Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Tema: Luftforsvaret

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Intendanten
    replied
    Koronainformasjon for Luftforsvaret: https://forsvaret.no/ansatt/korona/luftforsvaret

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Sea King 322 på sin siste flytur.

https://forsvaret.no/forsvarsmaterie...n-siste-flytur

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Natt til fredag sist uke ble en koronasmittet pasient transportert med Luftforsvarets redningshelikopter til et sykehus i Nordland av 330 skvadron avdeling Bodø.

Etter et intenst samarbeid med Forsvaret, Forsvarsmateriell, helsevesenet og leverandøren av kuvøsen er flere av Luftforsvarets helikoptre godkjent for å fly med denne kuvøsen.

https://www.facebook.com/47654424239...2849857097565/

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Gladmelding fra 330-skvadronen:

Gutt (8) ble funnet etter å ha vært savnet i 19 timer på fjellet. Ved bruk av steinheller bygde han seg ly fra regnværet over natten. Ryggsekk ble brukt som improvisert sovepose og en isolasjonspose til kaffekjele som hodeplagg. Barnet ble gjenforent med familie etter en storstilt redningsaksjon som involverte Sivilforsvaret, Røde Kors, frivillige, to hundepatruljer, Politiet og et Sea King redningshelikopter.

Foto: Luftforsvarets 330 skvadron

Click image for larger version

Name:	9A0DD8DB-FFA9-4D3B-AB1F-00520D4B3F6B.jpeg
Views:	125
Size:	170,4 KB
ID:	1028497

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Norske F-35 sammen med amerikanske B-2 og F-15C over Island.

Click image for larger version  Name:	58409CC3-52B5-4620-A4C6-2D050A6DC465.jpeg Views:	0 Size:	258,3 KB ID:	1028431

https://forsvaret.no/aktuelt/samtren...R8lY-Lrn4Bem0o

Click image for larger version  Name:	B13127C7-1895-4E11-8C05-B11DC9247153.jpeg Views:	0 Size:	356,1 KB ID:	1028432

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Her ser vi litt av toktet filmet fra russisk side:

Leave a comment:

• Eisenhower
    replied
    Ruten til de to bjørnene

Click image for larger version

Name:	ESiVXDiXYAIaDBC.png
Views:	174
Size:	160,1 KB
ID:	1027943

Leave a comment:

• Lille Arne
    replied
    Foxhounden var nok ikke med på hele turen. I følge teksten til videoen som russisk FD nettopp la ut ble MPAene eskortert i "den nære og mellomste sonen", hva nå enn det betyr. Hele toktet skal ha vart i 13 timer og dekket omlag 10 000km. Så vidt jeg greier å se på videoen er det ikke noen Mig-31BM på samme bilde som Typhoonene, og britene meldte heller ikke om noen eskorte.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Det gir 'rekkeviddeangst' en ny dimensjon.

Leave a comment:

• 88charlie
    replied
    Mig-31 på langtur.

Hvor mange refuelinger må den ha?

Wiki sier den klarer 5000km med våpen, dropptanker og èn refueling. Det er vel i knappeste laget for en slik tur.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Første møte mellom norske F-35 på QRA og russiske fly:

Norway’s new F-35 scrambled for first time to meet Russian anti-sub aircraft

The two F-35 fighter jets from Ørland air base followed two Tu-142s and one MiG-31 over the southern part of the Norwegian Sea Saturday.

https://thebarentsobserver.com/en/se...i-sub-aircraft

Leave a comment:

• Feltposten
    replied
    Norway sends F-35s to Iceland for NATO Air Policing for first time

Norwegian Luftforsvaret (Royal Norwegian Air Force) has sent four F-35 Lighting II fighters to police Iceland’s airspace, marking the first deployment abroad for the Royal Norwegian Air Force’s most advanced fighter. NATO’s Air Policing mission in Iceland, formally called Airborne Surveillance and Interception Capabilities to meet Iceland’s Peacetime Preparedness Needs, is responsible for monitoring the airspace […]

Les mer...

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Sender fly og mannskap til Island på skarpt oppdrag

Etter to år med F-35 på norsk jord skal flyene for første gang i tjeneste utenlands med våpen. Det skjer på oppdrag fra Nato.

Click image for larger version  Name:	1D155290-79F2-4333-9025-754937AD4101.jpeg Views:	0 Size:	66,9 KB ID:	1026960

Fire norske jagerfly av typen F-35 vil gjøre tjeneste for Nato i luftrommet over Island. Dette er første gang F-35 løser oppdrag for Norge utenlands.
    FOTO: NRK

https://www.nrk.no/trondelag/norsk-f...det-1.14903694

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Sea King foretok kontrollert nødlanding utenfor Trondheim.

Ising i den ene motoren skal være ubekreftet årsak.

https://www.adressa.no/pluss/nyheter...k-20748318.ece
    Last edited by cwo-kp4; DTG 031620B Jan 20, . Begrunnelse: Skriveleif - Cwo - Mod

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Min søster i Tromsø tok dette bildet:

Click image for larger version  Name:	B02CD458-72BC-4BA4-9E56-CE2C08239501.jpeg Views:	0 Size:	77,1 KB ID:	1023020

Så vidt jeg klarer å se 22 flymaskiner.

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Noen som så flyene sør for Bergen?

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Denne uken er det planlagt formasjonsflygning over flere deler av landet. F-35 vil fly over Trondheim og deler av Vestlandet, F-16 vil fly nord for Bodø, og Hercules C-130J vil fly over Trøndelag.
    • 335 skvadron med C-130J flyr torsdag 12. desember - grunnet værforhold vil C-130J fly over Trøndelag, og dersom været tillater fly i formasjon over Trondheim rundt klokken 12:30.
    • 332 skvadron med F-35 flyr fredag 13. desember - Tentativ plan. Klokkeslettene er cirkartider og tidene er rundet av mot nærmeste 5 minutt: 11:35 Trondheim, 12:00 Molde, 12:05 Ålesund, 12:25 Bergen, 12:35 Haugesund, 12:40 Stavanger. Det presiseres at været kan gi endringer i planen.
    • 331 skvadron med F-16 flyr fredag 13. desember - Tentativ plan. Klokkeslettene er cirkatider og tidene er rundet av mot nærmeste 5 minutt: 11:00 Bodø, 11:20 Leknes, 11:25 Svolvær, 11:30 Stokmarknes, 11:30 Sortland, 11:40 Andøya, 11:55 Tromsø, 12:00 Finnsnes, 12:00 Sørreisa, 12:05 Bardufoss, 12:15 Harstad, 12:20 Narvik, 12:20 Evenes, 12:40 Fauske, 12:45 Bodø. Det presiseres at været kan gi endringer i planen.
    https://forsvaret.no/presse/f-35_formasjon

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Fra Nye Troms: MÅLSELV: Avinor og Luftforsvaret har inngått en avtale om testing av fjernstyring av tårn. Konseptet kan på sikt bli innført på Bardufoss flystasjon.

https://nye-troms.no/nyheter/forsvar...ufoss/19.13856 (betalingsmur)

Leave a comment:

• Rittmester
    replied
    Fra Luftforsvarets sjefssersjant: "I dag, 10. november fyller Luftforsvaret 75 år. Dette er en tid for å minnes og takke alle menneskene i organisasjonen som gjennom 75 år har kjempet og jobbet for noe større enn seg selv.

Gratulerer med dagen!"

Slutter meg til den!

Leave a comment:

• hvlt
    replied
    Sv: Tema: Luftforsvaret

Et jagerfly brølte over mitt ko i Oslo Vest i går (lørdag). Jeg rakk ikke til vinduet før det var borte, men håper det var en F-35A, og ikke en Backfire eller Flanker.

Leave a comment:

• Rittmester
    replied

Fra Luftforsvaret:

Et antall F-35 fra Ørland flystasjon er for tiden stasjonert på Luftforsvarets base Rygge.

Dette er første gang norske F-35 opererer fra en annen base en hjemmebasen på Ørland.

- Erfaringene er gode så langt, sier detasjementsjef oberstløytnant Ståle «Steel» Nymoen. Det er svært viktig å få erfaring med å operere F-35 fra en annen base enn Ørland.

Innfasingen av våpensystemet er i rute, og Forsvaret forventer å være klare for å løse oppdrag for landet om kort tid (IOC).

Leave a comment:

• MWD
    replied

BS2 var KP-størrelse da jeg var der ihvertfall.

Leave a comment:

• hvlt
    replied

Før i tiden (80-90 tallet og før) var bakkeavdelingene på en flystasjon inndelt i grupper (operasjonsgruppe, sanitetsgruppe, forsyningsgruppe, administrasjonsgruppe f.eks), som igjen kunne være delt i skvadroner. Om det stadig er sånn, aner jeg ikke.

Leave a comment:

• Grasklyppertraktor
    replied

Etter å ha lest på wikipedia* ser eg at ein flyskvadron som oftast er "bataljonstilsvarande" (Battalion equalent), som blir leia av ein oberstløytnant, og for jagarflyskvadronar består av 12-24 fly, medan til dømes bombe- og transportskvadronar gjerne har færre fly. I tillegg les eg at ein del lands luftforsvar også kallar bakkeoperative avdelingar for skvadronar, men her varierer det om desse er av bataljons eller kompani storleik.

Korleis er dette for Noreg? Luftvern blir såvidt eg veit organisert i bataljon og batteri, noko eg tipper har med luftvernets hopping mellom Flyvåpnet og Hæren opp igjennom historia. Men eg har også høyrd at det fins vedlikeholdsskvadron, og at det i alle fall før fantes baseforsvarsskvadronar og sanitetsskvadronar i Luftforsvaret. Var desse tilsv BN eller KP? Dersom fyrste, kva kalla ein eit kompani i luft? Er det tradisjon i Noreg for at fly/helikopterskvadronar er reine flyavdelingar og at anna støtte organiseres i separate avdelingar?

* https://en.m.wikipedia.org/wiki/Squadron_(aviation)

Leave a comment:

• Znuddel
    replied
    Nyheter: Luftforsvaret

C-130J Hercules formasjonsflyvning

I dag vil etter planen tre norske C-130J Hercules fly
    formasjonsflyvning over deler av øst, sør og vestlandet.
    Tidspunktene er omtrentlige, og endringer kan forekomme i forhold til vær og vind.

10:00 Take off fra Gardermoen
    11:00 Sola
    11:40 Kjevik
    12:20 Torp
    12:40 Rygge
    12:50 Oslo
    13:00 Landing Gardermoen

Tre C-130J i formasjonsflyvning er et vakkert skue, så titt gjerne opp på himmelen og se om du kan få øye på flyene. Minste tillatte høyde er 300 fot.

Formasjonsflyvning gjøres blant annet for å trene flymannskapene i å fly sammen. Dette er en del av det årlige treningsprogrammet, for å være klar til øvelser og andre typer scenarioer der dette er nødvendig å beherske.

https://www.facebook.com/47654424239...8971042152120/

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Last edited by Rittmester; DTG 071006B Jul 19, .

Leave a comment:

• 4312
    replied
    Sv: GIL om framtidens Luftforsvar

Jeg likte referatet til GIL.

Leave a comment:

• kornmo
    replied

Det er nok en stor jobb å forandre mindset-et til folk til å tenke at det faktisk kan smelle en dag. De aller fleste nordmenn, sikkert veldig mange i forsvaret også, sitter nok med den innstillingen at det aldri kommer til å brenne på dass så lenge de lever.
    Dette sitter nok dypt inne i de fleste, "det skjer alle andre, men ikke meg".

Baksiden med dette er et forsvar med et stor fokus på fredstid, når hovedoppgaven BØR og ER krig. Alt annet er underordnet.

Leave a comment:

• Sofakriger
    replied

Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    ..at hele organisasjonen må være innrettet mot krigstidsoppgaver,
    Her er et hovedpoeng som jeg synes FMR burde i formidlingen vært mer klarspråklig på. Det har ihvertfall ikke nådd frem i media, og burde være et hovedfokus i flere deler av Forsvaret (ref musikkorps etc)

Leave a comment:

• Lille Arne
    replied
    GIL om framtidens Luftforsvar

Manuset til Generalinspektøren for Luftforsvarets foredrag i Oslo Militære Samfund i går er lagt ut på nett: Oslo Militære Samfund

Han er veldig klar på at Luftforsvaret må omstilles til å ha nasjonalt forsvar som dimensjonerende oppgave. Det betyr blant annet at hele organisasjonen må være innrettet mot krigstidsoppgaver, at luftvernet må styrkes og flystasjonene fortifiseres bedre, samt at det må opprettes en dedikert luftforsvarsreserve.

Leave a comment:

• 170
    replied
    Bare trivelig å finne noe bra å dele med dere andre på forumet

Leave a comment:

Annonse i emne

Collapse

Fremhevede emner

Collapse

Forsvarets spesialstyrker rekrutterer

Bli en del av spesialstyrkene

Forsvarets spesialstyrker består av spesielt utvalgt personell som er i stand til å gjennomføre ukonvensjonelle og krevende operasjoner i alle slags omgivelser.Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen har tidligere tilhørt henholdsvis Hæren og Sjøforsvaret og er nå samlet i én felles driftsenhet, ledet av Forsvarets Spesialstyrker Stab (FSST) i...

Roller i Geværlaget

Mulig jeg er dårlig på å lete, men jeg syns nå tross alt jeg har prøvd...

Hvor finner man en oversikt over hvilke roller hver enkelt soldat i geværlaget har?
Som; hvem bærer M72, Sankit, Samband, osv osv..
Nyere materiell fra Hæren og til dels også HV er i stor grad basert på LMG/Minimi, og da blir jo alt bare rot for et lag med MG

Sikkerhetsloven

(Illustrasjonsfoto: Denne posten er ikke gradert.)

Vi fikk ny sikkerhetslov 1.januar 2019: https://www.nsm.stat.no/publikasjone....-januar-2019/

Det ble utgitt en serie veileder utover høsten i fjor: https://www.nsm.stat.no/publikasjone.../veiledninger/...

Varsler flere øvingsdøgn for soldater i Heimevernet

Generalmajor Elisabeth Michelsen bruker sitt økte budsjett til å øke antall øvingsdøgn, både for mannskap og befal, dvs. seks øvingsdøgn for mannskap og ni for befal.

Håper dette er starten på noe vedvarende.

https://www.bt.no/innenriks/i/VbMPp3...-i-heimevernet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet

UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet har kommet ut med en ny utgave:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/UD%202-1%20(norsk).pdf

...

Mentorordning i Heimevernet

Hei,

Jeg står i stilling som troppssjef i Heimevernet. Min militære bakgrunn har jeg fra Befalsskolen for Feltartilleriet med påfølgende tjeneste som kanonkommandør. 13 år etter at jeg leverte inn vinklene ble jeg kalt inn til Heimevernet, kledd opp og satt i stilling som NK tropp i et ungt og uerfarent Heimevernsområde. Året etter ble jeg troppssjef og startet på kursrekka, og siden...

Informasjon: Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Militære studier med fordypning i ledelse (bachelor)

Forsvaret tilbyr flere utdannelsesretninger som alle fører frem til en bachelor, og gir rett til yrkestilsetting som offiser.

For tiden dreier det seg om disse:

- Militær logistikk
- Marineingeniør maskin
- Marineingeniør elektro
- Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data
-...

Troppssersjant

Hei!

Blitt tildelt troppssjersant, har fått info om dette.
Jeg er også sersjant, tatt lagfører kurs og grunnkurs lederskap, men hvordan blir nå mtp implementering av det nye OR systemet, noen som vet dette? Forblir jeg sersjant?

NSM: Årlig risikovurdering

Ole Gunnar Onsøien
NTB scanpix

– Betydelig risiko for spionasje, sabotasje og terror

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) med ny, nedslående vurdering av IKT-trusselbildet i Norge.

– Både store og små virksomheter i offentlig og privat sektor er utsatt. Den grunnleggende sikkerheten er ikke på plass, sier direktør Kjetil Nilsen i Nasjonal sikkerhetsmyndighet...

Donasjoner

Collapse
Working...
X