Milrab - gears you there

Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

138 Luftving

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Bading midtvinters er god steming! Ihvertfall etterpå
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Kommentér

Du skal ha cred for en flott trå. Livet har forskjellige epoker nyt den du er i nå, jeg har kommet ditt at jeg har to lagførere (hørers ut som) og en patrulje hund rundt matbordet samt ei som har alle ministepostene, og jeg den menige mannen. Lykke til
      Trenger bare litt flaks, så går det godt

Kommentér

Da var vi tilbake fra vinterdrillen, og igjen overrasket moder jord oss med 0 grader og regn første dagen. Det var jo et helvete når alt utstyret ble vått før vi kom igang. Ironien hadde det og slik at dagen etterpå var minusgradene igang. Bading, skyting og skredtrening var hverdagen. Må gi spesielt skryt til skredtreningen, vi har fått utdelt utstyr som kan finne skredoffer som bærer likt utstyr på få sekunder!
        Siste dagen var velferd med bål og bivuakk. Ingenting er som et knitrende bål utenfor en gapahuk!
        First to fire

Kommentér

Cold response er over, og vi vant! Ikke at det var spesielt overraskende, ettersom scenarioet forklarte at vi skulle ha ingen problem å ta ut fi. Vi var ute i flere øde plasser, og fikk virkelig prøvd oss under noen ekstreme forhold, type etablering i snøstorm om natten. Morsomme stunder vi hadde der i isødet! Spesielt morsom er det å skjøte kabler i minus, øyeblikk som jeg aldri vil glemme.

Vi kom aldri i direkte kontakt med fi, noe som tilsier at de foran oss gjorde en ganske bra jobb! Men vi skjøt derimot ned en hel masse fly, noen f-16 og noen jas gripen.

En sorgens øyeblikk traff oss derimot når vi hørte at en hercules var savnet, og spesielt forstyrrende var at vi fløy med hercules to dager i forveien. Om det var akkurat det flyet vi fløy, vet jeg ikke. Det ble arrangert minnestund i en annen luftvernteig som vi desverre ikke fikk deltatt på.

Men stemningen videre på øvelsen ble forbedret, og været forandret seg slik at det var mulig å nyte en rykende kopp kakao på observasjonspost, se bildet!

Spesielt motiverende var det når framrykningen stanset fordi de trengte luftvern, og i ekte villmannstil beinet vi framover og satt opp luftvernet vårt 50 meter fra der alle stridsvognene stod å ventet på oss. Noen ganger er det bra å få vite at jobben du gjør er veldig nødvendig!

Men videre til litt stemningsbilder!

First to fire

Kommentér

Minner en god del om Joint Winter 04.

Kommentér

Fine bilder! Sto den launcheren på Varden?
              It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Kommentér

Det stemmer jaffar, det var mitt lag og jeg som stod der. Var du innom?
                First to fire

Kommentér

Jepp
                  It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Kommentér

Du var det ja Snakket vel ikke tilfeldigvis med noen?
                    First to fire

Kommentér

Viktig å være glad i å pusse utstyr i luftvern, har mye som må koses med etter øvelser. Spesielt en så stor øvelse som cold response.
                      First to fire

Kommentér

Opprinnelig skrevet av ThemOne Vis post

kjenner noe av befalet og de er hyggelige folk, det ryktes at et befal fra luftvern sykla på bommen, og mente at bommen måtte være ny for han hadde aaaldrig sett den før
                        Ser det er lenge siden dette er skrevet, men skitt au. Vedkommende sa aldri at han ikke hadde sett bommen før, men vakta hadde senket bommen akkurat den dagen på høyresiden, noe de ALDRI gjør (hvertfall ikke de 4 årene jeg var der). Jeg vet dette, fordi jeg jobbet i luftvern, og kjenner vedkommende.

Kommentér

Sv: 138 Luftving

...og fra i går av er 138 Luftving historie:

https://forsvaret.no/aktuelt/to-luftvinger-blir-en
                          Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Kommentér

Annonse i emne

Collapse

Donasjoner

Collapse
                          Working...
                          X