Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Helikopter pilot!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

    Helikopter pilot!

    Heisan.. Å bli hellikopter pilot er en av mine største drømmer. Tenker på dette daglig og trener fysisk for å klare det. Da jeg var på sesjon fikk jeg toppkarakter på alt sammen. Men ett problem jeg har er at jeg kan begynne å sjele på det ene øyet når jeg blir trøtt/sliten. Dette er ikke noe som svekker synet mitt og jeg merker det ikke selv. Jeg må enten stå i et speil å se det selv eller bli fortalt før jeg veit det. Er dette diskvalifiserende? fikk karaker 9 på syn uten problem og har aldri hatt problem med synet ellers!

    Takker hjertlig for svar!

    #2
    Så lenge du har topp, ukorrigert syn, så skal det ikke ha noe å si.
    Så sant du ikke merker det selv på noen måte.
    I'm not scared, I'm just exited, I've been training for this my whole life!

    Kommentér


      #3
      Jeg har alltid trodd at flygerutvelgelse var noe spesielt, dvs. at de er ute etter tilnærmet lytefrie emner, siden en minimal feil nå kan utvides til et større problem senere. Jeg har en "øye-greie" som nok ville hindret meg i å bli jagerflyger, men som ikke fører til at jeg bruker briller, samt at jeg fikk ni på synstestene i militæret.

      Hvis jeg hadde vurdert å ta den sivile "flylappen" av et eller annet slag så hadde jeg nok vurdert å ta den relevante testen som det henvises til på Luftfarttilsynets side tidlig og ihvertfall før jeg investerer mye tid eller penger i forberedelser eller kurs.
      DYT-DYYYYYT-DYT

      Kommentér


        #4
        Opprinnelig skrevet av Vannglass
        Jeg har alltid trodd at flygerutvelgelse var noe spesielt, dvs. at de er ute etter tilnærmet lytefrie emner, siden en minimal feil nå kan utvides til et større problem senere.
        Men det gjelder vel i grunnen alle, gjør det ikke? Er du ikke nærsynt nå, betyr det jo f.eks. ikke at du ikke kommer til å bli det.

        Såkalt "lazy eye" er veldig vanlig, og jeg kan ikke tenke meg at du vil bli diskvalifisert på grunn av det. Du kan jo eventuelt snakke med en optiker før du søker, slik at du vet hvordan du ligger ann. Ellers må synet, som allerede nevnt, være tilnærmet 100% - det gjelder også skjeve hornhinner.

        Lykke til!

        Kommentér


          #5
          Opprinnelig skrevet av key
          Opprinnelig skrevet av Vannglass
          Jeg har alltid trodd at flygerutvelgelse var noe spesielt, dvs. at de er ute etter tilnærmet lytefrie emner, siden en minimal feil nå kan utvides til et større problem senere.
          Men det gjelder vel i grunnen alle, gjør det ikke? Er du ikke nærsynt nå, betyr det jo f.eks. ikke at du ikke kommer til å bli det.

          Såkalt "lazy eye" er veldig vanlig, og jeg kan ikke tenke meg at du vil bli diskvalifisert på grunn av det. Du kan jo eventuelt snakke med en optiker før du søker, slik at du vet hvordan du ligger ann. Ellers må synet, som allerede nevnt, være tilnærmet 100% - det gjelder også skjeve hornhinner.

          Lykke til!
          "alle" blir jo nærsynt eller noe lignende før eller senere. fins mange piloter som bruker briller, men det er bare det at man filtrerer de som bruker briller ut allerede i "rekrutteringsprosessen".. En som allerede er blitt jagerpilot og som utvikler litt nærsynthet blir jo ikke bare satt på bakken, tatt i betraktning at jagerpiloter ikke vokser på trær, og staten har brukt massevis av penger på å utdanne han eller hun.. da er det jo lettere å bare gi fyren et par briller eller disp til å bruke linser. (vet ikke hvordan dette blir sett på i luftforsvaret i norge, men i usa er det ikke uvanlig i det hele tatt.
          Mors desuper veniens!

          Kommentér


            #6
            Det jeg hadde i tankene da jeg skrev jagerflygerdelen av innlegget var at siden man skal investere et par trillebårlass med kontanter i utdannelsen så kan det være en idé å luke ut de som har en høy sannsynlighet for å miste "lappen" senere. Dette vil jeg tro at gjør kravene litt strengere enn til de fleste andre stillinger.

            Lykke til og fortell oss hvordan det gikk!
            DYT-DYYYYYT-DYT

            Kommentér


              #7
              takker for svar!
              Jeg skal ta noen syns-tester hos optikeren neste uke, Som skal bestemme om jeg får muligheten eller ikke!!
              Håper virkelig på dette!
              oppdaterer framover i prosessen om hvordan det går! (vis noen skulle være intresserte da)

              Kommentér


                #8
                Dersom du kommer så langt skal du uansett gjennom en grundig øyeundersøkelse ved Flymedisinsk institutt. Du bør søke uansett hva optikeren sier.

                Mange har fått for seg at man må ha "100 % perfekt syn" for å bli flyger i Luftforsvaret. Dette er egentlig ikke helt riktig. Marginene man bruker er ikke store, men de er der. Vær positiv og kjør på.

                Kommentér


                  #9
                  Bare å søke

                  Er du i tvil om du kommer inn eller ikke, så er du egentlig ikke i tvil, da søker du.
                  En optiker kan si hva han vil, i begge retninger, og Flymedisink Institutt avgjør på egenhånd uansett.
                  Jeg har selv vært gjennom mølla på opptaket til flygeskolen, og før opptaket så mente legen min at jeg hadde en liten grad av fargeblindhet. Det mente øyelegen på opptaket av bare var tull, og nå venter jeg på å dra over til USA for å fly!

                  Konklusjon: SØK!

                  Kommentér


                    #10
                    helikopter

                    hei , leser at dere snakker om helekopterutdannelse. jeg skal söke i desember 'min store dröm', og leter etter litt informasjon i forhold til opptaket.

                    det er snakk om förste fase, hvor man skal ta tester i mattematikk,norsk, engelsk.. vet noen om det er flere tester man skal ta ? og hvis noen har prövd,eller vert gjennom dette för, om du da kunne tipse meg hvad jeg kan forberede meg på.
                    ( er det rettskriving i norsken/engelsken - eller srive stiler ?? ) og matten .. skal jeg bare lese på allt fra videregående ?

                    så kommer andre fase med fysiske tester, de tror jeg jeg ligger relativt bra ann.

                    ser også at dere snakker om SYNET. jeg vet ikke hvordan det er i militeret, men i det sivile, så srar du til en flymedisinsk lege, og hann sjekker deg opp og ned, jeg gikk i gjennom det når jeg tok småflysetvikatet, og fikk flymedisinsk setvikat A.
                    Der var synet mitt bra nokk, så ikke stress for mye, fordi jeg har også vert hos vanlig opptiker for lenge siden som mente at jeg var litt langsynt og mente jeg burde bruke briller når jeg ser på TV. men synet mitt var alikevel bra nokk for den flymedisinske legen.
                    husker også legen puttet masse fölere på hodet mitt. og man måtte ligge i fem min . og opne og lukke öynene, så var også hörseltest hvor man skulle trykke på en knapp hver gang man trodde man hörte en lyd.

                    (= lykke til alle andre som også skal söke .

                    Kommentér


                      #11
                      Uten å blande inn debatten om en helikopterpilot må kunne skrive - så er det ett krav her på forumet å prøve så godt en kan. Det er ingen som dauer av å begynne setnnger med stor forbokstav. Skjerping !!

                      Retningslinjer: http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?t=7196

                      Moderator
                      "Gjør Ret, Frygt Intet"

                      Kommentér


                        #12
                        Høgde?

                        Hei!

                        Eg har og planer om å prøve meg i militæret som helikopterpilot. Trener jamt og godt, så det trur eg ikkje vil vere problemet.
                        Men det eg går og tenker på er om eg er for høg:/
                        Er 17 år og 193,5 cm høg.
                        Er det noen som vet om dette er diskvalifiserande?

                        Takk på forhånd!

                        Kommentér


                          #13
                          Vet det er spesifikke høydebegrensninger på jagerfly (lengde på ryggen og lår) men ikke hørt om noen konkrete på helikopter. De som er for lange til å fly jagerfly får som regel da heli/multi, så tviler på det er diskvalifiserende!

                          Søk! Only way to find out!

                          Kommentér


                            #14


                            Ja eg får prøve det!
                            Tusen takk forresten!

                            Kommentér


                              #15
                              høyde

                              Heisann, skal selv søke helikoptepilot. Jeg har hørt grensen for høyde er 193 cm. Men er ikke sikker.

                              Kommentér


                                #16
                                Det ville jo vere jævlig synd for meg!

                                Kommentér


                                  #17
                                  Re: høyde

                                  Opprinnelig skrevet av HelikopterpilotKaas
                                  Heisann, skal selv søke helikoptepilot. Jeg har hørt grensen for høyde er 193 cm. Men er ikke sikker.
                                  Det stemmer ikke! Det er KUN jagerflyger som det er høydebegrensning på (har rett og slett med plass i cockpit å gjøre). De som er for høy til å fly jager, får vite dette underveis i opptaket (på i min tid Fase 2). Jeg vet ikke om noen som er blitt eksludert som helikopterflyger grunnet høyde..

                                  Kommentér


                                    #18
                                    Er det minstehøyde for helikopter? Snakket med en jente som for noen år siden fikk melding om å kort og greit gi opp drømmen om LFS-helikopter fordi hun var knappe 1.60 høy, helse ellers var innenfor kravene.
                                    meh

                                    Kommentér


                                      #19
                                      Ja, tror det er en nedre grense ja.. For at en skal nå frem til pedalene og faktisk se over dashbordet..
                                      Tror den er rundt 163 cm, men det er ikke helt sikkert..

                                      Kommentér


                                        #20
                                        Fra den nylige stengte tråden:
                                        Jeg har en stor drøm om å bli helikopterpilot i forsvaret. Jeg har selvfølgelig søkt. Jeg har sett på andre emner at en som har vært yrket selv har skrevet masse om det, derfor lurer jeg på om det er noen helikopterpiloter her som er utdannet i forsvaret eller er på vei til å bli det som kan skrive lit om HELE prosessen. Helt fra fase 1 til slutt. (Fase 1 fortell grundig, om hva oppgavene består av i matte, engelsk, norsk og hva mener de med teknisk instinkt? Hva gjør man der.
                                        Å beskrive HELE prosessen vil bli vanskelig, da det tar flere år og ulike retninger for å bli flyger i forsvaret generet. Men kan si noe helt grovt og enkelt: Step by step:

                                        1 - Søknad til Flyskolen --> Møte på opptak
                                        2 - Fase 1 - skriftlige evne tester, dvs generell testing av språk, matte, tallrekker, logikk (IQ), osv. sitter i 6-7 timer og skriver (selvfølgelig med pauser)
                                        3 - Fase 2 - Tester på data (motorikk, hukommelse, reaksjon, romforståelse...) og intervjuer med psykolog/offiserer
                                        4 - Fase "3" - Flymedisinsk institutt - Sjekke at du har helse til å være flyger
                                        5 - Befalsskole - Bestå opptaket, gjennomføre Befalsskolen på Kjevik (6 mnd)
                                        6 - Flygeskolen - 6 mnd uttakssflyging. Starter med teori, og får gradvis mer tid og ferdigheter i flymaskin (Saab Safari)
                                        7 - Luftkrigsskolen - 1 år. Får i løpet av høsten vite flytype du havner på. Kommer på bakgrunn av de resultater du har gjort frem til nå (altså steg 2 - 6, hvor 6 er den viktigste)
                                        8 - Typeutdanning i USA. For helikopter er dette 1 år i Fort Rucker, Alabama. Liten plass med masse helikoptre.
                                        9 - Tildeling av skvadron/helikoptertype i Norge, og start på utsjekksfase på helikoptertypen. Tar fra 1 til 3 år, avhengig av flytid, arbeidsbelastning på skvadron osv..
                                        10 - Tilbake til Luftkrigsskolen og gjennomfører 2. og 3. år av Bachelor utdanningen.

                                        Det var en helikoptersflygers karriere sagt med få ord.. Clear as mud?

                                        Kommentér


                                          #21
                                          Tidligere elev ved luftforsvarets flygeskole, Helge Øglænd, har skrevet en skildring om hva som rører seg på skolen i Bardufoss.

                                          http://www.mil.no/multimedia/archive...yge_31855a.doc

                                          Kommentér


                                            #22
                                            Mer lesing for interesserte:

                                            Fra et annet forum, om Flygeskolen
                                            http://www.diskusjon.no/lofiversion/...p/t946450.html

                                            Kommentér

                                            Annonse i emne

                                            Collapse

                                            Donasjoner

                                            Collapse
                                            Working...
                                            X