Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: Kystjegerkommandoen (KJK)

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Rittmester
    replied
    For så vidt, men så er det slik at man skal finne offentlig tilgjengelig informasjon om temaet når man poster noe her på Milforum, og da var det beste jeg fant Forsvarets årsrapport fra 2018, hvor det står "Etterretningstjenesten, Forsvarets spesialstyrker og Etterretningsbataljonen". Altså ikke KJK.

Leave a comment:

• esve00
    replied
    Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Hater når det skjer.

Men ja, det kalles «skjermede avdelinger», og inkluderer flere enn spesialstyrkene.
    Vet du foresten hvilke avdelinger som inngår i de skjermede avdelingene?

Leave a comment:

• esve00
    replied
    Tenkte at det var noe sånt, takk for gode svar!

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Hater når det skjer.

Men ja, det kalles «skjermede avdelinger», og inkluderer flere enn spesialstyrkene.

Leave a comment:

• 88charlie
    replied
    Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Fjernoppklaring lar seg heller ikke avbilde slik at de kan bli identifisert.
    Selvsagt. Fryktelig irriterende når man akkurat har funnet en perfekt spot for en OP, langt bak EFL, og så møter man en gruppe tovaritsj, som egentlig ikke brydde seg, men som plutselig gønner på fordi de gjenkjente en på laget ditt.

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Fjernoppklaring lar seg heller ikke avbilde slik at de kan bli identifisert.

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Min spekulasjon:

Selv om de ikke er spesialstyrker per definisjon, så er de ganske spesialiserte og såpass få at de ikke er interessert i å bli identifiserte.

Leave a comment:

• esve00
    replied
    Hvorfor dekker KJK operatørene til ansiktet med buffer og lignende? Finnes vel ikke så mange andre konvensjonelle styrker som gjør det?

Leave a comment:

• esve00
    replied
    Artikkel fra KJK i gårsdagens Aftenposten: https://www.aftenposten.no/norge/i/G...ner?spid_rel=2

Står blant annet:

«Dette blir nå KJKs oppgaver, som de ifølge Larsen har ambisjoner om å bli blant de beste i verden på:
    • Etterretning.
    • Overvåking.
    • Rekognosering.
    • Finne frem til mål.

Dette innebærer blant annet å skaffe til veie informasjon som gjør at man treffer med langtrekkende presisjonsvåpen.

Videre skal KJK bygge opp solid ekspertise på bording av skip.»

Har ikke dette vært oppgavene til KJK i mange år nå? Er vel ikke noe særlig nytt?

Saken er for abonnenter så si ifra hvis noen vil at jeg skal legge ut artikkelen.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Sv: Kystjegerkommandoen

Her hadde man i disse pengeknipe-tider hatt alle muligheter til å strømlinjeforme en avdeling som har slitt med noe av en identitetskrise siden 2002, ihvertfall. Man kunne enten ha kjøttet opp EBn og opprettet en egen Maritim-FjernEsk i tillegg til dagens land-eskadron - dem kunne til og med ha fortsatt å holde til i Harstad... og som en digresjon også fått lagt inn brigadekomponenten til ingeniørrekognoseringen som en egen underavdeling i FJESK også, og dermed inkorporert patruljemiljøet i IngBn inn hos folk som faktisk lever og ånder for patruljetjeneste og som virkelig kan dette, heller enn å ha dagens IMHO suboptimale løsning der man har en bataljonsledelse som gjerne ikke alltid er like on-point med hva INGREK faktisk skal drive med og hvilke behov en slik avdeling har - samt fått harmonisert trening, utstyr og utdanningsregimet mellom to avdelinger som jobber samme sted på dypet, men som allikevel er natt og dag hva gjelder budsjett og midler. Da hadde man fått samlet den konvensjonelle feltetteretningen på ett sted og samtidig fått frigjort stillingshjemler ellers i Forsvaret.

Eller, man kunne ha formalisert KJK som en organisk Combat-Support komponent til MJK - med alt det dette innebærer - innunder Forsvarets Spesialstyrker, slik at man ikke hadde hatt disse her "kvasi-SOF fri-MITR definere-og-lage-sine-egne-oppdrag gjøre-alt-mulig-dem-egentlig-ikke-skal-drive-med"-tendensene man har hatt i denne avdelingen fram til nå.

Istedenfor velger man nå tilsynelatende å bare kjøre på med mer av det samme. Forsvarsledelsens- og politkernes veier er uransaklige.

Ny artikkel, som vel bare bekrefter hva FMIN sa i 2018, og som er referert tidligere i denne tråden — KJK skal drive med ISTAR. Selv ønsker de også å bli eksperter på droner.

https://www.aftenposten.no/article/ap-GGgWJl.html

Muligens OK, selv om jeg er mest tilbøyelig til å være enig med bekymringene til MMB her.

Og, i tillegg til dette skal de bli (eventuelt fortsette å være) gode på bording. Mission creep?

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Sv: Fokus: Kystjegerkommandoen (KJK)

Stemningsbilder fra KJKs samtrening med USMC:

https://www.facebook.com/Sjoforsvare...type=3&theater

Leave a comment:

• Eeo
    replied

Lurer på om det kan ha vært rundt 2015 en gang, men er usikker.

Leave a comment:

• Znuddel
    replied

Noen som vet når Taktisk Båtskvadron skiftet navn til Fartøysdivisjonen?

https://forsvaret.no/fart%C3%B8ysoperat%C3%B8r

Leave a comment:

• andi_c
    replied

Her hadde man i disse pengeknipe-tider hatt alle muligheter til å strømlinjeforme en avdeling som har slitt med noe av en identitetskrise siden 2002, ihvertfall. Man kunne enten ha kjøttet opp EBn og opprettet en egen Maritim-FjernEsk i tillegg til dagens land-eskadron - dem kunne til og med ha fortsatt å holde til i Harstad... og som en digresjon også fått lagt inn brigadekomponenten til ingeniørrekognoseringen som en egen underavdeling i FJESK også, og dermed inkorporert patruljemiljøet i IngBn inn hos folk som faktisk lever og ånder for patruljetjeneste og som virkelig kan dette, heller enn å ha dagens IMHO suboptimale løsning der man har en bataljonsledelse som gjerne ikke alltid er like on-point med hva INGREK faktisk skal drive med og hvilke behov en slik avdeling har - samt fått harmonisert trening, utstyr og utdanningsregimet mellom to avdelinger som jobber samme sted på dypet, men som allikevel er natt og dag hva gjelder budsjett og midler. Da hadde man fått samlet den konvensjonelle feltetteretningen på ett sted og samtidig fått frigjort stillingshjemler ellers i Forsvaret.

Eller, man kunne ha formalisert KJK som en organisk Combat-Support komponent til MJK - med alt det dette innebærer - innunder Forsvarets Spesialstyrker, slik at man ikke hadde hatt disse her "kvasi-SOF fri-MITR definere-og-lage-sine-egne-oppdrag gjøre-alt-mulig-dem-egentlig-ikke-skal-drive-med"-tendensene man har hatt i denne avdelingen fram til nå.

Istedenfor velger man nå tilsynelatende å bare kjøre på med mer av det samme. Forsvarsledelsens- og politkernes veier er uransaklige.
    Artjeger+fjesk+ingrek= nye hærens jegerkommando. Skal sjø få lov til å leke seg burde jo hæren også få lov!

Leave a comment:

• 88charlie
    replied

Takk!

Nå slipper jeg å skrive et innlegg som bare fører til høyt syrenivå inn mot helgen.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

^
    ^
    ^
    Det han sa.

Leave a comment:

• MMB
    replied

Leave a comment:

• jaffar
    replied

Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Nei, enig.

Jeg bare finner det litt pussig at vi med så lite forsvar skal ha så mye ISTAR, vi har jo ikke helikopter til å flytte dem engang.

Hadde man heller rendyrket PGM kapasiteten deres så hadde man hatt en flerbruksavdeling få andre har.
    Støttes.

Leave a comment:

• Kdo_Under
    replied

Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Nei, det er jo jeg like klar over som noen andre, det var bare ikke så veldig nytt og spennende at en jegeravdeling skal drive med langttrekkende oppklaring og målangivelse. Synes jeg. Og SR er forbeholdt SOF...så
    Nei, enig.

Jeg bare finner det litt pussig at vi med så lite forsvar skal ha så mye ISTAR, vi har jo ikke helikopter til å flytte dem engang.

Hadde man heller rendyrket PGM kapasiteten deres så hadde man hatt en flerbruksavdeling få andre har.

Leave a comment:

• essal
    replied

Det høres da ut som om de skal drive med det de har drevet med i de siste årene?

Leave a comment:

• jaffar
    replied

Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Uten ISTAR kan vi ikke sitte i sanntid å se fienden vinne.
    Nei, det er jo jeg like klar over som noen andre, det var bare ikke så veldig nytt og spennende at en jegeravdeling skal drive med langttrekkende oppklaring og målangivelse. Synes jeg. Og SR er forbeholdt SOF...så

Leave a comment:

• Kdo_Under
    replied

Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Så...FJERNESK med båt, altså...
    Uten ISTAR kan vi ikke sitte i sanntid å se fienden vinne.

Leave a comment:

• jaffar
    replied

Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    KJK forblir på Trondenes, i samme form og størrelse som i dag: https://www.fremover.no/kystjegerkom.../s/5-17-463515

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen sier til Fremover at Kystjegerkommandoen skal utvikles mot langtrekkende informasjonsinnhenting, og målanvisning.
    Så...FJERNESK med båt, altså...

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

KJK forblir på Trondenes, i samme form og størrelse som i dag: https://www.fremover.no/kystjegerkom.../s/5-17-463515

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen sier til Fremover at Kystjegerkommandoen skal utvikles mot langtrekkende informasjonsinnhenting, og målanvisning.

Leave a comment:

• Znuddel
    replied

Demo i Harstad sentrum:

http://www.ht.no/htv/2017/05/21/Angr...m-14761288.ece

Sent fra min E5603 via Tapatalk

Leave a comment:

• Znuddel
    replied

KJK har "åpen dag" i Harstad sentrum, lørdag 20. mai.

https://m.facebook.com/story.php?sto...59933677557974

Sent fra min E5603 via Tapatalk

Leave a comment:

• Lille Arne
    replied

Den muligheten blir mindre attraktiv med utdanningsreformen, særlig om du har familie. Tre år uten lønn blir fort tøft.

Mulighetene er vel enten tilsetting som or-2-4, og eventuelt gbk og tilsetting som or-5-9. Avhengig av hva slags stillinger/kurs du skaffer deg kan du få tilsetting til 35 eller 60.

Jeg skulle tro det er muligheter også utenfor kjk og sjøforsvaret.

Leave a comment:

• leserbrukernavn
    replied

Masse muligheter! Mange av brodern sine kullinger på sjøkrigsskolen kom fra KJK feks.

Leave a comment:

• ajjesan
    replied

Et spørsmål til: Har man noen videre muligheter i forsvaret etter man har klart utdanningen?

Leave a comment:

• jaffar
    replied

Nei, det er ikke noe som spiller inn.

Leave a comment:

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
- Marineingeniør maskin
- Marineingeniør elektro
- Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
-...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
Working...
X