Globalt toppbanner

Collapse

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Avkobling: Flybilder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

  • Avkobling: Flybilder



    Her kan dere legge ut flybilder andre bør se!

  • #2


    Så vi forsøker selge disse til en tidligere amerikansk presidentkandidat for bruk i hans flyskole...

    Kommentér


    • #3
      Fra indre Troms 2005.


      Ikke så mye fly, men jeg er ganske fornøyd med bildet fordet.

      Samt dette:

      Kommentér


      • #4

        Slik ser et "regnskyll" ut, når man er litt oppe i høyden.

        Kommentér


        • #5
          Flott bilde flyboy, hvor er det tatt?

          Kommentér


          • #6
            Opprinnelig skrevet av mp_satan
            Flott bilde flyboy, hvor er det tatt?
            Litt sør for Great Falls i Montana, USA

            Kommentér


            • #7
              Opprinnelig skrevet av flyboy
              Opprinnelig skrevet av mp_satan
              Flott bilde flyboy, hvor er det tatt?
              Litt sør for Great Falls i Montana, USA
              Ikke her i nabolaget altså. Legg gjerne ut fler om du har, det er nok andre enn oss som er interessert i luftfart.

              Kommentér


              • #8
                Midtkonsollen i en gammel sliter, Puma HC1.

                Kommentér


                • #9
                  Fallskjermhopp/HJS


                  Seilfly en vinterdag tidlig 90-tallet

                  Kommentér


                  • #10


                    Når man ikke rekker å få ordnet barnevakt, så gjelder det å improvisere!

                    Kommentér


                    • #11
                      Opprinnelig skrevet av flyboy

                      Slik ser et "regnskyll" ut, når man er litt oppe i høyden.
                      Har et bilde som jeg tok inne i en flott cumulus hvor man ser at skyen er hul (rett over skybas). Skal se å få tatt bilde av bildet og slengt det ut her.

                      Kommentér


                      • #12
                        Hadde en seanse med en SR71 Blackbird på ANX i 1988. Vi busset ned soldatene for å se på incidenten med en maskin som måtte ned for maintenace.

                        Stort å se gutta komme ut i "spacesuits" i stedet for "normale" flightsuits. Maskinen lakk fuel og vi fikk høre at skroget ikke ble tett fær ved 0.8.

                        Men etter å ha sett maskinen surfe på sin thailblast ober hovedstripa og så gi full AB midt på stripa så er det få maskiner i mine øyne som kan måle seg med thrust.

                        Men vi hadde de ofte inne på radar og kjørte "Engage Target" stort sett ofte med "No joy".
                        Si Volas - Morieris

                        Kommentér


                        • #13
                          Likte bildet ditt Admin av F15 freedomsfighter som kom til Norge på ettervinteren 1966 ,de første 10 mener jeg å huske landet på Ryggge Ab etter å ha tatt av ifra Edwards Afb fløyet av norske jagerpiloter.

                          Kommentér


                          • #14
                            Opprinnelig skrevet av admin
                            Opprinnelig skrevet av flyboy

                            Slik ser et "regnskyll" ut, når man er litt oppe i høyden.
                            Har et bilde som jeg tok inne i en flott cumulus hvor man ser at skyen er hul (rett over skybas). Skal se å få tatt bilde av bildet og slengt det ut her.
                            Cumulus nimbus?

                            Kommentér


                            • #15

                              Kommentér


                              • #16
                                artig tekst på ett fueslarge.

                                Kommentér


                                • #17
                                  Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                  Likte bildet ditt Admin av F15 freedomsfighter som kom til Norge på ettervinteren 1966]

                                  Var vel gjerne F5.

                                  Kommentér


                                  • #18
                                    ja selvfølgelig gikk litt fort.

                                    Kommentér


                                    • #19
                                      Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                      Cumulus nimbus?
                                      Hehe nei CB skal man ikke tulle med gitt - jeg tør iallefall ikke. "Bare" vanlig cumulus.

                                      Kommentér


                                      • #20
                                        MP ,,likte godt stemmningsbildet ditt ifra indre Troms mine tanker går tilbake til artellerisletta på setermoen hvor fabn i mange år holdt til med sine Birddogs opfly.

                                        Kommentér


                                        • #21
                                          Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                          MP ,,likte godt stemmningsbildet ditt ifra indre Troms mine tanker går tilbake til artellerisletta på setermoen hvor fabn i mange år holdt til med sine Birddogs opfly.
                                          Jo, takk for det. Har flere lignende, men de ser jo ganske like ut alle sammen. Maskinisten kom med en fin kommentar like etter etter et av bildene ble tatt "I wish I had my snowboard with me".

                                          Kommentér


                                          • #22
                                            MP, er det en brite som sitter foran kameraet? Ser vitterlig slik ut på kammoen..
                                            "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

                                            Kommentér


                                            • #23
                                              Opprinnelig skrevet av twominds
                                              MP, er det en brite som sitter foran kameraet? Ser vitterlig slik ut på kammoen..
                                              Stemmer det, denne karen.

                                              Kommentér


                                              • #24

                                                Kommentér


                                                • #25
                                                  flott bilde ,legg merke til høyre og venstre vingetipp samt flapssetting .
                                                  lurer på hvor mye flaps som her er satt ut?

                                                  Kommentér


                                                  • #26
                                                    EOT F5

                                                    Flott lakkert!
                                                    Hoit!
                                                    84mm
                                                    What happens in the garage, stays in the garage

                                                    Kommentér


                                                    • #27
                                                      Opprinnelig skrevet av ifanterist
                                                      flott bilde ,legg merke til høyre og venstre vingetipp samt flapssetting .
                                                      lurer på hvor mye flaps som her er satt ut?
                                                      Hva er forøvrig funksjonen med at vingetippene er slik ?

                                                      Kommentér


                                                      • #28
                                                        Opprinnelig skrevet av Minimi
                                                        Hva er forøvrig funksjonen med at vingetippene er slik ?
                                                        Mulig jeg bommer her nå, men: http://en.wikipedia.org/wiki/Winglets gir forbedringer på drivstofforbruk og løfteevne.
                                                        se også http://www.b737.org.uk/winglets.htm Har ikke lagt merke til noen fly som har de normalt på vingene, så kan hende de fyller en annen misjon i dette tilfellet.

                                                        Kommentér


                                                        • #29
                                                          Opprinnelig skrevet av 84mm
                                                          EOT F5

                                                          Flott lakkert!
                                                          Hoit!
                                                          84mm
                                                          Denne maskinen vant prisen for beste lakkering i øvelsen "Tiger meet" for noen år tilbake. Ikke uten grunn.

                                                          Kommentér


                                                          • #30
                                                            Opprinnelig skrevet av AndyCap
                                                            Opprinnelig skrevet av Minimi
                                                            Hva er forøvrig funksjonen med at vingetippene er slik ?
                                                            Mulig jeg bommer her nå, men: http://en.wikipedia.org/wiki/Winglets gir forbedringer på drivstofforbruk og løfteevne.
                                                            se også http://www.b737.org.uk/winglets.htm Har ikke lagt merke til noen fly som har de normalt på vingene, så kan hende de fyller en annen misjon i dette tilfellet.
                                                            Kort og veldig enkelt sagt (det er mye jeg bevisst utelater for å forenkle bildet):

                                                            For at en vinge skal produsere løft må det være et statisk undertrykk i lufta som strømmer langs vingens overside. På undersiden av vingen vil det statiske trykket være vesentlig høyere enn på oversiden, følgelig får man en trykkforskjell. Ved en trykkforskjell vil luft normalt strømme fra høytrykk til lavtrykk for å utligne forskjellen. På en vinge som produserer løft vil luft fra undersiden av vingen forsøke å "smette" rundt vingespissen for å utligne undertrykket på vingens overside. Dette medfører dannelse av virvler (vingetippvirvler), noe som er energikrevende. Denne energien "stjeles" fra vingen. Virveldannelse forekommer også stort sett langs hele bakkanten av en vinge som produserer løft. Energitapet betegnes som indusert motstand av den grunn at det er flyet (vingene) i seg selv som skaper motstanden.

                                                            Bruk av winglets har til hensikt å dempe dannelsen av vingetippvirvler og dermed redusere den induserte motstanden. I tillegg har det en sikkerhetsmessig betydning i og med at store vingetippvirvler kan utgjøre en fare for flysikkerheten i gitte sammenhenger.
                                                            Etter det jeg vet kan winglets ha en god virkning ved relativt lave hastigheter når den induserte motstanden er størst, men ved høye hastigheter kan de generere en del motstand i seg selv, samtidig som at den induserte motstanden er vesentlig lavere. Jeg vet ikke hvor mye dette har å si for store rutefly, men i seilflysammenheng skaper det visstnok en del debatt.

                                                            Kommentér

                                                            Donasjoner

                                                            Collapse
                                                            Working...
                                                            X