Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Fridtjof Nansen-klasse fregatter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Fire ubåter betyr at man må ha tyske båter i Norge om ikke vedlikeholdet går 100% i boks hver eneste gang. Eller at man er uten Ubåt av og til.
    Eksempelvis så er Storbritania og Frankrike avhengig av fire SSBN for å kunne ha en på konstant patrulje. forskjellen på en "treg" SSBN som prøver å holde seg langt unna andre i månedsvis og en 212 som skal herje rundt å gjøre hundre ting er betraktelig.

    De Norske fregattene er i stor grad basert på Spanske fartøyer men, er unike i en hel del.
    Man kjøpte heller ikke reservedelslager da de var nye så man må nok produsere enkelte deler på bestilling.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

    Kommentér


    • Av nysgjerrighet, men hva er egentlig kostnaden ved å kjøpe f.eks en fregatt eller en ubåt ekstra, også legge den i "møllpose" som reserve?
      One of the universal rules of happiness is: always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual. -- (Terry Pratchett, Jingo)

      Kommentér


      • Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
        Av nysgjerrighet, men hva er egentlig kostnaden ved å kjøpe f.eks en fregatt eller en ubåt ekstra, også legge den i "møllpose" som reserve?
        Dårlig deal.

        Skip og ubåter må ha en viss form for drift for å holde liv i utstyret. Vi snakker varme, lufting og ikke minst bevegelse på akslinger osv.

        Drift betyr driftskostnader og så er man i gang igjen.

        Man kan ikke cold-stacke fartøy slik man gjør med feks panser, og selv der er det litt plunder og heft for å få ting i gang igjen.
        Artillery is the God of War

        Kommentér


        • Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
          KNM Narvik var i drift i 41 år. Hvordan løste man reservedelsproblemet der (ikke for radarer, sonarer, kampsystem, det ble skiftet underveis). Var reservedeler for Babcock&Wilcock dampkjeler og Stal-Laval dampturbinder fra 1960 lett tilgjengelige i 2000?
          Mener å huske noen fortalte at det var litt spennende med de kjelene på slutten, da ting var tynnslitt.
          Tror ikke de kjørte på fullt trykk den siste tiden.

          Død ved Kølle!
          Bla bla... Hybrid warfare is easy

          Kommentér


          • Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post

            Hoderystende.

            Går det èn vernepliktig nede i dokken med en feltspade og fjerne rur? Eller forresten, marinen har ikke feltspader...
            Kort svar: Nei.

            Langt svar: Forsvarets personell har svært lite med selve det tunge vedlikeholdet å gjøre, med unntak av at FMA stiller inspektører som er ansvarlige for at ting går riktig for seg, og en kadre av besetningen som går brannrunder og lignende mens fartøyet er dokket. Selve vedlikeholdet er med (unntak av ubåtene, der FMA eier ubåtverftet på Laksevåg selv om arbeiderene er sivile) outsourcet til sivile kontraktører - mener det er OneCo Technologies som har ansvaret for NANSEN-klassen. Umoe Mandal har ansvar for å ivareta SKJOLD- og ALTA/OKSØY-klassene. Kystvakta og REINE-klassen ivaretas av ymse sivilt verft som rederiet som eier dem er ansvarlig for å skaffe. Altså er det snakk om sivile verftsarbeidere som arbeider etter sivil tidsskjema med arbeidsmiljølov, tariffavtalefestede pauser og gud vet hva annet, og gud hjelpe den som våger å prøve å stille krav til effektivitet for da kommer fagforeninga på banen tvert, sammen med tidvis manglende styring fra verftsformenn og lignende som sørger for at ting går noenlunde på skinner.

            88charlie forklarer greit reservedelsproblematikken. I tillegg gjorde man fra daværende Sjøforsvarets Forsyningskommando (senere FLO MARKAP) sin side den genistreken når fartøyene ble bygget å ikke kjøpe inn et reservedelslager, da dette tross alt kostet penger og vi måtte jo spare penger i så stor grad som mulig. Når man da flere år (tiår?) senere må starte opp igjen produksjonslinjer for å lage reservedeler når man finner penger til å kjøpe dette blir det fort dyrt og tar lang tid før man får reservedelene.

            I tillegg er det som sagt tyve pluss år gammel teknologi som i noen tilfeller har gått i ukurans, altså at man ikke produserer reservedeler til disse systemene lenger, da opprinnelig plan tilsa at disse systemene skulle skiftes ut innen denne tid uansett så drit i å kjøpe reservedeler. Vel, de ble ikke erstattet, igjen for å spare penger, så da må man starte opp igjen produksjonslinjer for å få reservedeler, og da tar det igjen lang tid og koster penger.

            Når man i tillegg begynner å seile fartøyene mye mer og mye hardere enn det vedlikeholdsbudsjettene og -planene har lagt opp til sliter man mer på utstyret med påfølgende større vedlikeholdsetterslep, noe som gjør at når man først får anledning til å vedlikeholde så tar det gjerne lenger tid og koster mer enn planlagt av over nevnte grunner, samt at man gjerne også oppdager uventet slitasje eller defekter som må utbedres som ikke var planlagt med, som må sys inn i vedlikeholdsplanen og -budsjettet.

            Det er i bunn og grunn en ondsinnet spiral som det er vanskelig å komme seg ut av.

            Hvordan kan man da avhjelpe situasjonen? I teorien meget enkelt: Øk vedlikeholdsbudsjettene, øk reservedelslagrene, og anskaff flere skrog å fordele byrden på. Som for øvrig er nøyaktig det FSJ sitt fagmilitære råd anbefaler.

            Kommentér


            • Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
              KNM Narvik var i drift i 41 år. Hvordan løste man reservedelsproblemet der (ikke for radarer, sonarer, kampsystem, det ble skiftet underveis). Var reservedeler for Babcock&Wilcock dampkjeler og Stal-Laval dampturbinder fra 1960 lett tilgjengelige i 2000?
              Kannibalisering av utfasede skrog, tipper jeg.

              Kommentér

              Annonse i emne

              Collapse

              Donasjoner

              Collapse
              Working...
              X