Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Ny leir for alliert trening på Skjold

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Hulkinator
    replied
    Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Jeg h�per egentlig at en tr�d om alliert trening i Norge ikke prim�rt fokuserer p� EBA.
    En tråd om alliert trening kan nok være i 3ern, mens en tråd om bygningsmasse som allierte skal bo i, er vel noe for 4ern; så fremt det ikke fortsetter med hvilke styrker som skal bo der, hva de øver på osv..

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Leave a comment:

• Kdo_Under
    replied
    Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Er dette mer rasjonelt enn å beholde Åsegarden leir som øvingssenter for utenlandske tropper? Mitt kjennskap til Åsegarden er 43 år gammelt, fra førstegangstjenesten i 1977, men selve leiren hadde da en meget fin og moderne bygningsmasse. Den hadde også fordelen av å være i kort avstand fra Harstad sentrum som gjorde den til et attraktivt arbeidssted. Men den hadde en del mangler når det gjelder øvings- og skytfelt., Sørlimarka er mindre og har flere begrensninger enn Mauken, og det er mye lengre til felt der man kan skyte BK, artilleri og stridsvogn eller SPV. Det er kanskje grunnen?
    Må heller ikke glemme aspektet med samtrening også.

Leave a comment:

• hvlt
    replied
    Er dette mer rasjonelt enn å beholde Åsegarden leir som øvingssenter for utenlandske tropper? Mitt kjennskap til Åsegarden er 43 år gammelt, fra førstegangstjenesten i 1977, men selve leiren hadde da en meget fin og moderne bygningsmasse. Den hadde også fordelen av å være i kort avstand fra Harstad sentrum som gjorde den til et attraktivt arbeidssted. Men den hadde en del mangler når det gjelder øvings- og skytfelt., Sørlimarka er mindre og har flere begrensninger enn Mauken, og det er mye lengre til felt der man kan skyte BK, artilleri og stridsvogn eller SPV. Det er kanskje grunnen?

Leave a comment:

• Lille Arne
    replied
    Jeg håper egentlig at en tråd om alliert trening i Norge ikke primært fokuserer på EBA.

Leave a comment:

• Hulkinator
    replied
    EBA kan også høre til under 4ern

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Hører ikke denne tråden hjemme hos 3'ern egentlig?
    Done!

Leave a comment:

• jaffar
    replied
    Hører ikke denne tråden hjemme hos 3'ern egentlig?

Leave a comment:

• Grasklyppertraktor
    replied
    Opprinnelig skrevet av gringo Vis post
    Leies bygningsmassen, eller er den bare oppført av Wilhelmsen? Ser Forsvaret beskriver løsningen som såkalt semipermanent. Hva er forventet levetid på bygningsmassen?

Nå har jeg ikke prinsipielle motforestillinger til privat/offentlig samarbeid så lenge dette er hensiktsmessig og lønnsomt for begge parter. Imidlertid er det umulig å unngå og legge merke til at Wilhelmsen er involvert i andre prosjekt i samarbeid med Forsvaret samtidig som virksomheten støtter Høyre økonomisk.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/in...gaver-1.890300

Jeg understreker at dette skjer i full offentlighet, og at dette er noe som vi som samfunn har akseptert. Det er tilsvarende forhold i de fleste partier.
    Feltryktene seier at bygningsmassen blir leia, med opsjon på å kjøpe det ut etter kvart, men dette kan eg ikkje gje nåko god kjelde på. Forøvrig er det Stord Innkvartering, som underleverandør av Wilhelmsen, som har stått for oppføringa av bygningsmassen. Dette er same firma som mellom anna har bygga brakkeriggane på Rena.

Leave a comment:

• gringo
    replied
    Leies bygningsmassen, eller er den bare oppført av Wilhelmsen? Ser Forsvaret beskriver løsningen som såkalt semipermanent. Hva er forventet levetid på bygningsmassen?

Nå har jeg ikke prinsipielle motforestillinger til privat/offentlig samarbeid så lenge dette er hensiktsmessig og lønnsomt for begge parter. Imidlertid er det umulig å unngå og legge merke til at Wilhelmsen er involvert i andre prosjekt i samarbeid med Forsvaret samtidig som virksomheten støtter Høyre økonomisk.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/in...gaver-1.890300

Jeg understreker at dette skjer i full offentlighet, og at dette er noe som vi som samfunn har akseptert. Det er tilsvarende forhold i de fleste partier.

Leave a comment:

• Grasklyppertraktor
    started a topic Ny leir for alliert trening på Skjold

Ny leir for alliert trening på Skjold

For å forsvare Norge må NATO-allierte kunne operere på vinterstid. Derfor har Forsvaret nå bygget en helt ny leir, som kan ta imot allierte når de er på vintertrening i Norge.
    ​I et svært skiftende vintervær ble i dag den nye leiren for alliert trening på Skjold åpnet av den nederlandske og norske forsvarsministeren.

Tette snøbyger til tross, så var det en stor delegasjon som fulgte de to forsvarsministrene, Ank Bijleveld-Schouten og Frank Bakke-Jensen (H), rundt på Maukstadmoen i Øverbygd, i mer enn to timer tirsdag ettermiddag.
    Norge er avhengig av NATO, og våre nære allierte for vår egen sikkerhet. Da er det viktig å bli kjent med hverandre og forstå hvordan vi kan jobbe sammen. – Frank Bakke-Jensen

PERSONELL OG MATERIELL

Ingeniørbataljonen og 2. bataljon, som er de to avdelingene fra Brigade Nord som er hjemmehørende på Skjold, hadde forberedt en demonstrasjon med noen av kapasitetene som disse avdelingene besitter. I tillegg fikk ministerfølget se på noe av materiellet til disse og snakket med både soldater og befal. Siden 2009 har man brukt Åsegarden leir utenfor Harstad til alliert trening, hvor 3. bataljon til Brigaden i Nord-Norge i sin tid holdt til. Som en del av langtidsplanen for forsvarssektoren ble det bestemt at Forsvarets aktivitet i leiren skulle avsluttes i 2019.

REKORDFART

Nå har Forsvarsbygg på rekordtid etablert en ny midlertidig leir for alliert trening, i den gamle «rep-leiren» rett på utsiden av leirgjerdet på Maukstadmoen. I august i fjor startet man grunnarbeidene og nå står fire kaserner, en spisesal og kontorbygg, klare til å tas i bruk av inntil 1000 allierte soldater.

I første omgang er det omlag 800 nederlandske marineinfanterister som i vinter flytter inn og skal trene sammen med norske soldater, og da hovedsakelig soldatene i 2. bataljon.

– Vår jobb er å legge til rette for at norske og allierte styrker er i stand til å utføre sin viktige jobb, nemlig å forsvare NATO og Norge. Dette gjør vi gjennom å etablere grunnleggende fasiliteter som infrastruktur for å bo, jobbe, spise og sove, forklarer Signe Woldseth Søreng, regionsjef nord i Forsvarsbygg, som i dag overleverte leiren til de nye brukerne.

CAMP ORANGE

Etter en varmepause i en av flerbrukshallene på Skjold, gikk følget til den nye leiren. Her ble det som seg hør og bør, snorklipping, som for anledningen var et oransje bånd. Et formelt navn er enda ikke bestemt for den nye leiren, men ministrene foreslo Camp Orange, som et passende navn.

– Jeg mener vennskapet mellom våre to land, er sterkere enn noen gang, sa den nederlandske forsvarsministeren Ank Bijleveld-Schouten, etter åpningen. Hun takket samtidig Norge for den støtten de nederlandske styrkene har mottatt i Norge helt siden 70-tallet.

– Å legge til rette for nederlandske, britiske og amerikanske treningsfasiliteter i områdene rundt Bardufoss, gjør oss i stand til ta samtreningen og interoperabiliteten, et steg videre. Norge har både vist stor vilje og evne til å etablere denne leiren, og på denne korte tiden, er virkelig imponerende, sa hun.

STOLT STATSRÅD

Den norske forsvarsministeren var både imponert og stolt over den nye leiren som nå skal tas i bruk av nederlenderne på vintertrening i Norge.

– Norge er avhengig av NATO, og våre nære allierte for vår egen sikkerhet, sa Frank Bakke-Jensen.

– Det er viktig å bli kjent med hverandre og forstå hvordan vi kan jobbe sammen. Samtrening mellom norske og allierte styrker prioriteres høyt fra regjeringens side. Tidligere trente allierte styrker for seg selv i Norge, men nå trener og øver disse sammen med norske avdelinger, sa Bakke-Jensen.

– Det var ikke lett å se forskjell på de nederlandske og norske soldatene i dag, fortsatte han. De er tydelige og dedikerte når de forteller hvorfor de er her, hvordan utstyret deres fungerer, og det viser at dette er personell som samarbeider godt, avsluttet forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.

FORNØYD HÆRSJEF

– Det er viktig for Hæren at våre allierte trener tett integrert med oss. Så når vi nå har flyttet alliert trening fra Åsegarden til Skjold, så er det nettopp for at disse skal jobbe enda tettere sammen med våre avdelinger, sa Eirik Kristoffersen, sjef Hæren.

– Vi har i dag fått en ny leir her på Skjold, som gjør det enda enklere for nederlandske marinesoldater og drive integrert trening sammen med Hæren, og spesielt 2. bataljon, avsluttet, generalmajor Kristoffersen.

FAKTA:
    • 15 000 kvadratmeter bygg fordelt på fire forlegningsbygg, kjøkken/messe, kalde og varme lager, sykestue, kontorbygg m.m., i tillegg til inngjerding.
    • 45 000 kvadratmeter veier og oppstillingsplasser.
    • De første modulene kom 21.oktober til rep.leiren og det er brukt i gjennomsnitt sju uker på hvert bygg i byggetid på stedet.
    • Forsvarsbygg har samarbeidet tett med FLO og deres strategiske samarbeidspartner WilNor Governmental Services på deler av leiren.

https://forsvaret.no/aktuelt/ny-samt...r-for-allierte

I tillegg har distriktsnyheitene til NRK eit innslag, frå ca 9:50 og utover

https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyh...2120/avspiller

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Minedykker

Minedykkerkommandoen (MDK) er Norges største eksplosivrydderavdeling. Operatørene på MDK er spesialtrente dykkere som er utdannet til å uskadeliggjøre alle typer eksplosiver. Oppstart av neste minedykkerkurs blir sommeren 2020.

Den generelle søknadsfristen for både vernepliktige og øvrig personell er 15. april 2020.

Les mer: https://forsvaret.no/minedykker...

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
Working...
X