Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Sv: KNM Maud

    Sjøforsvaret har nå overtatt og heist kommando på KNM Maud. Et lyspunkt!

    https://forsvaret.no/aktuelt/maud-et...n-krevende-tid
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

    Kommentér


    • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

      KNM Maud er nå på vei hjem!

      https://forsvaretsforum.no/endelig-e...C3%A5-vei-hjem
      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

      Kommentér


      • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

        Ankerklyssene på KNM Maud ser litt skumle ut, ihvertfall i kombinasjon med fregatter.
        All animals are equal, but some animals are more equal than others.

        Kommentér


        • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

          FoFo om Maud:

          https://forsvaretsforum.no/maud-vil-...6nxfq_stuKLceU

          En del bilder.

          Kommentér


          • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

            KNM Maud har tatt fatt på sitt første oppdrag - allerede før de kom til Norge.

            Etter en langtekkelig, men trygg seilas over Stillehavet var neste havneanløp lagt til San Diego, helt syd på vestkysten av USA. Her ventet deres første oppdrag: å frakte materiell, ammunisjon og reservedeler til avdelinger i Hæren og Luftforsvarets nye F-35 kampfly.

            https://forsvaret.no/aktuelt/knm-mauds-foerste-oppdrag



            Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
            Odd objects attract fire. You are odd.

            Kommentér


            • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

              Ikke for å være kynisk, men regner ærlig talt at dette kunne vært gjort mye billigere med andre ressurser. Men det er kanskje en god trening i å håndtere last etc.
              "Gjør Ret, Frygt Intet"

              Kommentér


              • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                Er det helt utenkelig at CCI/sikkerhetsgradert last kan fraktes av sivile?

                Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                Odd objects attract fire. You are odd.

                Kommentér


                • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                  Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
                  Er det helt utenkelig at CCI/sikkerhetsgradert last kan fraktes av sivile?

                  Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                  Nei. F eks har Forsvaret en avtale med Wilh Wilhelmsen. Og stoler man ikke på befrakteren kan man alltids stasjonere væpnede vakter om bord, om man får lov.
                  Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                  Kommentér


                  • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                    Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                    Ikke for å være kynisk, men regner ærlig talt at dette kunne vært gjort mye billigere med andre ressurser. Men det er kanskje en god trening i å håndtere last etc.
                    Begge svar er nok riktig.
                    Død ved Kølle!
                    Bla bla... Hybrid warfare is easy

                    Kommentér


                    • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                      Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                      Ikke for å være kynisk, men regner ærlig talt at dette kunne vært gjort mye billigere med andre ressurser. Men det er kanskje en god trening i å håndtere last etc.
                      Jeg tenker heller at når skuta først skal seile forbi, og har planlagt stopp for bunkring og proviantering i de trakter uansett, så er det helt innafor at gjenstandene det er snakk om fraktes på kjøl på et statseid fartøy som skal samme veien uansett istedet for å betale en sivil tredjepart for å transportere sakene til Norge, og la fartøyet seile "i ballast." Tror faktisk det er billigere i dette tilfellet, samt god trening for besetningen som får bli kjent med fartøyet sitt som nevnt tidligere i tråden.

                      Dessuten har jeg fått det for meg at det er momsfritak på militært utstyr når det fraktes inn i landet med statseid fartøy. Ble iallefall fortalt at vi slapp å betale moms på torpedoer som ble hentet fra Tyskland i norske torpedorør for noen år siden kontra i lasterommet på et sivilt lasteskip. Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil på dette.

                      Kommentér


                      • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                        Snart hjemme!

                        Click image for larger version

Name:	AF43FBE0-A74B-4FFC-94E0-F34CB0A4B7FC.png
Views:	1
Size:	466,4 KB
ID:	869842
                        Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                        Kommentér


                        • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                          De skal være fremme til offisiell mottakelse fredag. Jeg er redd de kommer til å miste styrefarten og gå på grunn hvis de skal putre så sakte den siste biten.

                          Click image for larger version

Name:	147212CC-B4A4-48DA-9DBD-73B8F359D5B0.png
Views:	1
Size:	747,4 KB
ID:	869846
                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                          Kommentér


                          • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                            Er en fryktelig fin skute, får nok mye å gjøre i inn og utland.

                            Sent fra min G8441 via Tapatalk

                            Kommentér


                            • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                              KNM Maud kommer hjem i dag:

                              https://www.nrk.no/hordaland/sjofors...att-1.14495679

                              For øvrig kunne man vel satt et par NSM-launcher-containere på dekk, så ville man i hvert fall hatt noe for å erstatte deler av HINGs kapasitet?

                              Kommentér


                              • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                                Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann Vis post
                                KNM Maud kommer hjem i dag:

                                https://www.nrk.no/hordaland/sjofors...att-1.14495679

                                For øvrig kunne man vel satt et par NSM-launcher-containere på dekk, så ville man i hvert fall hatt noe for å erstatte deler av HINGs kapasitet?
                                Ikke for å pirke [emoji16] men hvor skal kommando og kontroll holde til, og ikke minst, hvilke sensorer må man ha?

                                Blir litt som å sette et Rheinmetallrør på en P93 Scania
                                Artillery is the God of War

                                Kommentér


                                • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                                  De kunne nå ha spandert på seg en cwis i det minste.
                                  When in doubt,empty your magazine.

                                  Kommentér


                                  • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                                    Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
                                    Ikke for å pirke [emoji16] men hvor skal kommando og kontroll holde til, og ikke minst, hvilke sensorer må man ha?

                                    Blir litt som å sette et Rheinmetallrør på en P93 Scania
                                    Med forbehold om at jeg ikke har vært om bord og sett så regner jeg med at de har et opsrom. Med sånne fancy digitalgreier kunne sikkert en hjelpefregatt stått for målangivelsen, via en eller annen trådløs kryptert link. Hvis man kan skyte NSM fra en lastebil burde man kunne gjøre det fra Maud.

                                    All spøk til side så blir det spennende å se hva framtiden bringer for denne skuta. Virker jo som et allsidig skrog.

                                    Kommentér


                                    • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                                      Et hospitalskip med langtrekkende offensive kapasiteter fremstår ikke for meg som en god kombo.
                                      Har man noen ledige NSM-launchere kan man nå like gjerne ha dem på lastebiler, spør du meg.

                                      Men at de gjerne kunne hatt en CIWS-kapasitet er jeg enig i.
                                      Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

                                      Kommentér


                                      • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                                        Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
                                        Ikke for å være kynisk, men regner ærlig talt at dette kunne vært gjort mye billigere med andre ressurser. Men det er kanskje en god trening i å håndtere last etc.
                                        Når hun først var i nabolaget koster det jo ikke all verden å plukke opp noen varer på veien da

                                        Kommentér


                                        • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                                          https://www.tu.no/artikler/norges-st...-bergen/461813
                                          Norges største marinefartøy på plass i Bergen
                                          KNM Maud erstatter 21 år gamle KNM Valkyrien.

                                          Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
                                          Your signature cannot be longer than 70 characters long.

                                          Kommentér


                                          • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                                            Sjøforsvaret inviterer til konsert og åpent skip på KNM MAUD i Oslo

                                            KNM Maud kommer til Oslo for første gang.
                                            I den anledning har Sjøforsvaret gleden av å invitere til konsert og åpent skip førstkommende lørdag.

                                            Kongelig Norsk Marines musikkorps spiller fredag ettermiddag til konsert på Opera-taket mellom 13.00 og 13.45.

                                            Lørdag åpnes fartøyet for befolkningen på Revierkaia i Oslo mellom klokka 12.00-15.00.

                                            Kommentér


                                            • Sv: Fokus: KNM Maud logistikkfartøy

                                              Samlebåndartikkel om skipet. Intet nytt, men leste den allikevel.

                                              https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._content=row-9

                                              Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
                                              Odd objects attract fire. You are odd.

                                              Kommentér


                                              • Maud har fått seilingsforbud. Låst artikkel, så setter inn tekst.

                                                Odd objects attract fire. You are odd.

                                                Kommentér


                                                • I slutten av mai døpte Forsvaret sitt nye skip, KNM «Maud», som hadde en prislapp på 2,2 milliarder kroner.

                                                  Logistikkskipet er det største i Sjøforsvaret, og har store drivstofftanker som kan forsyne andre skip, sykehus med 44 senger, kraner og lastekapasitet, vannproduksjon og helikopterdekk.

                                                  Målet med skipet er å gi andre fartøyer «betydelig økt operativ tilgjengelighet», har forsvarsminister Frank Bakke-Jensen uttalt på Regjeringens egne nettsider.

                                                  Men skipet vil ikke kunne bidra til dette med det første. Nå ligger det nemlig til kai ved Ågotnes, sammen med KNM «Helge Ingstad», fordi sikkerhetsselskapet DNV GL har ilagt et seilingsforbud. – Tung avgjørelse

                                                  BT har fått innsyn i en rapport fra Forsvarets materielltilsyn, som undersøkte skipet i slutten av november.

                                                  I denne rapporten vises det til at DNV GL har ilagt seilingsforbud, fordi det «foreligger flere klasseavvik (...) som omhandler materiellsikkerhetsmessige forhold».

                                                  «Det er en tung avgjørelse å legge fartøyet til kai i en hektisk test-, innkjørings- og oppøvingsperiode», heter det i rapporten. – Kan være gradert

                                                  Kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, Torill Herland, bekrefter at «Maud» nå ligger til kai.

                                                  – Avvikene har blitt avdekket i forbindelse med at fartøyet måtte sertifiseres på nytt. De var av en slik karakter at det anbefales at fartøyet legges til kai, sier hun.

                                                  – Det står at det er et seilingsforbud, og du omtaler det som en anbefaling. Er det valgfritt for Forsvaret å etterkomme dette?

                                                  – Under normale forhold vil Sjøforsvaret alltid lytte til fagmiljøene og følge de sikkerhetstilrådinger som gis. I en tilspisset sikkerhetspolitisk situasjon kan Sjøforsvaret etter nøye vurdering sette slike sikkerhetstilrådinger til side, sier hun.

                                                  Herland har ikke kjennskap til hvilke avvik det er snakk om, og opplyser at denne informasjonen «kan være gradert».

                                                  BT har også vært i kontakt med DNV GL, som ikke kan kommentere saken. De henviser til Forsvarsmateriell.
                                                  Avvik

                                                  Forsvarets eget tilsyn avdekket samtidig to avvik, som er klassifisert i «kategori 2». Det vil si at det kan «minske sikkerhetsstandarden og muligens bringe materiellsikkerheten i fare», ifølge rapporten.
                                                  • Flere intervjuede besetningsmedlemmer har fortalt at enkelte prosedyrer ikke følges om bord.
                                                  • Flere intervjuede besetningsmedlemmer har gitt uttrykk for at den underliggende ansvarsfordelingen er uklar. Det er ikke signert for materiellansvar om bord.
                                                  – Ikke unormalt

                                                  Herland opplyser at Forsvaret vil lukke avvikene, og at målet deres er å ha fartøyet i drift i løpet av andre kvartal av 2020.

                                                  Hun forklarer situasjonen med at skipet er helt nytt, og at man normalt har en «innkjøringsperiode». I denne perioden kan man også avdekke avvik, ifølge kommunikasjonssjefen.

                                                  – Det er ikke unormalt med avvik på et helt nytt fartøy som ikke er serieprodusert. KNM «Maud» er et unikt skip, og det finnes kun ett fartøy i hennes fartøysklasse, sier hun og legger til:

                                                  – Avvik skjer, og feil skjer. Det kan også skje med bilen din, selv om bilfabrikantene er den mest strømlinjeformede industrien som finnes, sier hun.

                                                  Hun opplyser at de har informert verftet om feilene, slik at de kan «innfri kontrakten sin». Garantiperioden utløp i november. Anbefaler forbedringstiltak

                                                  I tillegg til avvikene, har tilsynet avdekket flere «observasjoner», som ikke er direkte kategorisert som avvik. Tilsynet anbefaler likevel at det gjøres forbedringstiltak.

                                                  Blant disse observasjonene er at det ikke har blitt utført «alt påkrevd» vedlikehold siden overtakelsen av fartøyet.



                                                  Odd objects attract fire. You are odd.

                                                  Kommentér


                                                  • Dette var spesielt.

                                                    First things first. DNV-GL er et klasseselskap, ikke et sikkerhetsselskap.

                                                    Uansett. Ved bygging av skip og båter så er det en sertifiseringprosess som rusler og går hele veien fra ordren blir plassert til skipet blir levert. Både på et overordnet designnivå og helt ned til mindre komponenter ombord vil det være en interaksjon med klassen for å få godkjent sluttproduktet. Dette innebærer bla approbering av tegninger, beregninger osv. Noe av dette går på material og byggekvaliteter mens andre ting går på systemets virkemåte, redundans og en mengde andre parametere. Samtlige involverte sørger for at dette til slutt lander på beina, i alle fall sånn tålig bra. Undervegs vil eieren, altså Sjøforsvaret, være representert i en mengde tekniske møter, men også under selve byggingen, for å fange opp større eller mindre problemer. Da går de mer eller mindre rundt og kontrollerer i beste "oberststil". Når ting flyter begynner man med sjøprøvene som også er en del av sertifiseringprosessen. Her tester man funksjonaliteten til utstyret samt ytelser slik som hastighet, svingeradius osv. Sjøprøvene er designet slik at de skal avsløre flest mulige kvalitetsfeil, av både materiell og designmessig opprinnelse. Kunden kan også ha sine egne testmomenter hvis disse ikke ivaretas av klassen eller verftets egen QA-avdeling. Til syvende og sist blir båten kvittert ut og man seiler den hjem, noe som i Mauds tilfelle må ha vært en særdeles god test i seg selv.

                                                    At det etterhvert avsløres kvalitetsfeil er helt normalt, sågar store feil med store konsekvenser, f.eks. en thruster med dårlige gear eller lekke akseltetninger, noe som typisk krever dokking og gir dårlig steming.

                                                    Det jeg ikke forstår her er hvorfor båten "måtte sertifiseres på nytt". DNV har kanskje sin største utenlandsavdeling i Sør-Korea så det har ikke noe med at båten nå er hjemme i Kongeriket og at folkene på DNV Høvik endelig fikk sett på den. Videre at det ilegges seilingsforbud med en mildt sagt fluffy beskrivelse og med en varighet opp mot et halvt år?

                                                    Til slutt, den elendige bortforklaringen med at båten er en one-off i motsetning til "bilen din". For å ta det med en gang, vi har et uttrykk i bransjen som heter "there are no repeats". En repeat er i teorien en copy/paste av den første båten i en (eventuell) serie. Problemet er at hver båt lever sitt eget liv så i praksis klarer man ikke å hente ut tradisjonelle synergier av like leveranser på den samme måten man gjør i bilindustrien. Selv koreanerne som stempler ut en supertanker i uken opplever at hvert bygg kan by på nye utfordringer, eller at rederen kommer med småforandringer som skipler opplegget aldri så lite.

                                                    Samtlige båter bygget i Norge de siste 20-30 årene har vært unike eller slike repeater som jeg beskrev over. Dette er normalmodusen i skipsindustrien.

                                                    I denne saken får jeg et utslag på "fuckop-alarmen" min samt tåkeleggingsdetektoren.




                                                    Artillery is the God of War

                                                    Kommentér


                                                    • Litt mer detaljer:

                                                      https://www.aftenposten.no/norge/i/g...g-aa-seile-med
                                                      Odd objects attract fire. You are odd.

                                                      Kommentér


                                                      • Her er detaljene:

                                                        https://www.rt.com/news/476789-norwe...safety-issues/

                                                        Among the problems uncovered are the heavy doors which pose a “danger” to the crew, and the absence of proper lighting on board, which makes it hard to walk around the ship in the dark.

                                                        Much of the new and expensive medical equipment turned out to be faulty or outdated. In particular, an oxygen generator in the operating room could potentially pose a “major” fire hazard.

                                                        The firm also found no signs that the vessel had undergone any maintenance for two years while docked at the shipyard in South Korea where it was being built.

                                                        Edit:
                                                        Ser Aftenposten har oppdatert artikkelen sin om de samme funnene, ref. forrige innlegg.
                                                        Odd objects attract fire. You are odd.

                                                        Kommentér


                                                        • Maud ligger fortsatt til kai, men verftet tar på seg utgiftene med å få skipet seilingsklart.

                                                          https://forsvaretsforum.no/verftet-d...-seilingsklart
                                                          Odd objects attract fire. You are odd.

                                                          Kommentér


                                                          • Er det ikke i overkant pinglete med kun 4 SeaProtectors til selforsvar?

                                                            UKs tilsvarende skip blir ifølge Wikipedia bestykket med 2 Phanlanx 20mm og 2stk 30mm.

                                                            Dog kommer det en presisering her:

                                                            They are *****d for but not with 2 x 20mm Phalanx CIWS and 2 x 30mm cannons as well as the usual light machine guns and minigun positions for force protection.
                                                            https://www.savetheroyalnavy.org/sup...class-tankers/
                                                            Odd objects attract fire. You are odd.

                                                            Kommentér


                                                            • Fra aftenposten saken: " manglende vedlikehold over lang tid." Åssen i svarte kan det være manglende vedlikehold over lang tid?? Båten er jo ny!?

                                                              Kommentér

                                                              Annonse i emne

                                                              Collapse

                                                              Fremhevede emner

                                                              Collapse
                                                               

                                                              Sikkerhetsloven


                                                              (Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)


                                                              Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/


                                                              Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...
                                                               

                                                              UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

                                                              UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

                                                              https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

                                                              ...
                                                               

                                                              Tema: Hæren

                                                              I går overtok generalmajor Eirik Kristoffersen som Sjef Hæren ved en seremoni på Bardufoss.



                                                              Her avbildet sammen med sin sjefssersjant Rune Wenneberg. Som generalen skriver på FB: «Sjefer kommer og går, sersjantmajorer består.»...
                                                               

                                                              Informasjon: Språk- og etterretningsutdanning

                                                              Språk- og etterretningsutdanning

                                                              Utdanningstype: Fagutdanning

                                                              Sted: Oslo

                                                              Varighet: 2,5 år

                                                              Avdeling: Forsvarets etterretningsskole

                                                              Søknadsfrist: 15. april 2019





                                                              I 2019 gjennomføres opptak til et utdanningsløp bestående av russisk språk, etterretningsfag, og befalsutdanning. Utdanningen vil vare...
                                                               

                                                              Elektronisk krigføring

                                                              Dette er jo et høyst aktuelt tema som mange nasjoner har nedprioritert over tid. Kom nylig over noen artikler som kan være av interesse for videre diskusjon:

                                                              EK i Ukraina: https://jamestown.org/program/russia...al-imaginable/

                                                              USA's respons på en teknologi som kan forminske deres teknologiske overlegenhet: http://breakingdefense.com/2016/0...
                                                               

                                                              Nordic Common Uniform System - Prosjekt P4019

                                                              Dette prosjektet er så smått i gang.

                                                              Offisiell link fra Forsvaret er her:

                                                              https://forsvaret.no/forsvarsmateriell/prosjekter/p4019 Der kan en infobrosjyre om prosjektet lastes ned - link på høyre side. Denne tråden er begrenset til bekledningen som skal anskaffes, ikke de øvrige komponentene. Noen rammefaktorer for diskusjonen: ...
                                                               

                                                              NSM: Årlig risikovurdering


                                                              Ole Gunnar Onsøien
                                                              NTB scanpix

                                                              – Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror


                                                              Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

                                                              – Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...
                                                               

                                                              Russiske radarsystemer og stasjoner

                                                              Starter en informasjons- og nyhetstråd om russiske radarsystemer og radarstasjoner. Alt fra åpne kilder som Wikipedia, nyhetsartikler og analyser. Både som følge av økt opprusting ifm konflikten i Ukraina, NATOs rakettskjold som russerne syntes er en svært dårlig ide, og russernes påfølgende modernisering og utrulling av ulike EW (eary warning) systemer samt pga den generelt økte spenningen mellom...
                                                               

                                                              Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering



                                                              Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                                              http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

                                                              Rapporten dekker hovedpunktene:
                                                              Kode:
                                                                  Globale utviklingstrekk
                                                                  Nordområdene / Arktis
                                                                  Russland
                                                                  Afghanistan
                                                                  Pakistan
                                                                  Kina
                                                                  Midtøsten og Nord-Afrika
                                                                  Iran
                                                                  Sudan
                                                                  Somalia
                                                                  Terrorisme
                                                                  Spredning av
                                                              ...

                                                              Donasjoner

                                                              Collapse
                                                              Working...
                                                              X