Følg Milforum på Facebook, Instagram og Twitter!

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Flygeskole

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Flygeskole

Noen som vet når man får svar fra flygeskolen? Har vært på regional selektering, og venter på svar om hvorvidt jeg kommer videre til fase 2 eller ikke.

Fikk mitt svar idag, ble sendt 1. mars.

Kommentér

I dag kom mitt

Kommentér

Tolker smilet som at du kom videre ?

Kommentér

skulle stemme bra det ja, spørs derimot om det blir så mye smil etter fase 2 da..

Kommentér

Feil holdning. Bare gi gass nå.

Kommentér

hehe...så sant, så sant

Kommentér

Hei.
                Noen her som vet hvor lenge Fase 2 opptaket varer, hvis man ikke ryker ut?

Kommentér

Var ikke det 10 dager? eller blingser jeg nå?

Kommentér

Ca én uke i 2004.

Kommentér

De sa det varte ca ti dager, men i fjor varte det syv åtte dager siden mange falt ut tidlig.

Noen som har ca tall på hvor mange som kom gjennom fase1?

Skal selv til Rygge i uke 18 på fase2 opptak

Kommentér

Er det noen som vet om allegri vil være diskvalifiserende ved flyskole opptak?

Kommentér

Spørs helt på hvor sterk allergien er, og hvilken type allergi. Tror regelen er at hvis du trenger medisiner for å holde det i sjakk er du ute. Men ikke stol 100% på mitt svar. :P

Kommentér

Hvordan er det med opptaket, da tenker jeg særlig på uttaksflygingen. Kan man ryke ut på det, eller er den bare for å bestemme hvilken skole man blir sendt til videre (jagerfly, flermotors, helikopter)?

Kommentér

Har noen som skal inn på opptaket i mai fått innkallelse posten nå?

Kommentér

Opprinnelig skrevet av folden
                                Hvordan er det med opptaket, da tenker jeg særlig på uttaksflygingen. Kan man ryke ut på det, eller er den bare for å bestemme hvilken skole man blir sendt til videre (jagerfly, flermotors, helikopter)?
                                Ca. 50 % av de som starter på uttaksflyginga klarer å fullføre.

Kommentér

Kort sagt er noe av hensikten med uttaksflygingen å med stor sikkerhet kunne fastslå om en flyelev har det som trengs for å mestre videre utdanning og tjeneste som militær flyger. Man ønsker å være på den sikre siden. Hvis man er i tvil om en elevs evne til å klare seg videre, er man ikke i tvil.

Som Sølve skriver forteller statistikken at ca 50 % av flyelevene må avbryte programmet pga. manglende progresjon osv. Dette tallet varierer en del.

Kommentér

Okei.
                                    Er det slik at uttaksflygingen er en "eksamen" etter endt opplæring og trening, eller er det fortløpende at man blir selektert?

Fikk tur med Bell og prøvesittet F-16 i helga på Kjevik, frister utrolig.
                                    Skal nok søke etter endt førstegangstjeneste (evt. GBU om jeg kommer meg helskinnet gjennom FOS).

Kommentér

Er det slik at uttaksflygingen er en "eksamen" etter endt opplæring og trening, eller er det fortløpende at man blir selektert?
                                      Ordet "uttaksflyging" brukes i grunn om hele perioden på LFS (ca 6 mnd), selv om det ikke er noe flyging til å begynne med. Man kan bli frabeordret så å si når som helst, men det skal såpass mye til før det skjer at man er bevisst på det (med mindre det skjer noe uvanlig). Det er ikke vanlig å bruke ord som "opplæring," "trening" eller "utdanning" da det er snakk om seleksjon, og den foregår hele tiden.

Kommentér

Hei. Er klar over at dette er en gammel tråd, men trenger ikke lage ny hvis jeg kan få et svar her.

Jeg har tenkt å søke LFS før 1. des. Er det noen som kan svare på når fase 1 og fase 2 ca blir gjennomført?

Slik jeg har forstått det, er fase 2 rundt apil/mai. Ettersom at jeg går på skole, er dette opptaket tilpasset slik at det ikke kolliderer med eksamener?

Og til slutt, hvis fase 2 er før skolen slutter, så er det vel slik at man har gyldig fritak fra skolen for å gå på opptak?

Takker for svar

Mvh
                                        Frank Andersen

Kommentér

Opprinnelig skrevet av pilotman
                                          Hei. Er klar over at dette er en gammel tråd, men trenger ikke lage ny hvis jeg kan få et svar her.

Jeg har tenkt å søke LFS før 1. des. Er det noen som kan svare på når fase 1 og fase 2 ca blir gjennomført?

Slik jeg har forstått det, er fase 2 rundt apil/mai. Ettersom at jeg går på skole, er dette opptaket tilpasset slik at det ikke kolliderer med eksamener?

Og til slutt, hvis fase 2 er før skolen slutter, så er det vel slik at man har gyldig fritak fra skolen for å gå på opptak?

Takker for svar

Mvh
                                          Frank Andersen
                                          Det pleier ikke å kollidere med eksamener.. Er jo tross alt folk som går på VGS det rekruteres fra..
                                          Og ja, det er gyldig fritak fra skolen

Kommentér

For de som liker livet på bakken, og drømmer om en jobb som "Air Traffic Controller," her er en "sim" som en kan bryne seg på....
                                            http://www.atc-sim.com/
                                            ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Kommentér

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets jobbsøkerregister

Militær kompetanse tar lang tid å skape og koster forsvaret masse. I løpet av de siste 4 årene så har det vært gjort test på et jobbsøkeregister. Disse testene har vært vellykket og rulles nå ut i større skala. Ønsker du deg tilbake i Forsvaret igjen så er det bare å registrere seg.

https://forsvaret.no/jobb-i-forsvaret/jobbregister...

Luftforsvarets organisering

Har tilbrakt noe tid på Wikipedia og prøvd å skrive om bl.a Luftforsvarets organisering.

Sjekk gjerne ut her, og kom med med tilbakemeldinger om det er noe som bør endres:
                                            https://no.wikipedia.org/wiki/Luftfo...derlagte_baser

For øyeblikket jobber jeg med 132. Luftving (lenke), og da spesielt Baseforsvarsskvadronen. Og nå lurer på hvor Nasjonal Innsatsstyrke (lenke)...

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Fokus: Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten

Etterretningstjenesten er ​Norges militære og sivile utenlandsetterretningstjeneste. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​ ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​HVE M ER ETTERRETNINGSTJENESTEN, OG HVA GJØR VI?

Selv om tjenesten er en integrert del av Forsvarets organisasjon og virksomhet, løser tjenesten oppdrag for hele myndighetsapparatet og arbeider...

100 ÅR ETTER

100 år etter Forrige århundre er fullt av dramatiske begivenheter som har formet verden helt opp til vår tid. Mange grenser i Europa er direkte resultat av de to verdenskrigene, og også i resten av verden hører vi fortsatt gjenklangen fra den svunne kolonitiden, med land som ble skapt av vinnerne fra den første krigen, og som ble selvstendig i tiden etter den andre. Denne tråden dekker gapet mel...

Et nytt forsvarskonsept?

I to artikler Sverre Diesen har hatt i Norsk Militært Tidsskrift avslutter den tidligere forsvarssjefen med å etterlyse et nytt, helhetlig forsvarskonsept for landet. Et komplett, detaljert konsept vil helt sikkert være gradert, men det forhindrer oss ikke i å føre en overordnet diskusjon her. I og med at jeg regner med at Diesen har tilgang til relevant gradert materiale, og han altså etterlyser...

Beskikkelser på Milforum

Det er flere brukere som de siste dagene har fått sine velfortjente befalsgrader på milforum for god innsats. Siden ordningen nettopp er innført, er det litt for mange som har blitt sersjant (OR-5) eller sersjant klasse 1 (OR-5+) til at vi kan gi en individuell vurdering av hver enkelt, men samtlige er gode og solide bidragsytere over tid. Dette gjelder også mange av de som nå har grader mellom menig...

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
                                            NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Fokus - Etterretningstjenestens årlige vurdering

Etterretningstjenestens rapport kan lastes ned fra lenken til høyre på siden:
                                            http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/n ... pport.aspx

Rapporten dekker hovedpunktene:
                                            Kode:
                                                Globale utviklingstrekk
                                                Nordområdene / Arktis
                                                Russland
                                                Afghanistan
                                                Pakistan
                                                Kina
                                                Midtøsten og Nord-Afrika
                                                Iran
                                                Sudan
                                                Somalia
                                                Terrorisme
                                                Spredning av
                                            ...

Jente i kongens klær? Dette er tråden!

Oppfordring mottatt og iverksatt. Som jente i førstegangstjenesten er det ofte en del spørsmål som dukker opp før oppmøtedagen og under året i grønt, og en del av disse kan ikke alltid mannfolka/guttungene svare på- nettopp fordi de ikke kan sette seg inn i situasjonen. I denne tråden kan man stille spørsmålene, komme med tips og råd, eller bare dele erfaringer man har gjort seg underveis. Jeg har...

Tema: Luftforsvaret

Snublet over denne siden med masse bilder av Luftforsvarets maskiner, helt fra perioden med dobbeltdekkere og til dagens F16. Anbefaler alle med flyinteresse å sjekke det ut! http://airforcephotos.luftkrigsskole...3/Default.aspx

Forsvarets veterantjeneste (FVT)

Forsvarsnett: Forsvaret vil ha veteransenter Katrine Gramshaug, SDV, 2007-06-06

– Forsvaret trenger et rekreasjonssenter for veteraner. Det er viktig at vi nå får på plass et fast sted hvor vi kan tilby tjenester til veteraner, sier forsvarssjef Sverre Diesen.

Av Katrine Gramshaug, Personell-, økonomi- og styringsstaben

http://www.mil.no/veteraner/start/aktue...

Donasjoner

Collapse
                                            Working...
                                            X