Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

F34

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• F34

Er F34 nesten ren parafin? eller er det mest diesel?

Diesel, med en liten dæsj parafin. Står litt om det bakerst i heftet som følger med kjøretøy i Hæren (husker ikke navnet).

Kommentér

det er ca 90% parafin, litt diesel og litt smøre middel i f34.

Kommentér

Tja:

http://no.wikipedia.org/wiki/F-34
        "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Kommentér

Synes et effekttap på 30% høres mye ut egentlig. Merker ikke så stor forskjell på kjøretøy som fyrer på F-34 og diesel. Ikke mange km/t mer i toppfart ihvertfall...

Kommentér

Wiki glemmer si at F-34 er en internasjonal standard for denne diesel/parafinblandinga, som alle oljeselskap lager rundt om basert på etterspørselen.

Bensinvarianten likeså, og et utall av andre blandinger.
            Shaking the ground with the force of a thousand guns

Kommentér

Gehenna, da får du legge til det i artikkelen!

Kommentér

F-34 er NATO-betegnelse på JP-8 (Jet Petroleum 8), det vanligst brukte drivstoffet for militære jetfly. Det vanligste sivile jetfly-drivstoffet heter Jet-A1, NATO-kode er F-35. F-34 er F-35 (som fryser ved -47 grader C) som er tilsatt anti-frysemiddel FSII. USA innførte F-34 (JP-8) som standard drivstoff på alle fly, helikoptre og kjøretøy for å minske logistikk-problemene, NATO har siden fulgt etter.
                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Og ****** å få i kroppen
                  Den beste historie skrivaren vinn krigen.

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lasan
                    Synes et effekttap på 30% høres mye ut egentlig. Merker ikke så stor forskjell på kjøretøy som fyrer på F-34 og diesel. Ikke mange km/t mer i toppfart ihvertfall...
                    Njo.. Jeg merker ganske grei forskjell. En MB på diesel kan kjøre som en normal bil, det greier ikke en MB på F-34.

Kommentér

F-34 er lukten av uniformen, årsaken til diarèen og kilden til frustrasjonen. =) blandingsforhold 3-2-5

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Lasan
                        Nå har jeg kjørt land cruiser på f-34 og jeg kan skrive under på at det er et betydelig effekttap, selv om det er vanskelig å måle nøyaktig når man kjører...

Kommentér

Da firmaet anskaffet "enhetsdrivstoffet" F-34 syntes man den aldrende og akk, så slitte MB 240 gikk enda treigere enn normalt, så vi spøtte i penger fra tjenestetillegget og spanderte x antall liter diesel fra nærmeste bensinstasjon...

Jeg kan forresten signere vitneprotokoll på at det å få F-34 inn under linser gir øyne som dybvannsfiks som kommer opp over ripa - enorme, utbulende og særdeles røde :

Vi sendte en kar til sivil lege, som sendte ham med medevac til Tromsø for rundt 10 år tilbake og han ble sykemeldt til øya kom seg etter sølet. -Han retta på linsene med parafinfingre, en heller u-lur ting å gjøre. Tre ukers fravære...

Kommentér

Opprinnelig skrevet av lilje
                            F-34 er NATO-betegnelse på JP-8 (Jet Petroleum 8), det vanligst brukte drivstoffet for militære jetfly. Det vanligste sivile jetfly-drivstoffet heter Jet-A1, NATO-kode er F-35. F-34 er F-35 (som fryser ved -47 grader C) som er tilsatt anti-frysemiddel FSII. USA innførte F-34 (JP-8) som standard drivstoff på alle fly, helikoptre og kjøretøy for å minske logistikk-problemene, NATO har siden fulgt etter.
                            er ikke så sikker på at F 34 er lik JET A1. Jeg fyller mange militære flyvemaskiner med JET A1, men tviler på at noen sivile selskaper ville akseptert at jeg fylte dem med F 34.

Kommentér

no jævelskap,setter seg overalt og får deg til å drite noe så hinnsides..=)

Kommentér

Nei, jeg vet ikke om det stemmer, men en liste jeg fant over NATO-koder sier i hvert fall at F-35 = JET-A1 og F-34 = JP-8 og at forskjellen er at JP-8 har noen tilsettingsstoffer som JET-A1 ikke har (først og fremst anti-freeze). Gassturbiner er vel forresten ikke så veldig kresne på drivstoffet?
                                At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Sies at Bell 4-12 SP-N IROQOUIS (og forgjengeren ARAPAHO) og Westlands LYNX går på F-34 uten at jeg har tjenestegjort på maskinene må jeg jo si det stinker parafin når de ny-fuel'a...

Kommentér

Betegnelsen har med renhet å gjøre. Når vi hentet drivstoff fra tankanlegget på flystasjonen, så endret det navn til F-34 idet vi pumpet det over på vår "urene" tank. Husker ikke hva det opprinnelig het, muligens JP-8..?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av barbaren
                                      Opprinnelig skrevet av lilje
                                      er ikke så sikker på at F 34 er lik JET A1. Jeg fyller mange militære flyvemaskiner med JET A1, men tviler på at noen sivile selskaper ville akseptert at jeg fylte dem med F 34.
                                      Det står ikke i Lilje sin tekst at F-34 og JET A1 er det samme!
                                      F-34 og JP-8 er kjemisk det samme stoffet.
                                      F-35 og JET A1 er kjemisk det samme stoffet.
                                      Forskjellen er som sagt noe antifrostmiddel som hindrer dieselen i å bli grøtete i ekstreme temperaturer.

MEN...det er stor forskjell på det Hæren kjører på og det vi fyller på fly i renhetsgrad! Hærens drivstoff er fullt av grums og partikler. Det er derfor ikke lov til å fylle fly med drivstoff fra Hæren sine tankanlegg. Det er sågar heller ikke lov å fylle fly med drivstoff fra Hærens mobile tankanlegg selv om disse er tanket opp på en flystasjon.
                                      Grunnen til at vi skiller på navn er nettopp å ikke blande fuel med forskjellig renhetsgrad.
                                      PS! Vi kjører stort sett alle våre biler på JP-8 under øvelser og det går like bra/rævva som F-34.
                                      Same shit, different wrapping!

Kommentér

Donasjoner

Collapse
                                      Working...
                                      X