Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Jagerflypilot

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Jagerflypilot

Hei, er det noen som vet hva man må gjøre for å bli jagerflypilot? Har karakterer fra VGS noe å si?

Her:
    http://forsvaret.no/utdanning-karrie...ygeskolen.aspx

http://forsvaret.no/utdanning-karrie...ptakskrav.aspx

"Luftforsvarets seleksjonssenter

E-post: luftforsvarets.seleksjonssenter@mil .no

For spørsmål om opptaket til Luftforsvarets flygeskole."
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Kommentér

Og uansett om karakterer fra VGS skulle ha noe å si eller ikke; gjør ditt beste! Det er ALDRI en ulempe å ha gode karakterer å vise til, det er utelukkende positivt!
      "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Kommentér

Tusen takk

Kommentér

Se særlig her: Opptaket og utdanningen (lenke)

Vi vurderer søkernes egenskaper, personlighet og fysikk. Gode skoleresultater, særlig i matematikk, fysikk, engelsk og norsk, er en fordel. Det er ikke avgjørende, men gir et godt grunnlag for videre utdanning.
          I månedsskifte januar/februar vil du bli kalt inn til del 1 av opptaket, som gjennomføres i de største byene i Norge.
          I løpet av én dag blir du testet i blant annet:

• Norsk
          • Engelsk
          • Regning
          • Teknisk innsikt
          • Flykunnskap
          Progresjonen i flyteori, aerodynamikk, meteorologi etc. skal være ganske rask, hvis man kommer inn, så det er en fordel med realfagbakgrunn (fysikk og matematikk). Ellers lønner det seg visst å let mest mulig om flyving, særlig litt teoretisk bakgrunn, når man kommer på opptaksprøve.
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Meld deg på Teknisk Camp med luftforsvaret om du går VG2 eller VG3;

http://forsvaret.no/utdanning-karrie...nisk-camp.aspx
            Ubique quo fas et gloria ducunt

Kommentér

Jeg vet ikke om det er slik stadig, men tidligere ble det regnet som en stor fordel å ha drevet seilflyving hvis man ville bli flyver i Luftforsvaret. Ungdom fikk til og med dekket det meste av utgiftene til seilflykurs av Luftforsvaret (kun gutter på min tid!). Jeg tror ikke det er slik lenger, men har man muligheten tror jeg det er en god ide. Man kan ta seilflysertifikat fra man er 17 år (og man kan starte opplæringen fra man er 15). Man må jo bo ikke alt for langt fra en flyklubb som driver seilflykurs da. Se http://nlf.no/seilfly/kurs
              At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Kan anbefale seilfly, ja. Luftforsvarets ordning finnes dessverre ikke lengre.

Opprinnelig skrevet av Eisenhower Vis post
                Og uansett om karakterer fra VGS skulle ha noe å si eller ikke; gjør ditt beste! Det er ALDRI en ulempe å ha gode karakterer å vise til, det er utelukkende positivt!
                Enig i at gode karakterer i seg selv gjerne er bra, men hvis man ser litt bredere på det mener jeg at karakterer kan diskuteres noe. Jeg tenker da på bl.a. tidsbruk og andre aktiviteter (sosialt, fysisk osv.). Noen tar ting raskt (spesielt viktig egenskap for militære flygere), men jeg tror at enkelte som bruker svært mye tid på skolearbeid kan risikere å sakke ut på andre områder som er viktige. Enkelte sivile flyselskaper er bevisst på dette. Dette er selvfølgelig noe den enkelte i stor grad må finne ut av selv.
                Last edited by Gnist; DTG 112126A Mar 14, .

Kommentér

Sv: Jagerflypilot

Hei. Har nå blitt kalt inn til opptaksprøver for flyskolen. Vet dere ca hvor mange som blir kalt inn til dette? Er det snakk om 1000 eller 100? :-)

Kommentér

Opprinnelig skrevet av Thismal Vis post
                    Hei. Har nå blitt kalt inn til opptaksprøver for flyskolen. Vet dere ca hvor mange som blir kalt inn til dette? Er det snakk om 1000 eller 100? :-)
                    Hvis det er likt som for ca 10 år siden så er det flere testsenter rundt om i landet (storbyene), hvor dem kaller inn ca et fullt klasserom med kandidater hver.
                    Alt fra VGS folk til 24-åringer med flere år i militæret bak seg.

Men ikke bry deg med hvor mange andre som er der - det bør og skal ikke ha noen innvirkning på hvor bra du gjør det. Spesielt ikke på disse innledende testene. Du får tidsnok vist hvem du er hvis du består første runde!

Lykke til, og det kan være lurt å ha lest litt opp om Luftforsvaret på forhånd!
                    As you wish.

Kommentér

Okei, skal helt klart lese meg opp på luftforsvaret! Takk for all informasjon du kom med:-)

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                      Working...
                      X