Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Jagerfly styrtet i Sverige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Jagerfly styrtet i Sverige

    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=172015

  • #2
    Hadde vært fint om VG klarte å finne et bilde som viste Gripen og bare Gripen.
    meh

    Kommentér


    • #3
      Bra at piloten klarte seg!

      Kommentér


      • #4
        Re: Jagerfly styrtet i Sverige

        Opprinnelig skrevet av Arctic1
        http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=172015
        Artikeln nevner ikke de to havererte testflyene. Det enne fikk jeg nesten i hodet under en flyshow i Stockholm. Det er litt rart å se piloten skytte seg ut og deretter se buken på et kampfly som faller i din rettning. Heldigvis (?) bommet den med 100 m.
        Minsk, det nye Utopia

        Kommentér


        • #5
          Disse flyene detter jo ned som fluer jo...!

          Kommentér


          • #6
            ikke pokker om jeg setter meg ned i et svenskt fly, de detter jo ned som en ku uten vinger
            ...we few, we happy few, we band of brothers

            Kommentér


            • #7
              Opprinnelig skrevet av armyduden
              Disse flyene detter jo ned som fluer jo...!
              Faktisk mye sjeldnere enn norske F-16, tatt i betraktning antall og tjenestetid.

              Siden Gripen ble innfaset i 1996 har totalt tre ramlet ned.

              Norge kjøpte 72 F16 i 1980... Hvor mange har vi igjen? 58? Da har vi et tap på 14 fly...

              Tar man i betraktning at svenskene har hatt nesten tre ganger så mange fly som oss, og vi har hatt F16 tre ganger så lenge som de har hatt Gripen, så har vi forholdet 3 til 14...

              Med andre ord: Statistisk sett, så ville vi ha mistet 3 Gripen på 27 år, gitt at vi hadde 72 stk til å begynne med...

              Hadde vi hatt like mange F16 som svenskene har Gripen, så ville vi statistisk sett ha mistet 42stk på 27 år...

              Uansett, så går det ikke an å sammenligne direkte, da jeg innbiller meg at vi har litt flere luftspenn og sjøfugl enn svenskene har...
              two to the heart, one to the mind...

              Kommentér


              • #8
                Tja, totalt har det falt ned 5 stykk, hvorav 1 prototyp. At prototyper faller ned er ikke akkurat nytt og sjokkerende. Deretter fulgte to operative fly som begge gikk ned helt eller delvis på grunn av pilotfeil, så et som gikk ned av det som nesten sikkert er teknisk feil, og nå dagens.

                2 styrt pga. teknisk feil av ca 200 produsert er ikke akkurat skremmende. Med 5 styrt av 200 fly ender vi på at 0.13% av bestanden har falt ned hvert år de 19 årene siden prototypen tok av.

                Vanskelig å finne skikkelige tall på amerikanske fly, men jeg fant litt gamle tall for F-14. Av ca 700 bygget hadde 140 falt ned pr 31.12.1999, som betyr at 0.67% av bestanden har falt ned hvert år i disse 30 årene.

                Dårlige tall på F-16 sier 491 tap av drøyt 4000 bygget frem til 2004, som betyr 0.4% årlig frafall.

                Tallene mine på de amerikanske er dårlige og tar heller ikke hensyn til at flyene gjerne ikke brukes like mye (F-14 må jo skrus på en halv evighet mellom hver tur, noe som la en demper på bruken), at F-16 i motsetning til Gripen har det med å bli skutt på, eller at Gripen er langt nyere og at vi derfor forventer mer av det, men 0.13% er hvertfall i mine øyne signifikant bedre enn 0.4%.
                meh

                Kommentér


                • #9
                  Opprinnelig skrevet av dobrodan
                  Opprinnelig skrevet av armyduden
                  Disse flyene detter jo ned som fluer jo...!
                  Faktisk mye sjeldnere enn norske F-16, tatt i betraktning antall og tjenestetid.

                  Siden Gripen ble innfaset i 1996 har totalt tre ramlet ned.

                  Norge kjøpte 72 F16 i 1980... Hvor mange har vi igjen? 58? Da har vi et tap på 14 fly...

                  ...
                  Outch!!!...."BURN!!! PÅ MEG SELV"
                  Det visste jeg ikke, da lærte jeg noe nytt i dag også, dæven!

                  Kommentér


                  • #10
                    Fra Lockheed Martin sine sider:

                    “The F-16 continues to be the safest single-engine fighter and safest multirole fighter”, said June Shrewsbury, vice president, F-16 Programs, at Lockheed Martin Aeronautics. “We are committed to maintaining the F-16’s outstanding safety record through improvements in the aircraft systems, operating and maintenance procedures, and training of maintenance personnel and pilots.”

                    The F-16’s safety record has continued to improve on the international scene as well, with more than 11 million flight hours by 20 air forces worldwide.

                    The F-16 is produced by Lockheed Martin Aeronautics Co., a business area of Lockheed Martin Corp. [NYSE: LMT].

                    The USAF fleet consists of more than 1,200 F-16s assigned to the active-duty Air Force, Air National Guard and Air Force Reserve Command. There were only two F-16s lost in FY 2004. The two aircraft lost were involved in a mid-air collision.

                    Class A flight mishaps are defined as those involving more than $1 million in damage or loss of life, but may not necessarily result in a destroyed aircraft. There was an F-16 damaged in a landing mishap, yielding a total of two Class A mishaps for FY 2004.

                    Safety records are defined as rates of mishaps per flying hour. The USAF F-16 fleet flew approximately 350,000 hours during FY 2004. The USAF F-16 loss and Class A rates were both at an all-time low of 0.57 per 100,000 flight hours. The previous best fiscal year was in 2002, with rates per 100,000 flight hours of 1.37 for losses and 1.90 for Class A mishaps.

                    The USAF F-16’s cumulative safety record over more than seven million flight hours is 3.86 losses and 3.98 Class A mishaps per 100,000 flight hours. The cumulative mishap rate for USAF’s newest F-16s, the Block 50/52 versions, is 2.3 losses/mishaps per 100,000 flight hours in 740,000 flight hours of operations."

                    F-16 flyr jo et enormt antall timer sammenlignet med Gripen og alle andre "multi rolle" fly (en og tomotors) Det er i så måte "morsomt" at F-16 har bedre safety statistikk en F-18 og andre to motors multirolle fly.
                    Dette viser at det er ikke bare er antall motorer som er avgjørende for "safety". Det er bl.a. flere bird strikes med f-18 og f-15, der den motoren som blir "angrepet" av fugl "slenger" fragmenter og gjør så stor skade at motor 2 stopper også. F-14 derimot hadde veldig stor seperasjon mellom motorene, og hadde ikke samme "problem". (men hadde andre problemer pga. stor avstand mellom motorene ved en motor stanset)

                    espenjoh

                    Kommentér


                    • #11
                      Svenskene har omtrent 90000 timer på Gripen, så det gir en frekvens på 3,3 per 100000 flytimer. Ikke så verst med andre ord... Spesielt for et fly som er såpass "ungt".
                      two to the heart, one to the mind...

                      Kommentér


                      • #12
                        I tillegg flys Gripen av Tsjekkia og Ungarn, samt at Sør-Afrika jobber med å innføre nå, så man kan nok plusse på noen timer i tillegg til svenskenes 90,000.
                        meh

                        Kommentér


                        • #13
                          http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=36788

                          http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 87,00.html

                          Kommentér


                          • #14
                            Intresant at det ikke ble initsiert ejection! Dette må de finne ut at raskt!

                            Det er vel den 5 Class A mishaps for Gripen, som gir 5,5 i rate inkl. den første prototypen. Men jeg er enig at dette er veldig bra! (F-16 mishaps raten de første 10 årene var på 5,6 til sammenligning.) Det blir spennende og se hva som skjer med Gripens mishaps rate når flytypen begynner og bli brukt i flere land, og mer i "krigssoner" (det er vel snakk om afganistanoppdrag for sverige?).

                            For å få det rette bildet av flytypens Class A mishaps må en gå mer i dybden, og se på årsakene. Det er jo en god del Class A mishaps som ikke har noe med flytypen og gjøre, eks. krasj med andre fly, birdstrikes, kutting av kraftlinjer og mange andre krasjer som er pilot årsaker.

                            Det skal bli interessant og hva årsaken til den siste Gripen styrten er!

                            Espenjoh.

                            Kommentér


                            • #15
                              For øvrig en oversiktlig side over utskytninger fra mil.fly her:

                              http://www.ejection-history.org.uk/PROJ ... 07.htm#apr
                              og pr. en kan sortere på flytypen, eks.:

                              http://www.ejection-history.org.uk/Airc ... gripen.htm

                              espenjoh

                              Kommentér


                              • #16
                                leste på tekst-tv at piloten plutselig ble skutt ut under innflyvningen...
                                Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

                                Kommentér


                                • #17
                                  Den flytype det norske forsvaret har hatt i størst antall er Republic F-84G Thunderjet. I perioden 1952-1954 fikk Norge 206 stk. i våpenhjelp fra USA. Da de siste av dem ble erstattet med F-86F Sabre i 1959, var 86 avskrevet, for en stor del ved totalhavari!
                                  At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

                                  Kommentér


                                  • #18
                                    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 749303.ece

                                    Piloten mistet livet da et jagerfly i det amerikanske forsvarets oppvisningsgruppe Blue Angels styrtet under en formasjonsflyging i South Carolina i USA lørdag
                                    Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

                                    Kommentér


                                    • #19
                                      http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=36781

                                      Kommentér


                                      • #20
                                        Opprinnelig skrevet av lilje
                                        Den flytype det norske forsvaret har hatt i størst antall er Republic F-84G Thunderjet. I perioden 1952-1954 fikk Norge 206 stk. i våpenhjelp fra USA. Da de siste av dem ble erstattet med F-86F Sabre i 1959, var 86 avskrevet, for en stor del ved totalhavari!
                                        -Doktrinen dengang var noe anderledes enn idag - fly østover, alt som ikke er svensk eller tysk skal skytes ned...

                                        Og pilotene skulle ikke tenke på retur eller low ammo, det var bare å fly øst og løse oppdrag fordi det kom andre bak dem for å ta seg av restene.
                                        Ikke akkurat gode utsikter, om ordren hadde kommet.
                                        Shaking the ground with the force of a thousand guns

                                        Kommentér


                                        • #21
                                          Fant denne via en tråd på Soldf.com:

                                          Jas 39 Gripen i C/D-version är uppe och flyger igen i såväl Sverige som i Ungern och Tjeckien. Efter totalhaveriet i torsdags infördes flygförbud. Men piloten får inte utsättas för mer än tre G-krafter under flygningen av säkerhetsskäl.
                                          http://www.nyteknik.se/art/50315

                                          Kommentér

                                          Donasjoner

                                          Collapse
                                          Working...
                                          X