Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

Jagerpilot

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Jagerpilot

Hei,
    Det å bli jagerpilot er krevende på mange måter, og jeg har følgende spørsmål:
    -Siden man trenger et år utdanning i USA, vil det være mulig å ha med kjæreste/samboer med dit? Eller bor man i en "militærleir"?
    -Hvor mange blir piloter ut av søkerne?
    -Hvis jeg skal velge å ta et fag som privatist, burde jeg ta fysikk, t- eller t-matte(går idrett hvor kun P-matte blir tilbudt)
    -Burde man gå rett på flyskolen, eller ta FGT først?
    -Er det noen helt spesielle ferdigheter man burde tilegne seg før utdanninga?
    -Isåfall har dere noen tips, til hvordan jeg kan trene opp syn, hørsel, reaksjonsevne etc.?

Takker for svar!

http://forsvaret.no/utdanning-karrie...ygeskolen.aspx

Her, og på tilhørende sider, får du kanskje svar på noen av spørsmålene dine.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Kommentér

En viss bakgrunn innen matte og fysikk på VGS-nivå (allmennfaglig) utover det som er obligatorisk (f.eks. det som tilsvarer det gamle 2MX og 2FY) kan være til noe hjelp for å håndtere deler av teorien, men det er ikke avgjørende. Jevnt gode prestasjoner i relevante fag (bl.a. engelsk, norsk, matte, naturfag, fysikk/mekanikk) kan være en fordel. Jeg snakker her ut i fra et generelt perspektiv på flyging, ikke spesifikt kampfly i Luftforsvaret.

Førstegangstjenesten kan innebære en god mulighet for modning. Selvinnsikt, motivasjon, evne til å håndtere høy arbeidsbelastning over tid, evne til å takle motgang (som kan være så mangt..), evner til samarbeid og kommunikasjon, selvstendighet, lærevillighet, læreevne, godt skjønn, ydmykhet og en viss sunn selvsikkerhet er etter min mening gode nøkkelord i denne sammenhengen (og gjerne i ørten andre sammenhenger).

Kommentér

Jeg er usikker på om du kan ta med dama.

10-12 utvalgte fra 1000 søkere er et godt anslag (tall fra da jeg prøvde meg i 2007)

Jeg hadde 2mx og 2fy, og jeg kom gjennom de skriftlige prøvene. Prøvene i matte starter svært (type barneskole) lett og blir verre (3mx? med plotting av funksjoner og derivering).

Jeg kjenner en som har tatt Krigsskole, og nå i etterkant er godtatt på flyskolen (han har vel lært systemet å kjenne, den luringen). En del av fase 3 er GBU, så om du allerede har dette så sender de deg i betalt stilling i stedefor. Det er ikke så halvgæærnt.

Du blir testet i ting du ikke kan øve deg på. Det er hele poenget. Bra koordinasjonsevene mellom armer og bein samt finmotorikk i hånd og fingre blir du testet i.

Dette er i stor grad medfødt.

Kommentér

Det som i hvert har vært noe svært mange utsiles på er en psykologisk test som heter DMT, "Defence Mechanism Test". Det går på en teori (som faktisk er litt omstridt) om at spesielt traumatiske opplevelser i barndommen får en til å bygge opp psykologiske forsvarsmekanismer som får en til å undertrykke signaler om at noe er galt. Denne testen skal teste om man har et slikt forsvar, hvis det er for høyt regnes man som uegnet som pilot. Faktisk (mener i hvert fall psykologene innen retningen "psykodynamikk") har flertallet av mennesker slike forsvarsmekanismer som får dem til ikke med en gang å oppfatte signaler om fare (f.eks. ved å bortforklare dem som noe ikke er farlig). Slike personer (dvs. de fleste av oss) kan gjøre alvorlige feil hvis det plutselig skjer en farlig situasjon. DMT tester dette ved å vise bilder i korte glimt og se hvordan du reagerer. Det er ikke noe du kan gjøre for å forberede deg på denne testen.
          At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommentér

Fritt fra hukommelsen: Ca 10 % av søkerne består opptaket og blir tatt inn til uttaksflyging (først aspirantperiode og FBU for de som ikke har befalsutdanning fra før). Ca 50 % av elevene består uttaksflygingen. Tallene varierer selvfølgelig.

Et viktig formål med en del av testene på opptaket er først og fremst å måle progresjon / læreevne innenfor et kort tidsrom. Det er gjerne snakk om "work sample tests" og div. annet som til en viss grad kan si noe om fremtidige prestasjoner under utdanningen.

DMT er noe omdiskutert, ja.

Generelt tips: Sørg for å bestå de fysiske testene med grei margin (også på en dårlig dag), tenk litt på hvorfor du vil dette, stå opp med rett bein og still uthvilt.

Kommentér

Jeg bare må legge til:
              Når det kommer til problemstillinger som om dama kan bli med til USA eller ikke under utdanningen, så ikke bruk energi på det nå. Slike småting ordner seg på en eller annen måte. Før du kommer så langt at du skal til USA så har du kanskje byttet dame to ganger allerede.

Kommentér

Spørsmål (ikke det at jeg har tenkt å søke eller for den saks skyld er kvalifisiert): Rundt dette med plikttjeneste i 12 år for nyutdannede flygere... hva skjer om en i denne plikttjeneste mot formodning etter et par år skulle surne helt og fullstendig miste alt av motivasjon og omtrent bli villig å gå over lik for å komme seg vekk?
                Utdanningen her er jo svinedyr, derav den lange plikttjenesten, men det kan jo ikke være verken i Forsvarets eller ens egen del sin interesse å holde det gående om dette rett og slett ikke funker for en.

Vil en da bli gjeldsslave til Forsvaret/Staten for å tilbakebetale de årene en har gjenværende av plikttjenesten, eller what gives?
                Elite Som En Trensoldat

Kommentér

Hei igjen, og takk for alle svar!
                  -I sommer blir det fokus på derivering, trigonometri og integraler! Så får jeg pugge alle disse lovene og reglene. Litt grunnleggende info om aerodynamikk er også kanskje lurt? Og ALT dette på engelsk da... Men det med dama fikser jeg når den tid kommer
                  -Noen som har gode erfaringer med Flight Sim? Burde man kjøpe seg joystick og throttle for å øve seg på rolige, men kontrollerte bevegelser?
                  -Og noen treningstips for å bedre romorienteringen? Bortsett fra denne teorien, så blir treningen like intensiv som den mot marinejegeropptaket, så det er kun teorien som setter griller i hodet mitt... Men stort sett alt dette kan vel trenes opp(utenom den refleksen man har fra barndommen da..)?
                  -Og til sist, er det lurt å få testa den DMT testen, utenom flyskolen, eller bør man ta den som det kommer? Eller er det fullstending umulig å være forberedt på dette?
                  Last edited by OCRJ; DTG 231107A May 13, .

Kommentér

MMB: En jagerflygerutdannelse koster omtrent 21 millioner kroner. Jeg tror neppe at den summen havner hos statens innkrevningssentral om du skulle ønske å slutte. Det hadde vært absurd. Jeg mener jeg hørte (hearsay) at du blir plassert i en annen stilling innen Forsvaret, men at noe slikt du beskriver ikke har skjedd før annet enn ved skade.

OCRJ: Gå til innkjøp av Småflyteorien de selger på pilotbutikken i Oslo (like ved Radisson) nakshop.no. Det er disse som brukes på fase 3. Jeg hadde ærlig talt ikke giddet å bruke masse tid å krefter på å forberede seg på fase 2 når jeg vet det jeg vet nå. Det var endel på siste mattearket jeg ikke klarte på fase 1, og jeg kom vidre den gangen. De fleste ryker på fase 2, og på fase 3 er det så få igjen at det kun er noe "uttynning" som gjenstår før du endelig blir selektert.

Lykke til.

Kommentér

Hei,
                      Takk for svar Telefonoperatør, har funnet denne pakka: http://www.pilotbutikken.no/produkte...ett-teori.aspx og denne enkelt boka http://www.pilotbutikken.no/produkte...teori-ppl.aspx. Hvem av dem anbefaler du?

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                      Working...
                      X