Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

SB90 og U-båt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • SB90 og U-båt

    Er svært interessert i en videre karriere i forsvaret som skipsjef. Regner med det er skipsjef linja på sjøkrigsskolen som må til for å bli det, men lurer på hvor lenge og hvor vanskelige de kursene for sb90 eller ubåt er. Klar over at det er snakk om mange år med skole her, men er det også nødvendig med f.eks. erfaring fr ubåt eller kjk tidligere for å få de respektive stillinger? Tjenestegjør for tiden i Kystvakten som førstegangstjeneste. Håper noen her kan gi litt info.

  • #2
    Har ikke hørt om noen linje på SKSK som utdanner til skipssjef. Regner med du mener operativ marine, som utdanner til de fleste stillinger utenom maskin, elektro og forvaltning.

    Ting har endret seg siden min tid, da kunne man bli sjef på SB90 etter fullført BSMA stridsbåtlinje + noe praksis, nå lurer jeg på om ikke sjefene der rekrutteres fra folk som har gjennomført OMJ - kystjeger på SKSK. For å komme inn på den linjen må man ha bakgrunn fra MJV, så det kan bli vanskelig.

    Såvidt jeg kan se kreves det for ubåtsjefskurset at man har en del års fartstid på ubåt i tillegg til fullført SKSK, sjefskurset for SB90 krever langt mindre fartstid etter SKSK.
    http://www.mil.no/sjo/start/article....ticleID=120928
    http://www.mil.no/sjo/start/article....ticleID=144564
    meh

    Kommentér


    • #3
      Eller spør her: http://milforum.net/forum/viewtopic.php?t=5187

      Kommentér


      • #4
        Har lurt på dette selv og den tråden admin henviste til ga ikke noe bedre svar. Virker som de rekrutterer internt i MJV til SB90. Da kan du jo eventuelt fullføre en av de respektive kurs der for så å studere navigasjonsbiten ved SKSK eller sivilt.

        Skipssjefer på ULA-klassen rekrutteres gjennom egen besetning/navigasjon. Alle som skal jobbe med navigasjon på ULA-klassen må ha teoretisk bakgrunn fra maritim høyskole/Sjøkrigsskole, samt godkjent fartstid ombord. Så hvis det er den du trakter etter så kan du eventuelt søke BSS/SKSK operativ linje eller ta maritim høyskole og deretter et grunnleggende befalskurs og/eller kvalifiseringskurs ved Sjøkrigsskolen.

        Send PM/spør i tråden hvis dette ikke var klart som blekk.

        http://www.mil.no/sjo/start/aktuelt/art ... eID=159936

        Kommentér


        • #5
          Grunnpakken, idag, for å seile som navigatør på Marinens fartøyer er navigasjonsutdanning til minimum D4 nivå. Dette kan oppnås på følgende måter:

          Sivil utdannelse + Grunnleggende befalskurs
          Befalsskolen for Sjøforsvaret, Operativ Linje 2 + 2

          Disse typer utdanning åpner muligheten for å seile som navigasjonsoffiser (tilsvarende styrmann) ombord på alle typer fartøyer.
          Det er derimot et krav om gjennomført og bestått Sjøkrigsskole, enten Operativ Linje eller sivil nautisk høyskole + Kvalifiseringskurs, for å være kandidat for sjefsløp på alle fartøyer (SB90 er eneste med visse unntak). Info om Sjøkrigsskolen finner du her:

          http://www.mil.no/sjo/sksk/start/;js...uestid=1822257


          På SB90 har det de siste årene vært vanlig at man har blitt sjef ca 2 år etter Sjøkrigsskolen. For å bli skipssjef må man først bestå et eget kvalifiseringskurs for å få lov til å stille som sjefselev. Sjefskurset er meget intensivt og det er ikke en selvfølge at alle består.

          For å bli sjef på de større fartøyene er løpet lengre og mer komplisert. Å være skipssjef er en av de mest krevende jobbene i Marinen, så veien dit krever de riktige faglige og personlige egenskapene. Gjennom hele tjenesten vil man bli vurdert om man har de rette egenskapene en sjef må ha.

          Ubåtsjef er kanskje den aller mest krevende stillingen man finner. I årene etter Sjøkrigsskolen vil man hele tiden måtte tilfredsstille visse krav for å rykke opp i stilling. Det finnes visse kriterier på alle nivåer man må bestå for å rykke opp.

          http://www.mil.no/sjo/start/article....ticleID=148495

          Som denne artikkelen forteller bestod våre to nyeste ubåtsjefer sjefskurset henholdsvis 4 og 5 år etter Sjøkrigsskolen. Det norske sjefskurset er kanskje det mest krevende i verden, og man har kun en sjanse.
          "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

          Kommentér


          • #6
            Grad for skipssjef på fregatt har vel gått opp fra orlogskaptein til kommandørkaptein ved overgang fra Oslo-klasse til Fridtjof Nansen-klasse, hvis jeg har lest riktig. Dvs. at gjennomsnittsalder har gått opp fra midt på 30-tallet til noen og 40. Skipssjef på fregatt er jo virkelig kremjobben, da, spesielt med nye Fridtjof Nansen fregattene...
            At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

            Kommentér


            • #7
              Grad til skipssjef på forskjellige fartøy i dag:

              SB 90: Fenrik / Løytnant
              MTB: Kapteinløytnant
              Ubåt: Kapteinløytnant
              Mine: Kapteinløytnant
              Fregatt: Kommandørkaptein

              Skipssjef på fregatt er jo virkelig kremjobben, da, spesielt med nye Fridtjof Nansen fregattene...
              Dette kommer jo litt an på øyet som ser..
              "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

              Kommentér


              • #8
                Kapteinløytnant som sjef på MTB, er det for Skjold, eller også for Hauk-klasse? Før i tiden (70/80-tallet) var sjefen på MTB løytnant og skvadronsjefen kapteinløytnant, hvis jeg ikke er blitt senil.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                Kommentér


                • #9
                  Dette var vanlig dengang vi hadde over 20 operative MTBer, men etterhvert som antall fartøyer har blitt mindre har sjefene stort sett vært kapteinløytnanter, kun de yngste løytnant, og skvadronsjefen orlogskaptein. På Skjold vil sjefen være kapteinløytnant.
                  "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

                  Kommentér


                  • #10
                    hmmm, virker som tipset er enten å begynne på gjennomgående linje på sjøkrigsskolen, eller forsøke å verve meg og få noe fartstid og GBU. Noen som vet noe om behov for vervet sanitet/pille på fartøy? har jo på en måte kommet meg gjennom et nåløye i og med at jeg ble sendt ut i havgapet og ikke til jørstadmoen eller huseby som de fleste andre. Kunne godt tenke meg å fortsette i forsvaret og syntes fartøy er digg siden vi får alle de mentale utfordringene og stresset, men det er nesten alltid varm kaffe innen 10 meter Man må jo som kjent ha et mål og så å satse på sb90 eller ubåt sjef virker naturlig siden det ser ut som det er der utfordringene ligger

                    Kommentér


                    • #11
                      Antallet offiserer pr. kjøl i Marinen er nok ganske mye større i dag ja, enn det var da KNM bl.a. hadde 5 fregatter, 2 korvetter, 15 ubåter, 20 Tjeld-klasse MTB'er, 6 Snøgg-klasse MTB'er og 20 Storm-klasse MKB'er. Nå lå en del av de mindre enhetene i opplag og skulle bemannes av reservister og skrivebordsnavigatører ved mobilisering, men godt over halvparten var operative i fredstid. En admiral eller kommandør pr. fartøy (inklusive stridsbåter) er vel snart trenden, for å være litt frekk.
                      At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                      Kommentér


                      • #12
                        Er det ikke sånn at TBS mangler folk da??

                        Du kan seile SB90 med operativ utdanning fra BSS, men er Sjøkrigsskolen som trengs for å bli sjæf ubåt

                        Kommentér


                        • #13
                          Mer her:

                          http://www.mil.no/sjo/start/article....rticleID=38945
                          Assumption is the mother of all fuckups

                          Kommentér


                          • #14
                            Sitat:

                            Sjøforsvaret utdanner årlig to til tre ubåtsjefer. Opplæringen er svært krevende og tar fem måneder. Kandidatene må gjennom både simulatortrening på land, øvelser på båt, oppgaveløsing og administrativ kursing.
                            Hvorfor trenger man utdanne så mange ubåtsjefer? Med 6 ULA-klasse-ubåter, trenger man vel ikke en hel haug med sjefer. Skyldes det at man ønsker at folk ofte bytter jobb for å få erfaring? Det hender vel også at man bytter ubåtsjef underveis i et tokt, men hvorfor vet jeg ikke.

                            Kommentér


                            • #15
                              Såvidt jeg vet er det en maksgrense for hvor lenge man får være sjef for noe, enten det er en Ula eller en stridsvognesk. Dette for å gi plass til de unge friske, dessuten for å sikre en stadig strøm av uoppsigelige orlogskapteiner med erfaring utelukkende fra operativ ledelse i små avdelinger til stabsstillinger på land hvor det man trenger er erfaring og utdanning innen forvaltning. Dette praktiseres i alle forsvarsgrener for å unnga at noen som har virkelig peiling på hvordan ting fungerer på lags/troppsnivå jobber på lags/troppsnivå.
                              meh

                              Kommentér


                              • #16
                                Kv Leikvin har vel i dag en fenrik som skipssjef.

                                Kommentér


                                • #17
                                  Trodde KV Svalbard var kommandørkaptein - i likhet med Nansen-klassen...
                                  Assumption is the mother of all fuckups

                                  Kommentér


                                  • #18
                                    Blir ikke fulgt slavisk det gradsnivået nei.. På båten jeg var på var faktisk skipsjefen Fenrik, mens NK var Løytnant..

                                    Kommentér

                                    Annonse i emne

                                    Collapse

                                    Fremhevede emner

                                    Collapse
                                     

                                    Sikkerhetsloven


                                    (Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)


                                    Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/


                                    Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...
                                     

                                    UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

                                    UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

                                    https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

                                    ...
                                     

                                    Tema: Forsvarets spesialstyrker



                                    Forsvarets spesialstyrker styrkes gjennom en dedikert helikopterkapasitet i Luftforsvaret.

                                    https://forsvaret.no/aktuelt/loefter-spesialstyrkene

                                    Sent fra min SM-G960F via Tapatalk...
                                     

                                    Informasjon: Språk- og etterretningsutdanning

                                    Språk- og etterretningsutdanning

                                    Utdanningstype: Fagutdanning

                                    Sted: Oslo

                                    Varighet: 2,5 år

                                    Avdeling: Forsvarets etterretningsskole

                                    Søknadsfrist: 15. april 2019





                                    I 2019 gjennomføres opptak til et utdanningsløp bestående av russisk språk, etterretningsfag, og befalsutdanning. Utdanningen vil vare...
                                     

                                    NSM: Årlig risikovurdering


                                    Ole Gunnar Onsøien
                                    NTB scanpix

                                    – Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror


                                    Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

                                    – Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...
                                     

                                    Russiske radarsystemer og stasjoner

                                    Starter en informasjons- og nyhetstråd om russiske radarsystemer og radarstasjoner. Alt fra åpne kilder som Wikipedia, nyhetsartikler og analyser. Både som følge av økt opprusting ifm konflikten i Ukraina, NATOs rakettskjold som russerne syntes er en svært dårlig ide, og russernes påfølgende modernisering og utrulling av ulike EW (eary warning) systemer samt pga den generelt økte spenningen mellom...
                                     

                                    Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering



                                    Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                    http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

                                    Rapporten dekker hovedpunktene:
                                    Kode:
                                        Globale utviklingstrekk
                                        Nordområdene / Arktis
                                        Russland
                                        Afghanistan
                                        Pakistan
                                        Kina
                                        Midtøsten og Nord-Afrika
                                        Iran
                                        Sudan
                                        Somalia
                                        Terrorisme
                                        Spredning av
                                    ...
                                     

                                    Generell panserprat

                                    Nord Korea har nå utviklet en ny stridsvogn


                                    P`okpoong MBT
                                    125 mm kanon
                                    7.62 coax
                                    14.5 mm AA

                                    Og nå til noe annet:
                                    USA holder på å oppgradere sine Abram M1A2 til M1A3.
                                    Første prototypen kommer i 2013.

                                    Her har vi en Abram M1A2 med TUSK
                                    ...

                                    Donasjoner

                                    Collapse
                                    Working...
                                    X