Kunngjøring

Collapse
No announcement yet.

138 Luftving

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

Re: Luftving 138

Godt poeng der! Jeg håper på rekognisering
    First to fire

Comment

Tjenestegjør på Ørlandet som F-16 Våpenass. nå og det er en helt grei leir. Veldig fint der om sommeren, fantastisk dritt der om vinteren pga konstant vind i absolutt alle leirer. MKC-kasernen er i helt grei standard med badstu i kjelleren som en liten bonus Messa er fin, men kokkene har en tendens til å lage bedre "middag" til lunsjen enn til den faktiske middagen, belag deg på steik minst 2 ganger i uken

Jeg har ikke hatt noe særlig med luftværn å gjøre i det hele tatt egentlig, men sann som jeg ser det, så er de en mer "militær" avdeling enn det Basetroppen (Stridsgruppe Ørland - Basesett, nytt navn på basetroppen i august elns) er vertfal.

MKC = Luftværn
      MKB = Basetroppen
      MKA = V&S og K9

Velferden er en fin plass å tilbringe tiden, utelivet er så som så, etter at X-zone gikk konkurs og Barrock ble stengt pga servering av alkohol til mindreårige. Så eneste "uteplassen" som er igjen er Lille Melissa. Melissa har en meget god kebab

Ellers så er det ganske ofte premierer på kinoen i Brekstad, du har fotballbane med gress og en ballbinge, en volleyballbane med alt for grov sand, slappe velf-asser som ikke arangerer stort annet enn en cappucino i kaffebaren innimellom.

Litt rotete innlegg, er det noe du lurer på så er det bare å spør
      For alt vi har. Og alt vi er.

Comment

Get your facts straight. Luftvern mer miltær enn Basesettet? Som i at de har flere oppstillinger eller?

Vet ikke helt hva du legger i det. Basetroppen på ØHF er ikke det samme som Basesettet.
        Mener du Vakt og sikring, fredstidvakthold?

Bakkeoperativ skvadron blir i disse dager omorganisert ihht 2B.

Skvadronen består av to "kompanier", hvorav Basesettet er ett av de, Vakt og sikring er det andre. Basesett er en avdeling bestående av vervede, avdelings- og yrkesbefal og har som hovedoppgave å støtte Luftforsvaret ute. Vakt og sikring, eller Force Protection, som de ofte blir kalt, består av soldater inne til førstegangstjeneste, avdelings- og yrkesbefal.

Basesettet utgjør grunnlaget for FP COY som i disse dager er på oppsetning for å overta FP fra Latvia.

Uansett. Som vanlig, så blir tjeneste ofte hva man gjør det til. Mange av befalet i Luftvern er bra folk, enkelte av tjenestestillingene for soldater er interessante og krevende, men ikke forvent ultragrønn mekinf tjeneste. Det er ikke det som er oppgavene i luftvern.

Når det gjelder ØHF som tjenestested, så er det en flybase først og fremst, livet der er som i alle andre miltærleire. Sommeren kan være fantastisk, høst og vinter suger grønn eselpenis.

Mitt råd: Vær interessert i de forskjellig fagfeltene i lluftvern. Bruk fritida til å utforske Fosen og tilbudene rundt om kring, se positivt på livet, det er bare et år. Du kommer til å få mange artige minner, nye venner og usannsynlig mye som oppfattes meningsløst.

Gi gass
        It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Comment

Opprinnelig skrevet av jaffar
          Get your facts straight. Luftvern mer miltær enn Basesettet? Som i at de har flere oppstillinger eller?

Vet ikke helt hva du legger i det. Basetroppen på ØHF er ikke det samme som Basesettet.
          Mener du Vakt og sikring, fredstidvakthold?

Bakkeoperativ skvadron blir i disse dager omorganisert ihht 2B.

Skvadronen består av to "kompanier", hvorav Basesettet er ett av de, Vakt og sikring er det andre. Basesett er en avdeling bestående av vervede, avdelings- og yrkesbefal og har som hovedoppgave å støtte Luftforsvaret ute. Vakt og sikring, eller Force Protection, som de ofte blir kalt, består av soldater inne til førstegangstjeneste, avdelings- og yrkesbefal.

Basesettet utgjør grunnlaget for FP COY som i disse dager er på oppsetning for å overta FP fra Latvia.

Uansett. Som vanlig, så blir tjeneste ofte hva man gjør det til. Mange av befalet i Luftvern er bra folk, enkelte av tjenestestillingene for soldater er interessante og krevende, men ikke forvent ultragrønn mekinf tjeneste. Det er ikke det som er oppgavene i luftvern.

Når det gjelder ØHF som tjenestested, så er det en flybase først og fremst, livet der er som i alle andre miltærleire. Sommeren kan være fantastisk, høst og vinter suger grønn eselpenis.

Mitt råd: Vær interessert i de forskjellig fagfeltene i lluftvern. Bruk fritida til å utforske Fosen og tilbudene rundt om kring, se positivt på livet, det er bare et år. Du kommer til å få mange artige minner, nye venner og usannsynlig mye som oppfattes meningsløst.

Gi gass
          Sa ikke at luftværn er mer militært enn basesettet, sa at luftværn har en mer militær hverdag en det basetroppen har, basesettet kan ikke jeg uttale meg om, ettersom jeg ikke har noe spesielt med de å gjøre
          For alt vi har. Og alt vi er.

Comment

Jeg har ikke hatt noe særlig med luftværn å gjøre i det hele tatt egentlig, men sann som jeg ser det, så er de en mer "militær" avdeling enn det Basetroppen (Stridsgruppe Ørland - Basesett, nytt navn på basetroppen i august elns) er vertfal.

Ditt innlegg der du sier at Stridsgruppe Ørland - Basesett er nytt navn på basetroppen.

Nok en gang. Get your facts straight

Hva legger du i at Luftvern har en mer militær hverdag enn andre på ØHF?

Comment

nå legger vi alle de nye navna til side for det er ingen som helt forstår hvor de kommer fra eller hvorfor de skal brukes

Basesett 1, er nok fort den mest operative bakke avdelingen i luft, og kan fint konkurere med store deler av hæren (legg merke til at jeg sier bakke avdelingene for skal ikke blande f-16 eller andre fly inn i bildet)

Vakta, er jo fort sin egen lille verden, de hadde i sommer en ekstremt bra øvelse, men det er for lite trening, men nivået på de fleste soldatene er ganske bra, og det er/var muligheter for å lære mye vis man gadd å bruke litt tid på det

Basetroppen, dette er jo en egen gjeng... som jeg har forstått det har de jo faktisk litt øvelser (men da aldrig alle sammen da noen altid må ha tjeneste og vet at noen av dem ikke tar i et våpen fra de kommer dit til de dimmer) her har du alt fra transporten til velferden og alt annet som kan krype å gå som ikke passer inn i noen annen avdeling på øhf. (hos en del av gutta i transporten går det sport i å gjøre minst mulig og å skryte mest mulig av hvor lite de har gjort)

Luftvern, (for å prøve å slå på seriøsitetsbrytern) de har rekruttskole på øhf og de har all sin tjeneste på øhf. jada de har masse øvelser, de drar ut setter opp kanonene sine og tar de ned igjen og kjører tilbake til leir. har også hørt om at de har brukt store deler av dagene sine i hallen og bare ventet på noe å gjøre for så å på slutten av dagen få vite at de er ferdige for dagen.

Comment

Opprinnelig skrevet av ThemOne

Luftvern, (for å prøve å slå på seriøsitetsbrytern) de har rekruttskole på øhf og de har all sin tjeneste på øhf. jada de har masse øvelser, de drar ut setter opp kanonene sine og tar de ned igjen og kjører tilbake til leir. har også hørt om at de har brukt store deler av dagene sine i hallen og bare ventet på noe å gjøre for så å på slutten av dagen få vite at de er ferdige for dagen.
                Hvor seriøs var du egentlig nå? De siste kanonene forsvant da fra Luftforsvaret for over ti år siden om jeg husker rett. Hvis det er noe slags gøyal slang for missil-launcher, så er ikke det spesielt hjelpsomt for en som skal inn til førstegangstjeneste og trenger å få kalt en spade for en spade. Og så hiver du på en "har hørt at" - OK, du er så ærlig at du sier at det er et rykte, men hva er vitsen med å referere til slikt?
                "En undervannsbåt er ikke en sykkel -"
                - Dmitrij Boltenkov

Comment

ja vel, de setter opp The Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile System 2 og tar det ned igjen... fra nå er det også veldig galt å si at hk416 et gevær da det er en angrepsrifle...

Comment

Eh, en rifle er en form for gevær. En "angrepsrifle", eller automatgevær (smak litt på det ordet), er en form for rifle som igjen er en form for gevær.

En kanon er derimot ikke en missillauncher.
                    Beidh a lá leo

Comment

Rakett - Prosjektil med motor, går rett på og smeller.

Missil - Styrer selv, svinger og herjer!

Mye krangling innad i avdelingene merker jeg :P
                      Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Comment

Vel, en rakett har rakettmotor. Et missil har oftest rakettmotor, men kan også ha andre typer motor (jetmotor av forskjellig slag, turbojet [eksempel: NSM], turbofan, ramjet, scramjet, pulsjet...). For folk som driver med rakettmotorer er en rakett hva som helst som har rakettmotor, enten den er styrt eller ustyrt. En Ariane 5 er en rakett (bærerakett) selv om den er styrt. Man vil neppe kalle den et missil, for den er ikke et våpen. Men når man snakker om våpen, er det vanlig at ustyrte rakettvåpen kalles rakett mens styrte rakettvåpen kalles missiler. Men som sagt, det finnes missiler med jetmotor. Mest brukte ustyrte rakettvåpen i dag er forskjellige 70 mm luft-til-bakke raketter, til bruk både for angrepshelikoptre og fly. Mest kjente er sannsynligvis CRV7, som Nammo Raufoss har utviklet et stridshode for.
                        At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Comment

Jeg har litt abc kunnskaper så jeg blir nok ikke forvirret når noen sier kanon som et slengord for Nasams 2.
                          Snakket med en befalsskoleelev i helgen, han kunne fortelle om hans inntrykk av basen, virket veldig bra. 15 dager igjen nå før innrykk.
                          First to fire

Comment

Det slipper du å tenke på, for kanon har aldri vært et slengord for nasams 2 Vertfall ikke i LVABn i senere tid. Lykke til med innrykk

Comment

Opprinnelig skrevet av Roleg
                              Jeg har litt abc kunnskaper så jeg blir nok ikke forvirret når noen sier kanon som et slengord for Nasams 2.
                              Snakket med en befalsskoleelev i helgen, han kunne fortelle om hans inntrykk av basen, virket veldig bra. 15 dager igjen nå før innrykk.
                              Lykke til!

Comment

Fikk ordnet flybilett gjennom en lettere sliten fyr i andre enden av telefonen når jeg ringte til det nummeret som står oppgitt på forsvaret.no. Flyet mitt lander 11:15 og fergen går kl.12. Er det noen mulighet for at jeg kan rekke denne fergen? Hvis jeg ikke kan rekke den, vil jeg bli refset om jeg kommer to timer for sent hvis jeg må ta neste ferge 14:45 som bruker en time til å nå ørland? Skal stille kl.14.
                                First to fire

Comment

• Filter
                                • Tid
                                • Show
                                • New Topics
                                Clear All
                                new posts
                                No content found
                                Show More

• Filter
                                • Tid
                                • Show
                                • New Topics
                                Clear All
                                new posts
                                Please log in to your account to view your subscribed posts.
                                Underforum Tråder Innlegg Nyeste innlegg
                                Oppstillingsplassen
                                Tekniske driftsmeldinger.
                                Tråder: 8 Innlegg: 641
                                Nyeste innlegg: Milforum: Driftsmeldinger
                                8 641
                                Kunngjøringer og informasjon fra forumledelsen.
                                Tråder: 15 Innlegg: 1.086
                                Nyeste innlegg: Meldinger til/fra S-1
                                15 1.086
                                yamaha
                                Meldinger til/fra S-1
                                av yamaha
                                Stedet for korte spørsmål og kommentarer om forumet. Faglige diskusjoner tar vi på andre tråder under fagforumene.
                                Tråder: 3 Innlegg: 445
                                Nyeste innlegg: Feilmeldinger
                                3 445
                                Sjef Milforum
                                Feilmeldinger
                                Fagforum S-1: Personell & administrasjon
                                Rekruttering, opptak og trening til førstegangstjeneste. Livet som vernepliktig etter førstegangstjenesten.
                                Tråder: 2.453 Innlegg: 41.993
                                Nyeste innlegg: Sliter med push ups
                                2.453 41.993
                                Underforum:
                                Treningsdagbøker (11/1.130)
                                Utdanning og tjeneste som offiser, befal og spesialist, herunder diskusjoner rundt OMT (Ordning for Militært Tilsatte).
                                Tråder: 65 Innlegg: 2.857
                                65 2.857
                                Underforum:
                                Se annonseringer av ledige stillinger i Forsvaret, Politiet, NSM, Sivilforsvaret og andre forsvars- og sikkerhetsrelaterte næringer.
                                Tråder: 30 Innlegg: 491
                                30 491
                                Alt om utnevnelser, utmerkelser og annet administrativt.
                                Tråder: 8 Innlegg: 283
                                8 283
                                Fagforum S-2: Etterretning & sikkerhet
                                Her følger vi det generelle nyhetsbilde, hovedsaklig sikkerhets og militærrelaterte temaer, verden over.
                                Tråder: 1.054 Innlegg: 33.825
                                Nyeste innlegg: Interessante nyhetslinker
                                1.054 33.825
                                Følg utviklingen i ulike deler av verden, regioner, land og konfliktområder.
                                Underinndeling og innhold er tilpasset Etterretningstjenestens fokusområder.
                                Tråder: 395 Innlegg: 28.343
                                Nyeste innlegg: Fokus: Tyskland
                                395 28.343
                                Underforum:
                                Tema: Russland (58/6.879)
                                Tema: Asia (102/4.213)
                                Terrorisme, spionasje, sabotasje, subversjon og organisert kriminalitet.
                                Underinndeling og innhold er tilpasset PSTs trusselvurderinger.
                                Tråder: 59 Innlegg: 5.302
                                59 5.302
                                Underforum:
                                22.juli 2011 (32/4.562)
                                Automatiske nyhetsfeeder. NB! Slettes automatisk etter en tid, så diskusjoner bør føres videre på andre tråder.
                                Tråder: 199 Innlegg: 254
                                199 254
                                Fagforum S-3: Operasjoner & avdelinger
                                Forsvarets ulike forsvarsgrener, våpengrener og avdelinger.
                                Tråder: 2.548 Innlegg: 62.526
                                2.548 62.526
                                Underforum:
                                Hæren (41/1.518)
                                Sjøforsvaret (36/1.959)
                                Luftforsvaret (62/1.285)
                                Heimevernet (563/17.503)
                                Diskuter totalforsvaret unntatt Forsvaret, herunder Sivilforsvaret, Redningstjenesten og Politiet.
                                Tråder: 584 Innlegg: 19.529
                                Nyeste innlegg: Rettssaken mot Erik Jensen
                                584 19.529
                                Underforum:
                                Politiet (235/12.996)
                                Diskuter ledelse, strategi, operasjonskunst og taktikk.
                                Tråder: 9 Innlegg: 176
                                Nyeste innlegg: Hva innebærer god ledelse?
                                9 176
                                Marols
                                Hva innebærer god ledelse?
                                av Marols
                                Stridsteknikk, skyting, feltarbeider, sprengning, vintertjeneste og andre militære fag.
                                Tråder: 21 Innlegg: 2.270
                                Nyeste innlegg: Den store PI-tråden
                                21 2.270
                                pioff
                                Den store PI-tråden
                                av pioff
                                Fagforum S-4: Logistikk & materiell
                                Alt om militære kjøretøy, fartøy og flymaskiner.
                                Tråder: 109 Innlegg: 10.276
                                109 10.276
                                Analyser og diskusjoner om ulike anskaffelser av militært materiell til Forsvaret i Norge, samt generelle diskusjoner rundt materiell som ikke er dekket andre plasser.
                                Tråder: 65 Innlegg: 827
                                65 827
                                Underforum:
                                Landsystemer (28/624)
                                Sjøsystemer (4/5)
                                Luftsystemer (6/41)
                                INI-systemer (23/128)
                                Fagforum S-5: Planer & policy
                                Forsvarsbudsjett og langtidsplaner, doktriner og militærmakt. Debatt rundt politiske føringer for Forsvaret, samt Forsvarets egne strategier og planer.
                                Tråder: 93 Innlegg: 6.069
                                Nyeste innlegg: Kampluftvern for fremtiden
                                93 6.069
                                Her diskuterer vi norsk og internasjonal militærhistorie, avdelingstradisjoner og militaria.
                                Tråder: 411 Innlegg: 10.499
                                411 10.499
                                Underforum:
                                Informasjon om veteraner og reservister og aktiviteter landet rundt. FN-tjeneste, NATO-Veteraner, NROF etc.
                                Tråder: 89 Innlegg: 1.564
                                Nyeste innlegg: Team Rubicon.
                                89 1.564
                                magskor
                                Team Rubicon.
                                av magskor
                                Fagforum S-6: Samband & IKT
                                Dette formet skal være for alle innlegg om sambandsmidler, relaterte systemer, erfaringer, utdanning, avdelinger og historikk samles. Tråden vil være ugradert, noe som er en selvfølge på dette forumet.
                                Tråder: 119 Innlegg: 1.706
                                Nyeste innlegg: Alternativ til kontorkasse
                                119 1.706
                                Underforum:
                                01 Fagområder (16/297)
                                02 Felttriks (23/301)
                                Her diskuterer vi tekniske saker innenfor IKT og data, som ikke er dekket av fagforum samband.
                                Tråder: 170 Innlegg: 3.014
                                170 3.014
                                Markedsplassen
                                Her kjøper og selger du utstyr. Kun for privatpersoner.
                                Buy and sell kit. Non-commercial use only.
                                Tråder: 537 Innlegg: 2.182
                                537 2.182
                                Tester med terningkast på forskjellige typer utstyr. Det forutsettes at tester ikke har noen tilknytning til produsent eller forhandler av utstyret.
                                Tråder: 3 Innlegg: 16
                                3 16
                                Bedrifter som mener de har noe å tilby Milforums lesere, enten i form av produkter eller jobb, kan her legge inn en tråd med informasjon og relevante lenker.
                                Tråder: 2 Innlegg: 2
                                2 2
                                Working...
                                X