessa og KNM Vigra. Brukes også til opplæring av personell.

Kommentér

Dette logistikkfartøyet er vel tidligst på plass i 2012. Er vel fortsatt i planleggningsstadiet.

KNM Hessa og Vigra brukes stort sett kun til opplæring av kadetter og elever ved Sjøkrigsskolen. Lite annen aktivitet på disse båtene i disse dager.

Kommentér

Jeg forutsetter at man kan redusere mannskapet i forhold til dagens situasjon ved å videreføre automasjonen som man allerede har på kystkorvettene. Visby-korvettene har mannskap på 43, men de er bygd med "dagens" teknologi, her snakker vi om framtidens teknologi. Men mannskap på 30 er kanskje litt vel optimistisk...

Jeg er enig i at vi har sannsynligvis et OK sjøforsvar idag, med dagens trusselbilde og den tilstanden Russland har på sin flåte... Men spørsmålet er som sagt hvordan situasjonen er om 10-20 år. Vi må regne med at om 20 år har Russland en svært moderne og slagkraftig flåte. Hvis vi da fortsatt har kun 5 fregatter og 6 kystkorvetter samt 6 ubåter så er jeg redd dette kan blir for lite til å virke særlig avskrekkende.

Det kan se ut til at dagens strategi bygger på at vi skal få 2-3 dagers varsel før "det smeller" (se Diesens intervju i TU nylig) -- jeg stiller spørsmålstegn ved om dette vil være gjeldende også når Russland har kvittet seg med gammelt skrot og har moderne utstyr med stealth-egenskaper.

Ved å øke antall fartøy vil motstanderen også måtte øke innsatsen, som igjen hever terskelen, risikoen og derved kostnaden ved å løse konflikter militært og ikke diplomatisk.

Start planleggingen nå, så kan vi ha de nye korvettene klare om 10 år, da trenger vi de!

Et lite land med en stor marine er Singapore. De har nå 6 topp moderne fregatter, samt flere eldre båter. Mange mener at de kommer til å satse på nye stealth-korvetter, i tillegg til nye ubåter. De nye ubåtene til Singapore blir kanskje utviklet i samarbeid med Sverige (og Norge?).

Singapore er i en helt annen situasjon enn Norge idag, men de fleste observatører mener at når isen smelter i nordområdene så kommer også den politiske temperaturen til å øke tilsvarende. Og i motsetning til Singapore har Norge enorme havområder å dekke.

L

Kommentér

Opprinnelig skrevet av loke2

Nå kalte jeg ikke båtene Missil-Torpedo-Båter, men Missil-Turbin-Båter. De har jo turbiner :-) Men det er greitt, jeg gir meg for flertallet og skal heretter kalle Skjold-klassen "kystkorvetter".

L
                        Ingen grunn til å gi seg ennå...

http://www.mil.no/sjo/nye_mtber/star...questid=126133

Fremdeles referert til som Nye MTBer.

Kommentér

Krig til sjøs i dag handler ikke om å ha flest fartøyer. En av de viktigste faktorene når et godt sjøforsvar skal bygges er å anskaffe fartøyer som gjør at flåten får; høy mobilitet, lite synlig for fiendens radar, god logistikk, god etterrettning og ikke minst høy slagkraft i forhold til den moderne teknologien. Radarene som er inne i den diamantformede kuppelen ombord på Fridtjof Nansen-klasse fregattene gir en veldig god oversikt og dekker så og si alt av havområdene til Norge. Husk at vi har fem fregatter. Det er ikke uten grunn at man må fornye flåten hvis den er gammel. Samme hvor mange båter man har, så hjelper det lite hvis man ikke klarer å finne fienden. Norge er stort på moderne våpenindustri. Vi utvikler egne missiler som hele Nato sikler etter og egne radarsystemer som er så moderne og forran de fleste land at vi er suverene på mange områder. Dessuten synes jeg det er galt og kalle den norske marinen for liten, for det er den ikke sammenlignet med Sverige og Danmark som også er små land. Jeg tror det nye sjøforsvaret er et av Europas beste.

Kommentér

Nå har Norge bittelitt mer kyst enn Sverige og Danmark, da. Men jeg ser poenget ditt.

Kommentér

Krig til sjøs i dag handler ikke om å ha flest fartøyer. En av de viktigste faktorene når et godt sjøforsvar skal bygges er å anskaffe fartøyer som gjør at flåten får; høy mobilitet, lite synlig for fiendens radar, god logistikk, god etterrettning og ikke minst høy slagkraft i forhold til den moderne teknologien. Radarene som er inne i den diamantformede kuppelen ombord på Fridtjof Nansen-klasse fregattene gir en veldig god oversikt og dekker så og si alt av havområdene til Norge. Husk at vi har fem fregatter. Det er ikke uten grunn at man må fornye flåten hvis den er gammel. Samme hvor mange båter man har, så hjelper det lite hvis man ikke klarer å finne fienden. Norge er stort på moderne våpenindustri. Vi utvikler egne missiler som hele Nato sikler etter og egne radarsystemer som er så moderne og forran de fleste land at vi er suverene på mange områder. Dessuten synes jeg det er galt og kalle den norske marinen for liten, for det er den ikke sammenlignet med Sverige og Danmark som også er små land. Jeg tror det nye sjøforsvaret er et av Europas beste.
                              Viktig med kvalitet over kvantitet.
                              Men det betyr ikke at det ikke er bedre med flere fregatter,

Kommentér

Nå er vel radaren på Nansen-klassen amerikansk sist jeg sjekket, men ellers godt innlegg. Er dog noe uenig med deg i at vi har nok skip, da vi har 3000 km med kystlinje å bevokte og bevare, samt enorme havområder, og da kommer du bare så langt med fem fregatter (realistisk sett tre), en uvbåt eller to og noen kystvaktskip. Mener derfor vi burde ha noen flere havgående skip som f.eks. korvetter. Dessuten kommer de nok godt med dersom dassen plutselig skulle ta fyr...

Kommentér

Må korrigere litt her, samt hive med mine meninger.
                                  Ja mente da alle de nye fartøyene har kommet på plass. Når jeg snakker om 3 logistikkfartøyer snakker jeg om KNM Tyr, KNM Valkyrien og det nye havgående logistikkfartøyet som vi anskaffer i løpet av 2009. Mener KNM Hessa og KNM Vigra. Brukes også til opplæring av personell.
                                  KNM Tyr er langt fra et logistikkfartøy. Eller det kommer vel ann på definisjoner. Et hvert fartøy kan vel være et logistikkfartøy, om du ikke legger noe mer i det enn å frakte med seg en Europalle eller to. Uansett brukes Tyr til undervannsrelaterte operasjoner, om det er å lete etter/destruere miner, søke etter savnede personer, eller lete opp gamle skipsvrak.

Hessa/Vigra er som du korrekt sier skoleskip, hovedsakelig i bruk av Sjøkrigsskolen. De omtales derimot som vaktskip i noen oversikter.

Opprinnelig skrevet av Loke
                                  Jeg er enig i at vi har sannsynligvis et OK sjøforsvar idag, med dagens trusselbilde og den tilstanden Russland har på sin flåte... Men spørsmålet er som sagt hvordan situasjonen er om 10-20 år. Vi må regne med at om 20 år har Russland en svært moderne og slagkraftig flåte. Hvis vi da fortsatt har kun 5 fregatter og 6 kystkorvetter samt 6 ubåter så er jeg redd dette kan blir for lite til å virke særlig avskrekkende.

Det kan se ut til at dagens strategi bygger på at vi skal få 2-3 dagers varsel før "det smeller" (se Diesens intervju i TU nylig) -- jeg stiller spørsmålstegn ved om dette vil være gjeldende også når Russland har kvittet seg med gammelt skrot og har moderne utstyr med stealth-egenskaper.
                                  Her må vi huske på at selv om Russland er "på vei opp", har de ennå en lang vei å gå. Deres utsagn om hangarskip i 60 000 t-klassen innen 2015-2016 må taes med en klype salt, ikke minst da de for øyeblikket ikke har noen verft kapable til å bygge slike store og massive militære fartøy. Nikolayev-verftet som bygde Kuznetsov og Varyag er nå i Ukrainske hender, og Sevmash-verftet har ikke bygd noe større enn de relativt enkle 40 000 t'erne av KIEV-klassen. Her blir det nok mye prøving og feiling, og ikke minst svært mange barnesykdommer før de vil være operative. For å vise til et eksempel ble Kuznetsov sjøsatt i 1985, og ble ikke erklært operativ før i 1996, og selv dette kan man sette et spørsmåltegn til mtp de relativt svake prestasjonene til hangarskipet og dets flygruppe, men svært få deployeringer (hvor enkelte også har blitt kansellert grunnet maskinproblem).

Det er ennå ingen arvtagere i horisonten for destroyerne av UDALOY- og SOVREMENNY-klassen. Yaroslav Mudry av NEUSTRASHIMY-klassen har akkurat begynt sjøtestene sine i Østersjøen, noe som ikke er imponerende mtp. at det er 19 år siden bygningen av fartøyet ble startet. STEREGUSHCHY-klassen med korvetter ryktes å store problemer med våpen og sensorutrustningen sin. Det første (og foreløpige eneste) fartøyet av klassen startet sjøtestene i november 2006, men ligger fremdeles hovedsaklig stille ved Severnaya-verftet i Østersjøen. Av den nye fregattklassen ADMIRAL SERGEI GORSHKOV har det kun vært strekt én kjøl hittil. Dette skjedde i 2006, og fartøyet forventes ikke å være klar før i 2011 tidligst. Av de to siste klassene snakker Russland om å skaffe seg 15-20 fartøyer per klasse, noe som ser ut til å ta uhorvelig lang tid.

Ubåtene står det ennå værre til for. Etter størstedelen av testskytingene med Bulava-missilet, som er ment som hovedbevæpning til de strategiske atomubåtene av BOREI-klassen, har vært fiaskoer (med kun tre suksesser) spøker det nå for hele prosjektet. Det ryktes at BOREI-klassen skal modifiseres til å heller bære Sineva-missilet (som er en modernisering av SS-N-23 SKIFF). Sineva (og SKIFF) brukes nå av DELTA IV-klassen, som er den eneste klassen med strategiske atomubåter i tjeneste, foruten noen eldrende DELTA III og Dmitriy Donskoy av TYPHOON-klassen som brukes til utesting av nettopp Bulava-missilet. Første fartøy av BOREI-klassen Yury Dolgorukiy ble stolt vist frem og satt på sjøen i april 2007, kun for å bli tatt inn i produksjonshallen igjen kun få dager senere, da det viste seg at ubåten var langt fra ferdig. Den ryktes nå å skal starte sjøtester ila våren/sommeren 2009, men da selvfølgelig uten hovedbevæpningen dens; atommissilene. De mindre missilubåtene av SEVERODVINSK-klassen (også kalt Graney-klassen) ble påbegynt allerede i 1993, men vil neppe være operativ før i 2015.

Bildet jeg prøver å male, er at selv om Russland er på vei opp (og det er de), har de store problemer med moderniseringen av marinen sin, og det vil ta flere tiår før vi vil se noen modernisering "over hele linjen".

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Bluefor
                                    Bildet jeg prøver å male, er at selv om Russland er på vei opp (og det er de), har de store problemer med moderniseringen av marinen sin, og det vil ta flere tiår før vi vil se noen modernisering "over hele linjen".
                                    Takk for bra innlegg!

Med kun tre Nansen-fregatter tilgjengelig til envher tid, mener jeg at man bør ta høyde for at Russland neppe behøver å fullføre moderniseringen fullt ut før de blir mer enn kapable til å sette disse ute av spill uten altfor høye kostnader.

Jeg mener at mange scenario man kan forestille seg vil starte med et overraskelsesangrep. Nøkkelordet her er overraskelse. For i praksis å slå ut "hele" overflate-flåten vår behøver man kun å sette ute av spill tre fregatter -- Skjold-klassen er formidabel men kun innaskjærs, ute på havet bør de ha beskyttelse av fregattene.

Korvettene jeg har foreslått (som jeg er fristet til å kalle "kyst-fregatter" :-) ) vil man ikke kunne ignorere. Så istedenfor å måtte slå ut 3 fregatter må man slå ut 7-8 overflateskip. Da blir det betydelig vanskeligere å holde på overraskelses-momentet, som igjen gjør oppgaven mer enn "dobbelt så vanskelig".

L

Kommentér

Radarene som er inne i den diamantformede kuppelen ombord på Fridtjof Nansen-klasse fregattene gir en veldig god oversikt og dekker så og si alt av havområdene til Norge.
                                      Jeg håper da at du mener at om vi setter alle fregattene med passelig mellomrom at vi nesten kan dekke hele kysten.
                                      Det finnes ingen radar som klarer å dekke et så stort område, da radaren har en del naturlige begrensninger som vi mennesker enn så lenge ikke har klart å motvirke, nemmelig at radarbølgene ikke følger jordas krumning.

Eneste jeg kan tenke meg som er i nærheten av å dekke et så stort område må være natos overvåkningsfly, men er litt usikker på nøyaktig hvor stort område de klarer å se

Kommentér

Radarene som er inne i den diamantformede kuppelen ombord på Fridtjof Nansen-klasse fregattene gir en veldig god oversikt og dekker så og si alt av havområdene til Norge.
                                        Jeg håper da at du mener at om vi setter alle fregattene med passelig mellomrom at vi nesten kan dekke hele kysten.
                                        Det finnes ingen radar som klarer å dekke et så stort område, da radaren har en del naturlige begrensninger som vi mennesker enn så lenge ikke har klart å motvirke, nemmelig at radarbølgene ikke følger jordas krumning.

Eneste jeg kan tenke meg som er i nærheten av å dekke et så stort område må være natos overvåkningsfly, men er litt usikker på nøyaktig hvor stort område de klarer å se

Er en del sjø å dekke der ute.

Kommentér

Da kan jo forsvaret spare store penger på å la de ligge i havn, og samtidig ha oversikt over nesten alt som rører seg rundt Norge! Genialt!!
                                          two to the heart, one to the mind...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av dobrodan
                                            Da kan jo forsvaret spare store penger på å la de ligge i havn, og samtidig ha oversikt over nesten alt som rører seg rundt Norge! Genialt!!
                                            Dvs om fregattene har en havn å ligge i.

Kommentér

Hvis vi hadde fått lov å beholde Hauk - klassen, i tillegg til den Marinen vi nå får, hadde vi hatt en slagkraftig og effektiv Marine for å løse oppdrag både ute og hjemme. Ikke hadde dette blitt så veldig kostbart heller.
                                              I sine siste år var Haukene meget gode, og har to operasjoner i Middelhavet som bevis på dette. De siste skarpskytingene med Penguin bekreftet også at vi hadde missiler som virket.
                                              Innaskjærs ville kombinasjonen Hauk / Skjold vært en formidabel utfordring for enhver fremtidig motstander. Og med en skvadron fast stasjonert på Olavsvern ville både tilstedeværelse og reaksjonsevne være ivaretatt.

Kommentér

Enig med Zampolit. Super Hauk-klassen skulle aldri blitt skrapet slik den ble. Herregud, man sa jo ikke en tøddel om at klassen var tatt ut av tjeneste før bildene av fire MTB-er liggende hos skraphandleren på Askøy ble publisert på bt.no! De skulle fått seg fem til ti år til og gitt oss skikkelig utbytte av den milliarden som ble brukt på å oppgradere dem etter min mening. Jeg blir bare så forbanna...!

Kommentér

Hauk skulle jo etter planen vært operative frem til 2012. Oslo klassen til 2009. Men vi har et så imponerende forsvar i disse dager at vi faktisk ikke klarer å fase inn en ny fartøystype mens vi fortsatt har den gamle.
                                                  Ei har vi penger til å drifte flere fartøy heller.

Kommentér

Forsvarsdepartamentet unskylder seg med mye for å slippe å ha gamle fartøyer i drift frem til de nye innfases. Mannskapsmangel osv. Oslo-klassen var helt utslitte og var så og si klare for opphugging allerede i 2000. Hvertfall var det en av grunnene til å fase ut KNM Stavanger. KNM Bergen og KNM Trondheim var også ganske ferdige. Hauk-klassen kunne vi ha hatt frem til 2015. Flere i forsvaret etterlyser mindre MTB-er nå, så kan jo håpe på at vi kan få noe nytt en dag i framtida.

Kommentér

Hehe tror at noen dumskaller over her ikke skjønner at KNM Harald Haarfagre er en rekruttskole og ikke en båt.... Ser for meg Madlaleiren seile hahahhahahhha

Kommentér

Hehe tror at noen dumskaller over her ikke skjønner at KNM Harald Haarfagre er en rekruttskole og ikke en båt.... Ser for meg Madlaleiren seile hahahhahahhha
                                                        Jeg vet ikke hvem det er som er dumskallen her, jeg...
                                                        Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Kommentér

Aiaiaiaiai ^^,

Kommentér

Det var selvfølgelig ment som en spøk. KNM harald haarfagre kan ikke seile, men de har en del sære skikker på madlaleiren som i utgangspunktet er skipstradisjoner. De kaller blant annet rommene for lugarer, seng for bikke og en hel del andre, rare ting. Og så har vi jo navnet.
                                                            Så du burde være bittelitt mer ydmyk, Soldat2011-12. Om du forsøker å gjøre narr av andre, gjør du fort deg selv til latter.
                                                            Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Kommentér

Soldat 2011-2012 er vel født ca. 1992 så han har neppe fått utviklet sin forståelse for spøk og ironi ennå.

Er det slik stadig på KNM HH som jeg hørte det var på 1970-tallet, at man kun fikk gå ut porten på spesielle tidspunkter, avgangstidene for landgangsbåten? Og at man bruker en pøs når man skal svabre dørken og ikke en bøtte når man skal vaske gulvet?
                                                              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                                              https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                                              Working...
                                                              X