Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Pilot i Militæret.

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Pilot i Militæret.

Hei, jeg er en ung mann på 18 år som har et spørsmål.

Jeg var nå nettopp på sesjon hvor jeg fikk perfekt syn, fargesyn, hørsel osv.
    På den teoretiske prøven fikk jeg 7 av 9 :S.. Jeg dreit meg litt ut på den første delen, men jeg fikk nok 9 på Raven testen og 8 på ord-delen (tipper jeg). Jeg har en IQ på mellom 125 - 140 i følge de testene jeg har tatt på mensa.dk osv, jeg har tenkt å ta en IQ test hos en psykolog for nøyaktig beregnelse.

Så kommer poenget. Jeg har vært lat når det gjelder skolen og har ikke bra karakterer, men det gjenstår jo ett år, jeg har S- matte og forstår det godt men som sagt har jeg høyt fravær.

Jeg har hørt at Raven testen er den viktigste for pilotskolen (eller sesjonstesten i sin helhet?). Vil de da ta utgangspunkt i Vitnemål eller testen jeg har tatt hos dem?

Takk for svar!

Søk, hvis du blir innkalt til opptak så har de ett stort utvalg av tester du skal gjennom der. Drit i IQ tester ol. men gjør det godt på skolen, kunnskap får man bruk for når man minst venter det.

Ett lite forbehold om iq-tester; Kan være greit å kjøre gjennom noen noen uker før du drar på opptak. Grunnen til det er at du da er kjent med logikken som blir brukt og lettere kan gjøre det litt bedre på testene under opptaket (Og dermed øker sjansene for å komme inn).

http://www.mil.no/luft/start/karrier...ts_flygeskole/ <- Her står det meste du trenger å vite.
    Ehh... hva gjør den knappen her?

Kommentér

Hva skole angår - bli der og gi full gass.

Siden du er ung, vil skole og tilbrakt tid der være noe folk ser når de bedømmer papirene dine.

Om du ikke er igang med fysisk fostring, dvs treningsregime, får du hive deg rundt nå mens det er varmt i været og fortsette når høstregnet eller nedsalta snø ligger utendørs.

My two cents.
      Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Re: Pilot i Militæret.

Opprinnelig skrevet av joe123
        Jeg har vært lat når det gjelder skolen og har ikke bra karakterer, men det gjenstår jo ett år.
        Bruk det siste året godt, hvis du er lat på skolen klarer du IKKE å bli pilot.
        Få på plass gode arbeidsrutiner, det er nok ingen walk in the park å komme seg gjennom nåløyet.
        I got retard strength.

Kommentér

På den teoretiske prøven fikk jeg 7
          Går nok helt greit det.

Jeg har hørt at Raven testen er den viktigste for pilotskolen (eller sesjonstesten i sin helhet?).
          Opptaket til Luftforsvarets flygeskole innebærer mange artige ting. Alt må bestås, så jeg vil ikke påstå at det ene er mer viktig enn det andre hva det teoretiske angår. Testene som gjennomføres ved opptak er viktige, men du må gjerne forsøke å forbedre vitnemålet ditt uansett. Det vil telle positivt.

Opprinnelig skrevet av e7b
          Bruk det siste året godt, hvis du er lat på skolen klarer du IKKE å bli pilot.
          Få på plass gode arbeidsrutiner, det er nok ingen walk in the park å komme seg gjennom nåløyet.
          Enig i at det er en fordel å gjøre det greit på skolen mht. motivasjon, utholdenhet, arbeidskapasitet, enkelte faglige ferdigheter, noe allmenn kunnskap osv., men hvis man stiller til opptak med relativt svake karakterer fra VGS så behøver ikke det bety at man er en "lost case." Det kommer litt an på hvor mye potensial man viser ved opptaket.

Kommentér

Men for å være litt brutal; hvis du ikke klarer å holde fokus på teoretiske fag på skolen og jobbe godt vil du hverken være egnet for, eller klare, en pilotutdanning.

Betrakt meldingen over som en utfordring.
            "Gjør Ret, Frygt Intet"

Kommentér

Jeg har vært lat når det gjelder skolen og har ikke bra karakterer, men det gjenstår jo ett år, jeg har S- matte og forstår det godt men som sagt har jeg høyt fravær.

Jeg har hørt at Raven testen er den viktigste for pilotskolen (eller sesjonstesten i sin helhet?). Vil de da ta utgangspunkt i Vitnemål eller testen jeg har tatt hos dem?

Takk for svar!
              For opptak til Luftforsvarets Flygeskole så er det som nevnt av andre her mye som teller inn. Karakterene fra videregående må være gode nok til at du blir tatt inn til Fase 1, ut over det så har det ingen ting å si for opptaket. Men du må altså komme til fase 1, så et snitt på nesten stryk vil man neppe komme langt med.
              Det som du faktisk vil bli tynt på, er det høye fraværet. Der er det viktig, om du kommer så langt, at du sier det som det er, og ikke prøver å pynte på sannheten. Ærlighet lønner seg i opptaket!

Forøvrig så må jeg poengtere at det er absolutt ingen sammenheng mellom gode karakterer på videregående og evnen til å komme gjennom som flyger i Forsvaret. På mitt kull er nok jeg en av de sterkeste på akademiske fag, men det er ikke der det avgjøres. Av de øvrige som kom igjennom var det flere som holdt på å stryke på VGS i enkelte fag, delvis grunnet lav motiavsjon for fagene og andre ren latskap. Et gjennomgående trekk hos alle som kom igjennom var at de har evnen til å ta til seg ny læring ganske kjapt. Derfor er også skippertaksmetoden en utbredt handlemåte før eksamen for mange av flygerne.

Så om du har lyst til å fly i militæret (med alt det fører med seg) så er det bare ett råd: Søk når tiden kommer. Du vil i hvertfall aldri våkne opp å tenke hvordan det kunne gått...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av BlueBarom
                Derfor er også skippertaksmetoden en utbredt handlemåte før eksamen for mange av flygerne.
                Det ble gjerne "skippertak" til daglig ila. de første månedene på LFS, hehe..

Kommentér

Fag fra VGS er du så heldig at du kan ta opp igjen! Koster vel 370kr per eksamen og skal du på skole er det ca. 5000 per fag. Med stryk i et eller flere fag, så har du ikke studiekompetanse, da tror jeg ikke at du kommer inn, etter som at du faktisk skal gjennomgå befalsutdanning.

Å ha 150 IQ men stryk fra VGS viser at du er slapp, så enkelt ser jeg det.
                  - Don't confuse enthusiasm with capability

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                  Working...
                  X