Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Opprinnelig skrevet av navara Vis post
    Fra aftenposten saken: " manglende vedlikehold over lang tid." Åssen i svarte kan det være manglende vedlikehold over lang tid?? Båten er jo ny!?
    Det er vel snakk om manglende vedlikehold i en to års periode hvor skroget lå ved verftet uten at det ble jobbet på det fordi verftet hadde økonomiske problemer? Her burde man kanskje vært litt mer på når det kommer til å stille krav til at verftet følger opp dette etterslepet, men det kan kanskje 88charlie si mer om.

    Kommentér


    • Opprinnelig skrevet av MWD Vis post

      Det er vel snakk om manglende vedlikehold i en to års periode hvor skroget lå ved verftet uten at det ble jobbet på det fordi verftet hadde økonomiske problemer? Her burde man kanskje vært litt mer på når det kommer til å stille krav til at verftet følger opp dette etterslepet, men det kan kanskje 88charlie si mer om.
      Ja det er gjerne slik at moderne fartøy har det best når de er i drift. Det verste er å legge de i såkalt cold-stack, der alt, inkludert ventilasjon, er avskrudd. Hvis verftet har vært slurvete med preservering og tørking i hele to år så påvirker det veldig mye ombord. Spesielt elektronikken er følsom for fuktig luft over tid men også stålet og innredningen generelt vil kunne oppleve korrosjonsproblemer grunnet kondens.

      Så kan det også være at diverse roterende utstyr «setter seg» i opplagring og akseltetninger, slik at disse må byttes tidligere enn det som er forventet.

      Problemer over hele fjøla egentlig....

      Artillery is the God of War

      Kommentér


      • Hvis det er garantisak er reglene slik at besetningen ikke har lov å røre problemet (selv om de sikkert kunne og ville utbedre det selv), men må overlate utbedring til verftet, ellers er garantien for hele fartøyet å anse som avsluttet. Dette er ikke unikt for forsvarsmateriell.

        At det oppstår problemer og garantisaker og andre bugs i løpet av det første leveåret til et fartøy er helt normalt. At mediene er blodtørstige og gjør en halv fjær om til ti hønsefarmer er også helt normalt.

        Kommentér


        • Opprinnelig skrevet av Eeo Vis post
          Hvis det er garantisak er reglene slik at besetningen ikke har lov å røre problemet (selv om de sikkert kunne og ville utbedre det selv), men må overlate utbedring til verftet, ellers er garantien for hele fartøyet å anse som avsluttet. Dette er ikke unikt for forsvarsmateriell.

          At det oppstår problemer og garantisaker og andre bugs i løpet av det første leveåret til et fartøy er helt normalt. At mediene er blodtørstige og gjør en halv fjær om til ti hønsefarmer er også helt normalt.
          Hvilke regler er dette? Noe forsvaret har internt?

          Normalt er garantier basert på en varslingsrutine mellom kunde og leverandør, og tilhørende frister for å rette opp feilen eller komme med en plan på hva som skal gjøres. Hvis dette utspiller seg på en måte som ikke er i henhold til kontraktens tidsfrister (typisk snakker man om «innen rimelig tid» eller et gitt antall dager, kan ofte kunden sette igang med utbedringene selv, på leverandørens regning, eller med dekning fra en «performance guarrantee». Eventuelt en eller annen praktisk løsning hvis det er småting som feks en liten del som lett kan byttes av mannskapet.

          At garantien på hele fartøyet skal ryke fordi man reparerer ett eller annet har jeg i mine 15 år i bransjen aldri hørt om.

          Man må også skille mellom garanti, som er ment å dekke material/design/produksjonsfeil på utstyr/struktur og det som går på mangler i leveransen, feks at det mangler lysarmatur eller at hastigheten ikke kan oppnås osv.

          Det er svært sannsynlig at verftet brukte opp garantitidene fra de mange underleverandørene under forsinkelsen og nå må dekke alt selv. Typisk garantitid er 18/12 mnd, som angir hvor lenge garantien maks kan vare fra mottak av produktet eller fra sluttkundens mottak av fartøyet, hva som enn inntreffer først. Selv med kraftige 36/24 ville verftet ha slitt med å få dekning.

          Lurer litt på hvordan situasjonen hadde vært om Marinen hadde hyrt inn durkdrevne nybyggingsinspektører/prosjektledere fra A.P. Møller/Maersk, eller tilsvarende, til å bistå på prosjektet fra kontrakt til leveranse.



          Artillery is the God of War

          Kommentér


          • 88charlie : Slik er visst reglene slik jeg fikk dem forklart. Rører man én eneste ting som er under garanti ryker garantien på hele greia. Leverandør har ansvaret for å fikse tingene som har gått i stykker under garantiperioden.

            Kommentér

            Annonse i emne

            Collapse

            Donasjoner

            Collapse
            Working...
            X