Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Stridsbåt 90 og Hellfire missil

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Ser ut som man har valgt å børste støvet av Hellfire-systemet:

Opprinnelig skrevet av Forsvarets Forum
    Hellfire-skyting. Natt til fredag, 7. juni dro Kystjegerkommandoen og Taktisk båtskvadron på en Hellfire-øvelse utenfor Andenes. Hellfire er opprinnelig et amerikansk luft-til-bakke-missil og blir styrt av en sterk laser. Den fanger opp og følger lasersignalet ved hjelp av en sensor foran på missilet. Hellfire har et forholdsvis enkelt oppsett som gjør det meget mobilt og kan derfor fraktes med stridsbåt og enkelt bæres ut av kystjegerne. Under øvelsen ble det skutt opp to missiler hvorav begge traff sjømålet meget godt.
    - I dag skal vi skyte på bevegelige sjømål for første gang på mange år. Dette er et signal på at vi er en viktig del av marinen og de maritime operasjonene, sier sjef for Marinens jegervåpen, kommandørkaptein Jon Ivar Kjellin.
    Link (s.43): http://fofo.no/forsvaretsforum.no/fi...nr7_8_2013.pdf

Kommentér

Det har jo sikkert litt med forsvarets generelle endring av fokus (intops -> arktisk krigføring).

Kommentér

Spennende!
        Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
          Spennende!

Bra treff!

Kommentér

Stemning!
            Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

Det må være lov å si at de var heldige med været.
              "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
              - Dmitrij Boltenkov

Kommentér

"For første gang på mange år" var det som slo meg. Hvis Sjøforvarets, inklusive KJK og MJK, første prioritet ikke lenger er sjøkrig, dvs. strid til sjøs og i strandsonen, først og fremst for å bekjempe en fiendes maritime kapasiteter, og det ikke er det de trener på minst 50% av tiden, er min første innskytelse at det må være et eller annet feil, og at de ikke lenger er et Sjøforsvar. Håper dette viser at de nå er tilbake mot rett spor. Med en kystlinje (fastlandet og øyene, kilde: SSB) på 101.000 km (ca 2,5 ganger jordens omkrets) og en økonomisk sone på 880.000 kvadratkilometer (uten å ta med fiskevernsonene omkring Svalbard og Jan Mayen) er det da nok å ta seg til for Sjøforsvaret, om de ikke skal bruke energi på det som er langt fra vannet og.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Jævlig bra poeng
                  Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Re: Stridsbåt 90 og Hellfire missil

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                    "For første gang på mange år" var det som slo meg. Hvis Sjøforvarets, inklusive KJK og MJK, første prioritet ikke lenger er sjøkrig, dvs. strid til sjøs og i strandsonen, først og fremst for å bekjempe en fiendes maritime kapasiteter, og det ikke er det de trener på minst 50% av tiden, er min første innskytelse at det må være et eller annet feil, og at de ikke lenger er et Sjøforsvar. Håper dette viser at de nå er tilbake mot rett spor. Med en kystlinje (fastlandet og øyene, kilde: SSB) på 101.000 km (ca 2,5 ganger jordens omkrets) og en økonomisk sone på 880.000 kvadratkilometer (uten å ta med fiskevernsonene omkring Svalbard og Jan Mayen) er det da nok å ta seg til for Sjøforsvaret, om de ikke skal bruke energi på det som er langt fra vannet og.
                    Heilt einig. Ikkje noko i mot oppdraget i Afganistan, men er redd at litt for mange ressursar har blitt bundne opp der. Og det inkludert sjøforsvaret sine.
                    Det er etter mi meining på tide at sjøforsvaret sine ressursar blir igjen trent til sjøkrig.

Sent from my GT-N8000 using Tapatalk 2

Kommentér

Men om kystjegerne skulle kunne beskytte _hele kysten effektivt måtte det jo vært minst en helt kystjegerbataljon, stasjonert på flere baser langs kysten. Det, eller ha veigående launcher-systemer.
                      Hvor mange kystfort var egentlig operative under den kalde krigen?

PS:
                      Litt dumt poeng av meg, egentlig. m.t.p. trusselbilde, etc.
                      Last edited by Forsvarte; DTG 061649A Jul 13, .

Kommentér

Fra 2011...

"Kystjegerne tilbake i sitt rette element
                        Kystjegerkommandoen er en profesjonell avdeling, og består av offiserer og vervede soldater. Blant kystjegernes oppgaver er styrkebeskyttelse og maritime rekognoseringsoppdrag. De har bidratt mer eller mindre kontinuerlig i Afghanistan siden høsten 2005. Avdelingen har nylig avsluttet sitt oppdrag i landet, og vil i 2011 ha fokus på maritime oppdrag her hjemme.

- Etter flere år med stort fokus på oppdrag i Afghanistan, er kystjegerne nå tilbake i sitt rette element. Til tross for at Kystjegerkommandoen primært er innrettet mot operasjoner i kystsonen, har de bidratt tungt i Afghanistan og vist sin relevans også der, sa statssekretæren."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fd/...html?id=627326
                        mathematical analysis does not matter in high risk decision making

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Forsvarte Vis post
                          Men om kystjegerne skulle kunne beskytte _hele kysten effektivt måtte det jo vært minst en helt kystjegerbataljon, stasjonert på flere baser langs kysten. Det, eller ha veigående launcher-systemer.
                          Hvor mange kystfort var egentlig operative under den kalde krigen?

PS:
                          Litt dumt poeng av meg, egentlig. m.t.p. trusselbilde, etc.
                          Fra forsvaret.no om KJK:

Kystjegerkommandoens virkeområde er definert innenfor maritim Istar. Begrepet Istar står for Intelligence, Surveillance, Target Aquisition, Reconnaisance. Hovedoppgaven er å gjennomføre informasjonsinnhenting.

http://forsvaret.no/utdanning-karrie.../Karriere.aspx

Hvordan tenkte du at en jegeravdeling skal kunne beskytte noe som helst, når du ser hva hovedoppgaven deres er?

Kommentér

Jeg vet hva hovedoppgaven er. Likevel er det KJK det nærmeste man kommer et landbasert kystvern. Hvis de over hodet ikke skulle kunne bekjempe fartøy, hvorfor er de da oppsatt med Hellfire?
                            Jeg er enig i at det ikke er avdelingens hovedoppgave. Ble litt dårlig formulert av meg der oppe.

i følge MJVs sider på forsvaret.no står det jo at KJK er særs godt egnet til å bekjempe trusler i kystsonen.
                            Hovedoppgaven er informasjonsinnhenting, men avdelingen skal også kunne lede ild fra luft, sjø og land.
                            PS:
                            Du siterte jo også i innlegget øverst her at et av avdelingens oppdrag var å drive med styrkebeskyttelse, så en viss defensiv kapasitet har de jo.
                            Last edited by Forsvarte; DTG 061730A Jul 13, .

Kommentér

Lede ild. Artilleri fra land og båt og bomber fra fly. Er ikke det samme som å beskytte hele kystsonen
                              Og hvorfor skal de ikke bekjempe fartøy? ISTAR - Intelligence Surveillance Target Aquisition, etc....

Styrkebeskyttelse skal alle kunne ivareta. Styrkebeskyttelse er de aktive og passive tiltak man gjør for å sikre egne. Det er ikke det samme som at KJK skulle på noen som helst måte erstatte Kystfortene.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
                                og det ikke er det de trener på minst 50% av tiden, er min første innskytelse at det må være et eller annet feil, og at de ikke lenger er et Sjøforsvar.
                                Skal gjøre meg litt ekstra dum her: Trenger man å trene 50% av sin tid for å montere en launcher, sikte inn en laser og trykke på en knapp?

Kommentér

Den oppgaven trenger nødvendigvis ikke å ta 50% av tilgjengelig tid, men det er jo viktig at det er godt drillet inn slik at det kan skje hurtig, sikkert og med god effekt på målet hver gang.
                                  Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
                                    Skal gjøre meg litt ekstra dum her: Trenger man å trene 50% av sin tid for å montere en launcher, sikte inn en laser og trykke på en knapp?
                                    Det var vel ikke det jeg skrev? I hvert fall ikke det jeg mente. Det jeg mente var at Sjøforsvaret, inklusive KJK, IMHO burde bruke minst 50% av tiden til å trene oppdrag med tilknytning til havet (hvorav bruk av Hellfire er en del). Når de ikke har avfyrt Hellfire mot sjømål på mange år tyder det på at det maritime ikke har hatt særlig fokus. Det var nå Hellfire som i sin tid var den opprinnelige bakgrunnen til at KJK ble opprettet etter svensk mønster.
                                    Last edited by hvlt; DTG 071010A Jul 13, .
                                    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Var ikke det du skrev, og jeg trodde ikke du mente det heller. Men var ikke helt klart hva du mente heller.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                                      Working...
                                      X