Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Fridtjof Nansen-klasse fregatter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Fokus: Fridtjof Nansen-klasse fregatter



    KNM Fridtjof Nansen avfyrte tidligere denne uken den første Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM).

    Første Missiltest på den nye fregatten vår...
    http://www.mil.no/multimedia/archive/00 ... 82718a.wmv

    Ser lovende ut dette.
    Last edited by Rittmester; DTG 102305A Jan 19, .
    Alt For Kongen!
    Første Gardekompani, Først og fremst!
    1 Delta 1 Alfa: Først inn først ut!

  • #2
    Artig å se ting i action! 10 knop på dronen var ikke mye å skryte av, men det er første testen...

    Kan førvrig nevne at Ålesund HVU får besøk(foredrag) av Kommandørkaptein Svein Erik Kvalvaag, som blir skipssjef på båt nr. 3 i denne klassen, 1.nov.06.
    //Moderator//

    Kommentér


    • #3
      Opprinnelig skrevet av keneil01
      Artig å se ting i action! 10 knop på dronen var ikke mye å skryte av, men det er første testen...

      Kan førvrig nevne at Ålesund HVU får besøk(foredrag) av Kommandørkaptein Svein Erik Kvalvaag, som blir skipssjef på båt nr. 3 i denne klassen, 1.nov.06.
      Dronen fløy nok ikke i 10 knop.... Men sikkert ikke verdens mest kompliserte nedskytning nei - men første offisielle test !
      "Gjør Ret, Frygt Intet"

      Kommentér


      • #4
        hehe... skal ikke lage noe big deal utav dette. Han sa; Heading: 240, 10 Knots. Men som nevnt 1 test.

        Mulig at dette var kursen/hastighet til båten...
        //Moderator//

        Kommentér


        • #5
          Opprinnelig skrevet av keneil01
          hehe... skal ikke lage noe big deal utav dette. Han sa; Heading: 240, 10 Knots. Men som nevnt 1 test.

          Mulig at dette var kursen/hastighet til båten...
          MEGET mulig...
          "Gjør Ret, Frygt Intet"

          Kommentér


          • #6
            "OK, we've got track on the drone. (..) bridge coming to firing course 240, speed 10 knots." Den siste sendingen tolker jeg som info om skipet, ikke målet.

            Hehe, hørte jeg en stemme som utbrøt "flyet mitt!" da de dro restene av dronen over rekka? :-D[/i]

            Kommentér


            • #7
              Opprinnelig skrevet av Sindre
              "

              Hehe, hørte jeg en stemme som utbrøt "flyet mitt!" da de dro restene av dronen over rekka? :-D
              Det stemmer..
              Alt For Kongen!
              Første Gardekompani, Først og fremst!
              1 Delta 1 Alfa: Først inn først ut!

              Kommentér


              • #8
                Her er for øvrig en film om motorene om bord;
                http://www.adressa.no/streaming/nyheter ... 738881.ece
                Tru det eller ei, men én av motorene på KNM Fridtjof Nansen er faktisk en gassturbin!:-) Kraftige saker dette...

                Sølve.

                Kommentér


                • #9
                  Jeg må innrømme at jeg lurer litt på hvorfor vi henger oss på ESSM når vi her i landet har utviklet det mildt sagt imponerende NASAMS. Er det noen som kommer på noen store fordeler med ESSM?
                  meh

                  Kommentér


                  • #10
                    Opprinnelig skrevet av flex1984
                    Jeg må innrømme at jeg lurer litt på hvorfor vi henger oss på ESSM når vi her i landet har utviklet det mildt sagt imponerende NASAMS. Er det noen som kommer på noen store fordeler med ESSM?
                    Jeg har også spurt meg selv om grunnene til at man benytter ESSM framfor et system basert på f.eks. SL-AMRAAM e.l. Jeg lurer litt på om det kan knyttes opp mot de begrensningene man ofte legger på bruk av aktivt radarstyrte missiler mot luftmål. En fordel med semiaktiv radarstyring er jo det at missilet kun vil følge mål som blir designert av fartøyets egne radarsystemer. Man risikerer mao. ikke at missilet fanger opp og går etter f.eks. egne luftfartøyer på egen hånd etter avfyring.

                    Ifølge GlobalSecurity.org: RIM-162 ESSM har våpenet flere egenskaper som gjør det egnet som luftvernmissil ombord på marinefartøyer, bl.a. LAG, egnethet for bruk i EK-miljø, JVC osv. Dessuten medfører samarbeidet innad NATO at enkelte utviklings- og testkostnader blir redusert.

                    Kommentér


                    • #11
                      Sjøforsvaret har ingen båter eller skuter. Det finnes kun ett skip; kongeskipet. Resten er FARTØY!! Ettersom dette er delforumet for Sjøforsvaret må vi ha riktig terminologi!!! ;-)

                      Kommentér


                      • #12
                        Opprinnelig skrevet av Sindre
                        Opprinnelig skrevet av flex1984
                        Jeg må innrømme at jeg lurer litt på hvorfor vi henger oss på ESSM når vi her i landet har utviklet det mildt sagt imponerende NASAMS. Er det noen som kommer på noen store fordeler med ESSM?
                        Jeg har også spurt meg selv om grunnene til at man benytter ESSM framfor et system basert på f.eks. SL-AMRAAM e.l. Jeg lurer litt på om det kan knyttes opp mot de begrensningene man ofte legger på bruk av aktivt radarstyrte missiler mot luftmål. En fordel med semiaktiv radarstyring er jo det at missilet kun vil følge mål som blir designert av fartøyets egne radarsystemer. Man risikerer mao. ikke at missilet fanger opp og går etter f.eks. egne luftfartøyer på egen hånd etter avfyring.

                        Ifølge GlobalSecurity.org: RIM-162 ESSM har våpenet flere egenskaper som gjør det egnet som luftvernmissil ombord på marinefartøyer, bl.a. LAG, egnethet for bruk i EK-miljø, JVC osv. Dessuten medfører samarbeidet innad NATO at enkelte utviklings- og testkostnader blir redusert.
                        Er vel også mulig at AMRAAM ikke passer i launcheren? De ville ha noe som passet i en standard Mk41 launcher, slik at de på sikt kan putte inn andre ting der også.
                        Flag Oscar!

                        Kommentér


                        • #13
                          litt off temma.

                          Dette har egentlig ikke noe med saken å gjøre men jeg skriver dette a like vel.


                          Nor den nye fregatten kom til Norge og skulle taes i mot så vart det kapp kjøring inn gjennom Oslo fjorden og da vart KNM Fridtjof Nansen slått av gode gamle KNM Narvik. Det var da i midler til oppstått problemer i maskinrommet på KNM Fridtjof Nansen det var en noe rør som smeltet og di måtte sakke av å farten.


                          Men etter ett par dager i Oslo skulle både KNM Fridtjof Nansen & KNM Narvik seile til Bergen og da var det avtalt at vi skulle kapp skjøre et stykke oppover mot Bergen. (da drev maskin sjefen og regnet ut hvor mye fjull vi skulle bruke til Bergen på To kjele som det heter (begge stim kokerne i gang) og flyttet rundt på dieselen slikk at vi fikk en optimal plassering i havet. Og de bunkret til en anna fartøy slik at vi akkurat hadde nokk drivstoff til turen til Bergen.


                          Å en 40 år gammel traver knuste rett og slet en ny og ungt føll på veien opp til Bergen. Jeg er personlig spent på å se hvordan KNM Fridtjof Nansen og resten av søstrene hennes kommer til å virke om en 40 års tid. For etter denne kapp skjøringen så fikk di mer problemer i maskinrommet. (mer en di fikset mens di var til kai i Oslo


                          Men sant skall sies så er di nye fregattene Mye mer komfortable en di gamle. Og di er tøff også.
                          Plans are nothing – planning is everything

                          Kommentér


                          • #14
                            Nonsens

                            Opprinnelig skrevet av alfkåretveit
                            Sjøforsvaret har ingen båter eller skuter. Det finnes kun ett skip; kongeskipet. Resten er FARTØY!! Ettersom dette er delforumet for Sjøforsvaret må vi ha riktig terminologi!!! ;-)
                            ---
                            Bare tull, de har baljer, joller og fartøy.

                            Alt annet be-ror (Heh, get it) på misforståelser og begrepsforvirringer.

                            Så det så.
                            Shaking the ground with the force of a thousand guns

                            Kommentér


                            • #15
                              Re: Nonsens

                              Opprinnelig skrevet av Gehenna
                              Opprinnelig skrevet av alfkåretveit
                              Sjøforsvaret har ingen båter eller skuter. Det finnes kun ett skip; kongeskipet. Resten er FARTØY!! Ettersom dette er delforumet for Sjøforsvaret må vi ha riktig terminologi!!! ;-)
                              ---
                              Bare tull, de har baljer, joller og fartøy.

                              Alt annet be-ror (Heh, get it) på misforståelser og begrepsforvirringer.

                              Så det så.
                              Også båter.. Sånn som undervannsbåter. :P
                              Flag Oscar!

                              Kommentér


                              • #16
                                Re: litt off temma.

                                Opprinnelig skrevet av my_fenrik
                                Dette har egentlig ikke noe med saken å gjøre men jeg skriver dette a like vel.


                                Nor den nye fregatten kom til Norge og skulle taes i mot så vart det kapp kjøring inn gjennom Oslo fjorden og da vart KNM Fridtjof Nansen slått av gode gamle KNM Narvik. Det var da i midler til oppstått problemer i maskinrommet på KNM Fridtjof Nansen det var en noe rør som smeltet og di måtte sakke av å farten.


                                Men etter ett par dager i Oslo skulle både KNM Fridtjof Nansen & KNM Narvik seile til Bergen og da var det avtalt at vi skulle kapp skjøre et stykke oppover mot Bergen. (da drev maskin sjefen og regnet ut hvor mye fjull vi skulle bruke til Bergen på To kjele som det heter (begge stim kokerne i gang) og flyttet rundt på dieselen slikk at vi fikk en optimal plassering i havet. Og de bunkret til en anna fartøy slik at vi akkurat hadde nokk drivstoff til turen til Bergen.


                                Å en 40 år gammel traver knuste rett og slet en ny og ungt føll på veien opp til Bergen. Jeg er personlig spent på å se hvordan KNM Fridtjof Nansen og resten av søstrene hennes kommer til å virke om en 40 års tid. For etter denne kapp skjøringen så fikk di mer problemer i maskinrommet. (mer en di fikset mens di var til kai i Oslo


                                Men sant skall sies så er di nye fregattene Mye mer komfortable en di gamle. Og di er tøff også.
                                Jeg vil tro dette beror mye på at Nansen er helt ny, og at barnesykdommene ikke er gjennomgått enda. De skal jo ikke være operative før om en god stund enda.
                                Flag Oscar!

                                Kommentér


                                • #17
                                  Re: litt off temma.

                                  Opprinnelig skrevet av Halling
                                  Opprinnelig skrevet av my_fenrik
                                  Dette har egentlig ikke noe med saken å gjøre men jeg skriver dette a like vel.


                                  Nor den nye fregatten kom til Norge og skulle taes i mot så vart det kapp kjøring inn gjennom Oslo fjorden og da vart KNM Fridtjof Nansen slått av gode gamle KNM Narvik. Det var da i midler til oppstått problemer i maskinrommet på KNM Fridtjof Nansen det var en noe rør som smeltet og di måtte sakke av å farten.


                                  Men etter ett par dager i Oslo skulle både KNM Fridtjof Nansen & KNM Narvik seile til Bergen og da var det avtalt at vi skulle kapp skjøre et stykke oppover mot Bergen. (da drev maskin sjefen og regnet ut hvor mye fjull vi skulle bruke til Bergen på To kjele som det heter (begge stim kokerne i gang) og flyttet rundt på dieselen slikk at vi fikk en optimal plassering i havet. Og de bunkret til en anna fartøy slik at vi akkurat hadde nokk drivstoff til turen til Bergen.


                                  Å en 40 år gammel traver knuste rett og slet en ny og ungt føll på veien opp til Bergen. Jeg er personlig spent på å se hvordan KNM Fridtjof Nansen og resten av søstrene hennes kommer til å virke om en 40 års tid. For etter denne kapp skjøringen så fikk di mer problemer i maskinrommet. (mer en di fikset mens di var til kai i Oslo


                                  Men sant skall sies så er di nye fregattene Mye mer komfortable en di gamle. Og di er tøff også.
                                  Jeg vil tro dette beror mye på at Nansen er helt ny, og at barnesykdommene ikke er gjennomgått enda. De skal jo ikke være operative før om en god stund enda.

                                  Må jo også sies at KNK FRITJOF NANSEN er jo 4 år gammel og har vert test seilt i Spania i tider og u tider så lit av sykdommene er mok vekke allerede før ho kom til norge. Men JA litt beiby sykdomer er det altig
                                  Plans are nothing – planning is everything

                                  Kommentér


                                  • #18
                                    Har hørt rytkter om at neste skal døpes Helge Ingstad?

                                    Kommentér


                                    • #19
                                      Har ikke alle navnene blitt bestemt på forhånd?

                                      Uten at jeg er helt bombesikker er navnene:
                                      KNM Roal Amundsen
                                      KNM Otto Sverdrup
                                      KNM Helge Ingstad
                                      KNM Thor Heyerdahl

                                      og selvfølgelig KNM Fridtjof Nansen....
                                      Jeg fryser aldri, jeg blir bare blå og dør!

                                      Kommentér


                                      • #20
                                        Flotte greier bare hedersmenn alle sammen .

                                        Kommentér


                                        • #21
                                          Det er flere år siden navnene ble bestemt.
                                          Assumption is the mother of all fuckups

                                          Kommentér


                                          • #22
                                            Behøver fregattene CIWS?

                                            Hei,

                                            mange mener at Nansen-klassen burde hatt CIWS -- men kanskje kanonen kan være "god nok" til dette formålet, hvis man har DART?

                                            http://www.navweaps.com/Weapons/WNUS_3-62_mk75.htm

                                            5) DART stands for "Driven Ammunition Reduced Time of flight." This is a sub-caliber, guided projectile with canard control, intended to improve the performance of these guns in the antimissile role. DART is scheduled for service introduction in 2007. OTO-Melara claims that an average of only three of these projectiles are needed per engagement. The proximity fuzes for this munition are said to be effective within 6 feet (2 m) of the water surface and are designed to trigger when within 30 feet (10 m) of the target. A November 2005 OTO-Melara Press Release stated that firing trials with DART had been performed at PISQ (Poligono Interforze Salto di Quirra), an Italian interservice firing range located in Sardinia. During the firing trials, the DART projectiles correctly entered and followed the guidance beam and manuevered within the accuracy requirements for distances over 5,500 yards (5,000 m). This is seen as a crucial milestone, as these tests showed that DART can be successfully guided over the expected engagement ranges.
                                            Når man kan fyre 120 skudd minuttet, behøver bare 3 skudd for å få en treff, og også kan sveive kanonen rundt rimelig fort, da har man kanskje noe som er like godt som en "ekte" CIWS? Og hvis man kan plukke ned ting flere km unna så er vel det en stor fordel, da unngår man å få restene i hodet.

                                            Er det noen som vet om fregattene skal få DART-ammunisjon?

                                            Nå er jeg en ekte landkrabbe.. så jeg vet vel ikke helt hva jeg snakker om... hva sier sjøulkene blant oss?


                                            L

                                            Kommentér


                                            • #23
                                              Har hørt rykter om at Nansen skal få både CWIS og fler Mk-41 VLS når Sjøforsvaret får mer penger. Bekreftelse/avkreftelse mottas med takk.

                                              Kommentér


                                              • #24
                                                Opprinnelig skrevet av Eeo
                                                Har hørt rykter om at Nansen skal få både CWIS og fler Mk-41 VLS når Sjøforsvaret får mer penger. Bekreftelse/avkreftelse mottas med takk.
                                                Flere MK-41 hadde absolutt vært på sin plass.

                                                Når det gjelder CIWS, så lurer jeg som sagt på om kanonen kan fungere som en slags fattigmanns CIWS. Jeg har registrert at mange moderne fregatter ikke er utstyrt med system ala Phalanx (Fremm fregattene, iallefall de som Hellas skal få; samt Formidable-klassen til Singapore, det ryktes også at de danske fregattene må seile uten, osv.)

                                                Men det er jo et poeng at våre fregatter kanskje er litt for sårbare -- kanskje man skulle gjort som tyskerne og satset på RAM? http://en.wikipedia.org/wiki/RIM-116...rframe_Missile

                                                Sachsen-klasse fregattene har visstnok to slike med 21 missiler hver. Kanskje en fin kombinasjon med ESSM, som Sachen også har.

                                                Såvidt jeg vet har de tyske fregattene ikke kanon-basert CIWS, da de bruker RAM istedenfor.


                                                L

                                                Kommentér


                                                • #25
                                                  Opprinnelig skrevet av loke2
                                                  Opprinnelig skrevet av Eeo

                                                  Når det gjelder CIWS, så lurer jeg som sagt på om kanonen kan fungere som en slags fattigmanns CIWS. Jeg har registrert at mange moderne fregatter ikke er utstyrt med system ala Phalanx (Fremm fregattene, iallefall de som Hellas skal få; samt Formidable-klassen til Singapore, det ryktes også at de danske fregattene må seile uten, osv.)
                                                  Nej det passer ikke helt. Der er bare ikke bevilligt penge til bevæbning af de nye fregatterendnu. Det planlægges bevilligt her til sommer med indgåelse af et nyt 5 års forsvarsforlig(2010-2015). Fregatterne planlægges at have samme bevæbning som Absalon klassen http://www.navalhistory.dk/Danish/Skibe ... assen(2004).htm plus en 32 celle VLS til SM-2/SM-6 missiler og muligvis TLAM's...

                                                  Kommentér


                                                  • #26
                                                    Link der virker:
                                                    http://www.navalhistory.dk/Danish/Skibe ... assen(2004).htm

                                                    Kommentér


                                                    • #27
                                                      ^ Ikke... Hmmm??? http://www.naval-technology.com/projects/absalon/

                                                      Kommentér


                                                      • #28
                                                        Opprinnelig skrevet av Holger Danske
                                                        Opprinnelig skrevet av loke2
                                                        Opprinnelig skrevet av Eeo

                                                        Når det gjelder CIWS, så lurer jeg som sagt på om kanonen kan fungere som en slags fattigmanns CIWS. Jeg har registrert at mange moderne fregatter ikke er utstyrt med system ala Phalanx (Fremm fregattene, iallefall de som Hellas skal få; samt Formidable-klassen til Singapore, det ryktes også at de danske fregattene må seile uten, osv.)
                                                        Nej det passer ikke helt. Der er bare ikke bevilligt penge til bevæbning af de nye fregatterendnu. Det planlægges bevilligt her til sommer med indgåelse af et nyt 5 års forsvarsforlig(2010-2015). Fregatterne planlægges at have samme bevæbning som Absalon klassen http://www.navalhistory.dk/Danish/Skibe ... assen(2004).htm plus en 32 celle VLS til SM-2/SM-6 missiler og muligvis TLAM's...
                                                        Takk for korrigeringen. Jeg kunne ikke finne igjen kilden til ryktet jeg refererte til, men regner med at Holger Danske har bedre oversikt enn en nordmann på dette området

                                                        Jeg er imponert over fregattene Danmark skal få, og det mest imponerende er prisen. Holger Danske, vet du noe om hvordan Danmark klarer bygge fregattene så billig? Jeg har sett estimater (2006) på 330 millioner USD pr. skip, og det er jo...billig. Svært billig.

                                                        Det er lett å være etterpåklok, men hvis vi hadde bygd våre fregatter sammen med Danmark så hadde vi kanskje fått de 6 fregattene som vår marine i utgangspunktet ønsket seg. Også tatt i betraktning alt snakket om nordisk samarbeid innen forsvaret så er det for meg nokså merkelig at man ikke har satset på et slikt samarbeid?


                                                        Jeg er overrasket over hva Børresen sier i f.eks. sitt innlegg i Teknisk Ukeblad for en tid tilbake:

                                                        Det er ingen tvil om at de nye fregattene av Nansen klassen koster mange penger. Men til fregatter å være er de faktisk rasende billige. Verftet taper penger på dem. Årsaken er at Norge var i en gunstig forhandlingssituasjon. Det var om å gjøre for spanjolene å vinne en kontrakt om å levere fregatter til et vesteuropeisk land i konkurranse med tyskerne, for at de kunne posisjonere seg på det internasjonale markedet.
                                                        http://www.tu.no/nyheter/forsvar/article48014.ece

                                                        Sammenliknet med en tysk fregatt er det kanskje billig, men hvorfor snakket vi ikke med danskene først?

                                                        Eller vil de danske fregattene bli dyrere enn jeg tror?


                                                        L


                                                        L

                                                        Kommentér


                                                        • #29
                                                          Ja, jeg tror ikke at mand kan fastsætte den endelig pris endnu. Dertil mangler prisen på flere våbensystemer og sensorer at blive regnet med. Men det store designmæssige familieskab med Absalonklassen har helt klart være med til at holde prisen nede på "rå-skibet". Men engang når det nye forlig er forhandlet på plads i løbet af året kan en endelig pris beregnes.

                                                          Kommentér


                                                          • #30
                                                            Re: litt off temma.

                                                            Opprinnelig skrevet av my_fenrik
                                                            Å en 40 år gammel traver knuste rett og slet en ny og ungt føll på veien opp til Bergen.
                                                            Æsj så kjedelig da !

                                                            Oslo-klassen:
                                                            2 × Babcock & Wilcox dampkjeler
                                                            ett sett De Laval Ljungstrøm PN20 turbiner á 20 080HK

                                                            Fridtjof Nansen:
                                                            2 x BAZAN BRAVO 12V dieselmotorer á 6 000HK
                                                            1 x GE LM2500 gassturbin 29 000HK

                                                            Nansen burde jo kunne gasse på litt med de specsa der?
                                                            Her står det at ett sett med Ljungstrømturbiner utgjør en høytrykk og en lavtrykksturbin. Yter de tilsammen 20 000HK?
                                                            http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewto ... f334e559dc

                                                            Sære motorer de båtene har forresten, fant ikkeno om hverken Bazan Bravo eller Ljungstrøm på google.
                                                            Artig historie my_fenrik

                                                            Kommentér

                                                            Annonse i emne

                                                            Collapse

                                                            Donasjoner

                                                            Collapse
                                                            Working...
                                                            X