Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Kan man velge hva man vil fly? - jager/transport/helikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan man velge hva man vil fly? - jager/transport/helikopter

    Hei!

    Lurte på en ting;
    Om man søker i luftforsvaret for å bli pilot, kan man velge og søke på hva det er man vil fly? Eller er det tilfeldig, ettersom hva slags kvalifikasjoner en har. F.eks man ønsker bli jagerpilot men kan likevel ende med å fly helikopter eller transportfly? (Eller omvendt)

    Lurt på det en stund men har ikke funnet noen ordentlig svar på det...

    Takker for evt svar
    2
    Jagerflyger
    50,00%
    1
    Transportflyger
    0,00%
    0
    Helikopterflyger
    50,00%
    1

  • #2
    Spurte en kompis som har gjennomgått flyskolen og i hans klasse var det slik at bestemann fikk velge først, osv. Det er rangeringer hele veien og gjør du det godt på skolen så øker sjansene for førstevalget.

    Slik er det vel også på de fleste befalsskolene også, bestmann får velge først og så må de andre ta det som blir igjen, litt flåsete sagt.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

    Kommentér


    • #3
      Men jeg må si at norske hocus-piloter er det bare å ta av seg hatten for.
      Selvsagt er er alle norske militære piloter i en klasse for seg men jeg husker godt epoken da alle "jet-jockeyene" ble sas-piloter for en neve sølvpenger..
      What happens in the garage, stays in the garage

      Kommentér


      • #4
        Hmm.. er det slik det er ja.. Takk!!

        Kommentér


        • #5
          Jeg trodde skoleledelsen avgjorde hvilken flytype eleven var best skikket til jeg?
          At klassens beste fikk velge fritt har jeg hørt før.

          Kommentér


          • #6
            Leste en artikkel i en avis der de hadde laget en reportasje om en fra distriktet som utdannet seg til flyger. Han var i USA nå og ble utdannet til transport-flyger. Han ble ikke jagerflyger fordi han ble vurdert som litt for aggressiv til det. Nettet er veldig finmasket ser det ut til!

            Kommentér


            • #7
              Opprinnelig skrevet av pwrframe
              Leste en artikkel i en avis der de hadde laget en reportasje om en fra distriktet som utdannet seg til flyger. Han var i USA nå og ble utdannet til transport-flyger. Han ble ikke jagerflyger fordi han ble vurdert som litt for aggressiv til det. Nettet er veldig finmasket ser det ut til!
              Kanskje han ikke var best i klassen heller (pga d:P)..

              Kommentér


              • #8
                Å fly helikopter er en ting ,ditto Transportfly ,men å fly spisse maskiner er en helt annen entre,med allrespekt for de 2 første kategorier .Det er de færreste forunnt å bli oprativ jagerflyver samt å holde tritt og klare å følge opp på skvadroner etter hjemkomst ifra Usa dog om en er spesialisert på spisse maskiner.Det at beste elev kan velge fritt har jeg aldrig hørt om tidligere,men jeg har hørt om seleksjon foregår etter det eleven har evner for etter at alle de som ikke var egnet har blitt vasket ut ifra flyskolen.På helikopter og transport fly kan en sette litt lavere grenser til syn etc ,men på jagerfly er det ingen kjære mor der stilles det de høyeste krav til syn ,reaksjon og at en har store versatile capacity.Og noen som ikke egner seg som pilot i det hele tatt får tilbud om å bli navigatør, personlig synes jeg det måtte være som å elske jenter men å ende opp som evenukk og for all del stor respekt for sistenevvnte katogori også.

                Er slik jeg ser det=)

                Kommentér


                • #9
                  Men når det er sagt så er det jo en under tråden ,Forsvarets flygeslole som fortalte at han var beste elev ,kansje han kunne kommet på stripa .Professonelle vet sikkert mer enn vanlige dødlige som meg.

                  Kommentér


                  • #10
                    Hmm, er det bare jeg som er fristet av multi engine? Må jo være gøyere med et skikkelig oprativt tokt med Orion, enn sulle flyging med F-16.

                    Kommentér


                    • #11
                      Hehe skjønner teksten din men ikke innholdet.

                      Kommentér


                      • #12
                        Opprinnelig skrevet av mp_satan
                        Jeg trodde skoleledelsen avgjorde hvilken flytype eleven var best skikket til jeg?
                        At klassens beste fikk velge fritt har jeg hørt før.
                        Dette var for 8-10 år siden, mulig de har endret på dette nå, uten at jeg vet det .
                        "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

                        Kommentér


                        • #13
                          Jeg gikk på Luftkrigsskolen for en del år tilbake sammen med en fin gjeng rett fra Flyskolen, og opplevde "høydepunktet" (eller nedturen) til gutta da de fikk vite hva de skulle utdannes til. Så klart resultater betød noe, men det lå absolutt en (relativt) subjektiv vurdering av personlige egenskaper til grunn for TILDELING av flyverutdanning.

                          Den gangen var det helikopter som gjaldt for den som ville F.L.Y., da antall flytimer for F16 ikke akkurat var enormt pr år. I dag, med utenlandstjeneste, kan det nok være annerledes. Men jeg tipper personlige egenskaper fremdeles teller ved tildeling.

                          Kommentér


                          • #14
                            Unnskyld at jeg spør men blander du ikke kortstokken noe nå ? eller er det jeg som misforstår?Ks eller Losk -Luftforsvarets offisersskole som utdannet offiserer til det som het den gangen Avansementskrets 2 hvor også en del piloter tjenestegjorde, mens Ks personell var i krets 1.Men til saken ingen av disse videregående skolene hadde noe med å utdele vingen eller stå for seleksjon av hvem som egnet seg til spisse fly,helikopter,og transport-personellbefordningsfly.Elever av losk og ks hadde vingen før dem begynnte på en av skolene som gav fast tilsettelse i luftforsvaret på lik linje som andre spesialistpersonell det være seg admin,luftvernartellerister osv.

                            Kommentér


                            • #15
                              Opprinnelig skrevet av ifanterist
                              Unnskyld at jeg spør men blander du ikke kortstokken noe nå ? eller er det jeg som misforstår?Ks eller Losk -Luftforsvarets offisersskole som utdannet offiserer til det som het den gangen Avansementskrets 2 hvor også en del piloter tjenestegjorde, mens Ks personell var i krets 1.Men til saken ingen av disse videregående skolene hadde noe med å utdele vingen eller stå for seleksjon av hvem som egnet seg til spisse fly,helikopter,og transport-personellbefordningsfly.Elever av losk og ks hadde vingen før dem begynnte på en av skolene som gav fast tilsettelse i luftforsvaret på lik linje som andre spesialistpersonell det være seg admin,luftvernartellerister osv.
                              Det VAR slik du beskriver. Flygerne ble flygere og kom så hjem og gjorde unna "KS-light" på 6 mnd. I fra 94 (tror jeg) måtte de gjennomføre ettårig KS1/I på Kuhaugen (og bestå...) før de fikk reise til USA.

                              Utdanningen på LKSK (Luftkrigsskolen) er/var(?) todelt, med ett felles akademisk år for alle på Kuhaugen. -Fagdelt, men mye felles fag. Nesten litt "gymnas"... Deretter var det for de fleste ett år på en av fagskolene, KS 1/II, før de var ferdige. Flygerne kunne ofte få ventetjeneste etter KS1/I før det ble plass til dem i USA. Det var gjerne de yngste som fikk det, og det var jo slett ikke så gøy tenker jeg...

                              Forøvrig, etter Flyskolen (den gang Værnes) var de fleste flyelevene beskikket sersjanter. Men de kunne jo føle seg "underlegne" blant oss fenriker og løytnanter på KS, så derfor fikk de midlertidig fenriks grad på skolen... -MAO noen temmelig unge fenriker helt ned i 19 år, ofte helt uten annen militær bakgrunn enn Flyskolen på Værnes. En utfordring de måtte takle, men som de ofte greide veldig bra. Har vel aldri jobbet sammen med så makelige, men likevel så glupe folk, noen gang! Der vi andre tordnet på en oppgave tvert kunne noen av disse gutta vri ut av hjernen helt nye, og for dem, energibesparende måter å løse oppgaven på. Kall dem gjerne makelige/late, men det var slett ingen dumstuter!!

                              Nope, blander ikke kort!

                              Kommentér


                              • #16
                                Ok fra 1994 ja ,da ser jeg klart poenget ditt =) jeg er av 1975 årgang som første oppmøte i en milleir og den gang så var det ikke noe akademikerkrav for å bli pilot holdt da med realskole og 9 årig skole.

                                Kommentér


                                • #17
                                  Snakker om serjanter og fenriker Kompressor =) tidligere var det slik at dem fikk gradem midl fenrik det året dem var i Usa pga av det Amrikanske gradsystemet og ble beskikket serjanter igjen når dem kom til bake til Norge og begynnte å fly på skvadronen.

                                  Kommentér


                                  • #18
                                    Jeg var på bardufoss for noen uker siden og pratet med endel piloter der. Iutgangspunktet så skal du bli jagerflyger, men etterhvert (hvis du kommer så langt) så blir det mer klart hva du passer til og hva du vil. Dessuten er det ingen som blir jagerflygere hvis de ikke vil det, men hvis du blir jagerflyger kan du senere ta tillegsytdanning på f.eks orion elle helikopter. Men ikke omvendt.

                                    Kommentér


                                    • #19
                                      Hvis man vil bli helikopter flyver (Bell) får man bli det hvis man gjør det greit på flyskolen ? Og hvor mange år tar det før man er ferdig utdannet ?

                                      Kommentér


                                      • #20
                                        seilflys innlegg inneholder mye god info:

                                        http://milforum.net/forum/viewtopic.php ... ght=#64589

                                        Kommentér


                                        • #21
                                          Re: Kan man velge hva man vil fly? - Jager/transport/helikop

                                          Opprinnelig skrevet av Builder
                                          Hei!

                                          Lurte på en ting;
                                          Om man søker i luftforsvaret for å bli pilot, kan man velge og søke på hva det er man vil fly? Eller er det tilfeldig, ettersom hva slags kvalifikasjoner en har. F.eks man ønsker bli jagerpilot men kan likevel ende med å fly helikopter eller transportfly? (Eller omvendt)

                                          Lurt på det en stund men har ikke funnet noen ordentlig svar på det...

                                          Takker for evt svar
                                          Flyskolen (LFS) selekterer i utgangspuntetet kun etter kravene for å bli jagerflyger.. Ved bestått LFS gis hver enkelt en vurdering av skolen om hvilke flytyper en egner til.. De aller fleste som fullfører skolen får godkjenning for jagerfly, men som regel er det noen hvert år som ikke får denne godkjennningen, det kan skyldes "manglende" ferdigheter eller fysiske ting som for lange bein/rygg osv..

                                          Det er en tradisjon at beste elve får velge flytype selv. Ut over dette er det i utgangspunktet forsvarets behov som gjelder. MEN, jeg har aldri hørt om noen som er blitt sendt til jagerutdanning uten å ville det (vil ikke sende umotiverte elever til en utdanning som koster 25 mill kr.. forståelig nok..) men andre veien er det mange eksempler på. Tradisjonelt har det vært flere som ønsker jager enn ledige plasser, og dermed flere som har fått heli/multi

                                          På mitt kull fikk elevene som kom igjenom anledning til å sende inn en prioritert ønskeliste om flytype, og som sikkert første kull fikk alle førstevalg (overvekten ønsket helikopter)

                                          Kommentér

                                          Donasjoner

                                          Collapse
                                          Working...
                                          X